Bukes bokcirkel tråd nummer två!

Bukefalos 30 år!

Vilken bok vill du läsa?

• Brevbäraren i Lizzanello av Francesca Giannone.

Röster: 5 29,4%
  • En katts resedagbok av Hiro Arikawa

Röster: 4 23,5%
  • Himmel över Alaska av Kristin Hannah

Röster: 1 5,9%
  • Hämndprojektet av Jenny Jägerfeld.

Röster: 8 47,1%
  • Kedjan av Ingrid Marie Thorslund

• Näktergalen av Kristin Hannah.

• Pizzeria Roma av Elin Persson.

Röster: 3 17,6%
  • Vi kom över havet av Julia Otsuka

Röster: 6 35,3%
  • Vi som var lyckliga av Georgia Hunter.

Röster: 6 35,3%

• Antal omröstningsdeltagare
    17
Nu har jag också läst klart boken. Väldigt intressant att få inblick i en del av historien som jag hade väldigt dålig koll på.

Gillade författarens sätt att berätta på, och att det förändrades genom boken.
Uppskattade att de tyngre vittnesmålen (i alla fall i början) blandades upp med mer positiva sådana.

Jag har bland annat funderat en del på språk när jag läste denna boken. Jag har läst ganska många böcker denna hösten och det kanske är naturligt att man ser skillnader och liknelser. Jag upplever att språket i denna boken inte är lika målande som många andra författare är dvs vissa andra författare skulle ha beskrivit tex båten på mycket noggrannare. Saker som lukt, utseende, ljud etc skulle ha beskrivits noggrannare och även känslor beskrivs också i mer detalj.

Jsg funderar på hur mkt av detta som är kulturellt eller bara denna författarens stil. Anledningen till att jag funderar på om det är kulturellt är att jag tänkt lite liknande när jag läste andra japanska författare och framförallt när jag sett filmer från japan. Jag tänker att det är intressant då man på ett sätt litar på läsaren och låter denne själv komma fram till hur man tänker och känner.

Det här är något jag måste undersöka mer och läsa fler författare från olika länder som skriver på olika språk.

Jag har bland annat funderat en del på språk när jag läste denna boken. Jag har läst ganska många böcker denna hösten och det kanske är naturligt att man ser skillnader och liknelser. Jag upplever att språket i denna boken inte är lika målande som många andra författare är dvs vissa andra författare skulle ha beskrivit tex båten på mycket noggrannare. Saker som lukt, utseende, ljud etc skulle ha beskrivits noggrannare och även känslor beskrivs också i mer detalj.

Jsg funderar på hur mkt av detta som är kulturellt eller bara denna författarens stil. Anledningen till att jag funderar på om det är kulturellt är att jag tänkt lite liknande när jag läste andra japanska författare och framförallt när jag sett filmer från japan. Jag tänker att det är intressant då man på ett sätt litar på läsaren och låter denne själv komma fram till hur man tänker och känner.

Det här är något jag måste undersöka mer och läsa fler författare från olika länder som skriver på olika språk.

Vilken intressant reflektion! Jag får inse att jag mest läser svenska, brittiska och amerikanska författare. Minns att jag för typ tio år sen var med i en bokcirkel där vi läste afrikanska författare. Upplevde inte att språket var så mycket annorlunda, men däremot lärde jag mig massor om olika kulturer.

Gillade 'Vi kom över havet' överlag. Den var ju inte så lång, så gick snabbt att läsa. Tyckte om att den hade ett fint och lite poetiskt språk, även om den ofta beskrev ganska svåra öden. Jag kände inte till så mycket av den här delen av historien, så det var definitivt en givande läsupplevelse.

Lite sen på det men jag plockade upp ett ex av Vi kom över havet när jag ändå var på bibblan inför nästa runda. Jag har inte läst ut den än men jag gillar den. Jag tycker det är intressant hur författaren väljer att trots att den nämner individer, fokusera på kollektivet via språket. Jag tycker det ger ett väldigt starkt intryck när allas öden bara radas upp.

Jag funderar också över hur olika kulturer använder sina språk som @stjarnhimmel är inne på. Jag har precis kollat på den koreanska matlagningsserien på Netflix och får lite paralleller till hur man beskriver saker där är också väldigt olikt hur jag är van vid.

Nu ska jag läsa det jag har kvar 🤓

Liknande trådar

• Bukes bokcirkel nr 3
  • Bukes bokcirkel!
  • Hästböcker ni minns
  • Vilken bok/bokserie

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Dejtingtråden 39
  • Stensamlare?