Bukefalos, en egen värld?

Sv: Bukefalos, en egen värld?

Jag tycker oxå att det är roligare att diskutera på bukefalos, här vågar folk ha åsikter å är inte så enformiga som det kan bli på ett forum endast för islandshäst människor, eller rätare sagt islandshästmännsikor som tycker likadant.Det är inte så många som ifrågasätter saker på det andra forumet å gör man det får man skit ;) Men det tål man ju :devil:
 
Sv: Bukefalos, en egen värld?

Nu får man vara rättvis ;)
Det andra forumet ger mycket det med, men vissa diskussioner är trögt att få igång. Det har också lite mjukare klimat.

Här kan man få på skallen rätt ordentligt :D samtidigt som det är fart...
 
Sv: Bukefalos, en egen värld?

Dom är mer harmlösa än här visserligen men blir alltid så undrande varför man sänker deras stämning när man vill diskutera ngt.De fattar inte att det är en debatt å att alla inte kan tycka lika för då får man ju inte igång en debatt. :smirk:
 
Sv: Bukefalos, en egen värld?

Det måste ju gå att dra igång dessa diskussioner även på "det andra forumet" eftersom det verkar som att ni som skriver här även är där och läser också. Varför klaga på andra när ni kan gå till dom direkt? Har jag fel eller. Blir bara trött på allt detta j...a klagande och kritiserande. Löser ni ngt? Gå direkt till de berörda eller skriv till dom, är ni eniga alla så måste det ju vara fel på de andra, eller.
 
Sv: Bukefalos, en egen värld?

Klagande och kritiserande ?
Nu har du nog missat något. Att jag tog upp svårigheter med vissa diskussioner var inte klagomål utan mer funderingar på vad detta berodde på. Jag tror faktiskt att en del känner sig mer anonyma här, inte blir lika utpekade i "islandshästvärlden" och därför vågar sticka ut hakan mer. Jag tycker INTE man ska lägga stämpeln "fel på de andra" - det är ju just det tänkandet som bromsar skrivandet - det är vad jag tror i alla fall.

För egen del skriver jag mycket i "det andra forumet". Men lägger krutet på vissa saker här istället eftersom det ger mer gensvar och "motsvar".
 
Sv: Bukefalos, en egen värld?

Jag tror att du har missat att många från buke även diskuterar på andra forum,men kanske inte har samma användarnamn så det är lite svårt att "spåra" allihopa.
 
Sv: Bukefalos, en egen värld?

Det handlar absolut inte om att det är fel på ngn, bara att vissa tycker man får igång mer debatt här å får mer ut av att skriva här i såna fall.
 
Sv: Bukefalos, en egen värld?

Jag förstår vad ni menar och jag pekar inte ut just er, men det finns många på detta forumet som klagar och kritiserar en hel del. Visst är det intressant att läsa och även lärorikt men det måste ju hända något också tycker jag. Har jag fel så rätta mej gärna, tar öppet och glatt emot andras åsikter så att jag kan få andra infallsvinklar.
Jag har förr varit den typ av människa som klagat och kritiserat och pratat skit utan att prata med den det berör men jag har slutat med det.
Vill tro på en ärlig och öppen dialog bland människor utan påhopp och negativ kritik som ändå inte löser något.
Om det nu t ex är så många som tycker att det som sker i SIF är fel och tokigt, hur kommer det sej att dessa människor får sitta kvar, och varför sker inga förändringar inom ex avelsregler (kom inte på ordet) om det nu är fel som det är nu?
Är all kritik konstruktiv eller helt onödig?
 
Sv: Bukefalos, en egen värld?

aana skrev:
Jag förstår vad ni menar och jag pekar inte ut just er, men det finns många på detta forumet som klagar och kritiserar en hel del. Visst är det intressant att läsa och även lärorikt men det måste ju hända något också tycker jag. Har jag fel så rätta mej gärna, tar öppet och glatt emot andras åsikter så att jag kan få andra infallsvinklar.
Jag har förr varit den typ av människa som klagat och kritiserat och pratat skit utan att prata med den det berör men jag har slutat med det.
Vill tro på en ärlig och öppen dialog bland människor utan påhopp och negativ kritik som ändå inte löser något.
Om det nu t ex är så många som tycker att det som sker i SIF är fel och tokigt, hur kommer det sej att dessa människor får sitta kvar, och varför sker inga förändringar inom ex avelsregler (kom inte på ordet) om det nu är fel som det är nu?
Är all kritik konstruktiv eller helt onödig?

Att inga förändringar sker inom t ex avel kan väl till viss del bero på att några kanske inte vill lyssna på detaljer utan tycker att det är bra som det är. (Eller ser all kritik som onödig :-)) Till viss del beror det på att det finns gemensamma regler för FEIF.
Men man har möjlighet inom varje land att göra vissa anpassningar till egna landet om man följer riktlinjerna. Jag har till exempel framfört förslag på att lägga till extra kommentarer som en bilaga till avelsbedömningsprotokollet (som är standardiserat enligt FEIF) om man inte kan få till stånd en genomgång av de alternativ som finns nu. Kryssalternativen verkar inte vara tillfredsställande eftersom de används mycket lite. Varför jag tycker att bilaga ska tillföras eller få bättre kryssalternativ som används? Jo - för att gemene man ska ha lättare att förstå bedömningen av hästen och få en klarare bild av vad hästen är.
Varför inte underlätta för hästägare att bedriva en genomtänkt avel?

ALL kritik kanske inte är konstruktiv men ALL kritik är inte heller onödig.
Det finns alltid saker som kan förbättras. Förslag till förbättring behöver inte alltid vara kritik, men kan tyvärr uppfattas som sådan.
 
Angående diskussioner om andra forum

På bukefalos finns får man diskutera det mesta men inte allt, ett undantag är att man bär undvika diskussioner om andra diskussionssiter, det är liksom när det gäller diskussioner om mindre företag och enskilda personer (i sin roll som privatperson) inte önskvärt. Anledningen är att vi vill undvika smutskastning, reklam och andra mindre trevliga bieffekter. Försök hålla den här diskussionen till att handla om Bukefalos för och nackdelar och om islandshästen och låt var och en själv avgöra om de vill hålla till; här, på SIFs forum eller någon eller någon annan stans och även vilka ämnen de vill ta upp var.

Mvh Lobelia
Moderator
 
Senast ändrad:
Sv: Bukefalos, en egen värld?

Ursäkta mej lite men jag förstår inte riktigt? Har jag smutskastat något forum e.d? Eller någon viss person? Håller fullständigt med om att alla har rätt att uttrycka sina åsikter men jag vill bara ge tipset att också försöka göra något åt saken, inte bara beklaga sej på ett forum, är det fel? Och SIF tillhör väl islandsvärlden om något men förstår helt och fullt om man ej ska uttala sej om det här, men då ska det väl ändå gälla alla, eller hur?
Jag har kanske helt missförstått ditt inlägg, rätta mej gärna då, känner mej litagranna påhoppad faktiskt.
Mvh.
 
Sv: Bukefalos, en egen värld?

Ja, du har nog missförstått. Vi har sen länge en policy att INTE diskutera andra diskussionsforum, alltså heller inte SIF:s forum, här på Buke. Sådana diskussioner blir lätt reklam om de är positiva och smutskastning om de är negativa.

Det är nog bara det Lobelia menar.
 
Sv: Bukefalos, en egen värld?

Jo ,detta förstår jag helt och fullt, men det har ju diskuterats mycket om både SIF och SIFS forum här. Jag har inte skrivit varken positivt eller negativt om något av dessa, varför då svara så på mitt inlägg, det är det jag inte riktigt förstår :confused: .
Tackar så mycket..
 
Sv: Bukefalos, en egen värld?

wow väl tänkt!!!!!!!!!!!!!!!!! :banana:
 
Sv: Bukefalos, en egen värld?

Exakt.

På buke får man diskutera alla SAK-frågor. Även tex hingstars nedärvning av olika egenskaper till och med om de är mindre "gulliga". Och det är högt i tak i debatten, man får tycka olika och man får presentera fakta utan att bli bortmodererad. Det är ju tex himla svårt att diskutera nedärvning av spatt och eksem - vilket jag tycker är av allra största vikt att göra eftersom det är de sjukdomarna som verkligen HOTAR vår ras - om man inte ens får referera till individer som inte verkar i aveln längre.

Däremot får man inte diskutera andra forum här - det ska man hålla på det forum det berör.

På samma sätt tycker jag det var bra att gudarnas häst lade sitt "buke-funderingsinlägg" här och jag håller fortfarande med om andemeningen att man ska verka inom sin förening.

Men det är rätt fegt att sedan dra sig ur när det skulle kunna bli en debatt om SAKFRÅGORNA.

Bara ett sådant ex som att 7,75 är en låg gräns för en avelshingst.

Det är det.

För en femgångare.

Men merparten av våra godkända femgångshingstar skulle INTE nå 7,75 utan passen.

Och en hingst som är FYRGÅNGARE med ENBART förstaklass-siffror rakt över som för en femgångare skulle ge 8,0 får istället totalt 7,73.

Så "så lätt" är det inte.

Jag tycker det är dubbelmoral att på hemsidan ha ett formulerat officiellt avelsmål som säger att hästen ska vara en robust Fyr- eller Femgångare och sedan vikta bedömningssiffrorna helt och hållet efter att man bara vill lättbyggda femgångare.

OK om man har köpt det isländska idealet helt och hållet men då ska man väl STÅ för det?

Jag har försökt debattera detta på flera avelsmöten men det fungerar inte sedan dessa lades om till att vara enkelriktad "information".

En kul sida för alla avelsintresserade: HUR MAN RÄKNAR UT TOTALBEDÖMNINGSPOÄNG
 
Sv: Bukefalos, en egen värld?

Det var inget personligt, jag valde ett inlägg i högen, något måste jag ju svara på, och det var absolut inte tänkt som kritik mot någon. SIF har diskuterats mycket och det är tillåtet, och även i viss mån diskutera högt uppsatta personer inom exv styrelsen, men endast i sin roll som representat och absolut inget privat. SIFs forum har endast diskuterats i begränsad omfattning och det mesta har rensats bort, det är inte så att jag lusläser alla inlägg efter minsta referens utan det är helheten som räknas och att jag uppmärksammar inläggen.

Mvh Lobelia
Moderator
 
Sv: Bukefalos, en egen värld?

:bow: Tim! Jag håller helt med att man tänker i 5-gångstermer om man tycker 7,75 är en låg gräns. Men å andra sidan brukar 4-gångshingstarna ha högre exteriörpoäng, vilket visar också hur felaktigt ví bedömer exteriören eftersom man vill ha 5-gångare främst! :angel:

Tycker definitivt att vi kan skippa exteriörbedömning och istället ha en veterinärexpertis bedömning av om exteriören är veterinärmedicinskt korrekt eller inte.

Jag håller fortfarande på att en häst som är självbärande redan vid inridning och redan då har minst 4 rena gångarter, väl separerade och dessutom lätt för dem, inte kan ha en felaktig exteriör!

Sedan till en kärnfråga: Det är fritt redan idag att avla på icke godkänd hingst och det därför att sådana är EU-reglerna. Och enligt dem skall man kunna registrera alla renrasiga hästar i rasföreningen. Dessutom gäller för varje ras att moderlandets regler skall gälla, dvs Islands i detta fall, och där är aveln helt fri och det finns inget biliageregister utan alla islandshästar är renrasiga islandshästar med rätt till vanlig registrering samt alla hästar har samma rättigheter att visas på avelsbedömning.

Det jag reagerar på är att SIF inte följer EU-reglerna utan upprättar ett bilageregister och lägger in straffavgifter samt hindrar dessa hästar från att avelsvisas! Om man nu vill ha kontroll över aveln och inte bara straffa och utesluta, ja då borde man ju tillåta att dessa hästar bedömdes! Det vore väl i så fall att gagna avelsarbetet! Men nix! Har man en fin hingst efter en icke godkänd svensk hingst, så går det inte att visa denna då den är registrerad i bilaga till stambok för dyra pengar! Och det är enbart i Sverige som denna regel finns!

Jag vill att SIF följer EU-reglerna och att samma lagar gäller i Sverige som i alla andra FEIF-länder. Bort med bilageregistret och ge alla islandshästar samma status!

En sak håller jag inte med i ditt inlägg. Man kan inte kritisera fritt här i Bukefalos och en del får regler om att inte få nämna vissa hästar så det modereras bort en hel del, särskilt om man inte tillhör moderatorns favoriter. Ärligt talat tycker jag att en del moderatorer är partiska på detta forum och då föredrar jag ett strängare förhållningssätt som gäller alla än att vissa skall ha begränsad yttrandefrihet och andra inte.

Anette
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Bukefalos, en egen värld?

Då förstår jag. Tack så mycket. :idea:
 
Sv: Bukefalos, en egen värld?

Personligen håller jag med vad Boj skrev tidigare i sitt långa svar.
Jag anser även att det är en bra och viktig diskussion. Jag tror inte alls att alla användare på Islandshäst har en likadan uppfattning, ibland kan det kanske vara så att vissa med lite "extremare" åsikter syns mycket för att de har mycket tid över till att skriva inlägg.

Jag hoppas att alla islandshästmänniskor tar chansen att diskutera, tipsa och lära av varandra.

Att driva dessa forum är för moderatorerna en helt ideell uppgift, jag anser att de gör ett mycket bra arbete.
Om man inte tycker att de sköter sig, bör man höra av sig till mig med konkreta exempel.

Har man som användare dels blivit varnad för övertramp och trots detta fortsätter att balansera på gränsen och dessutom kastar skit på våra moderatorer anser jag att det kanske är bäst att man beger sig ifrån detta forum och lugnar ned sig några månader innan man återkommer, med goda, positiva krafter.
 
Sv: Bukefalos, en egen värld?

Kanske ngt att anmäla till EU?De brukar ju reagera så fort ngn inte följer deras regler :devil:
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 905
Senast: iNHALE
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 110
Senast: Mabuse
·
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 511
Senast: Mabuse
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 043

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp