Bukefalos, en egen värld?

G

gudarnas häst

Jag har ägnat några timmar att läsa igenom gamla inlägg på forumet och upptäcker en helt ny värld helt annorlunda än den islandshästvärld jag möter i min vardag. I ”Bukefalosvärlden” tycker jag mig se vedertagna sanningar och åsikter som jag inte möter i min vanliga islandshästvärld. Jag skall ge några exempel;

En ”Bukefalossanning” är att de ledande inom SIF är en samling ryggdunkande individer som agerar utifrån egen vinning och egna intressen, de håller varandra om ryggen och lyssnar inte på medlemmarna.
I min värld är medlemmarna i SIF:s styrelse som folk är mest, d.v.s. det finns både bra och mindre bra människor. Den enda gemensamma egenskap som dessa människor har är att de brinner så mycket för islandshästen att de är beredda att offra ofantligt mycket egen tid och egna pengar för att göra något som de tror är bra för rasen. Min erfarenhet av de ledande inom SIF är att de är beredda att lägga massvis med tid och arbete för att göra en så bra förening som möjligt för dig och mig. Det betyder inte att jag tycker att allt det gör är rätt och bra, men utgångsläget för deras arbete är att de vill göra något som de tror gagnar islandshästen. De fåtal som haft en annan vilja med sitt engagemang inom SIF har visserligen förekommit genom åren, men de har blivit synnerligen kortlivade när de upptäckt att möjligheten att nå någon form av egen vinning genom att engagera sig ideellt inom Svenska islandshästförbundet är synnerligen begränsat.

En annan ”Bukefalossanning” är att dagens svenska avel leder till bensprattlande galna hästar med spindelben som de flesta människor inte klarar att rida.
Min erfarenhet är att under de 25 år som jag har hållit på med rasen har den svenska aveln utvecklats alldeles ofantligt bra, både topp och bredd. I början av 80-talet var man glad om några av de svenskfödda hästarna på en kurs gick ren takt i fyra gångarter, grisepassare och travtaktare var snarare regel än undantag. Idag ser man sällan hästar med så svåra taktproblem och även mycket ovana ryttare klarar ofta med lite hjälp att rida hästarna i tölt och trav. Eventuella lynnesproblem med dagens svenska hästar beror mer på uppfödningen än på genetiska felaktigheter. Vi ser idag massor av sönderklemade och felhanterade hästar, uppfödda på små ytor och utan möjlighet att växa upp i flock med andra hästar. Det ger asociala individer, utan ett vettigt hästspråk och med oklart ledarförhållande gentemot människor.

Ytterligare ett exempel på en sanning som aldrig ifrågasätts här på forumet är att hästar med ovanlig färg bedöms hårdare vid avelsbedöming än andra.
Min erfarenhet är att bedömningarna kan vara lite olika från år till år. Vissa år är bedömningarna strängare och vissa år är man mer generös. Detta drabbar alla hästar, även de med ovanlig färg. Jag har sett praktiskt taget alla hingstbedömningar sedan början av 80-talet och jag har aldrig reagerat på att en ”färghingst” har blivit orättvist bedömd på det sätt som det här på forumet beskrivs snarare vara en regel än ett undantag. Det jag däremot tydligt sett genom åren är att man är betydligt mindre selektiv i valet om man skall visa en häst med ovanlig färg än om man skall visa en häst som är fux eller svart. Detta är i och för sig inget konstigt eftersom alla förstår vilken guldgruva en ”färghingst” som blir godkänd kan bli för ägaren. Det gör att det genom åren visats många hästar av ovanliga färger som inte alls räckt till kvalitetsmässigt. Dessa hästar hade helt enkelt aldrig kommit till visning om de haft en vanligare färg. Att förklara dessa hästars misslyckanden med att det etablerade islandshästsverige inte tycker om hästar med ovanlig färg är att göra det väldigt enkelt för sig.

Att ”min islandshästvärld” stämmer så dåligt med den värld jag tycker mig kunna se i ”Bukefalosvärlden” kan naturligtvis ha flera orsaker. Kanske är det min värld som är inskränkt och begränsad, eller kanske är det så att Bukefalos domineras väldigt starkt av ett fåtal personer och de andra har svårt att göra sin röst hörd.
Jag tror att ett litet besök i ”min värld” kan man få om man engagerar sig i föreningsverksamheten, antingen lokalt eller på riksplanet. Jag säger inte att den världen är mer sann än den man möter här på forumet, men jag kan lova att det är helt annorlunda- och väldigt trevlig!!
 
Sv: Bukefalos, en egen värld?

Å nu har vi sanna bukefalister börjat invadera SIFs forum oxå, hemska tanke :smirk:
Det är möjligt att andra upplever det som du gör å andra inte.Jag upplever mkt ryggdunkande.
Hursomhelst så undrar jag om det här är det nick du kommer använda eller om det var en engångsgrej ;)
 
Sv: Bukefalos, en egen värld?

Även jag bugar för ett synnerligen tänkvärt inlägg :bow:
Väl formulerat!
 
Sv: Bukefalos, en egen värld?

gudarnas häst skrev:
Jag har ägnat några timmar att läsa igenom gamla inlägg på forumet och upptäcker en helt ny värld helt annorlunda än den islandshästvärld jag möter i min vardag. I ”Bukefalosvärlden” tycker jag mig se vedertagna sanningar och åsikter som jag inte möter i min vanliga islandshästvärld. Jag skall ge några exempel;

En ”Bukefalossanning” är att de ledande inom SIF är en samling ryggdunkande individer som agerar utifrån egen vinning och egna intressen, de håller varandra om ryggen och lyssnar inte på medlemmarna.
I min värld är medlemmarna i SIF:s styrelse som folk är mest, d.v.s. det finns både bra och mindre bra människor. Den enda gemensamma egenskap som dessa människor har är att de brinner så mycket för islandshästen att de är beredda att offra ofantligt mycket egen tid och egna pengar för att göra något som de tror är bra för rasen. Min erfarenhet av de ledande inom SIF är att de är beredda att lägga massvis med tid och arbete för att göra en så bra förening som möjligt för dig och mig. Det betyder inte att jag tycker att allt det gör är rätt och bra, men utgångsläget för deras arbete är att de vill göra något som de tror gagnar islandshästen. De fåtal som haft en annan vilja med sitt engagemang inom SIF har visserligen förekommit genom åren, men de har blivit synnerligen kortlivade när de upptäckt att möjligheten att nå någon form av egen vinning genom att engagera sig ideellt inom Svenska islandshästförbundet är synnerligen begränsat.
Ja, det finns många mycket engagerade inom SIF och de gör berömvärda insatser - men det finns tyvärr hos en del tendenser till att inte kunna ta emot konstruktiv kritik - inte heller föra framåtgripande diskussioner. Samtidigt som man ber om engagemang och fler aktiva som ska göra insatser, ingnorerar man engagerade människor som har åsikter och erfarenhet för att de inte tycker exakt "rätt". Felet är många gånger att vissa personer inte kan skilja på egen person och sakfråga. Ifrågasättande av inriktning eller idéer om förändringar tas tyvärr som kritik av den egna insatsen och personen. Varför istället inte hålla öppna diskussioner och snappa upp de bästa sakerna och låta de som vill arbeta med detta? Man tappar mycket genom att lägga locket på och det blir också så att många ute i landet inte vågar öppna munnen om de upplever att de har åsikter som inte riktigt stämmer överens med "officiella uttalanden". Förbundet uppfattas som stelbent och byråkratiskt.

En annan ”Bukefalossanning” är att dagens svenska avel leder till bensprattlande galna hästar med spindelben som de flesta människor inte klarar att rida.
Min erfarenhet är att under de 25 år som jag har hållit på med rasen har den svenska aveln utvecklats alldeles ofantligt bra, både topp och bredd. I början av 80-talet var man glad om några av de svenskfödda hästarna på en kurs gick ren takt i fyra gångarter, grisepassare och travtaktare var snarare regel än undantag. Idag ser man sällan hästar med så svåra taktproblem och även mycket ovana ryttare klarar ofta med lite hjälp att rida hästarna i tölt och trav. Eventuella lynnesproblem med dagens svenska hästar beror mer på uppfödningen än på genetiska felaktigheter. Vi ser idag massor av sönderklemade och felhanterade hästar, uppfödda på små ytor och utan möjlighet att växa upp i flock med andra hästar. Det ger asociala individer, utan ett vettigt hästspråk och med oklart ledarförhållande gentemot människor.
Jag var också på kurser på 80-talet och det jag kan säga genomsnittligt om svenskfödda hästar var att de gick inte sämre än de importerade på den tiden. Däremot var det stor brist på ridkurser och kunniga instruktörer. Man fick resa långt och vara ordentligt engagerad. Det var alltså mycket, mycket svårare att få hjälp att komma igång.
I diskussionerna angående lynne och exteriör anser jag att det är inte JUST NU som det är problem, för än så länge är det blandad kompott. MEN hur ser framtiden ut? Vi har ett stort ansvar när det gäller aveln eftersom huvudmålet som det är nu är förändring - inte att förvalta. Och vi människor är inte felfria och väljer heller inte alltid rätt. Förändringen kommer också att gå snabbare och snabbare och genomslagskraften kommer att bli större. Eftertanke och försiktighet är ett måste.

Ytterligare ett exempel på en sanning som aldrig ifrågasätts här på forumet är att hästar med ovanlig färg bedöms hårdare vid avelsbedöming än andra.
Min erfarenhet är att bedömningarna kan vara lite olika från år till år. Vissa år är bedömningarna strängare och vissa år är man mer generös. Detta drabbar alla hästar, även de med ovanlig färg. Jag har sett praktiskt taget alla hingstbedömningar sedan början av 80-talet och jag har aldrig reagerat på att en ”färghingst” har blivit orättvist bedömd på det sätt som det här på forumet beskrivs snarare vara en regel än ett undantag. Det jag däremot tydligt sett genom åren är att man är betydligt mindre selektiv i valet om man skall visa en häst med ovanlig färg än om man skall visa en häst som är fux eller svart. Detta är i och för sig inget konstigt eftersom alla förstår vilken guldgruva en ”färghingst” som blir godkänd kan bli för ägaren. Det gör att det genom åren visats många hästar av ovanliga färger som inte alls räckt till kvalitetsmässigt. Dessa hästar hade helt enkelt aldrig kommit till visning om de haft en vanligare färg. Att förklara dessa hästars misslyckanden med att det etablerade islandshästsverige inte tycker om hästar med ovanlig färg är att göra det väldigt enkelt för sig.
Här håller jag helt med dig...

Att ”min islandshästvärld” stämmer så dåligt med den värld jag tycker mig kunna se i ”Bukefalosvärlden” kan naturligtvis ha flera orsaker. Kanske är det min värld som är inskränkt och begränsad, eller kanske är det så att Bukefalos domineras väldigt starkt av ett fåtal personer och de andra har svårt att göra sin röst hörd.
Jag tror att ett litet besök i ”min värld” kan man få om man engagerar sig i föreningsverksamheten, antingen lokalt eller på riksplanet. Jag säger inte att den världen är mer sann än den man möter här på forumet, men jag kan lova att det är helt annorlunda- och väldigt trevlig!!
Engagemang i föreningsverksamheten kan ge mycket trevligt, så inte ska man isolera sig. Att bygga upp kontakter och anordna kurser i ämnen som man är intresserad av kan ge mycket - både till en själv och till andra föreningsmedlemmar. Men räkna inte alltid med ett "varmt" mottagande om du har förslag på förändringar - även om du själv är beredd att göra en stor arbetsinsats
 
Senast ändrad:
Sv: Bukefalos, en egen värld?

Nu ska jag ta lite tid och försöka se vad jag har diskuterat som du retat upp dig på.

.

Ryggdunkandet: SIF har enligt min åsikt ofta haft väldigt mycket egna intressen bland höjdare att ta till vara. Kanske orkar du inte lägga all tid och engagemang på föreningen om du inte driver egen verksamhet, det är en mänsklig aspekt. Därmen inte sagt att man går in i föreningsarbetet för att förstärka plånboken!

Jag har ffa märkt detta när jag för döva öron försökt få föreningen göra något åt spatt- och eksemaveln. Inte så lätt när de flesta inblandade själva avlar på spatt- och eksemhästar. Nu låter det annorlunda men det är NYTT. Det har tagit lång tid att vända den skutan, jag har engagerat mig i det ämnet i ett 20-tal år.

Dessutom uttalar sig ibland stora profiler om "sanningar" de inte har en aning om. Offentliga uttalanden som att silverfärgen är en genetisk defekt som ger galna och blinda hästar är mycket olyckliga och osanna och måste debatteras så de inte får stå oemotsagda som "fakta".

*******

Att aveln ger galna spindelhästar får stå för den användare som debatterar med den vinklingen. Det är däremot fakta att Sverige bedömer inte hästar efter sitt avelsmål utan efter det isländska. SIF:s avelsmål som jag själv följer värderar inte en fyrgångare lägre än en femgångare och uttalar tydligt att hästen ska vara frisk, samarbetsvillig och robust, och att de ovanliga färgerna ska bevaras. Det isländska avelsmålet värderar stor framför liten, lättbyggd framför robust femgångare mycket högre än fyrgångare och i och med att domarna inte rider hästarna längre är möjligheterna ännu sämre att bedöma lynnet.

Jag var också med för 25 år sedan och har funderat mycket på vad jag med dagens kunskaper skulle kunna ha gjort med gårdagens hästar. Den största skillnaden tror jag ligger i hur vi förvaltar hästmaterialet. Men självklart var inte all avel på gamla slakthästar av godo. Men mycket av det stomaterial jag sett i avel idag är tyvärr inte bättre :crazy: - förbättringen ligger främst på hingstsidan.

***********

Vad gäller färghästar på bedömning så är det min erfarenhet att vissa typer av skäckar kan få en något orättvis bedömning då ögat kan luras av teckningen. Där har tex storhästdressyren samma problematik, det handlar åter om mänskliga fenomen.

Sedan är det nog svårare för en hingst med vacker färg att "slinka" igenom - eftersom man vet att de kommer att användas tittar man mer noggrant. Men det ska de väl tåla ;)

***********

Vad gäller föreningsarbete har jag själv varit drivande i sådant i över tio år. Jag tror det är rätt modell att man tar en period i livet där man har möjlighet att engagera sig och ger det man kan då. Sedan när livet ser annorlunda ut - med familj- eller arbetssituation eller annat - får man vara tacksam att andra orkar segla skutan.

Men att hinna med sådana här resonemang på nätet är också ett slags arbete :)
 
Senast ändrad:
Sv: Bukefalos, en egen värld?

chrysler skrev:
Å nu har vi sanna bukefalister börjat invadera SIFs forum oxå, hemska tanke :smirk:
Det är möjligt att andra upplever det som du gör å andra inte.Jag upplever mkt ryggdunkande.
Hursomhelst så undrar jag om det här är det nick du kommer använda eller om det var en engångsgrej ;)

Beträffande invasionen tror jag du överskattar din egen auktoritet. Du är lika välkommen som andra!

-------------------

Jag håller med i mycket av vad trådskaparen skriver, och funderar ibland över om inte några av bukefalosanvändarna tillhör den skara som har åsikter vilka avviker så mycket från majoritetens uppfattning att de har mycket svårt för att få förståelse för sitt ställningstagande.

Vi har ofta läst om hot om avhopp, bildande av en ny rikstäckande förening, osv..... vilka oftast endast visar att man har noll koll på hur SIF fungerar.

/TC
 
Sv: Bukefalos, en egen värld?

Vilket välformulerat och bra inlägg, jag upplever samma "islandshästvärld" som du och kan ofta inte relatera min värld med den som ofta beskrivs på bukefalos.
 
Sv: Bukefalos, en egen värld?

ThomasC skrev:
Beträffande invasionen tror jag du överskattar din egen auktoritet. Du är lika välkommen som andra!
Nej, jag tror inte att någon är ovälkommen dit. Det jag funderar på är varför många skriver här istället när åsikterna är lite mer kritiska. Eller så plockar man fram ett nytt nick... Är inte det ett bevis på att det finns en känsla av obehag förknippat med att ha/framföra avvikande åsikter?

Jag håller med i mycket av vad trådskaparen skriver, och funderar ibland över om inte några av bukefalosanvändarna tillhör den skara som har åsikter vilka avviker så mycket från majoritetens uppfattning att de har mycket svårt för att få förståelse för sitt ställningstagande.
Ja några är väl kanske "långt ut på kanten" - men för det ska kanske inte allt avfärdas som sägs bara för att det är en viss person som säger det - lika lite som att allt ska sväljas utan eftertanke när det är en annan person som säger det.
Jag tycker det ofta är mycket svårt att få reda på vad majoritetens uppfattning verkligen är - eftersom stor del av den är så tyst... tystnad är inte alltid det samma som samtycke.
 
Sv: Bukefalos, en egen värld?

Precis, de som inte tycker som man "ska tycka" inom SIF, vågar inte öppna en debatt, de skulle bli både utfrysta å motarbetade till den graden att de kanske inte ens skulle kunna hålla på med ilandshästar mer, om de har detta som yrke.
 
Sv: Bukefalos, en egen värld?

Rygg dunkar effekten är just att ingen säger emot inneklutten:smirk:Därför kan det tyckas att majoriteten är nöjd med allt, i själva fallt kan det vara så att de inte vågar säga ngt annat.Vem vågar säga emot de ledande?
 
Sv: Bukefalos, en egen värld?

ja många bra svar har du fått redan, på ett bra inlägg.

Visst har de områden du beskriver ofta debatterats här på forumet, men däremot har nog inte alla varit eniga, det har diskuterats både för och mot.

Sedan är det väl kanske på alla forum (inte bara här)vanligt att man diskuterar det som inte fungerar :angel:
 
Sv: Bukefalos, en egen värld?

:bow: :bow: :bow: till Chrysler, Freya och Tim, fast jag blev lite frågande till ditt första inlägg Tim. Trodde du gjort en totalomvändning.

Hälsan tiger still, finns det ett gammalt uttryck som säger. Det som är bra inom SIF diskuterar man inte. Om någon frågar hur du mår, ja då säger du bara bra om det är det du mår, men är du mitt i en jobbig period, då blir dialogen genast längre, för då måste man ju berätta varför man inte mår bra.

Av någon anledning är det så att inom varje förening bildas det ofta en styrande inne-kompis-klubb. Denna klub kan innefatta större eller mindre delar av de engagerade. SIF är givetvis inget undantag och är man med i denna klubb så är man ju nöjd, särskilt om man har samma åsikter. Varje förening innehåller också idoldyrkan, människor som aldrig ifrågasätter sina idoler, vilket denna inneklubb kan leva vidare på. Det finns också många tysta människor som inte håller med men som inte vill bråka utan sköter sitt, en del går tom ur klubben. Andra är rädda att det kan straffa sig, tex vid visningen av en häst om de yttrar sig. Men så finns det de som är kritiska och vågar öppna munnen. Jag teg länge tills droppen fick bägaren att rinna över vad gäller just avelsbiten i SIF. Vi lever i fritt land men på svenskt avundsjukt manér skall det straffas om man inte följer överheten. Jag tänker då på registrering av hästar efter icke godkänd hingst.

Det enda jag vill åstadkomma är samma avelsfrihet som vi har på Island, utan straffavgifter och bilageregister. Då är jag nöjd! För då finns valfriheten att inte behöva avla på enbart tävlingshästar, hög bedömning och hög blup. Jag tror knappast att denna avel skulle bli enorm och överglänsa aveln på bedömda hästar, men om så vore fallet, ja då har SIF satt upp felaktiga avelskriterier! För det måste ju vara så att det är viljan från medlemmarna som skall styra styrelsens arbete och inte tvärtom!

Det finns visst många bra personer i SIF också men tyvärr upplever jag det som att de inte är i majoritet, i alla fall inte när det gäller just avel. Och dessutom är det ju så att vissa personer märks mer än andra och styr mer än andra, så det kan också vara så att just de värsta ryggdunkarna är de som märks, trots att de är i minoritet egentligen. Jag tycker tex bra om vår ordförande, Göran Montan, även om vi inte har gemensamma åsikter i allt, och tycker han är rätt man på rätt plats, men jag gillar definitivt inte en del ledande folk inom just avel.

I detta forum debatteras nästan uteslutande avel. Det är kanske lätt att glömma att SIF är så mycket mer än avel och att övriga grenar faktiskt gör ett mycket bra jobb. Men man klagar inte på det som fungerar! Det är det man inte gillar som man debatterar!

Jag ser också stora sanningar i att gångarterna förbättrats på de yngre hästarna, trots att jag bara varit med i 11 år, men jag ser att även temperamentet förändrats mycket på EN DEL av de hästar som kommit de sista 5 åren. Och det är absolut inte trädgårdshästar jag då tänker på, tycker de är varken fler eller färre än för 10 år sedan, nej detta är flockuppväxta, överkänsliga, heta och ofta asociala och skygga hästar. Det senare därför att de växt upp i just i flock utan någon större hantering. Det är hästar som hade behövt tidig hantering för att bli lite tryggare med människan. Det är hästar som kräver mycket vana ryttare för att hantera och rida in och de kommer aldrig att kunna bli helt lugna och trygga individer och passa den vanlige ryttaren, utan kräver en säker ryttare, därför att lynet i grunden är en mycket het och känslig häst. En del av dem kan bli tävlingshästar till vana ryttare men flera är för känsliga för detta ändamål och har dessutom inte tillräcklig kapacitet för att vara intressanta att lägga ner energi på. Och de är inte eftertraktade på marknaden. I dessa fall anser jag att man totalt missat lynnesdelen i sin avel och att man borde slaktat bort hästen och se över om föräldradjuren verkligen passar i avel. Istället har i vissa fall det lagts ner mycket träning på hästen för att få den bedömd och sas rädda värdet varpå hästen sätts i avel! Detta gäller då främst ston.

Dessa hästar är inte i majoritet på något sätt, men de är en varning som det gäller att lyssna till! Sticker vi huvudet i sanden tills det inte går att bortse från fakta, ja då hamnar vi snart i samma fälla som halvblodsaveln gjorde, vilket tom Lockwall erkände på avelsseminariet. Dock ville han påstå att detta var tillrättalagt. Ändå finns det ett antal halvblodshingstar som definitivt bättre passat som vildhästar än till att avla tamhästar.

Nu har jag aldrig använt uttrycket sprattlande spindelhästar för jag tycker inte det låter rättvist alls. Jag har påpekat att det alltid funnits både kraftiga och smäckrare hästar hela tiden och så vill jag det skall förbli. Om jag inte minns fel myntade Tim detta uttryck för flera år sedan, innan jag började debattera på Bukefalos och endast sporadiskt läste i forumet. Sladd och Tim kommunicerade ut detta budskap om hur vi höll på att förändra islandshästen från stark och rejält byggd häst med gott lynne till smäcker och högbent samt mindre viktbärande med för mycket vilja, mycket tydligt, inte minst i en insändare i Islandshästen 1999 med rubriken ”Gudarna gav oss en häst men vi tyckte inte om den”, en för övrigt mycket bra och välskriven insändare.

För några år sedan höll jag inte helt med i dessa åsikter men som sagt har jag sett att antalet svåra, känsliga och överheta hästar har ökat markant och tyvärr träffat på hingstar som aldrig borde få verka i aveln pga lynnet. Jag är van vid framåt och känsliga hästar och föredrar det framför hårda och tuffa hästar, men helst vill jag som alla andra ha en häst som är signalkänslig, väluppfostrad, godmodig och trygg i sig själv med god men lätthanterlig vilja och bra gångarter. Och marknaden vill ha en trygg häst. De flesta som vill ha en lugn, naturtöltande, pålitlig, godmodig och viktbärande häst och är nöjda om den har medelgoda gångarter, det som gjort islandshästen så populär. Den skall passa hela familjen från lilltösen till pappa på 100 kg eller mer. Och sådana hästar finns, men de betraktas i vissa kretsar som mindre värda! Varför? Varför är det bara hästar som presterar bra på tävling som har existensberättigande i aveln? Är det pga det större ekonmiska värdet? Ypperliga naturtöltande och viktbärande familjehästar som inte har exteriöra fel hör också hemma i aveln!

Jag tycker att det skall få finnas både kraftiga och lätta hästar, alla med gott lynne, lättlärda och lätt för minst 4 gångarter. Det enda jag vänder mig emot är centralstyrd och likriktad avel. I min flock vill jag se både lätta tävlingshästar och rejält grova viktbärande hästar som passar till olika ändamål. Och alla skall ha lätt till minst 4 rena gångarter och endast kräva kort tillridning, vara godmodiga, lättlärda och ha stabilt temperament.

Det finns många riktigt bra godkända hingstar med gott lynne idag som jag gärna har i min avel, men jag saknar kraftigt byggda godkända hingstar, som tex Órri. Jag har sett flera fina, grovt byggd avkommor efter honom med jättefina gångarter på Island, men tyvärr får de dålig bedömning pga av sin Órriexteriör och kastreras! Det tycker jag är fantastiskt att en hingst som prisas så högt är icke önskvärd exteriört!?! Hans exteriör är veterinärmedicinskt korrekt och han rör sig excellent så då borde exteriören vara rätt. Varför skall man då sträva efter att avla bort den?!

Låt det finnas den härliga variation av både högbenta, smäckra hästar och grövre hästar, som alltid funnits av islandshästen. Släpp aveln fri som i hemlandet och ta bort B-registret. Jag tror inte vi svenskar är så korkade så vi behöver en överförmyndare i vår avel! Dessutom behövs det hästar med lite mindre och lagom vilja, inte slöa eller egensinniga, utan bara okomplicerade med riktigt lugnt temperament.

Gunnar Árnasons filosofi med lynnet som bas så lilla dottern klarade rida på hans bedömda hästar, det gillar jag. Fannar tex sägs vara så snäll så han är nästan dum. Låter som ett toppenlynne på en ridhäst som dessutom gick in i klass1 som 4-gångare vid 4 års ålder!

Att avla på hög blup innebär att avla på hästar med välkänd stam, dvs ett mycket begränsat urval. Det här leder till inavel och det hjälper inte att benämna det med finare namn som linjeavel, för defekterna kommer ändå! Från all annan husdjursavel, har man konstaterat att bland det första som händer är lynnesdefekter och skelettdefekter samt nedsatt immunförsvar. Ingen kan någonsin övertyga mig om det sunda i inavel! Gendubbleringar kan leda till allvarliga defekter och störningar. Än har vi inte så många sådana fall men vi måste tänka efter före innan vi hamnar i den fällan! Då kan det vara för sent att rätta till misstaget. Islandshästen är känd för att vara sund och en av anledningarna är den stora genvariationen. Låt oss bevara den. Det finns så många andra egenskaper än tävlingshästens som är värda att bevara. Endast några % av de som har islandshäst tävlar. Många är inte ens medlemmar i SIF och det är svårt att värva dem som medlemmar när de känner att deras hästar inte är värda något i SiF.

På Island diskuterar man mycket öppet och har högt till tak. För ett par nr sedan av Eidfaxi stod 4 elithingstar namngivna och omtalade. Endast en av dessa var eftertraktad i aveln. De övriga tre gav avkommor med stora brister som styv passaktighet, svårt för gångarterna, dåligt lynne och krävde lång tillridning. Den fjärde däremot gav de harmoniska, lättränade hästar med lätt för gångarterna som man önskade. Och då pratar vi inte enbart bedömda hästar utan avkommor i allmänhet. En dålig avkomma bedöms ju inte och alltså kommer inte detta med i blupen, ett system som är mycket osäkert, eftersom endast ca 5% bedöms! Jag skulle välkomna en lika öppen debatt om de svenska avelshingstarna! Men här i Sverige kallas sådana viktiga upplysningar för smutskastning!
 
Sv: Bukefalos, en egen värld?

Att bilda en ny förening är inget hot. Det är en sista utväg ifall SIF fortsätter att endast inrikta sin avel med tävlingshästen som mål. Många verkar förvänta sig att jag skall dra igång detta, men jag vill egentligen inte splittra islandshästvärlden utan jag vill att vi skall se till att tillfredsställa alla smaktiktningar inom aveln. Men kanske borde vi av flera skäl separera SIF i två delar eftersom just avelsbiten hittills hindrat SIF för att vara ett eget specialförbund i Riksidrottsförbundet. Aveln skulle kanske bli mer bred om så skedde.

Till sist tycker jag det är märkligt att trots att det sägs att silversvarta hästar är mycket vanligare %-uellt sett i Sverige än på Island så har inte en enda silversvart hingst godkänts efter att ha blivit totalbedömd i Sverige! Samtliga våra silversvarta hingstar är importerade bedömda och godkända från Island! Varför godkänns inte silversvarta hästar i Sverige? Jag fick själv rådet att visa min i Tyskland av ett par mycket kända islänningar som sade att han skulle gått in på Island men de trodde inte man släppte in honom i Sverige. Hästen är tyvärr död, så jag hann inte testa denna hypotes men nog tusan kände man inställningen att man var en simpel färgavlare i vissas ögon. Fantastiskt var också omdömet: en jättefin ridäst med goda gångarter men inget hingstämne! Öh?! Men de historien är 4 år gammal så vi lämnar det därhän.
 
Sv: Bukefalos, en egen värld?

sambaengi skrev:
Att bilda en ny förening är inget hot. Det är en sista utväg ifall SIF fortsätter att endast inrikta sin avel med tävlingshästen som mål. Många verkar förvänta sig att jag skall dra igång detta, men jag vill egentligen inte splittra islandshästvärlden utan jag vill att vi skall se till att tillfredsställa alla smaktiktningar inom aveln. Men kanske borde vi av flera skäl separera SIF i två delar eftersom just avelsbiten hittills hindrat SIF för att vara ett eget specialförbund i Riksidrottsförbundet. Aveln skulle kanske bli mer bred om så skedde.

Islandshästvärldens övergripande organisation heter FEIF, och innefattar både sport och avel. FEIF erkänner endast en organisation från varje land. Denna godkända nationella organisation ansvarar för stambokföringen.

Om du vill separera SIF i sport/avel, hur löser du detta?

Beträffande RF-medlemskapet beror det mest på stelbenthet hos RF, som anser att man bara kan "erkänna ett förbund från varje sport" – alltså skulle vi tillhöra SvRF eftersom vi rider på häst, vilket är lika logiskt som att alla som använder boll skulle ingå i Sv Fotbollsförbundet.... :confused:

Vänligen
Tc
 
Sv: Bukefalos, en egen värld?

gudarnas häst skrev:
Att ”min islandshästvärld” stämmer så dåligt med den värld jag tycker mig kunna se i ”Bukefalosvärlden” kan naturligtvis ha flera orsaker. Kanske är det min värld som är inskränkt och begränsad, eller kanske är det så att Bukefalos domineras väldigt starkt av ett fåtal personer och de andra har svårt att göra sin röst hörd.
Jag tror att ett litet besök i ”min värld” kan man få om man engagerar sig i föreningsverksamheten, antingen lokalt eller på riksplanet. Jag säger inte att den världen är mer sann än den man möter här på forumet, men jag kan lova att det är helt annorlunda- och väldigt trevlig!!

Jag säger bara: :bow: :bow: :bow:
TACK! Vi lever i precis samma värld du och jag.
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 903
Senast: iNHALE
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 110
Senast: Mabuse
·
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 509
Senast: Mabuse
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 039

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp