Det här med försäkringskostnader

Hej!
Tänkte köpa en ny häst när den rätte dyker upp, ingen dyr häst men nu har jag lite funderingar på försäkringar. Den förra hästen vi hade var försäkrad i Agria , A2 liv och A1 veterinär och Agria plus,. årskostnad ca 3100, när hästen togs bort fick vi inte ut något på liv för den gällde inte hältor som var orsaken..Är inte så jättekunnig på det här med försäkringar men jag undrar vad är minimum som ska ingå i en hästförsäkring, vad har ni för försäkringar och vad betalar ni? Har inget jättestort sparande och det brukar kunna dra i väg när det väl är dags för vetten, kan iofs ringa ett försäkringsbolag men det slutar nog med att jag köper en alldeles för dyr och onödig försäkring för jag är lätt att prata omkull :o
 
Sv: Det här med försäkringskostnader

Jag brukar försäkra mina hästar upp över tänderna när det gäller veterinärvård. Det heter ju olika i alla bolag, men utökad veterinärvård + rehab/plustillägg/you name it. Det senare brukar täcka veterinärens resor, avlivning, ambulans, medicin osv. Sådant som kan dra iväg rejält om man har otur!
Livförsäkringen för mig är inte lika viktig, men en A1:a vill jag ändå ha.
 
Sv: Det här med försäkringskostnader

Har min fullförsäkrad i Sveland. Liv, anvbarhet och vet vård. Men kostar också skjortan. Ca 900kr / mån..
 
Sv: Det här med försäkringskostnader

Jag anpassar hästens försäkring efter hästens värde.

Kostar hästen lite i inköp = jag har råd att förlora pengarna så hoppar jag över livvärdet/användbarhet som brukar vara en förhållandevis dyr försäkring.

Däremot så snålar jag ALDRIG på veterinärvården utan där finns en bra försäkring som täcker så mkt som möjligt.
Då spelar det ingen roll om jag fått hästen eller betalat 1 miljon hästen ska kunna få hjälp om det händer ngt.
För oavsett prislapp på hästen så tycker man lika mkt om den ändå.
 
Sv: Det här med försäkringskostnader

Skillnaden på A1 och A1 kan man kort sagt säga är:
A1 är hältor och sånt som påverkar användbarheten (eller sånt vi kan rida dit :( )
A2 är livförsäkring om de bryter benet, får kolik eller på annat vis måste tas bort akut.
 
Sv: Det här med försäkringskostnader

Jag har bara 10000 i liv - hans värde är dock ändå 25-30 000. Och 50 000 i veterinär. Vet inte vad det heter (A1 osv) men det gäller hos Folksam och kostar ca 2200 kr per år.
 
Sv: Det här med försäkringskostnader

Nu börjar det bli tvärtom veterinärförsäkringarna börjar kosta multum medans livförsäkringarna inte kostar så mkt. I och för sig inte så konstigt iom att så många ränner direkt in på klinik på små struntsaker som då drar iväg i en massa onödiga veterinärkostnader som ju bolagen skall plocka ut någonstans vilket då drabbar alla som är mer normala och inte släpar hästarna till klinik bara för att de har en fis på tvären.

Har hållit på med försäkringsbolagen så att det står mig upp i halsen just nu då vi tvingades till en total omläggning av alla försäkringarna pga ändrade villkor. Sjukast av allt är att inte ens deras egna "säljare" eller vad man skall kalla dem inne på huvudkontoret har någon koll har fått så många felaktiga svar om vad som gäller så att man håller på att bli tokig tom "chefen" där inne hade inte ens koll på vad som tom står svart på vitt i villkoren.

En sak man alltid skall tänka på när man pratar premier i sådana här trådar är att det skiljer markant mellan olika raser därav kan man aldrig jämföra vad försäkringar kostar av en annan ras än samma som man har och tex folksam har olika premie för olika åldrar den ändras varje år dessutom.

Nu har dessutom Folksam ytterligare delat upp sina färsäkringar med olika premier och numera finns det tre olika kategorier av A1 dels ridhäst (för rena fritidshästar som inte har tävlas i någon gren överhuvudtaget en lokal tävling och de får inte ha denna eller avlas på), dels tävlingshäst och sen då avelshäst (som alltså inte är ridhäst eller tävlingshäst). Glöm att använda era hästar till lite av varje den tiden är förbi nu gäller det att använda hästen till en sak här i livet annars får ni problem med försäkringen......... (Japp jag anser dem vara fullkomligt blåsta som inför detta)

Numera kan man inte heller välja till vissa delar som man anser att man kan ha nytta av utan allt eller inget.

Nu finns bas (inga extra saker alls ingår) eller stor (där ingår rubbet med rehab extra, buköppning odyl) lustigast av allt är om man har ett avelssto så för att komma åt att avelsbitarna skall gälla så måste man välja stor försäkring med rehab tillägg och hela kitet, inte kanske riktigt vad man har någon nytta av på avelsstona som många gånger är pensionerade ston från tävlingsbanan. Dubbel suck för naturligtvis kostar nu en vettig avelsförsäkring många gånger mer än vad den kostat i alla år innan.

En A1 veterinär på halvblod 12 år kostar för 50.000 bas (alltså utan några tillägg alls) ca 3000:- för ridhäst (se ovan) och ca 4200:- för tävlingshäst. En utökad 100´stor kostar över 6000 för en tävlingshäst.

Kollade även Sveland och 50 enkel vetvård halvblod 12 år kostar 3090:-

När det gäller liv har jag inte kollat lika noga mer än på de yngre som skulle ändras och tex 20.000 A1 på 4 åring kostar 1050:- och på 7 åring 1530:- A2 liv 20.000 ca 500:-

Så inte är det livförsäkringarna som är den dyra biten längre utan nu är det veterinärförsäkringarna som ränner iväg rejält i premier.
 
Sv: Det här med försäkringskostnader

Nu har jag Agria till mina hästar, har ett fullblodssto och en islandsvalack och de är försäkrade exakt likadant förutom att islänningen har högre livvärde och de är dessutom lika gamla.

Fullblodet kostar mer än dubbelt så mkt i premie/år så visst skiljer det beroende på vilken ras det är.

För mig är det dock fortfarande så att den dyra delen i försäkringen är livvärdet (mer än 50% av premien) och det är lika på båda hästarna.

Så nu överväger jag att ta bort livvärdet på iaf fullblodet då hon inte var dyr i inköp och det är ganska många 1000-lappar/år för livvärdet så mest troligt lönar det sig att ta bort den, å skiter det sig ja då har jag inte förlorat allt för mkt pengar iaf.
 
Sv: Det här med försäkringskostnader

Min travare är försäkrad i Agria, A2, 9000 kr i liv och 60 000 kr i vet-vård. Eftersom hans ekonomiska värde inte är så högt och att jag i princip kan få en travare gratis om jag skulle vilja ha en ny har jag funderat på att ta bort livvärdet och bara ha vet vård. Tror han kostar ca 120 kr i månaden i dagsläget. Dock betalar jag per år och då är det ca 2000 kr.
 
Sv: Det här med försäkringskostnader

Det ÄR skillnad på A1 och A2 livförsäkring så det kan vara smart att ta reda på vilken du har eller om du har bägge
 
Sv: Det här med försäkringskostnader

kl och lånar tråden lite.
Vet någon vad som händer när hästen har fyllt 15? Är det fortfarande så att livförsäkringen sjunker? Jag har letat och letat men hittar inget om det. Vet bara att man inte kan livförsäkra hästen när den är över 15. Får väl ringa dom om inte annat.

Agria jag har.

Och vad händer med premien, blir det billigare eller betalar man fortfarande fullpris i sådanna fall?
 
Sv: Det här med försäkringskostnader

kl och lånar tråden lite.
Vet någon vad som händer när hästen har fyllt 15? Är det fortfarande så att livförsäkringen sjunker? Jag har letat och letat men hittar inget om det. Vet bara att man inte kan livförsäkra hästen när den är över 15. Får väl ringa dom om inte annat.

Agria jag har.

Och vad händer med premien, blir det billigare eller betalar man fortfarande fullpris i sådanna fall?

När jag hade en 20 åring hos Agria var årligen väldigt låg, betala kanske 1000 kr per år och det var A1. Inget liv TROR jag.
 
Sv: Det här med försäkringskostnader

Vilken summa var den livförsäkrad i? Alltså från början? Just nu betalar jag allt som allt runt 15000 per år vilket är mycket, jag funderar på om det är värt att ha kvar livförsäkringen om det fortfarande blir dyrt att betala eller om jag tjänar på att ta bort den när han fyller 15.
 
Sv: Det här med försäkringskostnader

Livförsäkringsbeloppet skrivs ner varje år (tills det är nere på 5000:-) och premien höjs varje år pga att hästen blir äldre och därmed är det större risk att något händer, de är toppen att ha att göra med de där försäkringsbolagen ;)
 
Sv: Det här med försäkringskostnader

Men man kan ju inte betala mera för livförsäkringen som går ner? Känns inte rätt, den borde sänkas i takt med att livförsäkringen sjunker. Hur mycket per år går den ner, det är lite det jag vill veta. Går den ner mycket så känns det som att det är smartare att inte ha någon livförsäkring alls.
 
Sv: Det här med försäkringskostnader

Det står i ditt försäkringsbolags villkor exakt vilken procent de sänker med varje år tror inte det är exakt samma mellan alla bolag. 15% sänker uppenbarligen Folksam kom jag på iom att jag precis ändrade en av dem som blivit sänkt för första gången därav vet jag exakt summan hon hade blivit sänkt med. Blir lite knasigt när man som vi bara har livförsäkringar i en bråkdel av deras egentliga värde när de dessutom börjar sänka försäkringarna. Vet faktiskt inte riktigt vad som gäller men jag fick faktiskt upp min 16 åring igen i sitt ursprungsvärde när jag flyttade en del av hennes livvärde över i A2 från A1 så gick det att sätta till i A2 delen så att det blev samma som värdet innan sänkningen. Nu är iofs den hästen värd mer än det dubbla så det kan vara därför de inte protesterade har aldrig provat att göra så innan så vet inte om det brukar fungera.
 
Sv: Det här med försäkringskostnader

Antar att jag får ringa och prata med Agria om det, har inte riktigt helt koll på vad jag har dom senaste papprerna och jag är för lat för att leta. Typiskt att jag alltid ska komma på sånna här funderingar precis innan en långhelg..
 
Sv: Det här med försäkringskostnader

Jag har letat men inte hittat annat än att man inte kan livförsäkra hästen över 15 år. Kollade även i mina papper förut och inte heller där hittar jag något.
 
Sv: Det här med försäkringskostnader

Om man inte gett över 100 000 för sin häst i inköp så tycker JAG (OBS att detta får stå för mig då!) att det inte är nån idé att lägga så mycket pengar som det ändå kostar, att ha dom försäkrade i A1 liv. En tävlingshäst/ridhäst bör ju istället satsa på att ha så mycket veterinärvårds kostnader täckta som möjligt. I många fall som jag råkat på så är det resor, mediciner, alt behandling eller avlivningskostnad mm som kostar pengar. Kan man teckna en försäkring som täcker det mesta av det så har man täckt upp sig själv rätt bra.

Om hästen ändå skulle behöva tas bort efter några år så har man ändå tjänat på att ta ett banklån o köpa ny häst för än att betala livförsäkringspremier som blir totalt mycket högre än vad man har hästen försäkrad för.

Räkne exempel:
Jag födde upp en häst som var A1 liv försäkrad i hela sitt liv. Höjde summan i takt med att han blev större o sen inriden/tävlad. När jag kom upp till 50 000 i A1 så nådde jag smärtgränsen för kostnaden så jag fyllde på Tävling extra som skulle täcka upp till 150 000 om han fick en skada som gjorde att han inte kunde tävla mer. Totalt betalade jag ca 150 000 i premier för hans 10-åriga försäkrings liv, ge o ta några tusen men när han plötsligt vid 10 års ålder fick cystor i bägge fram o blev obrukbar så gällde bara A1 försäkringen för det, inte Tävling extra. Med andra ord så fick jag ut 50 000 minus kostnaden för veterinärbesöken och avlivning. Summa knappt 45 000. Mycket häst man kan köpa för 45 000. Bättre hade ju varit att ha honom likadant vetvårds försäkrad fast med rehab också, hade bara buköppning då, o ingen liv alls. Sen när han dog så kunde jag tagit ett banklån på 100-150 tkr o köpt ny häst, betalat av det förhoppningsvis innan nästa häst ska tas bort o summa summarum tjänat pengar på det också.

Men allt är ju individuellt hur man har det ekonomiskt och så, hos mig kommer aldrig någon äldre häst vara livförsäkrad mer, endast föl o unghästar.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har precis köpt en 2,5 åring (halvblod, valack) som såklart ska försäkras. Uppfödaren har den försäkrad i Agria katastrof och den...
Svar
13
· Visningar
1 696
Senast: Piranesi
·
Ekonomi & Juridik Är det någon här som vet om det är dumt att byta ersättningsnivå och tilläggstjänster på hästförsäkringar? Har väldigt hög...
2
Svar
22
· Visningar
1 701
Senast: Marty
·
Hästvård Hur resonerar ni? Hästen är försäkrad i Agria sedan födseln och jag har inga som helst planer på att byta försäkringsbolag. Däremot...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 328
Senast: pulkaskurk
·
Hästmänniskan Jag står inför ett ev köp av en till häst, en ponny. Det är en fyraåring som är helt oförsäkrad eftersom uppfödaren har ett stort antal...
2
Svar
33
· Visningar
2 493

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp