Samhälle Bussen körde förbi

Exact, det var sa klart ett skamt.
Da bussen ar lang har vi en kamera fram och en bak (och jag har talat om for mina hogstadie elever att det finns cameror utanfor ocksa som kan se om de inte gar ombord snallt och lugnt. :devil:) ljudet blir ganska daligt i mitten pa bussen anda, men funkar hyfsat med tva kameror.

Skolbussarna har ocksa mycket hoga ryggstod sa det ar lite svart att se eleverna mitt i bussen ibland och det gar absolut inte fran forarplatsen, sa kamerorna ar det enda som kan visa vem som ritade pa satet tillexempel. Har man ett 50 tal hogstadje elever i bussen, som man kor runt 30 minuter varje gang da man fokuserar pa att kora, har man inte en chance att lara kanna dem och kunna namnen.
Att ge dem speciella saten gar med de sma, men det finns nog ingen som tror att hogstadie elever skulle halla sig till sina "assign" saten om jag skulle forsoka halla dem dar jag kan overvaka dem (vilket ju inte heller gar nar jag ska konsentrera mig pa trafiken), sa kamerorna som sitter hogt ar helt nodvandiga.

Om nagon ritar eller pa nagot satt forstor satet blandas bade skola och foraldrar in och de blir skadestands skyldiga.
Det var ju bra att det inte var på riktigt. Att filma själva föraren hela tiden när denne kör hade ju varit helt tokigt. Det blir ju att man går in i den personliga sfären på ett väldigt intimt sätt.
 
Ingen aning, jag frågade hur vanligt det var att bussar inte stannar trots att passagerare är fullt synliga och det var då jag fick surt till svar att jag inte syntes. Så det var väl tur att jag hoppade ut på vägen. Det var dessutom mycket snö så även om jag var mörkt klädd borde väl de om något göra mig synlig.
Är du mörkt klädd när det är mörkt så är det inte alls troligt att du syns. Snö eller inte spelar ingen större roll. Det som händer när det är mörkt ute är att en mörkt klädd person förvandlas till ytterligare en skugga. Visst går det ibland att uppfatta att skuggan är människoformad, men inte alltid. Om det då tex är en ny bussförare som kör i hyfsat hög hastighet (vilket ju inte är ovanligt utanför storstäderna) så tja, jag skulle faktiskt tippa på att du inte syntes. Att ha reflexer och gärna även en liten lampa gör en extremt stor skillnad.
 
Är du mörkt klädd när det är mörkt så är det inte alls troligt att du syns. Snö eller inte spelar ingen större roll. Det som händer när det är mörkt ute är att en mörkt klädd person förvandlas till ytterligare en skugga. Visst går det ibland att uppfatta att skuggan är människoformad, men inte alltid. Om det då tex är en ny bussförare som kör i hyfsat hög hastighet (vilket ju inte är ovanligt utanför storstäderna) så tja, jag skulle faktiskt tippa på att du inte syntes. Att ha reflexer och gärna även en liten lampa gör en extremt stor skillnad.
Jag hade reflexer men ingen lampa och stod precis under ett gatljus. Men, men slutet gott, allting gott. Hade dock aldrig varit med om något liknande så var kanske därför jag reagerade så häftigt.
 
Är du mörkt klädd när det är mörkt så är det inte alls troligt att du syns. Snö eller inte spelar ingen större roll. Det som händer när det är mörkt ute är att en mörkt klädd person förvandlas till ytterligare en skugga. Visst går det ibland att uppfatta att skuggan är människoformad, men inte alltid. Om det då tex är en ny bussförare som kör i hyfsat hög hastighet (vilket ju inte är ovanligt utanför storstäderna) så tja, jag skulle faktiskt tippa på att du inte syntes. Att ha reflexer och gärna även en liten lampa gör en extremt stor skillnad.
Det där insåg inte jag innan jag började köra bil själv.
Ex. höstar med mörker och regn, spelar sjutton ingen roll att det finns gatlysen. Utan reflexer syns inte folk ens mitt i stan.
Och betydelsen av att reflexen rör på sig.
 
Jag hade reflexer men ingen lampa och stod precis under ett gatljus. Men, men slutet gott, allting gott. Hade dock aldrig varit med om något liknande så var kanske därför jag reagerade så häftigt.
Jag rekommenderar verkligen att du rör på dig. Att stå rakt upp och ner under en gatlampa, kan göra att du inte syns. Likaså om man har reflexer, man måste stå så de syns (förvånansvärt många hänger dom på höger sida och står med vänster sida mot bussen) och helst av allt röra på sig även om man har reflex. Det man som resenär kanske inte inser, är att dels kör vi med innebelysning på. Och dels är en bussruta stor, det blir jättemånga reflexer av gatlysen, mötande bilar, folk som rör sig i bussen osv. Regnar det sen, är det ibland hemskt.

De små figurlamporna man kan köpa för 10-29 kr är förvånansvärt bra. Men jag rekommenderar oavsett lampa eller reflex att röra på sig. Vifta med reflexen. Vinka med armen om den sitter på den osv.

Edit: Mobilen är en underskattad tingest. Tänd upp skärmen och vinka med den, eller ännu hellre tänd ficklampan som oftast finns. Men tänd skärm syns rätt bra.
 
Senast ändrad:
Det var ju bra att det inte var på riktigt. Att filma själva föraren hela tiden när denne kör hade ju varit helt tokigt. Det blir ju att man går in i den personliga sfären på ett väldigt intimt sätt.
Det är vanligt i vissa länder att föraren filmas. I Sverige sitter kameran mig veterligen riktad så bara toppen av huvudet filmas.
 
Det där insåg inte jag innan jag började köra bil själv.
Ex. höstar med mörker och regn, spelar sjutton ingen roll att det finns gatlysen. Utan reflexer syns inte folk ens mitt i stan.
Och betydelsen av att reflexen rör på sig.
Samma här. Efter att jag började köra bil började jag dränka mig själv (och hundarna) i både reflexer och lampor... Och, då rör jag mig ändå mest i stockholmsförorter där det alltså är väldigt bra med belysning för det mesta.
 
Samma här. Efter att jag började köra bil började jag dränka mig själv (och hundarna) i både reflexer och lampor... Och, då rör jag mig ändå mest i stockholmsförorter där det alltså är väldigt bra med belysning för det mesta.
Tyvärr är det många bilister som inte förstår. Men jag är likadan. Ser ut som en julgran. Visst kan jag slarva med reflexer i tätort, men då ska jag inte åka buss eller korsa gata. Och måste jag korsa gatan, så gör jag det med vetskapen att jag kanske inte syns.
 
Samma här. Efter att jag började köra bil började jag dränka mig själv (och hundarna) i både reflexer och lampor... Och, då rör jag mig ändå mest i stockholmsförorter där det alltså är väldigt bra med belysning för det mesta.
Mycket lättare att se på landsväg där det är kolmörkt runt och helljusen är på än i stan med gatlyktor, tycker jag. Fast råkar man ha möte just då blir det ju sämre...

Det jag tror den som inte kör missar är att det är just "får syn på"-momentet som är det viktiga. Går inte att jämföra med hur väl någon syns om man tittar på den när man vet att det finns något där. Därav att typ och rörelse på reflexen underskattas.
 
Det är vanligt i vissa länder att föraren filmas. I Sverige sitter kameran mig veterligen riktad så bara toppen av huvudet filmas.
Det kan nog vara olika från bolag till bolag. Hos oss syns inte föraren alls på bild. Bara utrymmet utanför förarhytten.
 
Jag rekommenderar verkligen att du rör på dig. Att stå rakt upp och ner under en gatlampa, kan göra att du inte syns. Likaså om man har reflexer, man måste stå så de syns (förvånansvärt många hänger dom på höger sida och står med vänster sida mot bussen) och helst av allt röra på sig även om man har reflex. Det man som resenär kanske inte inser, är att dels kör vi med innebelysning på. Och dels är en bussruta stor, det blir jättemånga reflexer av gatlysen, mötande bilar, folk som rör sig i bussen osv. Regnar det sen, är det ibland hemskt.

De små figurlamporna man kan köpa för 10-29 kr är förvånansvärt bra. Men jag rekommenderar oavsett lampa eller reflex att röra på sig. Vifta med reflexen. Vinka med armen om den sitter på den osv.

Edit: Mobilen är en underskattad tingest. Tänd upp skärmen och vinka med den, eller ännu hellre tänd ficklampan som oftast finns. Men tänd skärm syns rätt bra.
Jo, ville inte ta några chanser med nästa buss så stod mitt på vägen och viftade vilt med armarna så chaffisen antingen måste köra på mig eller stanna och det gjorde susen. Möjligtvis därför han var sur, ingen aning.
 
Jag rekommenderar verkligen att du rör på dig. Att stå rakt upp och ner under en gatlampa, kan göra att du inte syns. Likaså om man har reflexer, man måste stå så de syns (förvånansvärt många hänger dom på höger sida och står med vänster sida mot bussen) och helst av allt röra på sig även om man har reflex. Det man som resenär kanske inte inser, är att dels kör vi med innebelysning på. Och dels är en bussruta stor, det blir jättemånga reflexer av gatlysen, mötande bilar, folk som rör sig i bussen osv. Regnar det sen, är det ibland hemskt.

De små figurlamporna man kan köpa för 10-29 kr är förvånansvärt bra. Men jag rekommenderar oavsett lampa eller reflex att röra på sig. Vifta med reflexen. Vinka med armen om den sitter på den osv.

Edit: Mobilen är en underskattad tingest. Tänd upp skärmen och vinka med den, eller ännu hellre tänd ficklampan som oftast finns. Men tänd skärm syns rätt bra.
För många år sedan när jag bodde i Hälsingland och busskorten var av papper så fick man med ett fodral att lägga dem i. Det hade en stor reflex på baksidan och i tidtabellshäftet (som alla läste på den tiden) stod det på framträdande plats att man skulle hålla den i handen och vinka till föraren. (Tror även det stod att om de ser dig för sent för att bromsa trafiksäkert pga ingen reflex så behövde inte föraren stanna, i alla fall på de större landsvägarna)
Väldigt smart för det var en riktigt bra reflex och alla hade den alltid med sig och alla skulle ju ändå plocka upp busskortet, så enda merarbetet var att röra lite på handleden.
 
För många år sedan när jag bodde i Hälsingland och busskorten var av papper så fick man med ett fodral att lägga dem i. Det hade en stor reflex på baksidan och i tidtabellshäftet (som alla läste på den tiden) stod det på framträdande plats att man skulle hålla den i handen och vinka till föraren. (Tror även det stod att om de ser dig för sent för att bromsa trafiksäkert pga ingen reflex så behövde inte föraren stanna, i alla fall på de större landsvägarna)
Väldigt smart för det var en riktigt bra reflex och alla hade den alltid med sig och alla skulle ju ändå plocka upp busskortet, så enda merarbetet var att röra lite på handleden.
Sånna finns fortfarande. Men flera län har gått över till blipp-kort som man kan ha i fickan/i i plånboken osv. Så många har dom inte uppe ändå.
 

Lovisaleonora

Moderator
För många år sedan när jag bodde i Hälsingland och busskorten var av papper så fick man med ett fodral att lägga dem i. Det hade en stor reflex på baksidan och i tidtabellshäftet (som alla läste på den tiden) stod det på framträdande plats att man skulle hålla den i handen och vinka till föraren. (Tror även det stod att om de ser dig för sent för att bromsa trafiksäkert pga ingen reflex så behövde inte föraren stanna, i alla fall på de större landsvägarna)
Väldigt smart för det var en riktigt bra reflex och alla hade den alltid med sig och alla skulle ju ändå plocka upp busskortet, så enda merarbetet var att röra lite på handleden.
Här sitter en reflexsnurra på busshållplatsstolpen (kort ord!) när en kommer utanför tätort. När bussen kommer snurrar en på snurran och det syns tydligt att det är tid att stanna.

http://www.reflexsnurra.se/reflexsnurran-buss.html
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/reflexsnurror-hjalper-busschaufforen-se-resenarer
 
Har blivit förbikörd av förare så många gånger, trots att jag sett ut som en julgran. En gång fick jag den sura kommentaren "Det står ju aldrig nån här" av en chaufför som han stanna i sista sekund som att det skulle vara en ursäkt. Vi stod där typ varenda dag dessutom, och andra med..
Vissa försökte påstå att man inte syntes heller, men samma outfit fick flera gånger beröm för att jag syntes så bra.. Brukar vifta med ficklampan på telefonen med för säkerhetsskull med.

I de perioder man skickade sura mail till Skånetrafiken brukade det bli bättre i perioder. Åka buss från mer lantliga ställen är jag glad att jag slipper numera, och jag är irriterad bara jag tänker på det fortfarande.
 
Nu är förmodligen det här en märklig reflektion. Men om man som bussförare kör en viss rutt, saktar man inte ner lite extra vid busshållplatserna då för att se om det står någon där, så man inte missar passagerarna? Eller är det bara passagerarnas ansvar att synas såpass mycket att bussen stannar?
 
Nu är förmodligen det här en märklig reflektion. Men om man som bussförare kör en viss rutt, saktar man inte ner lite extra vid busshållplatserna då för att se om det står någon där, så man inte missar passagerarna? Eller är det bara passagerarnas ansvar att synas såpass mycket att bussen stannar?
Inte alls, en hogst normal reflection tycker jag.
 
Nu är förmodligen det här en märklig reflektion. Men om man som bussförare kör en viss rutt, saktar man inte ner lite extra vid busshållplatserna då för att se om det står någon där, så man inte missar passagerarna? Eller är det bara passagerarnas ansvar att synas såpass mycket att bussen stannar?
Det är alltid resenärens ansvar att synas. Jag kan inte sakta ner till 30 på 90-väg vid varje hållplats för att hinna stanna om det står nån där, det är både tidsödande och kan bli trafikfarligt. I större städer kör förarna sällan samma rutt hela tiden. Vi har 65 linjer i mitt område, svårt att lära sig var alla kliver på då. Jag kör på litet ställe och har koll på hållplatserna där det är 50-60, men över det är det resenärens ansvar.
 
Upp