Bukefalos bokbingo 1 februari till 31 juli 2026

Bukefalos 30 år!

Vi var tvingade att läsa den i engelskan i gymnasiet, och jag räknar fortfarande den som den boken jag läst som jag minst gillat :p Den drog ner mitt betyg i engelskan det året, eftersom jag tyckte så illa om den så mycket att jag inte var intresserad av att göra t.ex. recensionen särskilt ordentligt 😅
(och jag älskade att läsa böcker, det allmänt, men inte den boken)
Kan egentligen inte säg att jag gillade den så jag förstår att du tycker den var kass 😬
Jag tyckte den var väldigt tung att ta sig igenom. Det börjar dåligt och sen går det bara ännu mer åt h-e.
Men den ger inblick i en värld som är väldigt långt från min. Förutsatt att han gjort sin research ordentligt och det kan man ju aldrig veta.

Kan egentligen inte säg att jag gillade den så jag förstår att du tycker den var kass 😬
Jag tyckte den var väldigt tung att ta sig igenom. Det börjar dåligt och sen går det bara ännu mer åt h-e.
Men den ger inblick i en värld som är väldigt långt från min. Förutsatt att han gjort sin research ordentligt och det kan man ju aldrig veta.
Och jag är typen av person som gillar inte särskilt mörka böcker och som föredrar lyckliga slut (mycket romance och liknande av den anledningen) - så den var väldigt långt från vad jag gillar att läsa :p

Jag kryssar "bok du fått rekommenderad" med Babel av R F Kuang. Rekommenderades på en boksida jag följer på Facebook.

Utspelar sig på 1800-talet i Oxford i en värld där silver har magiska krafter som kan utnyttjas via kombination av olika språk. Huvudpersonen Robin är född i Kina och tas till England när hans familj dött. Där tränas han i språk för att som 18-åring kunna börja studera i Oxford på ett språkinstitut som är centrum för det magiska silvret.

Börjar som en trevlig fantasy men tar flera vändningar och tar upp frågor om kolonialism och rasism på ett lite annorlunda, men tänkvärt, sätt.
Bra till största delen men kändes lite lång och utdragen mot slutet.

Kryssar en "fackbok". Lite småkul kommentar här och där som tex att det är bra träning för ägaren att rykta sin häst en halvtimme varje dag, ett bra sätt att gå ner i vikt på 😅.

Bifogade filer

• 20260609_230532.webp
    20260609_230532.webp
    80,2 KB · Visningar: 2
Jag kryssar Läs om en favoritbok med Dömd på förhand av Tove Klackenberg, inläst av Charlotta Åkerblom.

Monika får sin tingstjänstgöring på den lilla tingsrätten i Marviken, där det verkligen inte är så fridfullt som det först verkar. Intrigerna frodas, och det slutar riktigt illa. Välskriven och spännande.

Jag kryssar Nej, den här vill jag inte fortsätta läsa med Den svarta dolken av Veronica Sjöstrand, inläst av Anna Maria Käll.

Boken är den första i serien Rodins auktionshus. Stellas pappa ligger för döden, så hon tvingas lämna sitt liv i Edinburgh och återvända till Stockholm för att ta hand om auktionshuset. Hon hittar snabbt en koppling mellan de nazistdolkar som använts vid ett antal mord, och själva auktionshuset.

Hyfsat lättsam, men med en hjältinna som är alldeles för perfekt för att vara intressant.

Jag kryssar Utspelar sig år 1900 eller bakåt med Där vassen viker av Linda Edgarsson, inläst av Sara Sommerfeld.

Boken är den första i serien Gårdarna och utspelar sig i Småland på slutet av 1800-talet. Torpardottern Hilda tvingas resa och hjälpa sin faster, som brutit armen. Väl där inleder hon en omöjlig relation, som slutar i katastrof.

Bra bokidé, men tyvärr bara hyfsat språk och väldigt endimensionella personbeskrivningar. Det blir lätt lite larvigt och förutsägbart.

Spårbunden trafik - The State Counsellor av Boris Akunin. Deckare (i stil med Poirot och liknande) som utspelar sig i Ryssland på 1800-talet, en av böckerna i serien som följer Erast Fandorin. I den här boken, när han behöver komma på vem som mördade en politiskt viktig person (mordet skedde på ett tåg). Första boken jag läser i serien och av författaren, och den var okej (jag är dock inte någon storläsare av deckare). Det märktes dock för mig att jag inte är van vid ryska böcker - jag hade svårt med namnen, att komma ihåg vem som är vem bland alla ryska namnen och vilka namn som tillhörde vem (eftersom man ju använder både förnamn, fadersnamn och efternamn i lite olika konstellationer - t.ex. Erast, Erast Petrovich, Erast Fandorin, Fandorin).

Om någon funderar kring det här att läsa en bok av en rysk författare i de här tiderna - Akunin lever i exil i Storbritannien sedan annekteringen av Krim 2014, är en skarp kritiker av Putin, och är nu sedan 2025 dömd i sin frånvaro till 14 års fängelse för sitt stöd till Ukraina i kriget.

IMG_20260612_151933301_HDR.webp

Jag kryssar bok som passar in på minst fyra rutor. Jag har läst Sommarfesten av Olseni & Hansen.

Passar in på följande rutor
1. Ortsnamn i serien- Mord i Falsterbo
2. Fika i boken - polisen Mårten fikar flitigt på både polisstationen som ligger ovanför församlingshemmet, på församlingshemmet och hemma hos personer han förhör. Det finns även flera andra karaktärer som fikar i boken.
3. Kvinna i uniform - polisen Agatha Björk är en paragrafryttare som är korrekt klädd i polisuniform
4. Någon bor i tillfällig bostad - Hector Bondesson med familj bor i deras vräkiga sommarvilla på Falsterbo i boken.

Boken startar med ett stort White party där alla gäster som kommer ska klä sig i vitt. Festen hålls av och hemma hos Hector Bondesson. Det är ett party med över 200 gäster och många kändisar och influencers är inbjudna. Så även Egon 89 år och hans käresta Märta. Men då Märta får förhinder tar Egon istället med sig sin gode vän Mårten, ortens polis, på festen. Hectors bröllop med Denise är en vecka bort och festen får ett abrupt slut när Denice hittas med en kniv i hjärtat.

Som vanligt en mysig deckare från Olseni och Hansen, passar alldeles utmärkt på en sandstrand eller i en hängmatta i sommar. Rekommenderar den om man vill ha lite mysig lätt läsning som trots sitt tema också innehåller humor, kärlek och värme.

IMG_0330.webp

Bingo 😊
Kryssar stad du vill besöka. Har läst (om) Rupture av Simon Lelic.
Utspelar sig i London och dit åker jag gärna igen. Har varit där några gånger men det börjar bli länge sen nu.
Rupture är en polisdeckare, men med ovanligt upplägg och slut. Den beskriver en skolskjutning och man vet redan från början vem som är gärningsmannen. Boken nystar istället upp motivet och ringarna på vattnet.
Jag har läst två av hans böcker. Tycker dom är riktigt bra. Såg att det finns fler av honom så det är nog dags att shoppa loss lite 😬

Kryss på En översatt bok med Rebecca av Daphne dee Maurier.

Boken handlar om en ung, fattig kvinna som gifter sig med mystiske Mr de Winter och flyttar med honom till godset Manderly. På Manderly vaktar hushållerskan Mrs Danvers på ett närmst maniskt vis godset, till minnet av Mr de Winters första fru Rebecca.

Historien byggs skickligt och långsamt upp för att ganska snabbt lösas upp. Mycket välskriven, intressanta karaktärer, otroliga miljöbeskrivningar och spännande historia.

Jag kryssar Utomeuropeiskt orginalspråk, ej engelska med Bokhandeln under körsbärsträdet av Takuya Asakura.

En för mig lite annorlunda bok och kanske inte vad jag brukar läsa men som jag gillade den. Ett ganska lågt tempo men så otroligt fin bok. Jag gillade både språk och upplägg tillsammans med en dos fantasi var det verkligen uppskattad läsning. En fin och lite knepig berättelse om böcker och tid och som knyts ihop på ett fint sätt! Orginalspråket är japanska.

Jag kryssar "utspelar sig år 1900 och bakåt" med Trollbunden av Margit Sandemo. Första delen i Sagan om Isfolket och utspelar sig på 1500-talet.

Jag har länge tänkt att jag vill testa att läsa denna serie. Boken var ok och jag vill veta vad som händer sedan så det blir nog att jag läser några fler i serien.

Och nu fick jag full bricka!
1000021683.webp

Jag kryssar Något gult på omslaget med Hembiträdets hemlighet av Frieda McFadden, inläst av Gunilla Leining. Bildbevis: https://www.modernista.se/bocker/hembitradets-hemlighet

Boken är den andra i Hembiträdet-serien. Millie har fått jobb hos ännu en rik familj, där saker verkligen inte är vad de verkar vara. Bra språk och lagom spännande med många förvecklingar, men boken känns ändå som en typisk uppföljare.

Jag kryssar Något gult på omslaget med Hembiträdets hemlighet av Frieda McFadden, inläst av Gunilla Leining. Bildbevis: https://www.modernista.se/bocker/hembitradets-hemlighet

Boken är den andra i Hembiträdet-serien. Millie har fått jobb hos ännu en rik familj, där saker verkligen inte är vad de verkar vara. Bra språk och lagom spännande med många förvecklingar, men boken känns ändå som en typisk uppföljare.

Blev nyfiken på vad du menar med typisk uppföljare? Är det positivt eller negativt?

Det är negativt. Boken känns som samma historia en gång till.

Det är absolut ingen dålig bok, men jag hade förmodligen tyckt bättre om den om jag inte lyssnat på den första boken tidigare.
Apropå det så lyssnade jag nyss på Alla för en av Maria Adolfsson efter tips i någon av boktrådarna här. Följde upp med samma författares Eget grepp som beskrevs som att författaren återvände till alla för en. Så sjukt förvirrande! Jag trodde det var en fristående fortsättning men istället är det samma historia omskriven. Några karaktärer har nya namn, några samma. Väldigt mycket men inte allt är likt. Mycket märkligt! Och helt klart ”samma historia en gång till”.

Apropå det så lyssnade jag nyss på Alla för en av Maria Adolfsson efter tips i någon av boktrådarna här. Följde upp med samma författares Eget grepp som beskrevs som att författaren återvände till alla för en. Så sjukt förvirrande! Jag trodde det var en fristående fortsättning men istället är det samma historia omskriven. Några karaktärer har nya namn, några samma. Väldigt mycket men inte allt är likt. Mycket märkligt! Och helt klart ”samma historia en gång till”.
Det måste ha varit en upplevelse :laugh:

Riktigt så lika är inte Hembiträdet-böckerna, men ändå för lika. Tycker jag.

Det måste ha varit en upplevelse :laugh:

Riktigt så lika är inte Hembiträdet-böckerna, men ändå för lika. Tycker jag.
Ja särskilt eftersom jag har hjärndimma och inte alltid kan lita på att minnas vad jag hört, så jag har lyssnat om litegrann här och där. Att då höra samma sak för tredje, fjärde gången i två olika böcker kändes lite surrealistiskt. :confused:

Ja särskilt eftersom jag har hjärndimma och inte alltid kan lita på att minnas vad jag hört, så jag har lyssnat om litegrann här och där. Att då höra samma sak för tredje, fjärde gången i två olika böcker kändes lite surrealistiskt. :confused:
Det förstår jag verkligen!

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Vad ska min son betala?
  • Vad gör vi? Del CCXXXVII

Barn

Hund

• Att vara en usel hundförare/tränare
  • Valpkull!