Bukefalos bokbingo 1 februari till 31 juli 2026

Bukefalos 30 år!

Jag börjar bli orolig för att inte hitta en bok som jag inte vill fortsätta läsa. Jag verkar vara inne i en period när jag gillar allt. Hur gör ni andra? Bara hoppas ni att ni ska få tag i något som ni inte gillar eller har ni en strategi? ;)
Jag laddar hem och provläser epubs, och köper det som faller mig i smaken. Ungefär tio procent av titlarna hamnar på betyget "den här vägrar jag lägga tid på att läsa klart" (nästa steg på skalan är "Kommer nog återuppta nångång i brist på annat").

Ett bra sätt är ju att starta böcker som strider mot ens magkänsla gällande vad man tror sig vilja läsa. Antingen har magkänslan fel och man vidgar sina vyer, eller så har den rätt och du får bingo ;)

Jag plockade upp min första Vuxia/Danmei i mitten av februari, tvärt emot min magkänsla, och har sen dess fastnat totalt. Varför finns det så lite kinesisk skönlitteratur översatt till engelska?!

Jag börjar bli orolig för att inte hitta en bok som jag inte vill fortsätta läsa. Jag verkar vara inne i en period när jag gillar allt. Hur gör ni andra? Bara hoppas ni att ni ska få tag i något som ni inte gillar eller har ni en strategi? ;)
I mitt fall har det mest blivit så att det funnits någon bok jag börjat läsa som jag inte riktigt känner för att fortsätta. Men, skulle jag bara ha det krysset kvar så skulle jag köra strategi och välja att börja någon bok som jag i förväg tror att jag inte kommer gilla.

Jag kryssar Passar in på minst fyra rutor med Jag var död en gång för länge sen av Sofia Rutbäck Eriksson, inläst av Fredde Granberg.
  1. Fika eller picknick i boken (hos gamla polischefen)
  2. Plats eller ortsnamn i titel eller seriens namn
  3. Någon badar (i Piteälven)
  4. En karaktär befinner sig på vatten (pimpelfiske)
  5. Frukt eller bär i boken (banan, melon, kiwi och citron)
Boken är den tredje i serien Arvidsträsk. Författaren Riita får i uppdrag att skriva en artikelserie om kalla fall åt Pitetidningen, och samtidigt dör en lagom excentrisk man när han sitter och pimplar på isen. Fd polisen Rolf kan förstås inte låta bli att lägga sig i. Det kan inte Riita heller.

Lättsam och smårolig.

Jag kryssar "valfri bok" med Främmande makt av Henrik Wennesund. Del två i Sjöpoliserna Kalmarsund.
Liksom den första en mycket kort bok. Utspelar sig under ca ett dygn och beskriver flera korta uppdrag för poliserna. Ok, men inte mer.
1000020341.webp

Jag kryssar "fika eller picknick i boken" med Spökbåten av Henrik Wennesund. Bra personbeskrivningar och en bra hundbeskrivning. Men ingen riktig handling begränsad till denna bok, känns som författaren hade kunnat göra en längre bok av flera böcker då det nu är klara fortsättningar på flera saker från tidigare böcker.

Kryssar Bok om en kvinna som gjort avtryck i historien, med Jag vill riva upp himmel och jord av Marie Lok Björk.
Boken handlar om Elise Ottesen Jensen (Ottar), journalist, feminist och kämpe för kvinnors rättigheter och utbildare i sexualkunskap. Den börjar i hennes uppväxt, som dotter till en präst och där hennes mamma fött 18 barn, genom livet och bakgrunden till att hon började engagera sig i kvinnors rättigheter och kunskap om kroppen och sexualitet.

En fin bok om en viktig kvinna. Den hade högt tempo och var lätt att läsa. Saknade kanske lite djup, men förstår att Lok Björk kanske hållt distansen lite, eftersom det är en fiktiv roman och inte en biografi.
Februari till juli 2026.webp

Jag kryssar Författarens efternamn börjar på S med Villa sommarvind av Ewa Swedenmark och Annika Wennström, inläst av Gunilla Leining.

Boken är den andra i Talluddenserien. Någon smyger omkring och tar sig in i andra människors hus, och det är inte längre lika trivsamt på Talludden. Tyvärr känns den som en typisk uppföljare, inte alls lika bra som första boken. Språket är det inget större fel på, men historien är bara lite för kletigt gullig för min smak.

En karaktär befinner sig på vatten - Vinnarna av Fredrik Backman. Det var nog inte så tanken var för krysset, men åker man skridskor (som man gör i hockey, vilket är ett väldigt viktigt fokus i boken) så åker man ju på is, vilket rent tekniskt är "befinna sig på vatten" ;) Tredje delen i Björnstadstrilogin (jag har kryssat ettan och tvåan tidigare i det här bingot). De första två tyckte jag var bra, men kanske inte fantastiska. Den här tyckte jag mer var åt det fantastiska hållet. Dels var den kanske bara bättre, eller passade mig bättre, men sen läste jag denna som ebok medan jag lyssnade på de andra som ljudböcker - vilket kanske gjorde skillnad för mig. I slutet grät jag faktiskt lite, och det är inte vanligt att böcker lyckas med det.

IMG_20260427_125641995_HDR.webp

IMG_0330.webp

Kryss i rutan för minst en icke-mänsklig karaktär. Har just läst ut Mythos - Greek Myths Retold av Stephen Fry.
Det kryllar av icke-mänskliga karaktärer i dom grekiska myterna. Gudar, halgudar, titaner, najader, dryader, hamadryader, etc. Man blir lite lätt snurrig av alla väsen. Lite väl lång och välmatad men ändå hyfsat lättläst. Kul att läsa om väsen man hört talas om men inte kunnat placera riktigt, tex Apollo, Afrodite, Pandora och Midas.

Jag kryssar "Något gult på omslaget" med Den store Gatsby av F. Scott Fitzgerald.

Fräckt att läsa en över hundra år gammal bok. Är nog den äldsta boken jag läst sen Dracula. Jag visste ungefär vad som väntade mig, även om jag hade glömt av förvånansvärt mycket efter att ha sett filmen för tio år sen :laugh:.

Läsvärd, men lite besviken. Det var nog en bättre läsupplevelse i orginal, på orignalspråk. Den blev lite.... platt... i den versionen jag läste?

IMG_6508.webp

Jag kryssar Bokens namn börjar på P med Påfågeln från Skutskär av Sören Karlsson och Lars-Åke Wilhelmsson, inläst av Lars-Åke Wilhelmsson.

En självbiografi om hans liv, både som Babsan, men också en massa annat han har gjort, som jag inte hade någon aning om. Tyvärr slänger han sig med namn på en massa kändisar, och framstår som både dryg och uppfylld av sin egen förträfflighet. Men det som verkligen förstörde boken för mig var berättelsen av hur han matade en boaorm med levande marsvin, samtidigt som han kallar sig själv för djurvän. Vilket hyckleri!

Jag kryssar Börjar inte i början av berättelsen med Atmosfär av Taylor Jenkins Reid som börjar i den senare delen av berättelsen. Den växlar sedan mellan olika tider i huvudkaraktärens liv. Jag gillar det mesta från författaren och den här var inget undantag. Jag gillade den verkligen. En utav hennes böcker jag gillat mest. En fin bok, lite annorlunda berättelse och beroende på vilken tid det handlade om var det allt ifrån intressant, till spännande och mysigt. Det mesta levererat i en bok. Det märks att det är mycket research inför boken och även om det är fiktion så känns det väl underbyggt.

Kryssar också En översatt bok med Stora vackra liv av Emily Henry. Lätt läsning. Mysig och trevliga miljöer som tilltalade mig. Ganska uppenbar men ändå med lite oväntade svängningar. En av författarens bättre böcker enligt mig. Jag uppskattade den :)

En karaktär är inte mänsklig (flera drakar som är väldigt viktiga karaktärer) - Onyx Storm av Rebecca Yarros. Tredje delen i serien som börjar med Fourth Wing. "Romantasy", dvs fantasy (i en annan värld med drakar och magi) med romance i sig. Den här serien är väl väldigt populär hos vissa (BookTok, t.ex., om jag förstått det rätt), och jag gillar den också. Gillar man Maas gillar man nog också den här serien.

Bok om en kvinna som gjort avtryck i historien - Kleopatra av Dick Harrison. Kort nonfiction bok om Kleopatras liv, som jag lyssnade på som ljudbok. Intressant, då jag kände innan att jag hade ganska dålig koll på Kleopatra innan (det jag vet kommer typ från Asterix-serierna :p)

IMG_20260430_200034247.webp

Jag kör ju inte någon som helst ordning på mina kryss, vilket märks - jag tycker alltid det är lite intressant hur många kryss man kan lyckas få till innan det blir någon bingorad :p

Jag kryssar "frukt eller bär i boken" med Sedlighetsbyrån av Christina Walden. Utspelar sig 1944. Handlar om Rut och Svea som är polissystrar, sjuksköterskor med extra utbildning som jobbar med polisen. De skickas till Gotland för att utreda misstänkt prostitution.
En ok bok men inte bra och jag kan inte riktigt sätta fingret på varför jag tycker så.
Screenshot_20260421_193633_Gallery.webp

Jag kryssar En bok med spårbunden trafik med Änglabarnen av Anna Laestadius Larsson, inläst av Marie Richardsson. Den spårbundna trafiken är den hästdragna spårvagnen som fanns i dåtidens Stockholm.

Boken är den andra i serien Damernas juridikbyrå och utspelar sig i Stockholm under 1898. En ung pojke hittas död i kanalen, och Ellen med juridikbyrån blir förstås indragen i att försöka hitta den skyldige. En obehaglig beskrivning av dåtidens fosterbarnssystem, välskriven och spännande.

Jag kryssar En bok med spårbunden trafik med Änglabarnen av Anna Laestadius Larsson, inläst av Marie Richardsson. Den spårbundna trafiken är den hästdragna spårvagnen som fanns i dåtidens Stockholm.

Boken är den andra i serien Damernas juridikbyrå och utspelar sig i Stockholm under 1898. En ung pojke hittas död i kanalen, och Ellen med juridikbyrån blir förstås indragen i att försöka hitta den skyldige. En obehaglig beskrivning av dåtidens fosterbarnssystem, välskriven och spännande.

Jag håller på att läsa den nu. Dock går det inte fort nu av förklarliga skäl. Men jag gillar den med.

IMG_0330.webp

Kryss i rutan för samma initial som författaren. Läst Annie Dunnie av Sebastian Barry (mitt efternamn börjar också på B 😊). En fantastisk liten historia skriven på ett språk som nästan sjunger. Han målar upp en bild av den karga men vackra irländska naturen som känns ända in i hjärteroten. Tyckte väldigt mycket om den.

IMG_0330.webp

Började läsa Small Things Like These av Claire Keegan och hann en bra bit, men med en växande känsla av att jag kände igen handlingen. Och mycket riktigt hade jag redan ett exemplar av den i bokhyllan🙄
Så jag kryssar ”vill jag inte fortsätta läsa”. Visserligen var den bra men inte så bra att jag vill läsa om den nu. Behöver nog ha lite bättre koll på vad jag har i bokhyllorna.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka