Bukes bokcirkel!

Bukefalos 30 år!

Vilken bok vill du läsa?

• ”Alla fyra” av Miranda July

Röster: 10 25,0%
  • "Artens överlevnad" av Lydia Sandgren

Röster: 7 17,5%
  • ”Bränn alla mina brev” av Alex Schulman

Röster: 3 7,5%
  • ”Den första boken” av Karolina Ramqvist

Röster: 5 12,5%
  • ”En bit av Bodil” av Sara Lövestam

Röster: 15 37,5%
  • "Gräshoppans år" av Terry Hayes

Röster: 5 12,5%
  • ”Jag som aldrig känt en man” av Jacqueline Harpman

Röster: 12 30,0%
  • "Vegetarianen" av Han Kang

Röster: 6 15,0%
  • ”Välkomna till vårt äktenskap” av Julia Dufvenius och Christopher Wollter

Röster: 1 2,5%
  • ”Yellowface” av R F Kuang

Röster: 17 42,5%
  • "En misstänkt liten kanelgiffel" av Karl-Johan Karlsson

Röster: 4 10,0%

• Antal omröstningsdeltagare
    40
Kul, blir med jag också. Får välja mellan norska och engelska från biblioteket, har inga problem med att läsa på norska men känner ändå att engelska passar boken bäst av de två språken ^^

Var också taggad på den som kom tvåa 😊

Jag lyssnar på engelska. Men 4 v till halva? Då är det två månader tills slutdiskussion? Jag kommer hinna glömma allt då. Men jag behöver ju inte vara med heller, kan lyssna på den ändå :)

Jag lyssnar på engelska. Men 4 v till halva? Då är det två månader tills slutdiskussion? Jag kommer hinna glömma allt då. Men jag behöver ju inte vara med heller, kan lyssna på den ändå :)

Ja det är därför jag ställer frågan hur lång tid folk behöver. Hur lång tid vill du ha?
Sen gissar jag att folk kommer tycka olika. De som lyssnar lår ju bli klara tidigare medan de som ska köpa eller låna boken först behöver vänta på att den ska lomma och sen lägga tiden på att läsa.

Ja det är därför jag ställer frågan hur lång tid folk behöver. Hur lång tid vill du ha?
Sen gissar jag att folk kommer tycka olika. De som lyssnar lår ju bli klara tidigare medan de som ska köpa eller låna boken först behöver vänta på att den ska lomma och sen lägga tiden på att läsa.
Det viktigaste för mig är att få veta i god tid vilken bok vi ska läsa så att man hinner reservera den.
Sen kan jag läsa fort om folk vill.

Jag kommer lyssna på den, så behöver inte så lång tid på mig, men kommer inte börja läsa förrän nogra dagar före deadline så jag inte hinner glömma den 😅

ja det kanske är bättre att man sätter en deadline, och innan den kommer kan man sätta nästa deadline och bestämma nästa bok så man kan börja reservera den också om det inte ska vara flera månader emellan. då flyter det på mer? så den här första deadlinen kanske blir lite längre då.

Vi kanske kan använda spoiler tags också ifall vi hamnar lite i osynk bara. Då kan ju folk hoppa in senare om dom vill också. man kan ju egentligen diskutera flera böcker på samma gång. Men kanske blir för stökigt.

Min tanke är att vi kan läsa Sara Lövestams bok efter denna eftersom den kom tvåa. Så kan ju de som vill förbereda sig med reservation på bibliotek etc.

Sen tänker jag att detta blir ju ett test. Vi får se hur det kommer fungera. Jag har aldrig ordnat en bokcirkel såhär så alla behöver vara lite ödmjuka över att det inte blir perfekt eller att det kanske inte blir optimalt med tider etc för alla.

Har börjat lyssna på Yellowface nu. Och gjort en reservation på En bit av Bodil inför nästa runda då jag försöker komma igång att läsa fysiska böcker igen.

Min tanke är att vi kan läsa Sara Lövestams bok efter denna eftersom den kom tvåa. Så kan ju de som vill förbereda sig med reservation på bibliotek etc.

Sen tänker jag att detta blir ju ett test. Vi får se hur det kommer fungera. Jag har aldrig ordnat en bokcirkel såhär så alla behöver vara lite ödmjuka över att det inte blir perfekt eller att det kanske inte blir optimalt med tider etc för alla.

Jag ser den här bokcirkeln mest som en hjälp att komma igång med att läsa nya böcker (istället för att läsa en favorit för tionde gången), så för min del är det redan en perfekt bokcirkel. :heart

Förslag: tom kapitel 12 den 16 okt, dvs 3 veckor från när boken valdes?
Tycker det låter bra, sen kan vi ju förslagsvis sätta nästa deadline två veckor efter det så är det lite kortare lästid när alla faktiskt har boken.
Elle vad tror ni?
Man måste ju inte vara helt klar när diskussionen startar heller eftersom det inte är en direktchatt utan kan ju hoppa in allt eftersom.

Liknande trådar

• Bukes bokcirkel nr 3
  • Bukes bokcirkel tråd nummer två!
  • Hästböcker ni minns
  • Bukefalos bokbingo 1 augusti 2026 till 31 januari 2027

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Dejtingtråden 39
  • Stensamlare?

Barn