Bukefalos, en egen värld?

Sv: Bukefalos, en egen värld?

Boj skrev:
Bra, då förstår jag inte detta eviga gnällande hela tiden. Nu kan du ju bara vänta på resultatet av det, och sen hantera den utifrån detta. Är du medveten om att en sådan diskussion som pågår mellan varven faktiskt skulle kunna störa och förstöra efterlängtat resultat?

Att sprida information och sina åsikter samt diskutera dem trodde jag var detta forums största användningsområde. Att du sedan kallar detta för "gnällande" är en bedömning du får stå för själv. Det har kanske att göra med att du själv inte har samma åsikter. Jag skulle precis som Inte Ung påpekar, kalla det för lobbying och opinionsbildning. Att det skulle störa och förstöra resultatet tror jag inte ett dugg på. Att fler blir medvetna om att det är fritt val att avla på vilka djur man vill, även i Sverige, men där får man endast bilageregistrera, och att övriga FEIF-länders regler ser annorlunda ut samt att SIF bryter mot EU-reglerna, kan tvärtom göra att fler börjar kämpa för den goda sakens skull.

För jag gör inte detta av egennytta, utan för rasen. Jag vill inte se islandshästen utarmad på sitt breda genetiska arv. Jag vill inte se rasen sakta men säkert förvandlas till enbart tävlingshäst där vi tappar bort det godmodiga familjelynne som rasen är känd för. Vi är inte där än, men förändringen är påbörjad och den kan gå fortare än vi tror, särskilt då linjeavel och inavel ökar på just tävlingshästar och SIF försöker styra det dithän att vi inte skall avla annat än på dessa högt bedömda och med hög blup från ett fåtal blodslinjer. Vad än värre är så är det krafter i Sverige som försöker förändra Islands synsätt och avel, vilket om detta skulle lyckas, kan leda till att det bar blir spillror kvar av det arv Island förvaltat i 1000 år. Jag vill istället se oss förvalta det så HELA arvet blir kvar såsom Island gjort i 1000 år.

Det går att anmäla SIF:s hantering av ett ärende till Svenska Hästavelsförbundet, Jordbruksverket och EU-domstolen och ju fler som anmäler sina fall, ju snabbare tror jag denna process går, men då måste man sprida information om dessa möjligheter. Att sprida denna information och möjlighet, samt att det finns flera som kämpar, det kallar jag upplysning, inte att gnälla! Men svenska språket verkar ha många olika tolkningar, inte minst i detta forum, vars tolkningar av vissa användare är svårförstådda från min synvinkel ibland.

Anette
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Bukefalos, en egen värld?

sambaengi skrev:
Jag inser att jag nog inte riktigt förstått reglerna hur mycket som tillåts och att man måste påpeka för er administratörer när ett sådant påhopp sker för att det skall tas bort. Min tolkning av dem är inte densamma. Dessutom talar du enbart om påhopp nummer ett i tråden ifråga. Mycket kort därefter kom ett än grövre påhopp i samma tråd och jag pratade med Jenny, tro mig att hon reagerade! Det gjorde hon på det första också men höll god min. Men det var jag som skrev i tråden att jag tyckte det var fula påhopp, så påpekat det har jag. Men det är bra att veta att vi måste påpeka för moderatorerna att de tar bort sådant och att ni verkligen gör det om någon känner sig kränkt. Jag trodde att ni rensade obehagliga påhopp enligt eget omdöme annars. Du tog ju bort ett inlägg för mig som du tom skrev var helt ok för att få slut på vissa diskussioner, som tom var på väg att avslutas...... Men vi ser tydligen på saker helt olika och det är ju du som är moderator så jag har ju inget annat att göra än att spela ditt spel...

Sambeangi, ingenstans har Jenny indikerat att hon känner sig kränkt, snarare tvärt om, jag är ingen tankeläsare. Jag delar inte din åsikt om att det under rådande omständigheter förekommit oegentligheter i tråden, men om Jenny skickar in en synpunkt och förklarar varför jag bör ta bort tråden ska jag titta på det igen. Om ingen synpunkt inkommer anser jag saken vara avslutad.

När det gäller dina övriga klagomål på mig som moderator hänvisar jag till Gunnar inlägg tidigare i tråden.

Mvh Lobelia
Moderator
 
Sv: Bukefalos, en egen värld?

Jag kan bara upprepa det jag redan sagt, vi tolkar saker olika och det är du som är moderator och jag som då får rätta mig efter spelreglerna. Därom lär vi i alla fall inte ha olika åsikter! :D :angel:
 
Sv: Bukefalos, en egen värld?

Jag tycker inte heller det låter som hot.
Det är nödvändigt att anmäla om vi vill bevara våra islandshästar som de är, av olika typer, å inte bara ha smäckra å långbenta hästar med känsligt lynne.
Tycker det är mkt skumt att det bara är Sverige som inte följer reglerna utan alltid ska hitta på ngt eget som dessutom inte gynnar en bredare avel utan bara en liten grupp.
 
Sv: Bukefalos, en egen värld?

Vad anses som att "gå framåt" i aveln?

Detta är en fråga jag också funderat mycket på. Det är aldrig någon som förklarat vad det är som ska förbättras!

Aveln har gjort stora framsteg och det är ju viktigt att bevara.
Att bara säga att det ska bli bättre utan att motivera vad, gör ju inte det hela lättare.

Jag tycker också att vi ska vara rädda om bredden av "hästmodeller".
Det behövs både grov, smäckra, fyr-och femgångare......

Ett behov av B-register för en DNA-typad, renrasig islandshäst är något jag absolut inte kan förstå.

Jag är tyvärr inte heller så bra på att debattera på dessa forum men läser ofta vad som skrivs!

Detta blev lite komentarer till flera olika inlägg i denna tråd.

Anita
 
Senast ändrad:
Sv: Bukefalos, en egen värld?

:bow: :bow: :bow: För att du framför dina åsikter! Man behöver inte var en duktig debattör, det är lika viktigt att visa att man finns och var man står genom att som du hålla med om det andra skriver. Ju fler som vågar desto fler ytterligare vågar, hoppas jag. Jag vill bara vara droppen som träffar vattenytan och sedan hoppas jag att det skall sprida sig som ringarna på vattnet mha andra likatyckande. Det kan vi alla hjälpas åt med!

Kram Anette
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 903
Senast: iNHALE
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 110
Senast: Mabuse
·
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 509
Senast: Mabuse
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 039

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp