Bukefalos bokbingo 1 februari till 31 juli 2026

Bukefalos 30 år!

Jag kryssar "minst en karaktär är inte mänsklig" med The Restaurant at the End of the Universe av Douglas Adams. Den deprimerade roboten Marvin är en viktig figur i boken.
Lika knäpp som första boken och nu åker de inte bara runt i galaxen, utan även i tiden. Lagom förvirrande och inte riktigt lika bra som första delen.

Kryssar en bok du fått rekommenderad. Stad i världen av Pär Andrrs Fogelström. Den avslutande delen i hans serie mina drömmars stad. Mycket intressant bok och klassisk serie, i denna boken finns bland annat en skildring av när Sverige gick över tii högertrafik. Det har varit en fantastisk serie att läsa och följs både samhällsutvecklingen och de olika släkter och familjer som serien utgått från. Rekomnenderas starkt.

Mitt andra kryss blir författare med samma initial som dig. Jag har läst Deadline av Rebecka Edgren Alden. En spänningsroman där man får följa jobbet på en tidningsredaktion från helvetet ungefär. När Anna får drömjobbet för livsstilsmsgasinet Suzanna träder hon in i en värld med glammiga galor och gratisprylar. Samtidigt gör chefredaktören Diana Grey livet surt för alla och pressar redaktionen till bristningsgränsen.Anna börjar snart ana att något inte står rätt till och ju djupare hon gräver desto större blir hotet.

En bra spänningsroman som jag läste ut på två dagar. Författaren skildrar livet på en redaktion väl då hon själv varit chefredaktör på en tidskrift bland annat. Rekommenderas starkt!

Något gult på omslaget - Det rådiga kommunalrådet av Jonas Jonasson. Kortare bok, likt Jonassons andra böcker med mycket humor. Jag gillade den. En tysk sängtillverkare ska ha en fabrik i Sverige, och kommunalrådet i en liten ort (där det tidigare funnits en industri men där kommunen nu håller på att tömmas) vill att de ska komma dit snarare än Stockholm.

IMG_20260221_095914107.webp

Jag kryssar Någon campar, bor i husvagn eller annan tillfällig bostad med Uppdrag Hail Mary: ensam i rymden av Andy Weir.

Boken handlar om forskaren Grace som vaknar upp, ensam på ett rymdskepp, utan några minnen av varför han är där (hans uppdrag är att rädda mänskligheten). Han behöver då pussla ihop vad som hänt, varför han är där och hur han kan lösa mysteriet som hotar Jorden och mänskligheten. I ploten framgår inte riktigt hur mycket boken handlar om identitet, relationer, hopp och samhörighet. Den påminner lite om en Dan Brown bok, men med vetenskapliga problem att lösa istället för historiska.

En mycket bra bok, jag förstår hypen. Ska man vara kritisk så är den lite onödigt lång, men samtidigt är den både spännande och rolig så det är lätt att förlåta.

Eftersom boken utspelar sig i rymden, i ett rymdskepp så tar jag mig friheten att tolka det som en tillfällig bostad :p .

Jag kryssar En bok med spårbunden trafik med Med döden som gäst av Carin Hjulström, inläst av Gunilla Nyroos. Pendeltåg förekommer i boken.

Boken är den femte i serien Säbyholms gröna fingrar. Morgonen efter en stor fest hos bygdens rikaste man hittas en man död i ett dike. Blev han påkörd? Eller var det mord? Poliserna Olle och Rita utreder. Parallellt fortsätter Siri och Anton med plantskolan, och Siri dessutom med sin teaterkarriär. Välskriven, småmysig och lagom spännande.

Jag kryssar Din favoritförfattares debutbok med Ett öga rött av Jonas Hassen Khemiri, inläst av Hamadi Khemiri. Jag har nog egentligen ingen favoritförfattare, så jag valde en debut av en författare som jag uppskattar.

Femtonårige Halim bor ensam med sin pappa, i en lägenhet på Södermalm i Stockholm. Pappan anser att det är en bättre miljö för Halim att växa upp i, jämfört med Skärholmen där de bodde tidigare. Halim håller inte riktigt med, och längtar tillbaka. Fantastiskt språk och underbar inläsning!

Två nya kryss för mig.

Jag kryssar Plats eller ortsnamn i titel eller seriens titel med Benådaren (Åremorden del 4) av Viveca Sten. En utav de bättre böckerna i serien tycker jag. Jag gillade handlingen, den kändes lite lagom obehaglig. Ett trevligt fall att följa. Jag uppskattar alltid beskrivningarna av Åre och kringliggande områden. Känns alltid lite rätt att läsa på vinter-halvåret. Uppskattar också hur det jämnt över serien getts möjlighet att få lära känna karaktärerna lite mer, inte bara huvudkaraktärerna. Dom känns nästan som vänner vid det här laget :)

Kryssar Något gult på omslaget med Biodlaren från Aleppo av Christy Lefteri. Om jag minns rätt är det en bok flera läst, i alla fall i tidigare trådar. En för mig lite annorlunda bok mot vad jag brukar läsa mest. Bitvis ganska lågt tempo men det gjorde inte mig något. Jag uppskattade den verkligen. En fantastisk berättelse, fint språk och upplägget passade mig bra. Jag uppskattade verkligen varje sida. Sorglig men ändå på något vis varm. Ska se om jag lägger till något mer från författaren på min lista över böcker att läsa.

Två nya kryss för mig.

Jag kryssar Plats eller ortsnamn i titel eller seriens titel med Benådaren (Åremorden del 4) av Viveca Sten. En utav de bättre böckerna i serien tycker jag. Jag gillade handlingen, den kändes lite lagom obehaglig. Ett trevligt fall att följa. Jag uppskattar alltid beskrivningarna av Åre och kringliggande områden. Känns alltid lite rätt att läsa på vinter-halvåret. Uppskattar också hur det jämnt över serien getts möjlighet att få lära känna karaktärerna lite mer, inte bara huvudkaraktärerna. Dom känns nästan som vänner vid det här laget :)

Kryssar Något gult på omslaget med Biodlaren från Aleppo av Christy Lefteri. Om jag minns rätt är det en bok flera läst, i alla fall i tidigare trådar. En för mig lite annorlunda bok mot vad jag brukar läsa mest. Bitvis ganska lågt tempo men det gjorde inte mig något. Jag uppskattade den verkligen. En fantastisk berättelse, fint språk och upplägget passade mig bra. Jag uppskattade verkligen varje sida. Sorglig men ändå på något vis varm. Ska se om jag lägger till något mer från författaren på min lista över böcker att läsa.
Christy Lefteris Sångfåglar är också bra, sorglig men ändå varm, även om den (enligt mig) inte riktigt når upp till samma nivå som Biodlaren.

Jag kryssar Första delen i en serie med Hjortronmyren av Ulrika Lagerlöf, inläst av Katarina Ewerlöf.

Boken är den första i serien Timmerfolk. Två parallella historier. En dåtid (1930-tal) och en nutid. Dåtidshistorien handlar om Siv, som får jobb som kocka åt ett antal skogsarbetare. Nutidshistorien om Eva som arbetar för ett skogsbolag, och som får i uppgift att ta hand om protester mot en avverkning. Bra språk och en intressant historia om konflikten mellan samer och nybyggare i dåtid, och skogsbolag, samer och miljöaktivister i nutid. Jag kommer garanterat fortsätta följa den här serien.

Jag kryssar En karaktär befinner sig på vatten med De vackraste mord hon känner av Sofia Rutbäck Eriksson, inläst av Fredde Granberg. I boken åker de både båt, bastuflotte och vattenskoter.

Boken är den andra i serien Arvidsträsk. En man hittas död under den årliga fisketävlingen, och den pensionerade polisen Rolf dras in i utredningen. Till sin hjälp har han deckarförfattaren Riita. Lättsam och smårolig pusseldeckare, med bra flyt i språket.

Jag kryssar Boken utspelar sig i ett land du inte besökt med Ena stunden här av Liane Moriarty.

Under en flygning mellan Tasmanien och Sidney ställer sig en kvinna och talar om för de andra passagerarna, i tur och ordning, när och hur de kommer att dö. Vissa får veta att de kommer leva ett långt liv och dö av ålderdom, andra att de kommer dö unga och av mer dramatiska orsaker. När planet landar går alla passagerarna åt olika håll, mer eller mindre påverkade av kvinnans förutsägelser. Inte långt därefter slår den första förutsägelsen in när en ung kvinna dör i en bilolycka. Det är då det tar spinn på riktigt.

I klassisk Moriarty-anda flätas passagerarnas livshistorier och öden ihop och upplösningen och en oväntad twist. Boken är välskriven, varmt och smart, men fortfarande en av hennes mindre imponerande böcker. Långt ifrån Stora små lögner och Öppnas i händelse av min död.

Boken utspelar sig i Australien och jag har alltså inte varit där :).

Kryssar baserat på verklig historia för Women Talking av Miriam Toews.
Har oxå gjorts en film med samma titel.

Handlar om en grupp kvinnor som tiillhör en avlägsen och isolerad mennonit-koloni.
Ett antal män inom kolonin utsatte kvinnorna och flickorna för våldtäkter och andra övergrepp under flera år. Först sövde de offren med nåt bedövningsmedel för djur.
Man påstod att kvinnorna hade utsatts för övergrepp av satan som straff för sina synder. Till slut tog man en av männen på bar gärning och han pekade ut de övriga förövarna.

Boken handlar inte om övergreppen utan om tiden efter det att männen gripits och häktats. Handlingen beskriver hur kvinnorna diskuterar sig fram till att de måste lämna kolonin för att skydda sina barn. Men också för att inte drivas till hämnd på förövarna (som fick komma tillbaka till kolonin mot borgen) eftersom det går mot deras tro.
Intressant upplägg och gripande öden. Men jag skulle vilja veta hur det slutade. Nu slutar boken precis när kvinnorna lämnar kolonin och ger sig ut i det totalt okända.

IMG_0330.webp

Jag kryssar Baserat på en verklig historia med Efter skotten av Frida Sundkvist, inläst av Kajsa Linderholm.

Boken är en svidande kritik mot hur polisen hanterade masskjutningen på Campus Risbergska i Örebro i februari 2025. Välskriven och intressant, och man blir fruktansvärt arg, både på hur illa själva insatsen hanterades, men mest över hur de anhöriga behandlades efteråt. Mycket läsvärd!

Blivit rekommenderad - Flykten från Läger 14 av Blaine Harden. Boken (inte skönlitteratur) handlar om en man som föddes och växte upp i ett Nordkoreanskt arbetsläger, men lyckades fly och ta sig ut från Nordkorea.

För ett tag sedan rensade jag i min "att läsa"-lista på Storygraph, och den här fanns med där nästan längst bak. Det var säkert närmare femton år sedan som morfars fru rekommenderade att jag skulle läsa den, och efter det har den legat på listan (även om den nog då låg på Goodreads). Inte precis världens gladaste bok, men intressant (och utifrån vem som rekommenderade den var det inte precis en feelgood som jag väntade mig).

IMG_20260303_151114098.webp

Jag fortsatte på samma spår och rev av även del 6 av Viveca Sten's serie Åremorden. Så jag kryssar Författarens efternamn börjar på S med Gränsöverskridaren av Viveca Sten.

En serie jag har uppskattat mer och mer och det känns som språket och flödet i böckerna blivit bättre allt eftersom. Jag uppskattar iofs också ju mer man lär känna karaktärerna i böckerna så det hjälper säkert till. Lagom spännande, ett fall som känns aktuellt och ett lagom tempo. Trevlig inläsning också. En deckarserie som helt enkelt växt på mig :)

Jag har varit på resa och hunnit läsa en hel del. Två av böckerna relaterar till resmålet som var Egypten.

Jag kryssar "utspelar sig i ett grannland till där du befinner dig" med Emmas War av Deborah Scroggins. Emma var en brittisk hjälparbetare i Sudan som förälskade sig i en gerillaledare och gifte sig med honom i början av 90-talet. Hennes historia går som en röd tråd genom boken som mest handlar om Sudans historia, främst under 1900-talet.
Den var inte lättläst. Det var många folkslag och provinser att hålla reda på. Och hemska beskrivningar av svält. Men den var intressant och den visar på svårigheterna med hjälparbete ur flera perspektiv.

Jag kryssar "read on location" med Death on the Nile av Agatha Christie. Har inte läst den förut men sett både gamla och nya filmen så jag kom snart ihåg vem som gjort det.
Stor del av boken läst i närheten av Nilen och på väg till Abu Simbel (som är med i boken). Och jag såg hotellet där Agatha bodde när hon fick idén till boken och där hon även låter Poirot bo innan han går ombord på båten.
1000019233.webp

Utsikt från terrassen utanför hotellrummet.

Jag har också läst två andra böcker.

Jag kryssar "första delen i en serie" med Dödlig kurs av Henrik Wennesund. Handlar om sjöpoliser i Kalmarsund med bas på Oknö mellan Kalmar och Oskarshamn. Väldigt kort bok, men bra karaktärer och intressant historia men den hade kunnat utvecklas mer. Och den slutade med en liten cliffhanger. Jag kommer läsa fortsättningen då de utspelar sig nära där jag växte upp.

Jag kryssar "omslag värt att sätta på väggen" med Atmosphere av Taylor Jenkins Reid.
Handlar om Joan som är en av de första kvinnliga astronauterna. Intressant bok trots att det är ren skönlitteratur. Tyckte dock att en kärlekshistoria fick lite väl mycket utrymme, men det är ju främst kärleksromaner som denna författaren skriver.
Om man tar bort texten tycker jag omslaget var fint.
1000019232.webp

Jag kryssar Fika eller picknick i boken med Kvicksand av Stefan Arbratt och Jonas Kragnert Bartholf, inläst av Ludvig Josephson.

Boken är den tredje i serien Brottsplats Göteborg. En ung man mördas brutalt på ett dansgolv i Uddevalla 1996. Den snart pensionerade polisen Klas, med hjälp av vännen Sara, försöker reda ut varför det hände, många år senare. Hyfsat språk, och lagom spännande, men slutet tyckte jag inte om.

Jag kryssar "någon bor i tillfällig bostad" med Döden i olivlunden av Sofia Rutbäck Eriksson, del åtta om Herkules Persson.
Kryssningsfartyget får ett bombhot och alla evakueras till en grekisk ö. Det blir fullt på hotellen och Herkules får bo i ett gårdshus på ett kollektiv, där det så klart sker ett mord.
Som de tidigare böckerna smårolig och lättläst.
1000018350.webp

Jag kryssar "författarens efternamn börjar på S" med Alter ego av Emelie Schepp. Senaste boken om åklagaren Jana.
En man hittas knivskuren i en bil. Hans son och f d fru hittas mördade i sitt hem. En dotter har överlevt. Samtidigt har Jana som vanligt sitt eget förflutna att hantera. Spännande bok med oväntade vändningar.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka