Bukes Valvaka

Vilket parti röstar du på till riksdagen?

  • V

    Röster: 73 18,4%
  • S

    Röster: 119 30,0%
  • MP

    Röster: 54 13,6%
  • C

    Röster: 57 14,4%
  • L

    Röster: 15 3,8%
  • KD

    Röster: 7 1,8%
  • M

    Röster: 44 11,1%
  • SD

    Röster: 23 5,8%
  • Annat/ Blankt

    Röster: 5 1,3%

  • Antal omröstningsdeltagare
    397
Status
Stängd för vidare inlägg.
För att dom vill blockera SD.

Men ja, omöjlig regeringsbildning 😅. Herr Talman hade ett roligt avsnitt om det.
Jo det förstår jag att dom vill men som du säger. Dom kommer ju aldrig bilda regering ihop. Då är vi ju i samma visa som vi haft senaste året.
De har ju samarbetat med S under ett bra tag hittills.
Har dom? Dom röstade på sin egna budget så Magda + gänget fick regera med blåbrun budget?
 
För att dom vill blockera SD.

Men ja, omöjlig regeringsbildning 😅. Herr Talman hade ett roligt avsnitt om det.
Det var väl det som ledde till Januariavtalet?

Men där ingick L såg jag nu (har inte haft så bra koll), och inte V. Nu har ju L bytt sida och de rödgröna kommer att behöva V 🤔 Jag hoppas verkligen att man (mest orolig över C) inte bryter det hela och den möjliga regeringen "bara" för att V vill vara med och dela på tårtan.
 
För att Lööf varit jättetydligt med att Magdalena Andersson är C:s bästa statsministerkandidat. När det kommer till regering så gäller det för statsministern att bli framröstad av majoriteten och sedan är det regeringen som behöver stödpartier. Stödpartierna behöver inte kroka arm, även om det såklart underlättar för regeringen om de gör det.
Har hon? Jag, och typ alla jag frågar förutom här då, kanske missuppfattat C grovt men vi tycker inte C är supertydliga. Snarare väldigt vaga i vad de vill förutom att samarbeta med ytterhetspartier.
 
Jag tror att om MP har gått framåt så är det mest pga stödröstning så de inte trillar ur, inte pga att många gillar deras politik som så. Ska bli intressant att se hur det går för dem i Stockholm eftersom så många MP väljare är förbannade över att de gick ihop med M förra mandatperioden.
 
Har hon? Jag, och typ alla jag frågar förutom här då, kanske missuppfattat C grovt men vi tycker inte C är supertydliga. Snarare väldigt vaga i vad de vill förutom att samarbeta med ytterhetspartier.
Tillräckligt tydligt att det är typ "officiellt" att C ingår i det rödgröna blocket på SVT.

Om C skulle nu backa i den frågan så skulle det nog bli liv i luckan.
 
Fy fan vad mörkt att SD går så bra i valundersökningarna. M, KD och L borde kanske FATTA ATT SÅHÄR GÅR DET NÄR MAN GÖR ETT FRÄMLINGSFIENTLIGT PARTI "RUMSRENT". Hoppas att röd/gröna-blocket får flest mandat och att L inte klarar spärren!!!
Jag tror inte det har med det att göra. I min värld finns det två faktorer till att Sd ser ut att bli näst störst
1. MEDIA
Media håller hela tiden på och haussar upp brott och otrygghet. Hur många är det som känner sig otrygga för att medierna pumpar ut detta som ett gigantiskt problem?
2. MODERATERNA
Moderaterna har i den här valrörelsen valt att kopiera Sd till mycket stor del. Varför rösta på kopian när man kan rösta på originalet? Herr Kristerssom har gjort det extremt enkelt att trilla över kanten till en Sd röst för de som vanligen skulle valt moderaterna.
 
Jag tror att om MP har gått framåt så är det mest pga stödröstning så de inte trillar ur, inte pga att många gillar deras politik som så. Ska bli intressant att se hur det går för dem i Stockholm eftersom så många MP väljare är förbannade över att de gick ihop med M förra mandatperioden.
Absolut att det är mycket stödröster. Hade det inte funnits opinionsmätningar hade nog MP åkt ur.
Så jag är glad att mätningar finns.
 
Jag tror att om MP har gått framåt så är det mest pga stödröstning så de inte trillar ur, inte pga att många gillar deras politik som så. Ska bli intressant att se hur det går för dem i Stockholm eftersom så många MP väljare är förbannade över att de gick ihop med M förra mandatperioden.

Jag tror också det. Jag övervägde själv ett tag att rösta på MP. För att jag anser att de behövs som blåslampa i riksdagen och samhället i miljö- och klimatfrågorna. Problemet för mig är sen att jag tycker olika jämfört med dem i princip allt annat. Men gissar att jag inte är ensam om att resonera så.
 
Jag tror att om MP har gått framåt så är det mest pga stödröstning så de inte trillar ur, inte pga att många gillar deras politik som så. Ska bli intressant att se hur det går för dem i Stockholm eftersom så många MP väljare är förbannade över att de gick ihop med M förra mandatperioden.
Det är verkligen skillnad på MP i de olika nivåerna.
Jag röstade på MP på riks- och kommunnivå. Men röstade på S i regionen, litar inte alls på MP där numera, vilket är synd då det känns som att det är där de skulle kunna behövas som mest också.
Det är verkligen inte alltid samma slags parti på de olika nivåerna, hard lesson efter förra valet :cautious:
 
Jag tror inte det har med det att göra. I min värld finns det två faktorer till att Sd ser ut att bli näst störst
1. MEDIA
Media håller hela tiden på och haussar upp brott och otrygghet. Hur många är det som känner sig otrygga för att medierna pumpar ut detta som ett gigantiskt problem?
Det där är något jag konstant stör mig på. Häromdagen när jag var in på aftonbladets hemsida så såg jag stora rubriker om flertalet olika mord. Ett var förvisso i Sverige, men ett annat visade sig vara i USA. Det var dock INTE tydligt förrän man faktiskt läste artikeln noga. Tittade man bara på rubrikerna, vilket nog många gör, så kan det lätt framstå som att båda fallen var från Sverige.
 
Jag tror också det. Jag övervägde själv ett tag att rösta på MP. För att jag anser att de behövs som blåslampa i riksdagen och samhället i miljö- och klimatfrågorna. Problemet för mig är sen att jag tycker olika jämfört med dem i princip allt annat. Men gissar att jag inte är ensam om att resonera så.
För mig var det tvärtom :laugh: Jag tycker också att de behövs som blåslampa, men tänkte inte på hur lika de var V i andra frågor förrän jag gjorde ett par valkompasser. Då var steget inte så långt att rösta på MP istället.
 
Har hon? Jag, och typ alla jag frågar förutom här då, kanske missuppfattat C grovt men vi tycker inte C är supertydliga. Snarare väldigt vaga i vad de vill förutom att samarbeta med ytterhetspartier.
Ja Lööf har varit jättetydlig, sedan har hon fått kritik från bland annat CUF, men hon har varit tydlig. Därför de presenteras som rödgröna ihop och därför som de delade sida på t.ex SVTs slutdebatt.
Följer man Lööf och Andersson på instagram har man kunnat se tydlig :heart under valkampanjen.
Sedan vill C helst ha en stark mittregering utan V som stödparti, men det parlamentariska läget är vad det är.
 
Det där är något jag konstant stör mig på. Häromdagen när jag var in på aftonbladets hemsida så såg jag stora rubriker om flertalet olika mord. Ett var förvisso i Sverige, men ett annat visade sig vara i USA. Det var dock INTE tydligt förrän man faktiskt läste artikeln noga. Tittade man bara på rubrikerna, vilket nog många gör, så kan det lätt framstå som att båda fallen var från Sverige.
Var väl någon av aftonblaskorna som slog på stort om ett mord på Irland nyligen. Givetvis såg rubriken ut som om det skett i Sverige.
Jo förresten det skedde 2017 :grin:
 
Men dom gjorde ju det förra året? Då röstade dom ju på sin egna budget?
De senaste åren har varit en enda röra 🙄 Mycket som man gjort och sagt som sedan har förändrats.

Jag har ingen aning om vad C tänker göra med budgeten, de kanske hoppas på att få säga till mera om den här gången för att S ska få deras röst. 🤷‍♀️
 
Har hon? Jag, och typ alla jag frågar förutom här då, kanske missuppfattat C grovt men vi tycker inte C är supertydliga. Snarare väldigt vaga i vad de vill förutom att samarbeta med ytterhetspartier.

Ja det har hon.

Exempelvis så direkt efter partiledardebatten la Annie Lööf upp en bild på Instagram på henne och Magdalena Andersson. De står bredvid varandra med blommor i händerna och texten lyder "Din röst avgör vägen framåt för Sverige. Rösta på centerpartiet. Rösta för samarbete och handlingskraft. Rösta för......"

Tror knappast att det är en slump att det inte är Ulf Kristersson som står där ;)
 
Var väl någon av aftonblaskorna som slog på stort om ett mord på Irland nyligen. Givetvis såg rubriken ut som om det skett i Sverige.
Jo förresten det skedde 2017 :grin:
Precis... Jag är absolut(!) för tryckfrihet och allt sånt där, meeeen jag tycker ändå det borde finnas någon lag på att utrikesnyheter ska vara tydligt uppmärkta på något vis redan på tidningarnas startsidor/löpselar m.m.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi veckohandlade som vanligt i söndags men på grund av hela familjens magsjuka så har det ju inte blivit mycket mat som lagats...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 500
Senast: Sirap
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 445
Senast: Madalitso
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
11 128
Senast: Niyama
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
9 023
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp