Bukefalos-uttal


original.png
 
Men då borde det rimligtvis bli Buke' eller? (Får inte apostrofen på rätt ställe :cautious:) Det låter lite som ett dyrt vin eller någon typ av huvudbonad.
Vi får helt enkelt skylla på att grekerna tydligen altid lägger uttalet på första vokalen eller nåt i den stilen, det är därför det inte finns någon apostrof. Jag uttalar det också som hästens namn: Βουκέφαλος, som tydlgen syftar på att hästen hade stor skalle. Ett oxhuvud helt enkelt.

Men kan man döpa en bil till Mitsubishi , så.....
 
Men av någon anledning så säger de flesta i sverige Facebuck, vilket är helt galet i mina öron.

Det är nog mest svenskt uttal på ett engelskt ord?

Som Love t ex, låter väldigt olika beroende på om personen som säger det är svensk, amerikansk eller från Wales. Och hade en skotte sagt Facebook hade det helt klart blivit mer buck än book. ;)
 
Det är nog mest svenskt uttal på ett engelskt ord?

Som Love t ex, låter väldigt olika beroende på om personen som säger det är svensk, amerikansk eller från Wales. Och hade en skotte sagt Facebook hade det helt klart blivit mer buck än book. ;)

Jo fast nu är det ju skapat i amerika så vi bör ju använda oss av det uttalet. Jag förstår inte varför vi ändrar det order fast inte andra.

Det stör mig bara så mycket då det låter så så fuuuult :yuck:
 
Jo fast nu är det ju skapat i amerika så vi bör ju använda oss av det uttalet. Jag förstår inte varför vi ändrar det order fast inte andra.

Det stör mig bara så mycket då det låter så så fuuuult :yuck:

Skapat och skapat kanske det är i just Amerika, men språket finns ju på så vansinnigt många platser att det känns dumt att höja amerikanskans uttal över allt annat och tycka att annat låter fel?

Jag kan svära på att det låter annorlunda när du säger Facebook också, även om du försöker få till amerikansk dialekt, (som förövrigt varierar en hel del beroende på vart i Amerika man bor).
 
Skapat och skapat kanske det är i just Amerika, men språket finns ju på så vansinnigt många platser att det känns dumt att höja amerikanskans uttal över allt annat och tycka att annat låter fel?

Jag kan svära på att det låter annorlunda när du säger Facebook också, även om du försöker få till amerikansk dialekt, (som förövrigt varierar en hel del beroende på vart i Amerika man bor).

Inte fasiken säger jag Facebuck iallafall, mer bildad är jag.
F.ö bor jag i England och ingen har något konstigt uttal, då flyttar jag mellan London och manchester med jämna mellanrum
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 429
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
28 919
Senast: Elendil
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 138
Senast: alazzi
·
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
59 633
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp