Bukefalos, en egen värld?

Sv: Bukefalos, en egen värld?

Och du är lika kategorisk och allvetande som vanligt ser jag.
Ja, ja, allt är sig tydligen likt inom SIF.
Vissa skall tala om för andra vad som är rätt och vad som är fel.
Och du verkar vara en av dem som skall tala om för mig vad "som gäller".

Din stil att skriva avslöjar dig dessutom obönhörligen.

Mina inlägg på forumet är skrivna under 4 års tid och inte bara på Islandshäst.
Det är ett sätt att umgås på när man sitter fast ute på en gård med barn och djur.
Jag kan inte bara sticka ut och rida sådär hursomhelst när jag har barn i huset som sover.
Men jag kan ägna mig åt "öppen brev-växling" med mina vänner.
Det är litet i stället för att prata i telefonen eller läsa en bok eller tidning eller titta på TV.
Inte i stället för att arbeta, vare sig avlönat eller ideéllt.
Men jag blir avbruten av barn och annat på ett sådant sätt att t.ex. TV eller telefonsamtal fungerar dåligt och ett forum fungerar bra.
 
Sv: Bukefalos, en egen värld?

Och inte brukar dina inlägg vara långa romaner heller, som en annan :D , om du nu skall behöva försvara din medverkan i forumet... :confused:
 
Sv: Bukefalos, en egen värld?

Jag undrar varför vi bedömer vilja och lynne om man nu anser att detta mest beror av fostran och inte arv!?!? :confused: Enligt det resonemanget kan vi skippa bedömningen spirit! :D

Men visst kan man rida en häst piggare och rida den slöare, men det finns en ärfligt ram som begränsar hur mycket detta låter sig förändras och den är lika viktig som fostran!
 
Sv: Bukefalos, en egen värld?

Inte_Ung skrev:
Och kanske är du en av de som med myndig ton talat om att "så här skall det vara" och som därmed fick mig att lämna "din värld".
Eller så har det blivit öppnare och högre i tak än det var då jag gick min egen väg för sisådär 10 år sedan.
Och om det har blivit öppnare, så ramlar vi nog tillbaka till SIF igen skall du se.

Jag börjar förstå det valet... Och nej det har nog inte blivit öppnare skulle jag gissa. (vet inte säkert för jag var inte med på den tiden)
 
Sv: Bukefalos, en egen värld?

Jag är även nyfiken på varför man skulle behöva arbeta ideellt för att vara värd ngt i häst sammanhang, varför räcker det inte med sina egna hästar, det är ju fullt tillräcklingt när man har några stycken :confused:
 
Sv: Bukefalos, en egen värld?

Jag svara på mitt eget inlägg för att någon INTE skall missförst vad jag försker peka på, trots det kommer jag att välja ut citat ur olika inlägg och svara utfrån dem. Detta är inte riktat mot person, utan mer som en personlig reflektion över situationen i sin helhet.

Föreningsverksamhet går inte ut på att tillfredställa den enskilda individens behov utan mer den stora massans behov och intressen, att det sen förekommer enskilda som då och då försöker nyttja en förening för sina egna behov är ingen hemlighet. Det ser jag fn inte hos SIF även om många här har andra synpunkter på det, man måste samtidigt minnas detta att våra regler som styr avel och annan bedömning inte enbart är ställda för svenska förhållanden utan även skall stämma med andra länder och dess avel/sport. Vi svenskar har alltid velat ställa oss utanför systemen när det inte har passat oss, se bara på de olika monopolen som förekommer och jag tycker mig se en tendens till denna mentalitet även här.

Om man tittar på Islands fria avel, så slängs de avundsjuka blickar åt detta håll gång på gång. Minns då detta, på Island har man endast en ras nämligen islandshästen och inga fler. Här i Svergie ondgör man sig över att det uppstår svårigheter att regga en häst efter obedömd hingst, jag kan på rak arm se en orsak även om den inte är avgörande för de beslut man tagit i denna fråga. Här har vi hur många raser??? Man vill värna om islandshästens ursprung, men det kommer alltid att finnas de som tänjer på gränserna och vips så har vi inget ursprung att värna om längre.

Jag har ffa märkt detta när jag för döva öron försökt få föreningen göra något åt spatt- och eksemaveln.

Och här håller jag med att detta är något att jobba för långsiktigt, ursprunget innebär en hållbar , frisk och sund häst. Detta uppnås inte genom avel på defekter, här ser jag fram emot en arbetsgrupp eller liknande som kan underöka hur man skall nå dessa mål.

Eller så plockar man fram ett nytt nick... Är inte det ett bevis på att det finns en känsla av obehag förknippat med att ha/framföra avvikande åsikter?

Om man har obehag av att uttrycka sin åsikter, är det bättre att inte delge dom alls. Obehaget står ju inte en förening för, det är endast individen som frammanar detta själv och orsaken står att finna där. Personligen skriver jag under mitt eget namn på SIF:s forum, jag hade antagligen gjort likadant här om inte det nick jag en gång reggat har blivit lite synonymt med mig. Personligen står jag för mina åsikter, detta oavsett vad en förening tycker om mig. Men man måste även kunna ändra på sig om fakta framkommer som påvisar motsatsen till tidigare tänkande, och det verkar många ha svårt för.

Av någon anledning är det så att inom varje förening bildas det ofta en styrande inne-kompis-klubb.

Och här skall jag kosta på mig att vara elak, utifrån sig själv dömer man andra. Denna kommentar förekommer frekevent, och har inget med författarens person att göra. Men som sagt, kommentaren är inte ovanlig här på detta forum, men även andra.

Fantastiskt var också omdömet: en jättefin ridäst med goda gångarter men inget hingstämne!

Och de är dessa hästar som kommer att bli jättefina familjehästar, har själv en sådan på gång som med stor sannolikhet blir en jättefin ridhäst dock utan pontetial för att vara hingst. Här uppstår ofta problemet att skilja på sport/tävling samt avel, poängen mellan dessa är inte jämförbara men sen kan många avelsbedömda hästar ändå bli otroligt fina tävlingshästar också. Men bevisligen även motsatsen, där hästen får skyhöga poäng som avelshäst med duger inte till att ta ett steg på tävlingsbanan.

Eller kanske t.o.m. är en av dem som anger vilka åsikter som man skall ha?

I Svergie har vi full åsiktfrihet, man får alltså tycka och tänka som man vill. Det innebär ju inte att man tycker som majoriteten, en unik person står kvar för sin åsikt både i vått och torrt även fast den stora massan tycker motsatsen. Framkommer då uppgifter som tyder på att den ställning man har tagit faktiskt är felaktig, så kan man fortfarande ändra sin inställning. Många människor gör inte det därför att det är mycket svårt, det kan nog många här intyga på forumet. Då vänder man ryggen till och surar i sin egen hörna, med bibehållen uppfattning nämligen att alla andra har fel och jag har rätt.

Seriösa avlare vet att en tävlingshäst är bara en lycklig biprodukt i en god avel.

Och detta har jag skrivit inte bara en gång utan flera, utifrån den avel som bedrivs idag kommer många trevliga familjehästar. För den som inte har vistats på en tävlingsbana eller kurshelg, kan jag rekommendera ett sådant besök för här ser man vad aveln har bidragit med när det gäller den biten. Det är inte de flotta hästarna som får de värsta poängen, de är välridna hästar där ryttaren lagt mer energi på sin egen ridning för att utveckla hästen och inte tvärtom. Var nu i helgen på ungdomarnas Lag-SM uttagningen, och här fanns det otroligt trevliga hästar över lag. Välridna hästar är idag ett nyckelord, därför att det är detta som skiljer hästarna idag mot säg 5-10 år sedan. Då kom man långt med en flott häst, idag kommer man långt med en välriden häst och i många fall faktiskt längre än de flotta just därför att ryttaren lagt energin på sin ridning.

Sen finns det också de som kliver in helt nya på ett forum, i syrliga ordalag läxar upp församlingen, därefter nådigt förklarar att "nu försvinner jag igen men ni har i alla fall fått ta del av mina lysande åsikter". Märkligt nog har jag sett det på de flesta forum jag varit med på.

Märkligt nog uppfattade jag inte trådskaparens text som syrlig, personligen tror jag att det är en nyttig väckarklocka då vi ofta gärna vill förfalla in i en slags konservatism där allt skall löpa på enligt gamla åsikter, tyckande och tänkande.

Jag är även nyfiken på varför man skulle behöva arbeta ideellt för att vara värd ngt i häst sammanhang, varför räcker det inte med sina egna hästar, det är ju fullt tillräcklingt när man har några stycken

All föreningsbaserad verksamhet utgår ifrån idellt arbetande människor, människor som lägger ner en oerhörd tid på att andra människor skall få tävla, gå kurser, avelsbedöma sina hästar, skriva i detta forum osv. Vi talar alltså inte enbart om hästsammanhang utan föreningsverksamhet i sin helhet, jag ser att en sådan åsikt som skrivs här verkar också vara den alllmänna uppfattningen från gemeneman som inte alls har förstått hur mycket arbete vissa människor faktiskt lägger ner på föringsverksamhet. Och sen får s**t tillbaka, för att själv hjälpa till i något sammanhang skulle nämligen inte falla dessa människor in, det är bättre att kräva andra på den arbetsinsatsen.
 
Sv: Bukefalos, en egen värld?

Jag vill påpeka, att på detta forum har jag lärt mej väldigt mycket. Av alla som "ödslar" sin tid här....

Att de ger sej tid här, förklarar, diskuterar - allt som händer här- har lärt mej så mycket som jag inte får utifrån.
 
Sv: Bukefalos, en egen värld?

Boj skrev:
Jag svara på mitt eget inlägg för att någon INTE skall missförst vad jag försker peka på, trots det kommer jag att välja ut citat ur olika inlägg och svara utfrån dem. Detta är inte riktat mot person, utan mer som en personlig reflektion över situationen i sin helhet.

Här i Svergie ondgör man sig över att det uppstår svårigheter att regga en häst efter obedömd hingst, jag kan på rak arm se en orsak även om den inte är avgörande för de beslut man tagit i denna fråga. Här har vi hur många raser??? Man vill värna om islandshästens ursprung, men det kommer alltid att finnas de som tänjer på gränserna och vips så har vi inget ursprung att värna om längre.
Reglerna för registrering (bl a gentypning av sto, hingst och föl) gör att det inte uppstår någon blandras bland islandshästarna som registreras. Varför man däremot ska dela upp renrasiga islandshästar och renrasiga islandshästar i två delar förstår jag inte det meningsfulla i. Det är ju pålagt "straffavgifter" för att inte "folk" ska "okynnesbetäcka" islandshästar till höger och vänster. Och kostnaden att registrera en "olyckshändelse" som det många gånger är frågan om går på ca 10 000 eller mer. Det tyder på ansvar och omsorg för hästen att den trots allt registreras. Man ska också vara glad för att dessa hästar registreras (och att det även finns möjlighet till det - dessutom måste det enligt lag finnas möjlighet att registrera) - annars skulle säkert det bli gott om papperslösa islandshästar och blandraser...
Om man har obehag av att uttrycka sin åsikter, är det bättre att inte delge dom alls. Obehaget står ju inte en förening för, det är endast individen som frammanar detta själv och orsaken står att finna där. Personligen skriver jag under mitt eget namn på SIF:s forum, jag hade antagligen gjort likadant här om inte det nick jag en gång reggat har blivit lite synonymt med mig. Personligen står jag för mina åsikter, detta oavsett vad en förening tycker om mig. Men man måste även kunna ändra på sig om fakta framkommer som påvisar motsatsen till tidigare tänkande, och det verkar många ha svårt för.
Att man är okänslig för andras bedömning gör kanske också att man har svårt att förstå dem som känner obehag av att inte bli kritiserad för själva åsikten, dvs att det blir en riktig diskussion, utan för att andra egenskaper klistras på dem för att negligera själva åsikten för att kunna lägga locket på.
Obehaget kommer naturligtvis inte från förbundet som företeelse i sig men från vissa individer som finns med däri...

Själv tycker jag inte det är särskilt trevligt att få en massa extra otrevliga egenskaper påklistrade på mig bara för att jag har en viss åsikt. (Men oftast orkar jag stå på ändå) Däremot har jag inget emot att ha en ordentlig diskussion om själva åsikten... Har varit med vid några stora avelsmöten och jag kan då inte påstå att det har varit särskilt högt i tak - tyvärr. Tyvärr både för klimatet, de enskilda personerna och även för förbundet eftersom även den tysta, försynta persontypen säkert kan komma med guldkorn.
I Svergie har vi full åsiktfrihet, man får alltså tycka och tänka som man vill. Det innebär ju inte att man tycker som majoriteten, en unik person står kvar för sin åsikt både i vått och torrt även fast den stora massan tycker motsatsen. Framkommer då uppgifter som tyder på att den ställning man har tagit faktiskt är felaktig, så kan man fortfarande ändra sin inställning. Många människor gör inte det därför att det är mycket svårt, det kan nog många här intyga på forumet. Då vänder man ryggen till och surar i sin egen hörna, med bibehållen uppfattning nämligen att alla andra har fel och jag har rätt.
Men rationellt tänkt borde det vara ännu svårare att ändra åsikt om man är några stycken som håller varandra om ryggen ;) och inte släpper in oliktänkande (från den lilla gruppen sett)... Naturligtvis ställer det ganska stora krav på individerna i fråga om man plockar in nytt tänkande, men det kan också leda till mycket gott. Nya infallsvinklar, ändringar i arbetssätt osv...

Och detta har jag skrivit inte bara en gång utan flera, utifrån den avel som bedrivs idag kommer många trevliga familjehästar.
Den avel som bedrivs idag, ja. Men det är ett förändringsarbete som bedrivs. Inte en förvaltning. Hela systemet är uppbyggt på förändring. Och vilka förändringspunkter som är förbättringspunkter kan man inte vara säker på. Jag tycker man ska vara försiktig och inte anse att ALL förändring är av godo.
All föreningsbaserad verksamhet utgår ifrån idellt arbetande människor, människor som lägger ner en oerhörd tid på att andra människor skall få tävla, gå kurser, avelsbedöma sina hästar, skriva i detta forum osv. Vi talar alltså inte enbart om hästsammanhang utan föreningsverksamhet i sin helhet, jag ser att en sådan åsikt som skrivs här verkar också vara den alllmänna uppfattningen från gemeneman som inte alls har förstått hur mycket arbete vissa människor faktiskt lägger ner på föringsverksamhet. Och sen får s**t tillbaka, för att själv hjälpa till i något sammanhang skulle nämligen inte falla dessa människor in, det är bättre att kräva andra på den arbetsinsatsen.
Nu drar du alla mänskor som inte finns med i föreningsverksamhet över en kam.
Det finns de som erbjudit sitt engagemang och velat göra arbetsinsatser som inte tagits emot.
Det tycker jag är att binda ris till sin egen rygg...
Själv har jag anmält mig flera gånger för arbetsinsater, inga kontakter tas. Men däremot kan man sedan se efterlysningar efter personer om samma saker i Islandshästen... man är visst lite kräsen inom vissa delar av förbundet.... :p
 
Sv: Bukefalos, en egen värld?

:bow: :bow: :bow:
Tack Freya! Jag håller helt med.

Av dina inlägg Boj blir man trött då det läggs in fantastiska tolkningar som är otroliga. Men efter sig själv känner man andra, var det visst du skrev......

Jag har i alla fall aldrig tillhört någon inneklutt i någon förening som vägrat släppa in andra. Jag tillhörde aldrig något gäng i tonåren heller. Inte heller hade jag några idoler eller har det nu. Jag anser att alla människor är likvärdiga och har lika stor rätt till tyckande och tänkande. Så jag tänker och analyserar själv istället, en nödvändighet i mitt yrke som ingenjör också. Föreningsverksamhet har jag hållit på med ideellt vad gäller miljö bla. Jag hjälpte förvisso till med tidningen i en islandshästklubb för 11 år sedan, men det var kortvarigt pga att jag uppfattade att det fanns för mycket stridigheter i klubben och gick ur.

Människor, såväl unga som vuxna, har en tendens att klumpa ihop sig och bilda gäng och när de väl gjorrt det så känner de sig trygga och vill inte ändra på detta. De är rädda för förändringar i sin inrutade tillvaro. Det är väldokumenterat även på arbetsplatser i flera studier. Historiskt hittar vi det också. När det sedan kommer någon med en avvikande åsikt, aldrig så rätt, så skyddar gänget den egna lilla trygga världen. Tom så kloka och utbildade människor som inom forskarvärlden håller ihop i innekluttar.

Men utvecklingen har aldrig förts framåt av dem som följer strömmen utan av egentänkande ensamvargar, tex Einstein, Galileo Galliei mfl. Det är då inte den stora massan som försökt störta dessa ensamvargar utan den dominerande inneklicken som vill ha kvar sin makt och position. Jag tror inte att det sitter någon i SIF som driver något för egen ekonomisk vinning i första hand, utan man vill ha makt att driva sina egna åsikter och behålla sin trygghet! Men det är inte så det skall se ut! Ett öppet och ärligt SIF, beredd att lyssna och rätta sig efter sina medlemmars önskemål, hade genom enkät låtit alla komma till tals och rättat sig efter den allmänna opinionen istället för att försöka övertyga sina medlemmar om att det är de styrande i SIFs avel som har rätt! Har förrsten inte sett någon redovisning av resultat från den genomförda enkäten, fast det utlovades. Kanske jag missat någon notis?

Citat:
Fantastiskt var också omdömet: en jättefin ridäst med goda gångarter men inget hingstämne!


Boj skrev:
Och de är dessa hästar som kommer att bli jättefina familjehästar, har själv en sådan på gång som med stor sannolikhet blir en jättefin ridhäst dock utan pontetial för att vara hingst. Här uppstår ofta problemet att skilja på sport/tävling samt avel, poängen mellan dessa är inte jämförbara men sen kan många avelsbedömda hästar ändå bli otroligt fina tävlingshästar också. Men bevisligen även motsatsen, där hästen får skyhöga poäng som avelshäst med duger inte till att ta ett steg på tävlingsbanan.

Jag kan säga som så att min hingst var förvisso otroligt snäll mot allt och alla och barn kunde krypa under magen på honom utan risk, men jag skulle aldrig kommit på tanken att göra familjehäst av honom för till det var han alldeles för framåt och känslig, men det märks ju inte med en erfaren ryttae i sadeln! Vilket också visar på hur svårtolkad en bedömningssiffra kan vara (8 på lynnet och 8 på vilja)!

Han var lätt och samarbetsvillig både på marken och för en kunnig ryttare men definitivt inget familjehästämne! Att en häst är snäll och har gott lynne är inte detsamma som ett lugnt familjehästlynne! Han var ett typexempel på en bra tävlingshäst med gott, ärligt och underbart lynne men som absolut inte skulle platsa som familjehäst, för till det var han inte tillräckligt lugn!

Jag har mycket höga krav på temperamentet på en häst för att kalla den familjehäst och det kravet lever sannerligen inte många hingstar och tävlingshästar upp till, även om de är snälla och har gott lynne! Ändå kanske folk trodde han var familjehästtypen när jag gick runt med honom som en snäll hund utan att han sade ett pip eller visade tillstymmelse till hingstighet. Men red man honom så kände man powern, viljan och känsligheten. För en tävlingshäst underbara egenskaper men för nybörjaren en omöjlig uppgift! Han hade viljan att tölta km efter km i högt tempo, uppför och nerför backar och verkade aldrig ta slut. Likadant älskade han galopprace och ville aldrig sluta. Redan i hingsthagen visade han att han var snabbast och intensivats av alla, trots att han var minst.

Allt detta skrivet för att tala om hur felaktigt du tolkade bedömningssiffrorna av hur den här hästen var att rida! Vilket är ett bra och belysande exempel. Det finns bra lynne och bra lynne. Vilket som är bra lynne i olika situationer är olika. Tävlingshästens bra lynne är inte samma typ av temperament och lynne som familjehästens! Min häst hade mycket gott tävlingstemperament men var för het och känslig för att bli familjehäst. Hade han haft samma lynne men inte haft så lätt för gångarterna och inte bra sådana, utan varit av travtölttypen, passaktig eller dålig aktion, då hade han varit av den typen som är minst eftertraktad på marknaden, nämligen tävlingslynne och sämre gångarter.

Kan tillägga att det som gjorde att man inte tyckte han var hingstämne, var inte gångarterna för de gick att utveckla mer, utan att han var liten (132) och kompakt byggd med kort och kraftig hals, dvs man tyckte inte han hade exteriören och storleken till det. Men jag anser att en häst som har så lätt för sig omöjligt kan ha fel exteriör! Det har bla Órri bevisat med sin kompakta byggnad och korta och ännu kraftigare hals!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Bukefalos, en egen värld?

Balderum skrev:
Jag vill påpeka, att på detta forum har jag lärt mej väldigt mycket. Av alla som "ödslar" sin tid här....

Att de ger sej tid här, förklarar, diskuterar - allt som händer här- har lärt mej så mycket som jag inte får utifrån.

:bow: Du har så rätt! Det är väl ideellt arbete om något att svara på frågor på nätet. Det tar många timmar. Det är också ett ideellt arbete som man som mamma kan göra då det går att anpassa eftersom det går att lägga tiden när man har utrymme över för detta och man slipper passa tider. Egentligen har jag inte tid, men den här tråden känns viktig. Men nu skall jag gå ut till mina hästar. Har ett föl att ledträna bland annat.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Bukefalos, en egen värld?

Av dina inlägg Boj blir man trött då det läggs in fantastiska tolkningar som är otroliga. Men efter sig själv känner man andra, var det visst du skrev......

:rofl: :rofl: :rofl: :rofl: Du är rolig du, jag har bara ett råd att ge "Låt bli att läsa då"
 
Sv: Bukefalos, en egen värld?

Boj skrev:
:rofl: :rofl: :rofl: :rofl: Du är rolig du, jag har bara ett råd att ge "Låt bli att läsa då"

Du med! Har inte glömt hur du drev med oss alla i tråden om Glampi så vi alla trodde du fått spader och Inte Ung var beredd att knocka dig med skopan på traktorn eller något ditåt. Efter det vet jag inte i vilka lägen man skall ta det du skriver på allvar eller du driver med oss alla och vänder på steken i slutändan. Man lade ju några timmar på att försöka förklara både för dig och de stackare du lyckades lura då, vad som var trav eller tölt. Suck!

Avel är inte enkelt. Det är varken självklart att man får bra exteriör, gångarter eller lynne, bara för att föräldradjuren har det. Inte heller behöver man få dålig exteriör, gångarter eller lynne för att båda föräldradjuren har det. Men av precis samma skäl som man vid tävlingsavel försöker ha så bra gångarter på båda föräldradjuren som möjligt för att öka chansen att avkomman får det, så vill man att båda föräldradjuren skall var lugna familjehästar för att öka chanssemn att avkomman blir det. Att då bara avla den ena eller andra sorten kommer att leda till att den andra sorten blir färre och färre för varje generation. Och det är det vi pratar om. Vi vill ha kvar variationen och den breda genetiska avelsbasen.
 
Sv: Bukefalos, en egen värld?

Oj Boj (nu fick jag till det ;) ) måste säga att ditt långa inlägg var helt i min smak! Det trodde jag inte om dig :D men där ser man!
 
Sv: Bukefalos, en egen värld?

Boj skrev:
Man vill värna om islandshästens ursprung, men det kommer alltid att finnas de som tänjer på gränserna och vips så har vi inget ursprung att värna om längre.
Det löser man lätt med gentest i dagens moderna Sverige.
Så det kan liksom inte gå fel.

Då vänder man ryggen till och surar i sin egen hörna, med bibehållen uppfattning nämligen att alla andra har fel och jag har rätt.
Inte så.
Utan då går man och gör något annat roligare på sin fritid än att stångas med sådant som man ändå inte kan förändra.
Man skall ha kul när man har ledigt och inte bara byta chef och jobba vidare, fast utan lön.

för att själv hjälpa till i något sammanhang skulle nämligen inte falla dessa människor in, det är bättre att kräva andra på den arbetsinsatsen.
Grejjen är att jag vill inte bli hunsad och runtskuffad när jag ställer upp på min lediga tid.
Genom att på olika sätt förödmjuka människor genom att t.ex. få dem att framstå som mindre vetande, är inte ett bra sätt att få flera att ställa upp på.
Jag vill inte bli förödmjukad på min fritid.
 
Sv: Bukefalos, en egen värld?

Jag tycker att de forum som finns är bra och givande. Tyvärr kan jag (och kanske fler; det borde inte bara vara jag?) inte göra inlägg på det andra forumet. Då skulle iallafall möjligheterna finnas till att göra inlägg. Anledningen till att "folk" inte skriver där behöver inte automatiskt bero på rädsla för repressalier eller annat obehagligt. :smirk:

Apropå trådskaparens inlägg tycker jag att det är mycket tänkvärt. Att däremot börja dividera om andras antal inlägg (!) mm "snicksnack" förtog relevansen och seriositeten jag upplevde av inlägg nr ett.
 
Sv: Bukefalos, en egen värld?

Boj skrev:
Då vänder man ryggen till och surar i sin egen hörna, med bibehållen uppfattning nämligen att alla andra har fel och jag har rätt.
Det är förresten inte en fråga om att ha rätt eller att ha fel.
Det är en fråga om rätten att styra andra.
Om nu jag har en annan smakriktning än de som bestämmer och sätter avelsmålet, vad ger då andra rätten att bestämma över mig och min smak?
Jag försöker inte få andra att göra som jag vill utan jag försöker bara få göra som jag vill själv.
En fri avel som den på Island (och Danmark o.s.v.) skulle ge den frihet som behövs åt de oliktänkande, och så skulle vi inte behöva tjaffsa mer om det här.
 
Sv: Bukefalos, en egen värld?

:bow: :bow: :bow: :bow: :bow:

Exakt! Det är precis det som det handlar om! Vi lever i ett fritt land och styrs av EU-lagar som säger att vi har rätt att avla på alla djur men vissa vill begränsa den friheten och att alla skall dansa efter deras pipa! Försök med den attityden i något annat land än just Sverige!

Visst finns det bra saker i trådskaparens första inlägget också men själva rubriken är redan där en syrlig kommentar om att vi på forumet är en udda församling. Genast har man då stoppat dialogen utan istället blir det svart och vitt, för eller emot. Det är ju inte som så att jag tex enbart vill avla grovt byggda familjehästar med medelbra gångarter och supergott lynne. Jag vill avla tävlingshästar med kanongångarter också! Av mina 17 hästar är det bara ett par som platsar i familjehästklubben och de är halvsyskon undan samma rejäla 2:a klassto med gott och stabilt lynne. Resten är hästar som förvisso har gott lynne men de är alltför framåt för att jag skulle ta risken att sätta annat än minst medelgoda ryttare på dem som kan rida. De med högst blup tillhör de piggaste kan jag tillägga.

Jag som så många andra har falit för de vackra hingstarna på tävlingsbanor och visningar, och avlat på toppstammade hingstar fram till för 5 år sedan. Sedan började jag fundera mer och mer på detta med inavel och utarmning av det genetiska arvet. Jag såg att familjehästarna i på annons minskade sin andel medan det annonserades ut tävlingshästar på alla håll och kanter, ofta med kommentaren, "kräver erfare ryttare" eller "ej familjehäst" , "ej nybörjarhäst" osv, där alla syftade just till hästens temperament. 9 av 10 som ringde på mina hästannonser, oavsett vilken typ av häst jag annonserat, sökte en lugn, stabil och viktbärande häst, helst naturtöltare med 4 rena gångarter. Hade jag någon sådan till salu, ja då slogs de om att köpa den! Kan tillägga att det inte hade med priset att göra för jag håller medelpriser och det har jag gjort på båda typerna av häst!

Jag kräver en 100% pålitlig häst för att kalla det en familjehäst. Den skall vara godmodig, lätt gå fram och aldrig tjura eller vara slö. Jag kallar inte en grisepassare med markbunden och stel gång eller en som har svårt för att trava, för en BRA familjehäst, även om den funkar någorlunda som sådan. Inte kallar jag en som inte är 100 i trafiken och lyder sin oerfarne ryttare för en BRA familjehäst heller.

En bra familjehäst har lätt för tölt, trav, skritt och galopp och har ganska goda gångarter. Den är mjuk att rida, ingen stötig gång, kräver små hjälper, är mjuk i munnen, går lätt framåt när man ber om det och stannar snällt när man ber om det. Den är född med ett genomärligt, snällt och godmodigt lynne. Den är enkel att fostra, rida in och träna och stabil och trygg i sig själv och funkar utmärkt som nybörjarhäst redan efter ett års ridning, ibland tom tidigare, och behöver bar ett par månaders träning för att en medelgod ryttare skall kunna rida ut den i 4 rena gångarter.

Mitt avelsmål är dels sådana hästar och då väljer jag föräldrar som har de anlagen. Dels piggare hästar som tex platsar på tävlingsbanan, eller till ryttae som vill ha en häst med fart i och rejäla gångarter för sin fritidsridning. De sistnämnda har jag gott om men det krävs mycket noggrannt utvalda föräldradjur för att lyckas få fram en högkvalitativ familjehäst värd namnet. De är minst lika sällsynta pärlor som topptävlingshästarna!

En riktigt bra familjehäst platsar som handikappshäst redan från 6-årsåldern. Den är så mjuk i sina rörelser att ryggskadade kan rida den utan smärta och den är lämplig som häst på rehabridning, vilket flera sjukgymnaster startat med just islandshäst. En sådan häst är värd pengar, minst lika mycket som en medelgod tävlingshäst! Islandshästen har den ypperliga tölten vilken i sin mjukaste form är mycket skonsam för folks ryggar och gör det lätt för nybörjare att hålla balansen. Höga lyft främjar inte en mjuk gång, inte ett enormt steg heller. Steget och lyften måste hållas på en rimlig nivå. Däremot får de gärna röra sig med mycket snabb fotförflyttning´och vara framåt, så länge de är mycket lyhörda, inte bara för hjälper, utan så där förståndigt lyhörda att de märker att det för ryttarens bästa är bäst att sakta ner.

Min hingst, som för övrigt var för känslig och pigg för att vara familhehäst, hade redan vid inridningen den utmärkta egenskapen att om jag inte satt rakt över honom, dvs om sadeln gled en cm åt ena hållet, så stannade han! Men trots hans ärlighet, trots att jag kunde rida honom på sidepull i slak tygel och i fyra rena rena gångarter och styra med vikthjälperna, efter blott 12 ggrs ridning, så klarade han inte mitt nålsöga för att kallas familjehäst! Han var helt enkelt för framåt och känslig, något jag som erfaren ryttare uppskattade mycket. Gott lynne bör alla hästar ha och det skall vara basen i vår avel, men det jag pratar om föds bara en häst på 100 med.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Bukefalos, en egen värld?

Mampas skrev:
Jag tycker att de forum som finns är bra och givande. Tyvärr kan jag (och kanske fler; det borde inte bara vara jag?) inte göra inlägg på det andra forumet. Då skulle iallafall möjligheterna finnas till att göra inlägg. Anledningen till att "folk" inte skriver där behöver inte automatiskt bero på rädsla för repressalier eller annat obehagligt. :smirk:

Apropå trådskaparens inlägg tycker jag att det är mycket tänkvärt. Att däremot börja dividera om andras antal inlägg (!) mm "snicksnack" förtog relevansen och seriositeten jag upplevde av inlägg nr ett.
Men det ÄR stor skillnad mellan forumen. Har försökt få igång avelsdiskussioner där, utan att lyckas. Många läser inläggen, men nästan ingen skriver något. Här blir det full rulle :D istället. Men naturligtvis behöver inte allt bero på rädsla (och det tror jag inte) - hemskt vore det väl annars.....
(För att ni inte ska blanda ihop mig med någon annan, så har jag olika nicks. Detta var upptaget på det andra forumet.)

Jag håller med om att det första inlägget var bra. Men i nästa inlägg lyste det igenom vad egentligen åsikten om diskussionerna här var. Lite samma inställning som man kan möta ute i världen.... Storebror klappar en på huvet...."lilla vän"
 
Sv: Bukefalos, en egen värld?

freyja skrev:
Jag håller med om att det första inlägget var bra. Men i nästa inlägg lyste det igenom vad egentligen åsikten om diskussionerna här var. Lite samma inställning som man kan möta ute i världen.... Storebror klappar en på huvet...."lilla vän"

Just så känns det. Man är ingenting för man har inte intresserat sig för att tävla och skapa sig ett stort namn och bli känd idol och då har man tydligen inte lika stor rätt att tänka självständigt och yttra sig! Trots att vi faktiskt har yttrandefrihet i det här landet, både här i och utanför föreningslivet!
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 976
Senast: iNHALE
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 161
Senast: Mabuse
·
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 579
Senast: Mabuse
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 165

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Svarstid kvarka?
  • Ridskoleryttare
  • Lön - hovslagare??

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp