Bukefalos bokbingo 1 februari till 31 juli 2026

Bukefalos 30 år!

Jag kryssar Börjar inte i början av berättelsen med Terapeuten av B.A. Paris, inläst av Mimmi Kandler.

Alice och Leo flyttar ihop i ett dyrt hus i ett grindsamhälle i London. Det blir inte alls lika trevligt som Alice tänkt sig. Husets tidigare ägare har blivit mördad, och i princip varenda granne beter sig skumt och verkar ha hemligheter. Kuslig psykologisk thriller.

Jag kryssar En översatt bok med Juno Browne och liket i garderoben av Stephanie Austin, inläst av Sofia Berntson.

Boken är den fjärde och sista i serien Döden i Devon. Juno köper ett antal saker av en enstöring, och vid leverans visar sig garderoben innehålla ett lik. Senare brinner enstöringens hus ner, och han själv hittas död. Den döde mannen i garderoben hade en tvillingbror, som gör sitt bästa för att övertyga Juno om att hon måste hitta mördaren. Välskriven och smårolig, med lagom oväntat slut. Det är trist att det inte kommer komma fler böcker i den här serien

Inte 2000-tal - Algot, Anna Stina och det välsignade brännvinet av Jonas Jonasson. Klassisk Jonas Jonasson med humor, men till skillnad från hans andra jag läst så utspelar denna sig historiskt på 1800-talet. Boken handlar om Algot, som är son till en grisuppfödare, men som sedan pga den lokala greven blir fattig torpare istället - men där vill inte Algot stanna. Jag gillade den (men har också gillat de andra böckerna från honom som jag läst, så det var inte oväntat. Funkade bra att läsa på läsplattan under tiden lillpojken ammar på natten, eller när han håller på att somna ;) (dvs tillräckligt intressant för att hålla mig vaken även om jag är lite trött, och tillräckligt lätt handling för att det inte skulle vara några problem att hänga med)

IMG_20260310_093528539_HDR.webp

Mitt första kryss blir En bok du fått rekommenderad med Rätt plats fel tid av Ashley Poston. Fick först upp den som en rekommendation av någon bok-influenser som swishade förbi på Instagram och när jag sedan fick den rekommenderad av en kompis så valde jag att göra slag i saken! :)

Jag gillade den verkligen. Lite egen, mysig, inslag av overkliga händelser och karaktärer som jag gillade. Båda huvudkaraktärerna kändes som personer som reflekterade mycket över sina egna handlingar och ageranden, vikten av tid och framförallt tajming. Den var helt enkelt mysig. Kom på mig med att sakna den ett par dagar efter jag läst klart den, som att historien saknades mig lite. Mycket uppskattad av mig.
Åh den gillade jag också.🥰

Jag kryssar "nej, den vill jag inte fortsätta läsa" med Besvärliga fruntimmer av Elsa Trolle Önnefors.
Handlar om Sveriges första kvinnliga jurister och hur juristutbildningen utvecklats från förra sekelskiftet och framåt. Började bra men blev sedan lite upprepande. Jag trodde den skulle handla mer om de enskilda kvinnorna men det är mer en allmän översikt kring lagförändringar m m som gav kvinnor fler möjligheter.
1000018350.webp

Jag kryssar Bokens namn börjar på P med Maja Lundes Przewalskis häst.

Först och främst: Herregud vad få böcker som börjar på P?! Hur är det möjligt?

I övrigt: Det är tredje boken i Maja Lundes klimatkvartett. Man får följa tre parallella historier: zoologen Michail från S:t Petersburg, som på 1880-talet reser till Mongoliet för att jaga de mytomspunna hästarna. Veterinären Karin, som leder arbetet med att återföra vildhästarna till stäpperna efter på 1990-talet, och Eva, som år 2064 kämpar för att kunna bo kvar på sin gård i Norge tillsammans med dottern Isa, samtidigt som världen runt omkring dem håller på att falla samman.

Ska jag vara negativ så känns det som att Lunde mest upprepar sig och skriver samma berättelse med något olika utgångspunkt gång på gång. Ska jag vara positiv så följer hon ett vinnande koncept.

Hunnit läsa ut två böcker. Kryssar först read on location. Har läst Längst in i skogen av Marie Hermansson. Utspelar sig i Göteborg där jag bor därav krysset. Detta är en fristående fortsättning på böckerna om polisen Nils och journalisten Ellen..

Boken utspelar sig 1926. Barnflickan Maj befinner sig på Naturhistoriska museet med barnen i familjen Guldin. Plötsligt är ett av banen, Alice, borta. Överkonstapel Nils blir inkopplad på det märkliga fallet där Alice inte går att finna någonstans. Tycker det var en bra bok med driv och kul att följa med i för mig välkända miljöer i historisk tid. Rekommenderar boken.

Det andra krysset blir fika eller picknick i boken. Jag har läst Den franska fotografen av Natasha Lester. Boken utspelar sig både i nutid och under andra världskriget. Intressant inblick i hur amerikanska kvinnliga krigsreportrar hade det och en intrikat historia med mycket smärta, kärlek och tilltrasslade familjerelationer. Bra bok av Natasha och som vanligt med hennes böcker bygger det på gedigen research. Rekommenderar boken starkt.

Jag kryssar Författarens efternamn börjar på S med Arvegodset av Ewa Swedenmark och Annika Wennström, inläst av Gunilla Leining.

Boken är den första i Talluddenserien. Estelles vuxna söner kommer med sina familjer ut till Estelles gamla släktgård, för att fira hennes födelsedag. Eller kanske mest för att bevaka sitt kommande arv? Speciellt trevligt blir det i vilket fall inte. Hyfsat lättsam, trots det dystra ämnet.

Kryssar Frukt eller bär nämns i boken med Minnen av honom av Colleen Hoover. Jag gillar det mesta av författaren men jag börjar känna att det är väldigt mycket samma. Jag får känslan av att jag redan läst boken innan. Så boken i sig gillade jag egentligen. Jag gillar hennes förmåga att berätta en historia, jag gillar hennes sätt att förmedla känsla och känslor som upplevs men jag känner att de flesta av hennes böcker är samma lika. En kvinna som upplevt någon form av trauma/problem/har det tufft/svår bakgrund etc träffar man som är lite orimligt snäll/förstående/underbar/stöttande/hjälpande, de stöter på lite bumps på vägen men får i regel ett mer eller mindre lyckligt slut. Så även om jag gillar boken känner jag mest meh jag har typ läst det innan. Kanske hade jag gillat den mer om jag läst färre böcker från henne innan.

Kryssar också Någon campar, bor i husvagn eller annan tillfällig bostad med Bokälskaren av Emily Henry. En utav de bättre jag läst av henne. En fin romans men som också har lite olika fokus genom boken. Fina relationer. Lite klyschigt ibland men också mysigt. Gillar alltid en småstads-setting. Lätt läsning. Vid ett par tillfällen tältar dom.

@Islandshästryttare tackar för två boktips ett par inlägg upp. Båda ska definitivt upp på min TBR-lista. Låter som två lovande böcker.

Jag kryssar Något gult på omslaget med När elden slocknar av Emma Olofsson, inläst av Katarina Ewerlöf. Bildbevis:
https://www.adlibris.com/sv/bok/nar-elden-slocknar-9789180319034

Boken är den andra i serien Brottsplats Blekinge. Ett hus brinner ner och en kvinna och hennes lilla dotter är försvunna. En annan kvinna hittas död. Poliserna Sonja och Matias utreder. Välskriven och spännande med lagom oväntat slut.

Jag kryssar En bok med spårbunden trafik med En bit av Bodil av Sara Lövestam.

När Nathans sextiosjuåriga mor Bodil plötsligt avlider upptäcker han att hon är tatuerad med en symbol. Nathan har aldrig sett den förut. En dag öppnar han en medaljong som har kommit till hans second hand-butik och hittar samma symbol. Nathan inleder då en jakt för att hitta svaret på vad som fick Bodil att tatuera in det, och vad lappen betyder.

Jakten leder honom till moderns före detta flickvänner, ett sektliknande sällskap, familjehemligheter och en tid innan han själv existerade.

En helt klart läsvärd bok! Rekommenderas! Det förekommer ett flertal tågresor mellan Enköping och Stockholm.
Februari till juli 2026.webp

Jag kryssar En bok någon annan kryssat med Det rådiga kommunalrådet av Jonas Johansson, inläst av Stefan Sauk.

En tysk sängtillverkare har haft problem med att etablera sig i Sverige, men nu är det dags för en nysatsning. Kommunalrådet Julia från Halstaholm gör sitt bästa för att få företaget att välja hennes kommun. Välskriven och rolig.

Omslag som jag tycker om och hade kunnat ha på en vägg (jag gillar den stilen) - Written in Starlight av Isabel Ibañez. Andra delen, en ungdomsfantasy (latinamerika). Det var en del år sedan jag läste första boken, vilken jag gillade och läste snabbt. Den här var okej, men jag hade nog inte valt att läsa en fortsättning om det hade funnits. Kanske också så att den fungerade bättre som bok än ljudbok?

Utspelar sig i ett land som jag inte besökt - Fri av Lea You. Inte skönlitteratur, utan memoar om författarens uppväxt i Albanien precis när det gick över från kommunism, till och med inbördeskriget är. Intressant.

OIP.webp

Jag kryssar Nordisk författare, ej svensk med Studio näktergalen av Leena Lehtolainen, inläst av Rachel Molin. Författaren är finsk.

Boken är den nionde om polisen Maria Kallio. Den åttonde finns tyvärr inte utgiven på svenska. En svårt skadad, prostituerad kvinna försvinner från sjukhuset, utan att avslöja sin identitet. En känd prostituerad mördas strax innan hon skulle delta i en talkshow. Finns det något samband? Maria med kollegor utreder.

Välskriven, och en spännande historia.

IMG_0330.webp

Kryssar ”utspelar sig i land du inte besökt” för Mother Mary Comes To Me av Arundhati Roy. En självbiografisk bok om författaren själv och hennes relation till sin mor. Utspelar sig i Indien som jag aldrig besökt även om jag varit nära 😬

Älskar Arundhati Roy - hon har skrivit en av mina favoritböcker; The God of Small Things. Och tyckte väldigt mycket om den här boken också. Hon beskriver sin mor som en fantastisk kvinna trots att de hade en tämligen ansträngd relation.

Jag kryssar Baserats på en verklig historia med Smugglarens väg av Stefan Örning.

En biografi och historien om Stefan Örning som en utav de största svenska narkotika smugglarna på sin tid. Tycke om upplägget i boken. Jag tyckte också den var intressant. Även om jag ibland blev smått irriterad på Stefan och att jag ibland kanske saknade lite mer ånger från hans sida eller hur han ibland fortsatt försvara avskyvärda handlingar. Däremot tycker jag att de tär otroligt intressant att höra hans perspektiv och hur han resonerade och levde sitt liv. Troligen för att jag har svårt att förstå hur man kan välja att leva att sådant liv, ett liv som innebär enorma risker och även risk för sitt eget liv. Blir stressad bara av tanken. Men summa summarum, en ok bok och också ganska lärande om narkotika-historian på 70-80-90-talet och de stora kartellerna som styrde då.

Jag kryssar En för dig ny författare med I stormens spår av Anni Blomqvist, inläst av Andrea Björkholm.

En självbiografisk bok, om Annis liv som fiskarhustru på Åland under tidigt 1900-tal. Den börjar med dödsfall och är fruktansvärt sorglig, men har ett vackert språk, och bra finlandssvensk inläsning.

Jag kryssar "bok med spårbunden trafik" med Den stora utställningen av Marie Hermansson.
Utspelar sig under jubileumsutställningen i Göteborg 1923. Einstein ska komma dit och hålla sitt nobeltal. Ellen som fått jobb på utställningens tidning får höra ett hot mot Einstein och polisen Nils försöker utreda om det är allvar. Det åks både tåg och spårvagn i boken.
Inte en klassisk deckare men jag gillade den och ska nu läsa fortsättningen.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka