Bukefalos, en egen värld?

Sv: Bukefalos, en egen värld?

Jag vill inte separera det, men det verkar ju var problem med Riksidrottsförbundet. Fast uppriktigt sagt har jag inte förstått varför vi SIF skall gå ur Svenska Hästavelsförbundet och inte tillhöra Svenska Ridförbundet, mer än ekonomiska skäl.

Jag känner till FEIF regler men jag undrar då varför Sverige är det enda landet i FEIF med ett B-register??? Varför måste vi utmärka oss som ett storebrorland? I Danmark får man också betala extra ifall hingsten inte är godkänd, men man får vanliga papper och hästen är en fullgod islandshäst, dvs man kan faktiskt visa en sådan avkomma. På Island går det också utmärkt. Där betalar man inte ens någon straffavgift! Jag förstår inte vitsen! Det leder bara till irritation och oenighet samt separerad avel. För får man en mycket fin avkomma som är hingst efter en icke godkänd sådan så kan man ju aldrig göra annat än tillverka B-registeravkommor efter den ärför att man kan inte bedöma den och få den godkänd! Klart man blir irriterad och går sin egen väg då. Men det finns ju den vägen att gå att man anmäler till Jordbruksverket och EU-domstolen. Fast jag tycker det varit trevligare om vi lugnt och enkelt gjorde som de andra länderna i FEIF och inte hade ett B-register. Då skulle allt tjafs vara slut. Sedan kan jag acceptera att man betalar hingstlicens för första fölet precis som nu och stoavgift för de andra om man tar mer än ett föl samma år efter samma hingst, utöver passavgiften. Det är väl inte mer än rättvist. Men en registerhållningsavgift på 1500 per häst, det är ren straffavgift och den behövs inte om det inte finns ett B-register. Det skulle bli mer kontroll automatiskt på även denna avel om man såg till att avkommorna fick fulla rättigheter. För ingen vill egentligen vara utanför systemet! I så fall hade man inte ens brytt sig att försöka förändra det! Enligt EU-reglerna skall ju moderlandets regler gälla och detta följer vi inte i Sverige iom att vi har ett B-register!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Bukefalos, en egen värld?

Detta med fri avel och utan ett B-register är jag helt med på!
Det är ju urlöjligt :eek:
Man får tävla en B-registrerad avkomma, avla på den men INTE visa på avelsbedömning :confused: SJUKT!

Visst får det kosta extra att registrera, men då skall hästen ha samma rättigeheter som alla andra registrerade Islandshästar!

Tänka bara följande, jag köper ett sto från Island som vid sidan har ett stoföl E: obedömd hingst den avkomman registreras som fullvärdig Islandshäst i sverige.
I magen har stoet ett nytt föl med samma obedömda hingst, det fölet föds i sverige men måste då registreras i B-registret med begränsade möjligheter här i livet!
Vari ligger logiken??
 
Sv: Bukefalos, en egen värld?

Men hur funkar det då i Finland med avel resp. sport? SIHY (det finska islandshästförbundet) är med i FEIF (förstås), men aveln i Finland har alltid gått under Suomen Hippos, alltså den del av finska ryttarförbundet som registreras storhästar, travare och ponny. Islandshästarna får ponnyreg.papper där det under "ras" står islandshäst. Så har det varit från början där. SIHY gick med i Finska Ryttarförbundet ca 2001.

/Malin
 
Sv: Bukefalos, en egen värld?

alltså, jag håller med den försvunne trådskaparen om att en förening är inget annat än man gör den till och vi har ett ansvar att arbeta inom SIF för våra mål istället för att gnälla.

sedan kan man ju ha olika åsikter om avel etc, men det är ju meningen annars blir det ju ingen diskussion.

SIF:s eget forum har för lågt i tak för att det ska gå att diskutera där.

Att inte ens få nämna en känd död eksemhingst är lite väl mycket tassa-på-tå-mentalitet för eventuella ekonomiska intressen.
 
Sv: Bukefalos, en egen värld?

Silverkedjan skrev:
alltså, jag håller med den försvunne trådskaparen om att en förening är inget annat än man gör den till och vi har ett ansvar att arbeta inom SIF för våra mål istället för att gnälla.

sedan kan man ju ha olika åsikter om avel etc, men det är ju meningen annars blir det ju ingen diskussion.

SIF:s eget forum har för lågt i tak för att det ska gå att diskutera där.

Att inte ens få nämna en känd död eksemhingst är lite väl mycket tassa-på-tå-mentalitet för eventuella ekonomiska intressen.
vem är denna hingst??tänk om han finns i mitt stos stam....
 
Sv: Bukefalos, en egen värld?

Antagligen menar Tim Fáni frá Ekastorp som dessutom var svenskfödd eller hans far som också är far till Hrafn 802. Fáni har gett så många eksemavkommor så att det eksemet var ärftligt torde det inte råda några som helst tvivel på. Vad jag förstått så fick ca ½ av hans avkommor eksem. Tim som varit med längre har bättre koll på detta. Tror hon eventuellt gjorde statistik på hans avkommor. Jag har haft 3 avkommor efter honom och de utvecklade alla eksem i unga år vid 1½, 3 och 5 års ålder. Alla var hingstar och då säger man ändå att det är vanligare med eksem på ston.

Nu skall vi väl inte prata om andra forum här, vill jag minnas att det fanns en regel om. Jag tycker SIF:s forum är bra trots allt då grova personangrepp tas bort mycket konsekvent. Men visst borde det vara högre tak vad gäller diskussionen av avelshingstar inom SIF rent allmänt. Det är trist när bara de positiva sidorna får nämnas men inte de negativa. Det är ju viktiga upplysningar för uppfödarna. Men det här är svårt. Det får ju inte bli så att ett tyckande från en person slår igeno,m eller att en hingst döms ut pga några få enstaka avkommor. Det finns ju alltid ett sto med i bilden.

Här skulle jag vilja lägga till att jag noterat att vissa hingstar slår igenom starkt andra inte och dito med stona. Jag har ston som alltid ger bra avkomma och väldigt lika avkommor, speciellt i lynnet, oavsett vilken hingst jag betäckt med och jag har ston som verkar ge mycket olika avkommor beroende på vilken hingst jag valt. En hingst jag använt som jag tycker slår igenom väldigt och som jag fått bra avkommor med från båda mina typer av ston, är Segull. De har alla både bra exteriör och gångarter samt gott lynne. Bland elithingstarna i Sverige så är han min favorit.

Anette
 
Sv: Bukefalos, en egen värld?

:bow: :bow: :bow:
Som vanligt håller jag med om allt :)
 
Sv: Bukefalos, en egen värld?

Men om stoet är betäckt på Island blir det moderlivsimport och samma regler som för fölet som är född på Island. Importerar du däremot både sto och hingst och tillverkar en ny i Sverige blir det de svenska reglerna.
 
Sv: Bukefalos, en egen värld?

sambaengi skrev:
:
Gunnar Árnasons filosofi med lynnet som bas så lilla dottern klarade rida på hans bedömda hästar, det gillar jag. Fannar tex sägs vara så snäll så han är nästan dum. Låter som ett toppenlynne på en ridhäst som dessutom gick in i klass1 som 4-gångare vid 4 års ålder!

En parantes bland inläggen - ovanstående hingst har en mamma som är mycket mycket svårriden. Stressig och svårhanterad. Bra gångarter men krävde många timmars ridning per dag för att överhuvudtaget vara ridbar. Hingsten är också den mest villiga häst Jenny Mandal någonsin har ridit. Ett svar från henne själv efter en direkt fråga. Men hingsten har en mycket bra bedömning, ser fin ut och är enligt ägarna också som skrivet ovan otroligt snäll.

kotte
 
Sv: Bukefalos, en egen värld?

gudarnas häst skrev:
Att ”min islandshästvärld” stämmer så dåligt med den värld jag tycker mig kunna se i ”Bukefalosvärlden” kan naturligtvis ha flera orsaker. Kanske är det min värld som är inskränkt och begränsad, eller kanske är det så att Bukefalos domineras väldigt starkt av ett fåtal personer och de andra har svårt att göra sin röst hörd.
Jag antar att du tillhör den kretsen som trivs i din värld och har de åsikter som är populära där.
Eller kanske t.o.m. är en av dem som anger vilka åsikter som man skall ha?

gudarnas häst skrev:
Jag tror att ett litet besök i ”min värld” kan man få om man engagerar sig i föreningsverksamheten, antingen lokalt eller på riksplanet. Jag säger inte att den världen är mer sann än den man möter här på forumet, men jag kan lova att det är helt annorlunda- och väldigt trevlig!!
Jag har varit där i "din värld" i kött och blod, så att säga, och mycket dessutom.
Och om man följer de oskrivna regler som finns så är det trevligt, men om man ifrågasätter så blir det otrevligt.
Och jag är säker på att om man är en av dem som så att säga sätter tonen, så är det jättetrevligt för den.

Och så tycker jag att du kan komma tillbaka och följa upp den här tråden.
Enstaka inlägg driver ju inte så mycket framåt direkt.
25 år med islandshästarna, då så måste jag ju bara veta vem du är och du egentligen vem jag är.
Och kanske är du en av de som med myndig ton talat om att "så här skall det vara" och som därmed fick mig att lämna "din värld".
Eller så har det blivit öppnare och högre i tak än det var då jag gick min egen väg för sisådär 10 år sedan.
Och om det har blivit öppnare, så ramlar vi nog tillbaka till SIF igen skall du se.
 
Sv: Bukefalos, en egen värld?

Där ser man! Då måste Órris goda lynne ha slagit igenom. Med mest villiga antar jag att du menar att han har mycket vilja, dvs är mycket framåt. Kan jag tänka mig, han är ju efter Órri! Vi får väl se vad Fannar ger för avkommor. Jag har en själv och den är mycket trevlig att ha att göra med. Har en speciell egenhet med att han inte gillar när man blåser i närheten av honom. Det har jag utnyttjat om han inte gått snällt och lydigt när jag lett honom. Blåser jag i luften så stannar han och går snällt som ett lamm sen...!
 
Sv: Bukefalos, en egen värld?

Återigen är det så klart vilka olika världar man kan leva i, Bukefalosvärlden är helt klart inte min. ;) Jag förstod nog inte att om man skriver ett inlägg på forumet innebär det att man förväntas aktivt delta i den fortsatta diskussionen. Hade jag vetat det hade jag avstått, min tid räcker helt enkelt inte till för att tillbringa så mycket tid vid ett forum. För min del var detta ett sätt att delge mina tankar, utan tanke på att det skulle innebära krav på ett fortsatt engagemang.
Jag ser att du, Inte_Ung har skrivit 12 578 inlägg på forumet!! Du disponerar naturligtvis din tid som du vill, men jag kan inte låta bli att reflektera över hur mycket ideellt arbete, till gagn både för dig själv och andra, du skulle kunna utfört på den tiden!

Jag har inte upplevt att man inte får har avvikande åsikter inom SIF. Jag uppfattar inte heller att det finns endast en gällande åsikt, utan de flesta frågor föregås av många och livliga diskussioner. Jag ingår inte i ”den innersta klanen”, inte ens i någon yttre dito nu för tiden, men möten jag tagit del av har jag dock upplevt varit öppna för diskussion och för att uttrycka en avvikande åsikt. De egna upplevelserna är naturligtvis sann för individen själv, men man skall nog ha i bakhuvudet att det inte är säkert att det är hela sanningen. Att inte få gehör för de egna åsikterna behöver ju inte bero på en konspiration från de ledande inom SIF, det kan ju vara så att argumenten inte är hållbara. :angel:

Att en hingst måste ha en totalpoäng på minst 7.75 är ett sätt att höja kvalitén på aveln. Vi har idag ofantligt mycket hingstar, långt fler än marknaden behöver. I den stora hingstgruppen finns hingstar av alla typer och för alla smaker. En hingst som inte ens kommer upp i poängen 7.75 tillför inget i den svenska aveln. Det är en så låg poäng så även en häst utan spektakulära tävlingsgångarter och som uppfyller de kriterier som så ofta beskrivs här på forumet; takterna och mjuka gångarter, lättlärd och med gott lynne, skall kunna nå upp till den utan problem. Att jag som person vill kunna avla på min egen hingst för att jag tycker han är bra gynnar möjligtvis den egna plånboken, men utvecklar inte den svenska aveln.

Tyvärr är det inte så enkelt att avel på det som i dagligt tal kallas familjehästar (vilket i praktiken oftast betyder hästar med sämre exteriör och gångarter) automatiskt ger familjehästar. Tvärtom är det avel med de bästa hästarna som ger största möjligheten att få en trevlig häst med rena gångarter. Seriösa avlare vet att en tävlingshäst är bara en lycklig biprodukt i en god avel.

Jag gjorde detta inlägg eftersom det tydligen inte var populärt att inte fortsätta debatten. Tyvärr tillåter inte min tid fortsatt skrivande i någon omfattning. Jag prioriterar hellre en härlig ridtur för egen del eller en hjälpande hand till någon som behöver. Det hoppas jag ni har överseende med.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Bukefalos, en egen värld?

Jag tror att de flesta vet att startar man en debatt så får man även vara med att ta kritik , besvara följdfrågor på inlägget osv, så länge det inte leder till personliga påhopp.
Sedan tycker jag inte det är speciellt märkligt att I_U har många inlägg, det är en användare som varit med ett tag å på några år hinner man samla på sig några inlägg.Jag skulle även vilja påstå att man i högsta grad deltar i ett sorts ideellt arbete när man sitter på ett forum å besvarar/delar andras frågor å tankar kring hästandet som I_U gör.Förstår inte varför man ens börjar ta upp´antal inlägg, det har inget med en debatt att göra.

Visst vet vi att en tävlingshäst är en liten del av aveln men risken med att enbart avla på dessa nya ideal är just att det visat sig att inte många mindre erfarna ryttare , barn , eller ryttare som föredrar en trygg, stabil häst, kan rida dessa nya ideal hästar pga deras, många gånger, mindre stabila lynne.Rent prestationsavlade hästar har hårdare lynne å det är en mkt liten del av marknaden som efterfrågar dessa hästar.
Detta gör att man får fram en liten del mkt bra hästar samt en stor del mindre bra ridhästar med dåligt å hårt lynne.
Men ingen får fram rena "familjehästar" på denna prestations avels hysteri.
Vilka vill ha de hästar som är för dåliga tävlingshästar å samtidigt för dåliga fritidshästar?Som alla förstår så är marknaden mkt begränsad för den sistnämnda sorten. :smirk:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Bukefalos, en egen värld?

sambaengi skrev:
Antagligen menar Tim Fáni frá Ekastorp som dessutom var svenskfödd eller hans far som också är far till Hrafn 802. Fáni har gett så många eksemavkommor så att det eksemet var ärftligt torde det inte råda några som helst tvivel på. Vad jag förstått så fick ca ½ av hans avkommor eksem. Tim som varit med längre har bättre koll på detta. Tror hon eventuellt gjorde statistik på hans avkommor. Jag har haft 3 avkommor efter honom och de utvecklade alla eksem i unga år vid 1½, 3 och 5 års ålder. Alla var hingstar och då säger man ändå att det är vanligare med eksem på ston.

Nu skall vi väl inte prata om andra forum här, vill jag minnas att det fanns en regel om. Jag tycker SIF:s forum är bra trots allt då grova personangrepp tas bort mycket konsekvent. Men visst borde det vara högre tak vad gäller diskussionen av avelshingstar inom SIF rent allmänt. Det är trist när bara de positiva sidorna får nämnas men inte de negativa. Det är ju viktiga upplysningar för uppfödarna. Men det här är svårt. Det får ju inte bli så att ett tyckande från en person slår igeno,m eller att en hingst döms ut pga några få enstaka avkommor. Det finns ju alltid ett sto med i bilden.

Här skulle jag vilja lägga till att jag noterat att vissa hingstar slår igenom starkt andra inte och dito med stona. Jag har ston som alltid ger bra avkomma och väldigt lika avkommor, speciellt i lynnet, oavsett vilken hingst jag betäckt med och jag har ston som verkar ge mycket olika avkommor beroende på vilken hingst jag valt. En hingst jag använt som jag tycker slår igenom väldigt och som jag fått bra avkommor med från båda mina typer av ston, är Segull. De har alla både bra exteriör och gångarter samt gott lynne. Bland elithingstarna i Sverige så är han min favorit.

Anette

vad vet man om förtsatta avkommor då? som tex barnbarn till Fáni frá Ekastorp??? får dom oxå lika mycket exsem?.
 
Sv: Bukefalos, en egen värld?

Och under den tid Inte_Ung skrivit sina 12 000 inlägg här har hon ägnat sig opinionsbildning, åsiktsutbyte och debatt. Alltså ungefär det som de flesta använder ett diskussionsforum till.

Sen finns det också de som kliver in helt nya på ett forum, i syrliga ordalag läxar upp församlingen, därefter nådigt förklarar att "nu försvinner jag igen men ni har i alla fall fått ta del av mina lysande åsikter". Märkligt nog har jag sett det på de flesta forum jag varit med på.

Gissa vem av dessa två användartyper som tillför mest?
 
Sv: Bukefalos, en egen värld?

Gullan86 skrev:
vad vet man om förtsatta avkommor då? som tex barnbarn till Fáni frá Ekastorp??? får dom oxå lika mycket exsem?.

Jag vet inte ett dugg, Jag kastrerade alla mina avkommor efter honom och sålde dem som eksemhästar samt beslöt att jag inte ville se den hingsten i någon av mina hästars stamtavlor och om någon haft en häst jag intresserat mig för och de så mycket som andats om det namnet så har det varit tvärnit för min del. Jag bor på ett alldeles för knottrikt ställe för att våga ha sådant. Jag tror inte heller det är många som avlat vidare på hans avkommor. Någon godkänd hingst finns inte efter honom i alla fall. Hans sista årskull är nu 10 år gamla. Fråga Tim, hon kanske vet något för jag känner inte till ett enda barnbarn.
 
Sv: Bukefalos, en egen värld?

gudarnas häst skrev:
Att en hingst måste ha en totalpoäng på minst 7.75 är ett sätt att höja kvalitén på aveln. Vi har idag ofantligt mycket hingstar, långt fler än marknaden behöver. I den stora hingstgruppen finns hingstar av alla typer och för alla smaker. En hingst som inte ens kommer upp i poängen 7.75 tillför inget i den svenska aveln. Det är en så låg poäng så även en häst utan spektakulära tävlingsgångarter och som uppfyller de kriterier som så ofta beskrivs här på forumet; takterna och mjuka gångarter, lättlärd och med gott lynne, skall kunna nå upp till den utan problem. Att jag som person vill kunna avla på min egen hingst för att jag tycker han är bra gynnar möjligtvis den egna plånboken, men utvecklar inte den svenska aveln.

Visst finns det många hingstar, fast inte ofantligt och inte fler än vad marknaden behöver. Naturligtvis önskar hingstägarna gärna att konkurrensen är mindre så de får fler ston och större inkomster, men det gagnar inte aveln! Egentligen borde det finas ett maxat antal avkommor på en hingst för att undvika inavel. Problemet är också att flertalet av dessa godkända hingstar kommer från ett fåtal blodslinjer. Trenden går åt det hållet att de godkända hingstarna blir alltmer närbesläktade med varandra och inaveln ökar. Detta är ett självklart resultat av en avelspolitik som innebär att vi bara skall avla på högt bedömda hingstar med hög blup. Det innebär att en aldrig så bra hingst men med dålig blup, därför att den inte tillhör de kända och vanliga blodslinjerna, inte satsas på pga av sin dåliga blup, utan man gör tävlingsvalack av den istället!

Det behövs fler hingstar av mindre kända blodslinjer för att undvika att hjälplöst hamna i inavelsfällan med gendubbleringar och genetiska defekter.

Vad gäller bedömningar så skulle jag vilja skippa exteriörbedömningen och ersätta den med en vanlig veterinärbesiktning som utesluter veterinärmedicinska fel. En häst som bär upp sin ryttare, har lätt för gångarterna och bra sådana, han kan inte ha fel exteriör, oavsett om hästen är grov, kompakt och med kort, tjock hals som Órri eller smäcker och högbent med lång hals! Detta ger frihet att välja modell av häst man vill avla, grövre typ eller lättare och bevarar den genetiska mångfalden.

När det gäller ditt påstående att en häst med medelgoda gångarter skulle få 7,75 totalt, där ändå ridpoängen bedöms högst, så måste du nog tänka om, särskilt om det rör sig om en 4-gångare. Jag skall ge dig ett räkneexempel på den hingst jag själv visade. Han fick 4 st 8or för tölt, trav, vilja o lynne, 7,5 för galopp, 7 för skritt och hållning under ryttare samt 5,5 för pass, totalt 7,53. Men gångarterna är över medel (7,5) utom galopp är medel samt skritt, hållning under ryttare (hans korta grova hals) och pass ligger under. Omdömet "En mycket fin ridhäst med bra gångarter, men inget hingstämne", talar ju också för sig själv. Dessutom är han visad med nästan ingenting i handen och utan tyngdboots (Jag hade bara lätta skyddsboots) samt normalverkad, dvs inget fusk. Och jag själv hade ridit in och tränat honom men jag var coachad av en känd landslagsryttare som definitivt tyckte han var ett hingstämne! (Detta nu enbart skrivet som ett exempel jag väl känner till, inte för att försöka upprätta min döda häst. Vill inte utsätta någon anans häst för granskning i forumet.)

Detta är också en sak ja reagerar på. Hur kan man få bra poäng för hållning under ryttare när man drar upp huvudet på hästen i tölten och tappar bakkärran??? Ok man får lyft fram, men bakbensaktionen är ju desto sämre. Inte heller är det rätt att få bra poäng om man i traven går bakom lodplanet! Vad gäller hållningen måste man ju också ta hänsyn till hästens förutsättningar. En häst med en kort o tjock hals går inte i samma form som en häst med lång hals när den är i balans. Inte heller förstår jag varför en häst skall ha en lång hals! Det är ingen fördel för hästens gång och bärighet, det har ju Órri bevisat, utan bara en ren smaksak för ögat, precis som färg, och den poängsätter vi ju inte... :D Och jag tycker även tyngdboots är fusk. Jag vill se vad hästen har i sig utan manipulationer!


gudarnas häst skrev:
Tyvärr är det inte så enkelt att avel på det som i dagligt tal kallas familjehästar (vilket i praktiken oftast betyder hästar med sämre exteriör och gångarter) automatiskt ger familjehästar. Tvärtom är det avel med de bästa hästarna som ger största möjligheten att få en trevlig häst med rena gångarter. Seriösa avlare vet att en tävlingshäst är bara en lycklig biprodukt i en god avel.

Nej det är klart att man inte till 100% får familjehästar. Men har man bra lynne på föräldradjuren och framför allt det lämpliga godmodiga lynne som en familjehäst bör ha, så kommer man att få en stor andel familjehästar, betydligt större andel än vid avel på hästar med ett hetare lynne! Det är ju konstigt att SIF helt unikt inom hästaveln fått för sig att lynne inte nedärvs utan det beror enbart på fostran! Konstigt att så många oridbara märrar pga av dåligt lynne gått i avel och då gett så många avkommor med dito lynne inom andra hästraser! Eller att det finns så många hingstar som är kända för detta. Så unik är inte islandshästen jämfört med andra raser! Dessutom tycks den svenska islandshästen vara mer unik än den isländska, eftersom islänningarnas islandshästar nedärver lynnet :angel:, i alla fall enligt islänningarna själva... :D Att däremot exteriör och gångarter nedärvs, det är en sanning alla kan skriva under på.

gudarnas häst skrev:
Jag gjorde detta inlägg eftersom det tydligen inte var populärt att inte fortsätta debatten. Tyvärr tillåter inte min tid fortsatt skrivande i någon omfattning. Jag prioriterar hellre en härlig ridtur för egen del eller en hjälpande hand till någon som behöver. Det hoppas jag ni har överseende med.

Vem gör inte det, men jag sitter här för den goda sakens skull nämligen för att jagvill bevara HELA det kulturarv av genetisk variation som finns i islandshästen och inte sålla bort stora delar genem en liksriktad, selektiv och centralstyrd avel! Minst 9 av 10 jag möter håller med, men ingen av dem är engagerad i SIF, några har varit men en del är inte ens medlemmar. Så jag känner inte att min åsikt är udda utan väldigt allmänt utbredd! Och jag har ställt mig i skottlinjen för att föra fram den!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Bukefalos, en egen värld?

:bow: :bow: :bow: Till både Chrysler, Inte Ung o Mandalaki för era bra inlägg!
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 994
Senast: iNHALE
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 166
Senast: Mabuse
·
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 592
Senast: Mabuse
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 173

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp