Bukefalos 28 år!

bygga muskler och förbättra dressyren

catya

Trådstartare
Hej

Tänkte det kunde vara kul med en tråd för oss med våra nya varmlod som nyss blivit ridhäst. Lite pepping, tips och råd, frågor och svar, men även stöd och beröm- det behöver vi väl alla?

Min tant håller jag som bäst på med att hjälpa henne sätta muskler. Tänkte rida varannan dag, och promenera, longera, m.m från marken varannan dag och tänkte ge 1-2 vilodagar då hon får vila huvud och kropp helt.
Hon får mkt hösilage, 1kg Krafft groov 90 samt lucern pellets men det tar säkert mkt lång tid innan jag ser resultat.

Bra sätt att bygga muskler: klättra, bomar, tempoväxlingar, stanna samt rygga i nedförs backar. Mera förslag??
 
Sv: bygga muskler och förbättra dressyren

Det bästa är en väl uträknad foderstat där alla behov är täckta samt mycket rörelse och långa skrittpromenader i varierande terräng.
 
Sv: bygga muskler och förbättra dressyren

Tack Monte Rose- foderstaten är ju såklart viktigast!

Vad hittar ni på med era idag?
Igår var det promenad för hand, klättrade, slalom kring träd, öva lyfta fötterna vid alla stenar.
Idag blir det paddocken, mkt skritt och uppmjukande men oxå tempoväxlingar. Ingen galopp än då jag vill ha traven stadigare först.
Lycka till idag alla!
 
Sv: bygga muskler och förbättra dressyren

Jag skulle vilja ha tips på hur man stärker galoppen ! Traven och skritten går SUPER i alla tempon men den där förbaskade galoppen alltså. Han vill verkligen inte att den ska gå sakta, tips på bra övningar man kan träna på ?

Kanske bör tillägga att jag inte har tillgång till ridbana så kan enbart rida ut. Gör mycket skänkelvikning i skritt och trav, tempoväxlingar, fram och bakdelsvändningar, rider mycket i olik terräng osv.
 
Sv: bygga muskler och förbättra dressyren

Gör galoppfattningar tills du kräks, det väl väldigt stärkande för att träna just galopp. Gör en galoppfattning, galoppera fram några steg, sakta av, fatta galopp igen. I början kanske hästen måste fatta galopp från trav, men vartefter man tränar kan man börja fatta från skritt också när hästen orkar.
 
Sv: bygga muskler och förbättra dressyren

Of road, först i skritt senare i trav (på lagomt svårt underlag) tycker jag är grymt ur flera aspekter. På travisar är det dessutom bra för att lära dem att allt inte är slätt som en travbana ;)
 
Sv: bygga muskler och förbättra dressyren

Om hästen kan bakdelsvändningar så är det super att göra bakdelsvändning åt vänster, gå ur och direkt efter fatta höger galopp, sakta av till skritt, bakdelsvändning åt höger, gå ur och direkt fatta vänster galopp - passar bra att göra på stig eller grusväg ute så länge underlaget lämpar sig för galopp
 
Sv: bygga muskler och förbättra dressyren

Tack!!
Då skriver jag där istället!

Fast det verkar ändå som om det var fler som nappade på denna tråden här? Och varför under gnägg istället för ridning/ridtravare?

Vad stärker traven bäst? Hon kör inte upp huvudet, men för stundtals den där ojämna steget så hon känns halt. Jag märker att ju bättre jag sitter (såklart), håller om, stödjer upp och formar henne, ju bättre går hon.
Men vi är ju bara precis i början så än så länge är det några steg då och då som flyter på och hon börjar få upp ryggen (inte en ryggmuskel än).
Alltså frågan: bäst att bara trava många varv på fyrkanten och Ngn volt ibland? Eller mkt på volten för att forma bättre och lättare få ner tempot? Eller mkt tempoväxlingar och kortare trav pass?

Och ibland ligger hon på och blir väldigt stark, inte alls framtung men vill springa fort och jag känner att jag inte får till det, istället för att ta och lätta, rida med sitsen och lätt hand så håller jag nästan balansen i tyglarna- hur kommer jag ur det? Rider på vanligt 3-delat, vill inte ha starkare i dressyr.
Har pessoa ute, rider med mjuk hand och här funkar det mkt bättre att bara ta och lätta. Hon stannar då jag ber om det.
 
Sv: bygga muskler och förbättra dressyren

Vad stärker traven bäst? Hon kör inte upp huvudet, men för stundtals den där ojämna steget så hon känns halt. Jag märker att ju bättre jag sitter (såklart), håller om, stödjer upp och formar henne, ju bättre går hon.
Men vi är ju bara precis i början så än så länge är det några steg då och då som flyter på och hon börjar få upp ryggen (inte en ryggmuskel än).
Alltså frågan: bäst att bara trava många varv på fyrkanten och Ngn volt ibland? Eller mkt på volten för att forma bättre och lättare få ner tempot? Eller mkt tempoväxlingar och kortare trav pass?

Och ibland ligger hon på och blir väldigt stark, inte alls framtung men vill springa fort och jag känner att jag inte får till det, istället för att ta och lätta, rida med sitsen och lätt hand så håller jag nästan balansen i tyglarna- hur kommer jag ur det? Rider på vanligt 3-delat, vill inte ha starkare i dressyr.

Övergångar stärker traven - även rakriktningsarbete som enligt mig lättast utförs på volt. -ta ned tempot tills hästen går i balans och gör övergångarna successivt.- minska minska minska tills hästen skrittar - hela tiden med bibehållen eftergift och spårar. Samma sätt i igånsättning, låt hästen inte trava om den spänner till och släpper rygg och bakben för att sätta igång utan låt det ta tid och använd hjälp till med säte och röst tills dess att hästen förstår vad du vill. Man kan be någon stå på backen och titta hor hon sätter ner hovarna för att se om hon spårar.

För att halvhalterna och förhållningarna ska fungera bättre så försök göra dem när ytter bak är i backen - lättast att hitta timingen är att rida på rätt sittben och förhåll när du ställer dig upp. Gör förhålningen på yttertygeln för att påverka ytter bakben.

När jag jobbar med att stärka en häst så rider jag ofta korta sträckor i t.ex. traven om den har svårt för det - hittar känsla och bärigheten först i skritten om det är lättare, sedan travar jag en kort bit innan jag saktar av igen. Samma med galopp. Efterhand som hästen är starkare så bygger man vidare med tempoväxlingar och längre sträckor. Det viktigaste är att man hela tiden anpassar efter vad hästen har för balans och vad den orkar med. Om det sen resulterar i att man bara rider skritt och trav övergångar ett pass på 20 min så gör det inget så länge dessa övergångar blir bra och i balans. Nästa dressyrpass så kan man bygga vidare om övergångarna fungerar.
 

Liknande trådar

S
Foder & Strö Min foderhäst, en halvblodskorsning av den lite kraftigare typen, har inte ridits på nästan ett halvt år pga skada. Jag håller på att...
Svar
3
· Visningar
828
Senast: milly
·
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 551
M
Foder & Strö Behöver lite hjälp från er bukefalister. Har en 7 årig arab som rids främst uteritter och dressyr. Rids 5-6 dagar/vecka. Två pass...
Svar
16
· Visningar
1 687
Senast: Amk
·
T
Foder & Strö Vet ej om den hör hemma på foder eller hästhantering/hästvård.... Lånade först en tråd men tror att den passar bättre här... Kanske...
2 3
Svar
48
· Visningar
5 951
Senast: kickikompis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp