Bukefalos bokbingo 1 februari till 31 juli 2026

Bukefalos 30 år!

Visa bifogad fil 187680
Bingo igen!
Har läst Vita Bergens Barn av Per Anders Fogelström.
Kryssade Read on Location. Boken utspelar sig i Vita Bergen på Söder i Stockholm. Har förvisso inte varit just i Vita Bergen eller ens på Söder när jag läst, men bor i Stockholms-området så jag hoppas det räknas ändå 😊

Intressant bit svensk historia. En del kände jag till men långt ifrån allt.

Att vara i samma stad som boken utspelar sig i är definitivt godkänt. :) Det var en bra påminnelse för mig också jag har funderat på att läsa denna men tappat bort det.
Hela serien är bra, förutom möjligen Krigets barn där det är lite för mycket allmän historia och för lite om huvudpersonenerna för mitt tycke. Läser om serien nu i sommar, ska precis börja på I en förvandlad stad.

Jag kryssar Läs om en favoritbok med Hon går genom tavlan ut ur bilden av Johanna Nilsson.

Tittade på ett gammalt avsnitt av Babel där de skulle tipsa om böcker på temat sorg (tror jag) och då nämndes denna. Hade helt glömt av den.
Jag tror jag läste den i tonåren runt 2000-2002. Lite fräckt när jag lånade den på biblioteket och insåg att det förmodligen är precis samma bok som jag lånade för 20-25 år sedan! :)

Boken handlar om en flicka som blir mobbad och vad det gör med henne. Upplevelsen av att vara barn/tonåring, barns grymhet och vuxnas blindhet väcker en hel del känslor. Läsvärd!

5c99baef-b853-4985-abf7-9d7290fbc46e.webp

Jag kryssar utspelar sig i stad du vill besöka. Jag har läst "Kalla mig syster" av Malin Nordström. Den utspelar sig i både Lund och London. London var länge sen jag besökte och gärna vill till igen så därav krysset. Stod i kö för att låna e-boken ett tag på biblioteket och till slut blev det äntligen min tur.

Boken är en historisk roman som utspelar sig i två olika tidsepoker, båda i historisk tid. 1887 ger sig den unga Josefine i väg till London för att på Röda korsets uppdrag utbilda sig till sjuksköterska i vid Floring Nightingales sjuksköterskeskola. 1912 ger sig Amalia iväg till Lund för att bo hos sin moster Josefine medan hon studerar zoologi vid Lunds universitet.

Boken växlar mellan London och Lund och handlar mycket om kvinnas villkor och möjligheter att studera och arbeta. Det ger en intressant inblick i kvinnornas villkor på den här tiden och hur kvinnor blev behandlade på universiteten i Sverige när de inte var så många. Kan rekommendera boken, bra tecknade karaktärer och kan nog tänka mig att läsa fler i serien när de kommer så småningom. :)

IMG_0330.webp

Ny bingorad med kryss för utom-europeiskt originalspråk 😊
Har läst The Aunt Who Wouldn’t Die av Shishendu Mukhopadhyay.
Originalspråk Bengali.

Intressant historia om en kvinna från en fattig släkt som gifts in i överklassfamilj på fallrepet och hur hon räddar upp hela familjen. Och en parallell historia om hennes dotter.
Med inslag av magisk realism.
Tyvärr kändes hela boken skissartad. Ingendera historia bottnade ordentligt. Kändes mer som en novellsamling än en roman.

Visa bifogad fil 187827
Ny bingorad med kryss för utom-europeiskt originalspråk 😊
Har läst The Aunt Who Wouldn’t Die av Shishendu Mukhopadhyay.
Originalspråk Bengali.

Intressant historia om en kvinna från en fattig släkt som gifts in i överklassfamilj på fallrepet och hur hon räddar upp hela familjen. Och en parallell historia om hennes dotter.
Med inslag av magisk realism.
Tyvärr kändes hela boken skissartad. Ingendera historia bottnade ordentligt. Kändes mer som en novellsamling än en roman.
Den har jag lyssnat på, fast i svensk översättning. Jag gillade den faktiskt :)

Jag kryssa ”En för dig ny författare” med Midnattsbiblioteket av Matt Haig. Jag har aldrig läst något av honom tidigare.

Boken handlar om Nora som är deprimerad, lever ett liv fullt av besvikelser och ångrar nästan allting i sitt liv. Hon bestämmer sig att för att dö och hamnar då på Midnattsbiblioteket. På midnattsbiblioteket finns en bok för varje möjlig utgång hennes liv hade kunnat tagit om hon hade gjort andra val. Genom böckerna i Midnattsbiblioteket får Nora möjlighet att leva om sitt liv.

Boken är ganska hypad på booktok så jag hade inte så höga förväntningar men blev positivt överraskad. En varm och rolig bok som balanserar mycket stora och allvarliga frågor utan att det bli allt för banalt eller klyschigt.

Rekommenderas.

Snart full bricka!
Februari till juli 2026.webp

Bingo.
Jag kryssar En översatt bok med Fångad av B.A. Paris, inläst av Kerstin Andersson.

Amelie blev tidigt föräldralös, och tvingades klara sig själv. När hon gifter sig med miljardären Ned blir det snart uppenbart att saker verkligen inte är som de verkar vara, och det blir bara värre. Bra språk, och omöjligt att räkna ut vilka vändningar historien ska ta.
Februari till juli 2026.webp

Mitt första bonuskryss blir Annars mördar jägarn dig av Sofia Rutbäck Eriksson, inläst av Fredde Granberg.

Boken är den fjärde i serien Arvidsträsk. En ganska illa omtyckt jaktledare hittas ihjälskjuten under älgjakten. Pensionerade polisen Rolf är inne och jobbar, och blir givetvis inblandad i utredningen. Lättsam och smårolig.

Full bricka!
Stad jag vill besöka - Fenixkronan av Kate Quinn och Janie Chang. Handlar om några kvinnor som befinner sig i San Francisco under jordbävningen 1906. Dels en operasångerska som kommit dit för att sjunga, och som börjar ett förhållande med en rik mecenat, och dels en kvinna i Chinatown vara farbror planerar att gifta bort henne mot sin vilja. Jag gillade den, lite mer än väntat eftersom jag sett några ge den här lite sämre betyg än Quinns andra böcker. Den här är lite kortare än vissa av hennes andra böcker. Historisk fiktion med verkliga händelser och personer invävda i storyn. Jag tyckte som sagt att den var bra.
Jag hade velat besöka San Francisco, men inte så länge USA ser ut och håller på som de gör nu.
IMG_20260712_150136572.webp

Jag kryssar bonuskryss nummer fem med Från Kongo till Kumla av Jacques Mwepu.
Handlar om författarens liv. Han föddes i Kongos medelklass, blev som student politisk intresserad och som regimmotståndare blev han tvungen att fly. Han kom som kvotflykting till Sverige på 90-talet och började så småningom arbeta som kriminalvårdare. Han har förutom att jobba på vanliga fängelser bl a jobbat med kriminalvården inom FN och är när boken skrivs chef på anstalten i Kumla.
Intressant och lättläst, rekommenderas.
Screenshot_20260610_201300_Gallery.webp

Jag kryssar bonuskryss nummer fem med Från Kongo till Kumla av Jacques Mwepu.
Handlar om författarens liv. Han föddes i Kongos medelklass, blev som student politisk intresserad och som regimmotståndare blev han tvungen att fly. Han kom som kvotflykting till Sverige på 90-talet och började så småningom arbeta som kriminalvårdare. Han har förutom att jobba på vanliga fängelser bl a jobbat med kriminalvården inom FN och är när boken skrivs chef på anstalten i Kumla.
Intressant och lättläst, rekommenderas.
Visa bifogad fil 188053
Den har jag också läst, och tyckte precis som du att den var bra. Intressant.

Då ska vi se

Jag kryssar en karaktär befinner sig på vatten genom De fyra systrarna av Eleanor Buchanan. Man får följa Roz som kommer till London och som dras till en målning hon får se i en affär samtidigt som man följer Iris som på 30-talet reser till Ceylon för att hitta en försvunnen släkting. del av boken utspelar sig när Iris är på båten från England till ceylon - dvs på vatten

Jag kryssar också Något gult på omslaget genom En dold skönhet av Lucinda Riley. Som i många av hennes böcker utspelar den sig både i nutid och dåtid. En riktigt trevlig bok som jag hade svårt att lägga ifrån mig

Och slutligen kryssar jag en bok du fått rekommenderad genom Den italienska flickan, också den av Lucinda Riley. Det är berättelsen om Rosanna som växer upp i Neapel och hennes resa att bli en av världens mest hyllade operasångare.

Då ska vi se

Jag kryssar en karaktär befinner sig på vatten genom De fyra systrarna av Eleanor Buchanan. Man får följa Roz som kommer till London och som dras till en målning hon får se i en affär samtidigt som man följer Iris som på 30-talet reser till Ceylon för att hitta en försvunnen släkting. del av boken utspelar sig när Iris är på båten från England till ceylon - dvs på vatten

Jag kryssar också Något gult på omslaget genom En dold skönhet av Lucinda Riley. Som i många av hennes böcker utspelar den sig både i nutid och dåtid. En riktigt trevlig bok som jag hade svårt att lägga ifrån mig

Och slutligen kryssar jag en bok du fått rekommenderad genom Den italienska flickan, också den av Lucinda Riley. Det är berättelsen om Rosanna som växer upp i Neapel och hennes resa att bli en av världens mest hyllade operasångare.

En dold skönhet väntar i bokhyllan :)

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?

Hästrelaterat

Omröstningar