Bukes Valvaka

Vilket parti röstar du på till riksdagen?

  • V

    Röster: 73 18,4%
  • S

    Röster: 119 30,0%
  • MP

    Röster: 54 13,6%
  • C

    Röster: 57 14,4%
  • L

    Röster: 15 3,8%
  • KD

    Röster: 7 1,8%
  • M

    Röster: 44 11,1%
  • SD

    Röster: 23 5,8%
  • Annat/ Blankt

    Röster: 5 1,3%

  • Antal omröstningsdeltagare
    397
Status
Stängd för vidare inlägg.
Som av en händelse är det ytterligare en bra lagändring som har genomförts under senare år, att det har införts en särskild straffskärpningsgrund att begå brott mot förtroendevalda. Det ska numera ses som en försvårande omständighet att brott begås mot förtroendevalda i den egenskapen, oavsett om det är på riksdags-, region- eller kommunnivå. Infördes 1 januari 2020. I sådana fall kan jag ändå tycka att skärpta straff kanske kan fylla en funktion mot "vanligt folk" som spyr ur sig hot och liknande, och att det annars har en mening som markering.

Motsvarande straffskärpning är för övrigt på gång till skydd för journalister som sysslar med nyhetsförmedling (under beredning i departementet) vilket också framstår som rimligt.
Det sistnämnda kommer väl väl till pass när SD "skämthotar" med journalistrugby redan.
 
Det är verkligen illa, tror det kommer bli ännu svårare att få människor att vilja vara politiskt aktiva om hot och våld mot politiker ökar. Verkligen inte bra eftersom det leder till att det bara är människor som är benhårt troende på den egna åsikten som kommer våga vara synliga och drivande och då är alla former av nödvändiga kompromisser dödsdömda och det kommer tappas massor med ”vanligt folk” med jordnära åsikter.
Ja det är otäckt!
 
Även jag tycker det är tråkigt men Annies avgång! Även om jag inte röstar C så har jag alltid gillat henne som person. Samtidigt som jag tycker det är synd att hot och hat har bidragit till hennes avgång.

Och ändå har du röstat på ett parti vars retorik är enormt hotfull, tex mot journalister? Ett parti som anser att public service som bla granskar makten ska inskränkas?

Ser du INGA som helst paralleller till vad som hände i Tyskland på 30-talet?!

Edit: Och som tycker det är helt ok med företrädare som misshandlar folk med järnrör.
 
Exempel på vadå? Att man kan bli beviljad att sitta av sitt fängelsestraff i sitt hemland istället för i Sverige?
Ett exempel på att dömda kan få sitta av sina straff i sina hemländer, precis som svenskar får sitta av sina straff i Sverige istället för utomlands. Vill du ha fler exempel får du googla, jag har gett dig ett, resten får du klara av själv.

Du som är dömd till fängelse i Sverige, men har ett annat hemland kan få avtjäna straffet där. Det är ingen rättighet att få bli överförd och du kan också bli överförd mot din vilja. Det bestäms bland annat av lagar, regler och avtal mellan länder.
Källa: Kriminalvården
 
Ett exempel på att dömda kan få sitta av sina straff i sina hemländer, precis som svenskar får sitta av sina straff i Sverige istället för utomlands. Vill du ha fler exempel får du googla, jag har gett dig ett, resten får du klara av själv.
Förlåt men det här känns som goddag yxskaft. Varför har du svarat mig med ett exempel på någon som blivit dömd för ett brott i Sverige och fått avtjäna det i sitt hemland? Hur är det relevant för det jag skrev från början?

Att utvisning sker efter att personen avtjänat sitt straff, alltså att utvisningen inte är istället för ett fängelsestraff. Eller att Sverige dömer någon till fängelse och kräver att denne sitter av det i sitt hemland efter utvisning. Sen att personen i fråga kan begära att få sitta av sitt straff i hemlandet är ju jättebra.

Varför du föreslår att jag ska googla efter något jag inte ens frågat efter känns en aning….tja onödigt faktiskt.
 
Alltså. Jag vill verkligen inte ha en S + M regering men jag tycker att det är rimligt att man inte stänger den dörren från S sida.
Det blir ju svårt att skälla på att de blå väljer att regera med fascister om man inte ger något annat alternativ.
Det blå blocket har målat in sig i ett hörn, men sträcker S ut en hand och man slår bort den har man verkligen inte något att skylla på längre. Då tycker man uppenbarligen att SD är ett rätt najs parti ändå.
 
Ok, jag tolkade dina frågor som just, frågor? :grin:
Gillar du inte svaret på dina, eh, frågor, så ställ inga? Yxskaftet tror jag hör hemma i tråden om träskämt, träskalle? ;)
Så vitt jag vet så ställde jag ingen fråga alls till dig.

Och din fråga till mig om jag är träskalle eller inte, ser jag bara som ett exempel på försök till härskarteknik och dålig diskussionsteknik.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi veckohandlade som vanligt i söndags men på grund av hela familjens magsjuka så har det ju inte blivit mycket mat som lagats...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 484
Senast: Sirap
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 407
Senast: Madalitso
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
11 009
Senast: Niyama
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 923
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp