Bukes bokcirkel!

Bukefalos 30 år!

Vilken bok vill du läsa?

• ”Alla fyra” av Miranda July

Röster: 10 25,0%
  • "Artens överlevnad" av Lydia Sandgren

Röster: 7 17,5%
  • ”Bränn alla mina brev” av Alex Schulman

Röster: 3 7,5%
  • ”Den första boken” av Karolina Ramqvist

Röster: 5 12,5%
  • ”En bit av Bodil” av Sara Lövestam

Röster: 15 37,5%
  • "Gräshoppans år" av Terry Hayes

Röster: 5 12,5%
  • ”Jag som aldrig känt en man” av Jacqueline Harpman

Röster: 12 30,0%
  • "Vegetarianen" av Han Kang

Röster: 6 15,0%
  • ”Välkomna till vårt äktenskap” av Julia Dufvenius och Christopher Wollter

Röster: 1 2,5%
  • ”Yellowface” av R F Kuang

Röster: 17 42,5%
  • "En misstänkt liten kanelgiffel" av Karl-Johan Karlsson

Röster: 4 10,0%

• Antal omröstningsdeltagare
    40
Vi kan ju också fundera på hur vi vill att diskussionen ska se ut.
Ska man få diskutera helt fritt och sen ser vi var diskussionen tar vägen eller vill ni att vi ska ha vissa frågor som vi diskuterar kring?

Vi kan ju också fundera på hur vi vill att diskussionen ska se ut.
Ska man få diskutera helt fritt och sen ser vi var diskussionen tar vägen eller vill ni att vi ska ha vissa frågor som vi diskuterar kring?
Alltid kul med frågor, men kanske är lättare att komma på dem när man läst den. Så vi kanske kan hjälpas åt med frågor? Så testar vi konceptet pö om pö 😅

Alltid kul med frågor, men kanske är lättare att komma på dem när man läst den. Så vi kanske kan hjälpas åt med frågor? Så testar vi konceptet pö om pö 😅
haha... ja det blir ju lite test det här.. Så får vi se om det funkar bra eller om man behöver skruva på konceptet...:D:laugh:

Utläst.
Vi får inte börja diskutera något än? Tänker mer vad som tycker om den, än att spoila historien.

Och är det bestämt att nästa bok kommer vara den som fick näst flest röster? Eller kommer vi välja helt nya böcker till nästa omgång?

Och är det bestämt att nästa bok kommer vara den som fick näst flest röster? Eller kommer vi välja helt nya böcker till nästa omgång?
Jag tolkade det som att vi kör på den med näst mest röster nästa omgång. Tycker det känns rimligt när det var så jämt ändå, och nominerandet och röstningen tar så mycket tid 😅 Sen kan vi ju starta en ny nominering under näst bok?

Jag tänker att för enkelhetens skull kan man ta boken som kom två i omröstningen. För jag förstod att många gärna vill veta lite tid innan så man kan förbereda sig genom att boka boken på biblioteket eller beställa den. Och tvåan fick nästan lika många röster som ettan. Så därför föreslår jag "En bit av Bodil” av Sara Lövestam som nästa bok. Så tänker jag att vi samtidigt som vi läser den kan ta en omröstning om nästa bok.

Haha... jag älskar att folk funderar på nästa bok redan... :rofl: :laugh:
Jag tänker att vi provar lite och så får vi se hur detta med bokcirkel på nätet funkar...

Jag har läst tom kap 12. Jag tycker det är en intressant berättelse hittills men blir ganska irriterad på huvudpersonen Junes moral. Hur kan hon bara komma på iden att ta manuset från första början? Jag fattar inte riktigt hur man ska kunna tro att hon verkligen skrivit boken, det känns så orimligt i mina tankar.

Jag kan börja med att det som är intressant för mig är att jag känner mig väldigt dubbel. Dvs jag blev riktigt irriterad på vissa saker hos huvudpersonen och det hon gör samtidigt som jag kommer på mig själv med att ändå vilja att det ska gå bra och jag börjar skruva på mig när jag känner att hon blir ifrågasatt. Jag vill att hon ska bli avslöjad på samma gång som det blir jobbigt. :D
Dels blir jag irriterad över att hon tar manuset men också hur hon skriver om vännen i början. Jag tycker hon framstår som falsk och jag tänker bara att varför umgås du med någon som du avskyr så mycket. Visst- hon verkar gilla stjärnglansen hos vännen... Men jag gissar att det är skrivet så för att man ska få just denna dubbla känsla för huvudpersonen.

Jag gissar detsamma. Det finns ingen god och ond karaktär rakt igenom.

Tycker dock att vissa händelser snoppas av lite. Tex när hon besökte Athenas mamma och fick blocket. Där hade författaren lätt kunnat skruva till och komplicera historien.

Tycker rent allmänt att det händer absolut nada. Inte förens sida ~140.

Sen har jag insett att jag inte föredrar böcker som är skrivna i modern tid när man pratar om netflix, fucking osv. (Läste på engelska). Netflix är stor del av livet som det är, orkar inte med att läsa om det också. Sen svär jag så mycket ändå, vill inte läsa om svordomar.

Jag har läst tom kap 12. Jag tycker det är en intressant berättelse hittills men blir ganska irriterad på huvudpersonen Junes moral. Hur kan hon bara komma på iden att ta manuset från första början? Jag fattar inte riktigt hur man ska kunna tro att hon verkligen skrivit boken, det känns så orimligt i mina tankar.
Haha ja jag tänkte också att "hur sjutton ska du få detta att verka realistiskt " En historisk roman från ett annat land som du inte kan så mkt om. Och när hon åker och föreläser tex till en kinesisk förening.

Jag har läst hela, men skrev ner lite kommentarer efter kapitel 12, och ska försöka hålla mig till vad jag tyckte då 😅

Brukar inte fasta för osympatiska huvudpersoner, men denna är så komplex att det funkar. Hon lyckas, i sitt försök att övertyga sig själv, nästan lura mig att det hon gjort är ok. Spännande när drevet börjar på Twitter att hon försvarar sig som att det hade varit sant. Känns som att hon tror på det själv i många stunder?

Sen tycker jag temat om kulturell appropriering är tankeväckande. Om man låtsas att hon faktiskt hade skrivit boken, hade det varit ok då eller kulturell appropriering?

Jag kan börja med att det som är intressant för mig är att jag känner mig väldigt dubbel. Dvs jag blev riktigt irriterad på vissa saker hos huvudpersonen och det hon gör samtidigt som jag kommer på mig själv med att ändå vilja att det ska gå bra och jag börjar skruva på mig när jag känner att hon blir ifrågasatt. Jag vill att hon ska bli avslöjad på samma gång som det blir jobbigt. :D
Dels blir jag irriterad över att hon tar manuset men också hur hon skriver om vännen i början. Jag tycker hon framstår som falsk och jag tänker bara att varför umgås du med någon som du avskyr så mycket. Visst- hon verkar gilla stjärnglansen hos vännen... Men jag gissar att det är skrivet så för att man ska få just denna dubbla känsla för huvudpersonen.
Håller med om det du skriver, och upplever samma. Tycker också det är intressant hur känslorna för henne förändras under bokens gång. Kände mig nästan lite manipulerad av författaren i slutet av boken 😂

Jag stör mig på alla faktatermer och förkortningar som aldrig förklaras. Nu läser jag boken på engelska och det är intressant att få en inblick i förlagsbranschen. Men jag har mest haft ångest över att behöva läsa vidare för att huvudpersonen är så himla knepig. Allt handlar om status och pengar, hon hänger på Twitter hela tiden för att få bekräftelse och jag känner mest har du inget annat vettigt att göra.

Min förhoppning är att boken ändrar karaktär efter kapitel tolv, men jag kommer verkligen få kämpa med att fortsätta läsa.

Liknande trådar

• Bukes bokcirkel nr 3
  • Bukes bokcirkel tråd nummer två!
  • Hästböcker ni minns
  • Bukefalos bokbingo 1 augusti 2026 till 31 januari 2027

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat