Bygga muskler: vad är lång och låg form?

HafiMinella

Trådstartare
Jag håller precis på att bygga upp musklerna på mitt väldigt omusklade Haflingersto och har fått recept på sex veckors skritträning och mer foder.

Jag marktränar henne nästan bara nu för att avlasta hennes rygg och då undrar jag vilket som bygger mest muskler: om hon går i form eller om hon går på lös tygel. Det pratas mycket om "lång och låg form" och jag förstår inte riktigt konceptet, känner att jag antingen får henne att gå på tygel (i form) eller så går hon ju och "lunkar" typ (även i rask takt). Förklara gärna någon :)

Vad kan man annars göra för att bygga så mycket muskler som möjligt?
 
Sv: Bygga muskler: vad är lång och låg form?

Bygga muskler utan ryttare kan man göra genom att promenera/jogga i skogen, klättra uppför och nedför branta backar, även backa uppför backar är bra.
Trava över bommar, hoppa studs är också bra.
På volt kan man be hästen flytta undan bakdelen olika mycket och på så vis få den att bära olika mycket på inner bak. Börja på en stor volt och be om bara lite i början, sedan kan man gradvis öka kraven och minska volten.
Man kan jobba med sidvärtsrörelser längs raka spår också, en del tycker att det är bra med sk "långa tyglar" då, andra tömkör, själv tycker jag att det är enklast på enkel lina. Begär bara några steg åt gången i början, satsa på kvalitet före kvantitet.

Strunta i var hästen har sitt huvud så länge, huvudet kommer hamna på rätt ställe av sig själv vartefter hästen blir stark och bärig.
 

Liknande trådar

Träning vad anser ni om lång och låg form, fördelar och nackdelar? Bygger det muskler eller är det bara avslappning? För mig är det korrekta en...
Svar
7
· Visningar
1 810
Senast: pews1972
·
Träning Jag har problem med min häst som är dåligt musklad och blir springig (går/springer snabbt och slarvigt så att hon nästan snubblar) när...
Svar
8
· Visningar
1 658
Senast: Efwa
·
Träning Hej! ;D Har för ett tag sedan tagit en nordsvensk/ardenner - korsnings valack på foder. Var inte direkt planerat, utan hade snarare...
2
Svar
23
· Visningar
6 529
Senast: Askur
·
Ridning Vet inte om jag skall lägga den här tråden under Ridning eller Foder eller om den kan ligga här? Moderator är självklart fri att flytta...
2
Svar
21
· Visningar
2 536
Senast: MaritH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp