Bukefalos bokbingo 1 augusti 2026 till 31 januari 2027

Bukefalos 30 år!

Kryssar vidare med "Bok som ej är skönlitterär": Häxor- när satans raseri svepte över Sverige. Av Pompe Hedengren och Cecilia Düringer.

Lyssnade som ljudbok. Cecilia läser och hon är en mycket bra uppläsare. Om man lyssnat (och gillar) på P3 Historia så känns boken som ett längre avsnitt av det. Boken är populärvetenskaplig och mycket "lättläst". Om man som jag, är intresserad av historia och häxprocesserna, så är det inte mycket "nytt" som presenteras. Jag gillade den dock ändå, tycker ämnet är intressant och brukar gilla att myslyssna på "lättsmälta" fackböcker. Så den får betyg 4 (av 5) av mig, eftersom den ändå uppehöll mitt intresse trots allt. Ganska kort också, gissar att den fysiska boken har en hel del bilder etc - men inget jag saknade här. Tror denna gör sig nog så bra som ljudbok.

Låter intressant! Jag älskar p3 historia, särskilt när Cecilia har gjort avsnitten.. Jag har svårt för ljudböcker generellt men en fackbok skulle kanske fungera. I skönlitterära böcker far tankarna iväg och jag brukar hålla fokus max en kvart när jag försökt lyssna. Så där håller jag mig till att läsa. Är historiskt intresserad men just häxprocesserna kan jag inte jättemycket om.

Låter intressant! Jag älskar p3 historia. Jag har svårt för ljudböcker generellt men en fackbok skulle kanske fungera. I skönlitterära böcker far tankarna iväg och jag brukar hålla fokus max en kvart när jag försökt lyssna. Så där håller jag mig till att läsa.
Jag är helt tvärtom :p Inga problem att hålla fokus i skönlitterära ljudböcker, men med en fackbok far tankarna iväg efter några minuter.
Med några undantag, och jag tyckte också det lät som en intressant bok (som kanske fungerar som undantag för mig där jag kan lyckas hålla fokus?)

Låter intressant! Jag älskar p3 historia, särskilt när Cecilia har gjort avsnitten.. Jag har svårt för ljudböcker generellt men en fackbok skulle kanske fungera. I skönlitterära böcker far tankarna iväg och jag brukar hålla fokus max en kvart när jag försökt lyssna. Så där håller jag mig till att läsa. Är historiskt intresserad men just häxprocesserna kan jag inte jättemycket om.
Ja, om du gillar P3 historia så rekommenderar jag denna absolut! Den är bara 6 h lång, så rätt kort för att vara ljudbok också. Bra övergrpande introduktion till häxprocesserna.

Jag är helt tvärtom :p Inga problem att hålla fokus i skönlitterära ljudböcker, men med en fackbok far tankarna iväg efter några minuter.
Med några undantag, och jag tyckte också det lät som en intressant bok (som kanske fungerar som undantag för mig där jag kan lyckas hålla fokus?)
Fast i en fackbok så tycker jag oftast inte att det gör så mycket om man råkat "zomma ut" en liten stund heller (såvida man inte lyckats stänga av öronen helt under väldigt lång tid då 😄). Och med bra uppläsning, som denna har, och intressant innehåll, så tror jag säkert denna kan upplevas mer "lättlyssnad" än många andra fackböcker.

gör ett försök på detta. Har tidigare läst för långsamt för att det ska vara värt, men avverkat en hel del böcker på senaste tiden så tänker att jag provar! Behöver också lite inspo på nya böcker när jag snart är klar med den serie jag läser nu.

Mitt första kryss blir Utspelar sig i två tidsepoker för "Den saknade systern" av Lucinda Riley. Bok 7 i serien om de sju systrarna. Likt de tidigare böckerna får man följa en historia i dåtiden (denna gång på Irland) ihop med det som händer i nutid.

Då har du en 8e och sista bok i serien om Atlas men den kanske du har på lut :)

Ah tack för tipset. Det har jag inte ens tänkt på att hon skrivit andra böcker också :o Det ska jag kolla in :bow:

Ohja visst har hon! Skriver ett gäng av de jag har :)

Orkidéhuset

En dold skönhet

Änglaträdet

Fjärilsrummet

Midnattsrosen

Kärleksbrevet

Morden i fleathouse :)

andra författare jag kan rekommendera är tex Tamara mckinley, Åsa liabäck, Amanda hellberg, Jenny Colgan, Veronica Henry, Frida skybäck, Linda Rakka :)

Ohja visst har hon! Skriver ett gäng av de jag har :)

Orkidéhuset

En dold skönhet

Änglaträdet

Fjärilsrummet

Midnattsrosen

Kärleksbrevet

Morden i fleathouse :)

andra författare jag kan rekommendera är tex Tamara mckinley, Åsa liabäck, Amanda hellberg, Jenny Colgan, Veronica Henry, Frida skybäck, Linda Rakka :)
Tack för massa tips! Det ska jag verkligen kika på. Har dock lyckats hitta en bok som jag hade skrivit ned att jag ville läsa för en tid sedan så ska börja på den passande nog när 8e delen tog slut nu. Men sen tror jag det är rätt tomt på listan.

Kryssar passar in på 8 rutor för den avslutande delen för de sju systrarna Atlas: Historien om Pa Salt av Lucinda Riley och Harry Whittaker.
  1. Romantik i luften - ett par romantiska storys finns i boken
  2. En del i en serie
  3. Karaktär på resa - flera resor tas upp i boken
  4. Utspelar sig i två tidsepoker - finns en story i typ nutid och två som åtminstone börjar i mellankrigstiden typ.
  5. Present överlämnas - en av huvudkaraktärerna får en cello
  6. Jul- eller nyårsfirande - båda delarna finns med.
  7. Bok som funnits på min läsa-lista länge/längst - sen jag läste första för ett par år sedan och gillade den så var jag inställd på att läsa klart serien
  8. Ett omslag värt att sätta upp på väggen. Tycker bilden är otroligt vacker :)https://www.adlibris.com/sv/bok/atlas-historien-om-pa-salt-9789180067294

Kryss på Passar in på minst fyra rutor med Ljuset vi inte ser av Anthony Doerr.

Boken passar in på följande rutor:
Utspelar sig på hösten (behöver ej vara hela boken) - (Boken utspelar sig under många år, bl.a. under hösten).
Present överlämnas i boken - En av huvudkaraktärerna får en bok när hon fyller år.
En karaktär befinner sig på resa - Det reses bl.a. mellan Paris och Saint-Malo några gånger.
Bok av en författare som vunnit pris - Doerr belönades med Pulitzer-priset för boken 2015

Boken utspelar sig under andra världskriget och huvudkaraktärerna är dels en fransk, blind flicka som tvingas på flykt när Tyskland ockuperar Frankrike, dels en tysk pojke som blir rekryterad till Hitlerjugend.

Åhhhh, vilken besvikelse. Jag förväntade mig så mycket mer, så mycket bättre. Boken utspelar sig på olika platser och vid olika tidpunkter så det tog mig tre fjärdelar innan jag fattade hur något hängde ihop utan att behöva bläddra tillbaka och läsa om hela tiden. Därutöver består ungefär halva boken av överflödiga miljöbeskrivningar och språket är så ornamentiskt att jag får eksem. Det är så klart ingen dålig bok, men det är så mycket extra allt och svulstigt att den står mig upp i halsen.

På plussidan är väll möjligen att jag tycker mer eller mindre om alla karaktärer i boken (vilket säger något om bokens komplexitet eftersom långt i från alla karaktärer verkligen förtjänar att tyckas om ;) och att det är en, för mig, ny skildring av andra världskriget.

Jag kryssar "något rött på omslaget" med Efterspelet av Yrsa Sigurdardottir. Sjätte och sista delen om Freyja och Huldar. En bebis försvinner från sin vagn. Elva år senare hittas en styckad kvinnokropp och vid den spyor med den försvunna flickans dna. Och en man vars dotter dött i mässlingen försöker ta reda på hur hon kunde smittas.
Mycket bra bok. Jag har sträckläst de sista drygt hundra sidorna ikväll för att få veta hur allt hängde ihop.
1000022882.webp

Jag kryssar annat århundrade med Parfymören i Paris av Alka Joshi, tredje och sista delen i Jaipurtrilogin som utspelar sig ca 1960-70. Trevlig lyssning igen. Jag gillar både den indiska och parisiska miljön som skrivs fram fint, samt fokuset på doftande örter och hur välresearchat doftskapandet verkar (helt utan att jag själv har kunskap). En stor förveckling känns lite onödig, som att den mer är utfyllnad än viktig för historien som helhet, men ändå helt okej bok även denna och serien som helhet. Igen är huvudpersonen i denna bok en bifigur i de båda tidigare.

Roligt med nytt kryss. Jag är äntligen igång med lite mer igen efter semstern. Under semestern läser jag nästan bara fysiska böcker i lite lagom långsam mak mellan allt annat som ska göras. De flesta böcker intas i form av ljudböcker under pendling till och från jobb. Nu är semestern över och därmed är jag tillbaka på banan :D

Jag kryssar Present överlämnas i boken med Broken Dove av Dani Francis. Huvudkaraktären överlämnar en mycket uppskattad födelsedagspresent till en vän. Del 2 i serien om Wren. Jag gillade första boken helt okej, men var inte säker på om jag skulle läsa nästa del när den kom men valde att göra det lite i förbifarten. Glad att jag gjorde det. Jag uppskattade andra boken mer. Den kändes lite mer välarbetad och framförallt lite mer egen och inte bara en "upprepning" av de typiska romantasy-böckerna!

Kryssar också Något rött på omslaget med Brimstone av Callie Hart. För mig är delar av texten och bakgrunden röd eller orange-röd beroende på vilken utgåva man tittar på. Jag tänker räkna det som röd 🙈

Boken i sig var bra, också del 2 i en serie. Inte direkt överraskande eller häpnadsväckande men bra, jag var investerad.

1787045512479.webp

Jag kryssar Bokens namn börjar på H med Husvakt av Kristina Emanuelsson, inläst av Gunilla Leining.

Boken är den andra i serien om kriminologen Nina Wang. Nina sitter husvakt åt en rik familj, och får besök av en lokalpolitiker som dessutom är väninna till hustrun i familjen. Lite senare hittas lokalpolitikern död.

Jag uppskattade den första delen i serien, men den här är onödigt dramatisk. Den passerar emellanåt gränsen för vad som känns rimligt, och det är synd. Annars är den bra skriven, och persongalleriet är intressant. Det hade kunnat bli en så mycket bättre bok än det blev.

Jag kryssar Utomeuropeiskt originalspråk med Kim Jiyoung, född 1982 av Cho Nam-Joo, inläst av Maria Lyckow. Boken är ursprungligen skriven på koreanska.

Berättelsen handlar om en alldeles vanlig, koreansk kvinna. Under uppväxten ständigt i skuggan av sin lillebror, senare i skuggan av i princip varenda man hon stöter på. Hon är verkligen en andra klassens medborgare. Det är inte det minsta konstigt att hon bryter ihop.

Mycket intressant, men också frustrerande att en så modern nation som Sydkorea har ett sånt utpräglat patriarkalt system.

IMG_0370.webp

Har glömt att kryssa senaste boken som jag läste ut för några dagar sen.
Har läst Mrs Shim Is a Killer av Kang Jiyoung
https://www.adlibris.com/sv/bok/mrs-shim-is-a-killer-9781529957518

Kryssar passar fyra rutor och
• utomeuropeiskt språk - koreanska
• något rött på omslaget - se länk ovan
• en för mig ny författare
• en bok med ett mord - boken handlar om Mrs Shim som är änka med två barn att försörja och på osannolika vägar blir yrkesmördare. Så några mord, har inte räknat dom men i klass med ett Midsomer Murder-avsnitt 😬

Jag tyckte tyvärr inte om den. Den var rörig med väldigt många förvecklingar som var svåra att hänga med i. Fick kämpa lite för att ta mig igenom den. Men många kryss blev det 😊

Äntligen får jag skriva här! Hopplöst när man läser fyra böcker parallellt. ;)

Jag kryssar Passar in på minst fyra rutor med Dy av Pia Hagmar.

1. Något rött på omslaget (blodstänk tror jag det ska föreställa?).
2. Utspelar sig på hösten. Det mesta av den nutida handlingen utspelar sig under hösten.
3. Present överlämnas i boken. En ask choklad.
4. Max tre ord i titeln.
5. Romantik i luften. Ja, både nutida och dåtida kan man nog säga finns där.
6. En bok med ett mord.
7. Utspelar sig i två olika epoker. Man får en hel del tillbakablickar hos flera olika karaktärer.

Lovisa flyttar in i sina morföräldrars gamla torp ute i skogen och hoppas kunna skapa sig ett nytt liv efter en tuff skilsmässa. Men så hittas en person mördad och saker sätts i rörelse…

Som alltid med Pias böcker har jag svårt att sluta läsa. Jag kan irritera mig på karaktärer en del (för jag är ju sååå ofelbar själv :angel:) och jag räknar ut vad som hänt rätt fort. Men ändå vill jag bara fortsätta läsa och hade önskat att boken var längre. Lagom läskigt skulle jag säga.

IMG_9936.webp

Jag kryssar "Right place, right time" på rutan Romantik i luften. Jag gillar annars den här författaren riktigt mycket men det här var den sämsta av hennes böcker som jag läst hittills. Allt går för enkelt. Det finns för många irriterande personer i boken. Jag är glad att den är slut nu. Men jag rekommenderar verkligen hennes andra böcker!

Bifogade filer

• Screenshot_20260822_054220_Storytel.webp
    Screenshot_20260822_054220_Storytel.webp
    39,5 KB · Visningar: 3

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat