Butikspersonals uppmärksamhet

Med tanke på att branschen rekommenderar att säljare är proaktiva och bearbetar besökare i butiken, så är det nog det som ger bäst resultat - för butiken.
Även om ni då är ett antal som tycker att det är så obehagligt att ni väljer bort de butiker som har de mest klängiga försäljarna.

Handel är duktiga på att mäta och utvärdera sina resultat utifrån sina åtgärder i butiken.
 
För mig är en service i världsklass något väldigt lyhört och anpassat efter situationen. Att jaga kunder runt i butiken och rapa upp manussektioner är usel service, helt under isen, om inte kunden visar ett intresse för det. Jag blir också gärna mött när jag kommer in i butiken, i en del av besöken har man en regelrätt fråga direkt man vill ha svar på.

Jag tycker att bli mött när man kommer in i butiken är överkurs. Jag går in i en butik, inte i någons hem. Jag behöver inte det för att känna att jag är välkommen. Det tar jag för givet att jag är. Jag är sån som oftast vill få gå i lugn och ro och tänka själv och som sen eventuellt ber om hjälp om jag undrar nåt.
 
Sjukt störigt!!

Det bästa var när särbon och jag precis blivit ihop och han behövde en laptop. Han hade aldrig haft en sådan förut, bara desktop, och den hade han köpt för länge sedan. Vi var in på en affär (kedja) i Östersund och den manlige säljaren dyker givetvis på särbon som skrattade lite och sa att säljaren fick ju lov att prata med mig för det var jag som visste vad han skulle ha! Fågelholken säljaren imiterade då var rätt roande :laugh:
 
För mig är en service i världsklass något väldigt lyhört och anpassat efter situationen. Att jaga kunder runt i butiken och rapa upp manussektioner är usel service, helt under isen, om inte kunden visar ett intresse för det. Jag blir också gärna mött när jag kommer in i butiken, i en del av besöken har man en regelrätt fråga direkt man vill ha svar på.
Det är väl kanske ett överdrivet uttryck för att följa utbildningen och de givna instruktionerna.
Jag försöker bara att förklara varifrån klängigheten kommer.
För egen del har jag dessutom absolut inga som helst problem med det.
 
Kanske har försäljning i butik blivit litet väl inspirerad av telefonförsäljning?
Fånga kunden för att rapa upp dagens manus.

Jag avbryter ju bara och ber om hjälp med att hitta sakerna på min lista.
Så jag har inget problem med det.
Stackars de telefonförsäljare som ringer till mig. De får det inte lätt.
 
Fullkomligt avskyr klängighet, och går inte gärna in i butiker där jag känner mig uttittad. Ett "Hej, säg till om du vill ha hjälp med något" går dock bra. Förutsatt att jag därefter i lugn och ro kan kolla på grejorna ifred.

Däremot vill jag att det ska gå lätt att hitta någon personal att fråga om jag behöver hjälp, och att jag då ska få bra, engagerad service utan alltför mycket sälj.
 
Om man likställer service med att bli förföljd, ja.
Jag kan faktiskt förstå att det hamnar där när man lägger ihop att motverka stöld med att sälja så mycket som möjligt.

Jag förstår också att det finns människor som känner obehag av det.
Men jag tror att vinsten för butiken är större än förlusten av de potentiella kunder som tycker att det är obehagligt.

Handel är i allmänhet mycket duktiga på att !äta sina resultat.
 
Kanske har försäljning i butik blivit litet väl inspirerad av telefonförsäljning?
Fånga kunden för att rapa upp dagens manus.

Jag avbryter ju bara och ber om hjälp med att hitta sakerna på min lista.
Så jag har inget problem med det.
Stackars de telefonförsäljare som ringer till mig. De får det inte lätt.
Jag får ändå säga att de butiksbesök som varit riktigt illa kan räknas på ena handens fingrar. Jag upplever inte att det är supervanligt, utan det är mer antingen enstaka kedjor, butikschefer eller anställda som går in alldeles för hårt på den linjen och i det tappar nästan allt samspel med kunden.

En anledning till att de kan räknas på ena handens fingrar är i och för sig att jag aldrig kommer tillbaka till ett ställe där det inträffat…
 
Exakt sista gången jag handlade på twilfit av en påflugen säljare kom jag därifrån med ett yttert tveksamt köp. Ville egentligen ha en BH av ett märke de har slutat med. Även om de skulle få tillbaka märket, så kommer jag inte tillbaka.
Det driver ju tyvärr på det klängiga beteendet.
Säljaren kommer att tolka det som en framgång.
Typ "Även om det inte fanns rätt vara så lyckades jag sälja en annan."
Och så upprepas det som ett vinnande koncept.
 
En anledning till att de kan räknas på ena handens fingrar är i och för sig att jag aldrig kommer tillbaka till ett ställe där det inträffat…
Jag fungerar ju inte så då.
Utan jag gör mina inköp där det passar mig avseende utbud, pris och geografi.
Om jag får ett bemötande från personalen som jag inte gillar så ber jag dem att skärpa till sig.
Däremot så känner jag mig ovälkommen om de försöker lämna mig i fred eller t.o.m. pratar i telefon eller så.
Att bli uppmärksammad passar mig men att bli ignorerad gör mig obekväm.
 
Fast tio Verkliga köpare bör ju innebära minst tio varor. Jag har fortfarande svårt att tro att en snattare går ut med så många produkter.
Du skrev: "Om de motade bort fler än 10 kunder som verkligen skulle ha köpt något så kanske det går jämt upp."

Ordet sprider sig ju dessutom, jag skulle direkt avråda mina vänner från en butik med påflugen personal.
Fast vinsten på en produkt är ju inte 100% av priset kunden betalar. För att det ska gå jämnt upp går det alltså fler köpta produkter på en stulen, i det här exemplet 10.

Sen beror det nog på vad det är för butik, hade en klasskamrat i gymnasiet som kunde gå in på exempelvis Åhléns och plocka ner 10-20 sminkprodukter vid ett tillfälle.
 
Butikspersonal får gärna synas men inte höras (jag vet, jag är en hemsk människa). Jag tar kontakt om jag behöver hjälp (därav synas, så att jag kan hitta dem).

Att handla något är tillräckligt stressfyllt ändå, jag behöver inte den extra stressen med att behöva försöka maska och vara 'vanlig' för att nån försöker prata med mig.

MediaMarkt är exempel på en hopplös affär, nästan allt man vill köpa behöver gå genom två personer. En för att skriva ut ett papper och en för att ta betalt. Nej. Det går inte att skippa personen med pappret och gå direkt till kassan.
 
Fast vinsten på en produkt är ju inte 100% av priset kunden betalar. För att det ska gå jämnt upp går det alltså fler köpta produkter på en stulen, i det här exemplet 10.

Sen beror det nog på vad det är för butik, hade en klasskamrat i gymnasiet som kunde gå in på exempelvis Åhléns och plocka ner 10-20 sminkprodukter vid ett tillfälle.
Marginalerna i många butiker är 70-80 % (alltså inköp vs säljpris exkl alla andra kostnader) så 10 är överdrivet. Istället kan man säga att en enda missad försäljning är ungefär lika mycket som 3 stulna produkter.
 
Marginalerna i många butiker är 70-80 % (alltså inköp vs säljpris exkl alla andra kostnader) så 10 är överdrivet. Istället kan man säga att en enda missad försäljning är ungefär lika mycket som 3 stulna produkter.
Marginal är inte samma som vinst.
Lokaler och personal måste tas med som kostnader där.
 
Jag får ändå säga att de butiksbesök som varit riktigt illa kan räknas på ena handens fingrar. Jag upplever inte att det är supervanligt, utan det är mer antingen enstaka kedjor, butikschefer eller anställda som går in alldeles för hårt på den linjen och i det tappar nästan allt samspel med kunden.

En anledning till att de kan räknas på ena handens fingrar är i och för sig att jag aldrig kommer tillbaka till ett ställe där det inträffat…
Jag gör som du. Alla får en chans. Men bara en. Om jag blir dåligt bemött i en butik går jag aldrig tillbaka dit. Då tar jag mina surt förvärvade slantar och ger dem till en butik som fattat hur man ska bemöta sina kunder.
 
Jag har i allmänhet svårt för "säljare"; vare sig det gäller bilförsäljare, mäklare, telefonförsäljare eller butiker som tror de har ett vinnande koncept. De har en förenklad syn på människor, relationsbyggande och kommunikation.
 
Jag har i allmänhet svårt för "säljare"; vare sig det gäller bilförsäljare, mäklare, telefonförsäljare eller butiker som tror de har ett vinnande koncept. De har en förenklad syn på människor, relationsbyggande och kommunikation.
Jag också. Det känns många gånger inte som att man får korrekta svar, syftet är enbart att få en att köpa något. När jag fått såna svar har jag sagt att jag tydligen får googla istället för att få bättre info. Jag är inte en sån som köper något när jag känner mig pressad av säljare, jag går därifrån.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Efter en ovanligt strulig vecka på jobbet (industri) så började jag fundera på hur lite insatta folk, allmänheten, kunderna, är i hur...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
14 076
Senast: MiaMia
·
Samhälle Långt inlägg 🙈 Jag miljötränade ena hunden idag, först tog vi en promenad och sedan som vi brukar så tränar jag utanför en butik medan...
2
Svar
29
· Visningar
3 629
Senast: Lingon
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 253
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 676
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Magsår eller kolik?
  • Vi som letar häst II
  • Hovelände

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp