Bukefalos, en egen värld?

Sv: Bukefalos, en egen värld?

Ingen är ju mer än människa och alla går ju efter sina egna tolkningar, så och ni moderatorer vad som är övertramp. Jag hade också tänkt lämna detta forum som debattör helt av tidigare nämnda skäl, men så kom denna viktiga tråd. Dock kommer jag att prioritera annat forum. Sedan har jag bara tid då och då, eller tar av min sömntid. Det finns då andra som har tagit betydligt mer utrymme och haft tid till detta år efter år, men det är ju deras sak. Jag lägger mig inte i hur folk använder sin tid. Men jag kan ju tala om att jag tillbringar så gott som ingen tid vid TV, skriver snabbare med en hand än vad många gör med 2, samt behöver inte sitta och fila på saker i huvudet, så det tar inte så lång tid heller för mig att skriva ett inlägg, även om det är långt. Sedan tycker jag också att de flesta moderatorer sköter sig bra. Men alla har inte alltid agerat konsekvent enligt min uppfattning. Och den får jag stå för och du för din. Sedan vet du att det var ett påhopp från en annan användare på en hingsthållare som gjorde att jag blev arg på den som hoppade på. Hade påhoppet på den hingsthållaren tagits bort så hade inte jag blivit så irriterad. Att sedan det ena klassas som övertramp men inte det andra, är orsaken till att jag inte tycker det skötts konsekvent. Särskilt som samma användare kritiserat flera hingstar och hingsthållare genom åren i forumet, ganska hårt, och det har också fått ligga kvar, vilket jag inte förstår varför. Och den åsikten får ju jag stå för. Ett forum skall ha lika högt till tak för forumets alla debattörer. Jag förstår att det inte är en lätt uppgift för någon av er heller Och jag är inte totalt missnöjd heller. För det mesta sköter ni er bra.
 
Sv: Bukefalos, en egen värld?

chrysler skrev:
Kanske ngt att anmäla till EU?De brukar ju reagera så fort ngn inte följer deras regler :devil:

Ja det är nog det som blir nästa steg om SIF envisas med att inte följa EU-reglerna. Det är så många som irriterar sig på det. Bara på avelsseminariet var det 6 st som pratade med mig, fanns säkert fler, som hade föl som de för dyra pengar måste regga i bilageregistret och sedan få begränsad användbarhet på. Men Göran Häggberg upplyste om att det fanns ett "slaskregister" hos jordbruksverket där man kunde registrera hästar utan stam och få pass för 400 kr! Han kunde lika gärna sagt att sådana skithästar är ändå inte värdiga att registreras som islandshästar och att följer ni inte vad jag tycker så hör ni inte hemma här! Jag tycker det är fel att uppmana till sådant. Det kommer leda till en än mer okontrollerad avel och korsningar dessutom. Det om något kan ge islandshästen dåligt rykte!
 
Sv: Bukefalos, en egen värld?

Boj skrev:
Föreningsverksamhet går inte ut på att tillfredställa den enskilda individens behov utan mer den stora massans behov och intressen, att det sen förekommer enskilda som då och då försöker nyttja en förening för sina egna behov är ingen hemlighet. Det ser jag fn inte hos SIF även om många här har andra synpunkter på det, man måste samtidigt minnas detta att våra regler som styr avel och annan bedömning inte enbart är ställda för svenska förhållanden utan även skall stämma med andra länder och dess avel/sport. Vi svenskar har alltid velat ställa oss utanför systemen när det inte har passat oss, se bara på de olika monopolen som förekommer och jag tycker mig se en tendens till denna mentalitet även här.

Om man tittar på Islands fria avel, så slängs de avundsjuka blickar åt detta håll gång på gång. Minns då detta, på Island har man endast en ras nämligen islandshästen och inga fler. Här i Svergie ondgör man sig över att det uppstår svårigheter att regga en häst efter obedömd hingst, jag kan på rak arm se en orsak även om den inte är avgörande för de beslut man tagit i denna fråga. Här har vi hur många raser??? Man vill värna om islandshästens ursprung, men det kommer alltid att finnas de som tänjer på gränserna och vips så har vi inget ursprung att värna om längre.

Just det, en förening skall se till att värna alla sina medlemmars intresse och lyssna till majoriteten. Det är SIF som inte följer varken EU-lagar eller de regler som andra FEIF-länder har. Alltså är det de styrande inom SIF som vill ställa sig utanför systemet och ha monopol samt visar tendens till den menatlitet du pratar om, inte vi som vill att de följer reglementet och har samma regler som EU och övriga FEIF-länder!

Varenda bilagehäst DNA-testas! Det är mer noggrann kontroll på dem än vid vanlig registrering! I princip har du hela tiden kunnat regga en islandshäst och påstå att den har en annan hingst som pappa än den du använt, en godkänd sådan, och så länge det inte är ett sto som skall bli hingstmamma eller en hingst som skall bli en godkänd hingst, så är det ingen koll på om detta är sant! Därför borde faktiskt alla föl DNA-testas!

Alla mina avelshästar är blodtypade och nu skall jag se till att de blir DNA-testade också. Har själv köpt ett sto från Island som påstods ha en viss far men det visade sig vara fel vid blodtypning. Jag fick spåra vilka hingstar som var möjliga och lyckades hitta rätt. Jag hade tur. Alla har inte lika stor tur. En godkänd skimmelhingst togs bort ur aveln 1989 efter att blodtypningen inte stämde med den hingst som uppgavs vara fader och man lyckades inte hitta pappan trots att man testade flera hingstar. Antagligen hade en unghingst varit framme och haft sitt roliga...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Bukefalos, en egen värld?

Sedan vet du att det var ett påhopp från en annan användare på en hingsthållare som gjorde att jag blev arg på den som hoppade på. Hade påhoppet på den hingsthållaren tagits bort så hade inte jag blivit så irriterad.
Jag hade omedelbart tagit bort detta så kallade påhopp om den berörda hingsthållaren hade önskat det, även om inlägget inte bröt mot reglerna, nu var läget ett helt annat då hon skrev ett svar där det framgick att hon inte uppfattade inlägget som ett påhopp. Till saken hör att ingen skickat in synpunkt på det aktuella inlägget dig själv inberäknad, så den allmäna meningen tycks vara att inlägget är okej.

Lobelia
Moderator
 
Sv: Bukefalos, en egen värld?

Kanske ngt att anmäla till EU?De brukar ju reagera så fort ngn inte följer deras regler

Ja det är nog det som blir nästa steg om SIF envisas med att inte följa EU-reglerna. Det är så många som irriterar sig på det.

Nu hamnade man där igen, precis det jag skrev om i mitt tidare inlägg. Jag tycker faktiskt att det är mycket arbete (i form av gnäll) och liten verkstad (i form av årgärd). Gör det då, eller tillhör man den kategori männsikor som låter andra utföra arbete åt sig. :devil:
Varför ens bemöda sig med att ha synpunkter om man nu inte tänker göra något åt dem? :confused:
 
Sv: Bukefalos, en egen värld?

Boj skrev:
Gör det då, eller tillhör man den kategori männsikor som låter andra utföra arbete åt sig. :devil:
Varför ens bemöda sig med att ha synpunkter om man nu inte tänker göra något åt dem? :confused:
Man behöver samla ihop både sig själv och fakta och en viss opinion innan man ger sig på en sådan sak.
Och man behöver öva sig i att argumentera för den.
Så att stöta och blöta sina åsikter här, det är ju att pröva sig fram till en lösning.

Det man utreder bl.a. här på Bukefalos är:
1. Har min åsikt någon relevans?
Det kan ju vara ett missförstånd eller att jag faktiskt har fel "på riktigt".

2. Kan jag argumentera för min sak?
Finns det några som håller med mig?

3. Vilken väg är bäst att gå för att nå det resultat som jag vill ha?

4. Vilket resultat vill jag ha?

Om det är så att det bara är jag som vill ha det på ett visst sätt, så kan jag ta och bara gå en annan väg i stället.
Registrera dyrt i B-registret är ju faktiskt ingen katastrof i mitt fall.
Det är en lösning som räcker för mina syften.
Det som jag skall ha fölen till kommer jag att kunna ha dem till redan som det är i dag.
Detta gör att i alla fall jag vill vara helt säker på att lösningen som jag försöker få fram blir den rätta.
För jag har inte bråttom och det löser sig ju för mig ändå.
 
Sv: Bukefalos, en egen värld?

Nej men snälla nån, den förklaringen var dålig. Detta har stötts och blötts sen urminnestider, tom innan B-registret fanns. Då var det urdåligt att man inte kunde regga en häst efter obedömd hingst, nu kan man det och så är även detta dåligt.

Sjutton också om inte svergies regering har kortare handläggningstider på sina utredningar, och det vill inte säga lite tycker jag.

Om man tycker att detta strider mot EU-lagstiftningen så gör då en anmälan om det, men tyvärr är jag av uppfattningen att detta är den svenska flatheten där alla förväntar sig att någon anna skall göra jobbet.
 
Sv: Bukefalos, en egen värld?

gudarnas häst skrev:
Att jag som person vill kunna avla på min egen hingst för att jag tycker han är bra gynnar möjligtvis den egna plånboken, men utvecklar inte den svenska aveln.


Jag har några frågor, om nu viktiga du med dina viktiga hjälpande händer kan offra dig till att svara på dem mellan dina härliga ridturer.

1. Varför måste den Svenska aveln gå framåt till varje pris?
Räcker det inte med att man får bukt med spatt och eksem?

2. Vad anses som att "gå framåt" i aveln?
Högre bensprattel, lättare typ eller något annat?

3. Varför tror alla som förespråkar en hög poäng för att godkänna hingstar för avel, att det bara handlar om pengar när man använder egen gårdshingst?

4. Varför är det så fult att producera föl bara för att det är roligt och gulligt?
 
Sv: Bukefalos, en egen värld?

I mitt fall så är det inte så.
Förslaget om B-registerhanteringen med en straffavgift lade jag fram muntligt som en lösning till vår nuvarande Avelsorförande för sisådär 15 år sedan.
Och jag konstaterade sedan förnöjt att förslaget så småningom kommit till användning.
Jag har alldeles nyligen upptäckt att det strider mot EU-lagstiftningen med ett B-register, så jag funderar fortfarande på hur jag skall hantera det och om jag skall hantera det.

Om nu SIF gör på annat sätt än de andra FEIF länderna så är det kanske FEIF som borde hantera detta?
Egentligen så gör det mig inget att mina hästar hamnar i B-registret, så jag måste fråga mig själv om jag verkligen tycker att jag skall anmäla detta.

Det är inte så enkelt och solklart som det kan synas.
Jag skulle vilja ha en debatt där man diskuterade hur Islandshästens framtid kan bli.
Men jag får i princip bara en föreläsning om att jag inget begriper varje gång som jag försöker.
Det blir liksom ingen dialog utan bara monolog där jag skall undervisas och få veta hur det egentligen fungerar.
Jag vet hur det fungerar, men jag vill utöka avelsmålet till att innehålla mera än vad det gör idag.
Och detta verkar inte vare sig förstås eller kunna accepteras.
 
Sv: Bukefalos, en egen värld?

Föresten så var detta ditt inlägg ett tydligt exempel på hur jag brukar få svar i debatten.
Det är mycket "men snälla nån" och "men hur många gånger skall jag behöva förklara att" och så vidare.
Och inte så mycket att försöka ta reda på vad som verkligen menas.
Om nu SIF bryter mot EU-reglerna, så är det väl inte så konstigt om SIFs styrelse rättar upp detta internt.
Det verkar ju litet både överdrivet och överilat att slå till med "nu så skall jag anmäla dig"-släggan på en gång.
Utan att låta styrelsen först ta reda på vad som gäller.
 
Sv: Bukefalos, en egen värld?

Men det var ju inte ursprungstankegången, eller hur. Sambaengi, du och även andra har ju gång på gång påtalat att detta är olagligt och strider mot EU:s regler. Ni säger ju er ha ett underlag för att flera tycker som er. Vad finns då att undersöka? I ett inlägg högre upp säger ju sambaengi att flera var framme och pratade med henne under avelsseminariet, då får man väl anta att ett stöd finns eller?

Varför denna plötsliga backning, antingen accepterar man en situation och då får man faktiskt sluta gnälla. Eller så gör man något åt den just därför att den inte är acceptabel, vad sen åtgärden består av kan jag inte svara dig/er på det är ju en åsikt som ni vill ändra på. Att ändra på något kan man genom konstrutiva förslag till aktuellt mål, man kan inte ändra på något genom privat gnäll.

Annars har jag full förståelse för uttrycket "snälla nån", det är nämligen så människor börjar en mening när de faktiskt har hört samma upprepningar gång på gång utan några nya inslag i debatten.
 
Senast ändrad:
Sv: Bukefalos, en egen värld?

:bow: :bow: :bow: Som alltid rekylsnabba och träffsäkra svar!

Jag håller med dig helt. :banana:

Till Boj: Man skall börja i rätt ände, dvs man börjar genom att försöka påverka föreningen. Det vore ganska katastrofalt om man började med att anmäla SIF utan att ens försökt starta en dialog! Sedan har du inte en aning om varken vad jag har för planer eller vad jag har påbörjat eller ens vilka jag har bakom mig, men ensam om min åsikter är jag inte. Det verkar dock som om det är meningslöst att för en dialog inom SIF då man bar för att man inte håller med om överhetens åsikter får höra man har extrema åsikter!

Extrema åsikter har de som endast vill avla familjehästar eller de som endast vill avla tävlingshästar och på hästar med hög blup och bedömning. Jag har hela tiden försvarat avel av både och. Det har alltid funnits båda typer av hästar på Island och där har man särat på begreppen och aveln men ibland blandat. Det finns andra här i forumet som däremot gått hårt åt alla "lättbyggda och bensprattlande araber" och hånat bla Diva från Gategården. Jag håller inte med de åsikterna! Kanske är det just dessa människor som skapat denna vägg där svart står mot vitt, lättbyggt mot grovt byggt, tävlinghäst mot familjehäst, fast jag tycker att dörrarna skulle vara lika öppna för alla! Jag vill inte stoppa någon att avla enligt eget huvud, så länge man avlar friska individer enligt veterinärmedicinska termer!

Sverige är ett extremland vad gäller storebror styr och följa idoler. Eller vill ni kalla övriga FEIF och Island för extrema då de tillämpar de regler jag förordar??? Jag undrar vilka som står för de extrema åsikterna egentligen??? :angel:

Nej man tjänar inga pengar på att avla på egen gårdshingst när man inte ens tar emot andras ston, vilket jag konsekvent har vägrat göra, till fleras besvikelse! De som håller låda och vill minska antalet hingstar är de som satsat pengar i en högt bedömd hingst som sedan inte får några ston därför att ingen vill använda hingsten! Om någon gör en taskig affär så får man stå för den själv. Jag har ingen lust att finansiera en hingst som inte marknaden vill ha! Sedan vet man ju inte vad det beror på.

Jag vet bra hingstar jag inte skulle använda därför att jag saknar förtroende för hingstägare/hållare, hingstar med bra gångarter som har ett lynne jag inte vill ha, hingstar som är 4-gångare när jag behöver 5-gångare i min avel, hingstar som jag tycker är för lätt byggda för det jag vill ha, hingstar som inte har den exteriör jag vill ha på tex rygg och kors, hingstar som har en färg som jag vet är svårsåld och som jag kanske inte ens gillar själv, hingstar som jag tycker är så fula så jag inte förstår hur de blivit godkända, även i klass1, då jag ser att de faktiskt har sådan byggnad som rent veterinärmedicinskt inte är korrekt och som knappast skulle godtas i en annan ras, hingstar som saknar trav, hingstar som saknar utstrålning, hingstar som gett svåra avkommor gångartsmässigt och lynnesmässigt, hingstar med tunga huvuden osv, osv.

Mina favoriter är bedömda hingstar som alla har gott lynne gemensamt och som är kända för att ge det. Det är både högt bedömda hästar och hästar med sk "andraklassbedömning" (finns bara godkänd eller icke godkänd idag, klassbenämningen är borttagen). Men om jag har en egen hingst som passar just till mina ston, och det är ju det som avel handlar om, att hitta rätt kombination, så ser jag ingen anledning att gå över ån efter vatten bara för att någon annan tycker jag skall göra det! Och jag tycker inte en gårdshingst skall dömas ut per automatik utan att folk ens har sett hästen!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Bukefalos, en egen värld?

Till Boj: Man skall börja i rätt ände, dvs man börjar genom att försöka påverka föreningen. Det vore ganska katastrofalt om man börjadfe med att anmäla SIF utan att ens försökt starta en dialog! Sedan har du inte en aning om varken vad jag har för planer eller vad jag har påbörjat eller ens vilka jag har bakom mig, men ensam om min åsikter är jag inte. Och "extrema" är de inte heller.

Och hade du inte då, det är jag bestämt säker på att jag har läst tidigare. :angel: Upprepning att detta strider mot EU:s regler är ju inte heller första gången jag läser, allstå kan man konstatera följande att bukefalos inte är rätt forum för förändring i denna fråga alltå måste ni nu bolla den vidare till avlesutskottet för här lär ingen förändring i denna fråga ske.

Jag brukar resonera så här, om man vill nå resultat och förändring i en sak. Då är det bättre att gå till huvudet och inte till svansen, en sådan hantering gangnar ingen process utan fördröjer den bara. Detta ger ökat missnöje, sådant som bla du skriver om mellan varven.
 
Sv: Bukefalos, en egen värld?

Boj skrev:
Och hade du inte då, det är jag bestämt säker på att jag har läst tidigare. :angel: Upprepning att detta strider mot EU:s regler är ju inte heller första gången jag läser, allstå kan man konstatera följande att bukefalos inte är rätt forum för förändring i denna fråga alltå måste ni nu bolla den vidare till avlesutskottet för här lär ingen förändring i denna fråga ske.

Jag brukar resonera så här, om man vill nå resultat och förändring i en sak. Då är det bättre att gå till huvudet och inte till svansen, en sådan hantering gangnar ingen process utan fördröjer den bara. Detta ger ökat missnöje, sådant som bla du skriver om mellan varven.

Du vet fortfarande inte ett dugg om vad jag gjort och inte gjort. Jag kan då upplysa dig om att jag både haft kontakt med aelskansliet, tog upp det på avelsseminariet samt haft dialog med Görn Häggberg om detta både muntligt per mail! Maggan Pålsson på Vons islandshästar är en annan som gjort detsamma. Dessutom finns det faktiskt processer som pågår också där tom jordbruksverket är inblandat. Så nu vet du lite mer om oss som "inget gör bara gnäller"!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Bukefalos, en egen värld?

Dessutom finns det faktiskt processer som pågår också där tom jordbruksverket är inblandat. Så nu vet du lite mer om oss som "inget gör bara gnäller"!

Bra, då förstår jag inte detta eviga gnällande hela tiden. Nu kan du ju bara vänta på resultatet av det, och sen hantera den utifrån detta. Är du medveten om att en sådan diskussion som pågår mellan varven faktiskt skulle kunna störa och förstöra efterlängtat resultat?
 
Sv: Bukefalos, en egen värld?

Boj skrev:
Varför denna plötsliga backning,
1. Kvarnarna maler.
2. Jag hade resignerat nöjd med B-registret till att Herr Lockwall kom med i debatten och ville minska antalet hingstar.

Annars har jag full förståelse för uttrycket "snälla nån", det är nämligen så människor börjar en mening när de faktiskt har hört samma upprepningar gång på gång utan några nya inslag i debatten.
Om man hör samma sak många gånger, så kan det ju kanske vara dags att ta reda på vad som menas.
 
Sv: Bukefalos, en egen värld?

Lånar bara din knapp Sambaengi :smirk:

Jag vet personer utöver de vi har träffat på här som håller på att stånga sig blodiga mot SIF när det gäller avel. De personerna försöker också få till en ändring när det gäller bilageregister, hingstar som inte får användas i Sverige men i andra länder. Allt detta strider mot EUs lagar och har gjort en längre tid.

Fler raser har samma problem och det finns fler privatpersoner som har anmält bl a handelshinder till EU. Tyärr är det otroligt tidsödande att samla på sig allt material och dessutom är det till viss del kostsamt. Givetvis blir man dessutom otroligt impopulär och utfryst inom sitt förbund som inte delar personernas åsikter.

Jag kan tycka att bl a Anette/Sambaengi, Tim, Inte-Ung är för mycket i bland :D Men attans vad de är tuffa och har skinn på näsan. De är kunniga och orädda och bryr sig inte om vad andra tycker om dem och deras åsikter. Fler sådana männsiskor och vi skulle komma någonstans fortare.
Själv är jag inte bra på att debattera och det är synd för jag har många tankar och åsikter men svårt att få fram dem.

/Åsa
 
Sv: Bukefalos, en egen värld?

:bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow:

Tack snälla Bangsi! Äntligen en som vågar skriva det andra bara säger till en. För det är många som gärna vill debattera men inte vågar, inte tycker de kan osv och som berömmer en att man vågar och orkar.

Kram Anette :bump:
 
Sv: Bukefalos, en egen värld?

Lobelia skrev:
Jag hade omedelbart tagit bort detta så kallade påhopp om den berörda hingsthållaren hade önskat det, även om inlägget inte bröt mot reglerna, nu var läget ett helt annat då hon skrev ett svar där det framgick att hon inte uppfattade inlägget som ett påhopp. Till saken hör att ingen skickat in synpunkt på det aktuella inlägget dig själv inberäknad, så den allmäna meningen tycks vara att inlägget är okej.

Lobelia
Moderator

Jag inser att jag nog inte riktigt förstått reglerna hur mycket som tillåts och att man måste påpeka för er administratörer när ett sådant påhopp sker för att det skall tas bort. Min tolkning av dem är inte densamma. Dessutom talar du enbart om påhopp nummer ett i tråden ifråga. Mycket kort därefter kom ett än grövre påhopp i samma tråd och jag pratade med Jenny, tro mig att hon reagerade! Det gjorde hon på det första också men höll god min. Men det var jag som skrev i tråden att jag tyckte det var fula påhopp, så påpekat det har jag. Men det är bra att veta att vi måste påpeka för moderatorerna att de tar bort sådant och att ni verkligen gör det om någon känner sig kränkt. Jag trodde att ni rensade obehagliga påhopp enligt eget omdöme annars. Du tog ju bort ett inlägg för mig som du tom skrev var helt ok för att få slut på vissa diskussioner, som tom var på väg att avslutas...... Men vi ser tydligen på saker helt olika och det är ju du som är moderator så jag har ju inget annat att göra än att spela ditt spel...
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 903
Senast: iNHALE
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 110
Senast: Mabuse
·
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 509
Senast: Mabuse
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 039

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp