Det här med försäkringskostnader

Sv: Det här med försäkringskostnader

Fast det bygger ju lite på att man aldrig vet när man måste ta bort hästen, det är ju därför man tar försäkringen. Det är därför man tar alla försäkringar för man vet inte när saker och ting kan tänkas hända. Det kan hända mer eller mindre direkt eller så lever dom i 30 år. Man vet ju inte och det är därför jag har min häst livförsäkrad. Jag vet ju nu med facit i hand efter att ha haft hästen såpass många år att jag säkert hade tjänat på att spara livpengarna men nu är det som det är.

Har man råd att spara ihop till en såpass hög summa på en relativt kort tid så är det ju en sak men det har inte jag. Jag har inte någon större lust att ta banklån för att köpa häst. Känns otroligt osäkert.
 
Senast ändrad:
Sv: Det här med försäkringskostnader

Det var en grymt märklig uppdelning Folksam hade! :eek:
Den uppdelningen har i allafall inte det försäkringsbolag jag använder.

Jag upplever inte att det är veterinärdelen som är den tunga delen på mina försäkringar. Det är fortfarande livförsäkringsdelen! :crazy:

Ena hästen är A2 och där märker jag att det inte kostar värst mycket att höja livvärdesdelen.

Den andra hästen är A1 och där kan jag tyvärr inte ha ett livvärde i hästens värde, det blir för dyrt!

Veterinärdelen kostar nära nog lika för båda. Så det skiljer nog från bolag till bolag. Jag tycker bolagen blir mer och mer olika numera, det gäller verkligen att veta vad man vill ha och jämföra!

Försäkringar är krångligt... :crazy:
 
Sv: Det här med försäkringskostnader

Fy fan! :mad:

Snacka om vilseledande information för att försäkra en tävlingshäst med extra försäkring! :(
 
Sv: Det här med försäkringskostnader

Mitt råd är att JÄMFÖR försäkringsbolagen! Och tänk igenom vad det är du vill ha försäkrat! Vill du ha högt livvärde? Känner du att du kan ta ur egen ficka och betala en viss del av en dyr veterinärvård typ buköppning?

Om jag tar mig själv som exempel! Jag vill ha så mycket ersättning som det går för veterinärdelen. Vill inte ta ur egen ficka för stor veterinärbehandling, typ buköppning på julhelgen, så jag valde bolag som i allafall ersätter med 100.000:-/år i veterinärvård. Sedan så ville jag ha ersatt så mycket som möjligt när självrisken är dragen, tänkte återigen på denna buköppning på julhelgen, jag vill ha 0% ersatt när självrisken är dragen, inte en rörlig del på 20%. Sedan valde jag högsta självrisken för att få ner premien.
Så denna försäkring valde jag till min häst som då var tävlingshäst.

Numera går den hästen i avel och promenadrids. Nu har jag sänkt till 50.000:- i veterinärvård då jag anser att hästen i fråga kommer inte behöva behandlas för upprepade skador som en tävlingshäst kan få, dessutom börjar hästen bli till åren, buköppning är inte aktuellt om hon skulle bli så sjuk.

Har även en häst till, stoets avkomma. Han är nu 2 år, han har 100.000:- i veterinärvård och 0% efter dragen självrisk, man vet aldrig om han har något medfött dyrt som behöver åtgärdas en dag.

Livvärde har jag valt begränsad liv (A2) för stoet numera, då kan jag ha lite högre värde utan att bli helt ruinerad.

Lillgossen däremot är användbarhetsförsäkrad liv (A1), han ska ju "brukas" på ett annat sätt. Där kommer det där med ruinerad in! Tyvärr kan jag inte fullvärdesförsäkra honom, det blir för dyrt!

Premiekostnad stoet: ca 2400:-/år.
Premiekostnad gossen : 7000:-/år.

Något jag upptäckte hos mitt försäkringsbolag är att det skiljer GIGANTISK om jag väljer betala helår eller autogiro/månad! 700 spänn! :eek:
 
Sv: Det här med försäkringskostnader

Fy fan! :mad:

Snacka om vilseledande information för att försäkra en tävlingshäst med extra försäkring! :(

Varför skulle det vara vilseledande ?

Det står klart och tydligt vad försäkringen gäller för och inte i villkoren när man tecknar den. Tävling extra är alltså inte någon utbyggnad av vanlig försäkring för att gälla mer, tävling extra var bara en försäkring som byggde ut A2 alltså begränsad liv försäkringen att gälla för fler diagnoser till en betydligt lägre kostnad än en vanlig A1 fullständig livförsäkring.
Den stora skillnaden mellan att ha A1 liv eller A2 liv+tävlingextra var dels kostnaden som skilde markant tävlingextra kostade bara några hundralappar mer än ren A2 den stora skillnaden låg i att tävlingextra inte gällde för hältor pga utmattnings/förslitnings skador.

Så valet gör man ju själv när man tecknar den i stället för A1, handlar ju om att kalkylera vilka risker man vill ta kontra vad man vill betala i premie.
En mkt prisvärd försäkring som gav betydligt bättre skydd än att bara ha en A2 men naturligtvis inte samma skydd som den mkt dyrare A1.
 
Sv: Det här med försäkringskostnader

Drar liv i denna tråden igen då jag har försäkringsfrågor, eftersom jag inte har häst än börjar jag med att fråga er kunniga bukefalister ;)

Jag kommer köpa en islandshäst, när jag anser mig ha den buffert som behövs. Har tänkt vetförsäkring på 100 000, vet ej om jag kommer ta liv eller ej.
Frågan är: Vad menas med "Självrisken är 2 600 kronor plus 15 procent av
överskjutande kostnad för varje självriskperiod
"

Ponera att hästen får en benskada, som behöver opereras (ingen aning om hur olika behandlingar och skador kan kosta) men säg att kostnaden blir 40 000. Innebär det då att jag förutom självrisken på 2600kr ska betala 15% på de 40 000?? Eller är det 15% på det som hamnar ÖVER 100 000...

Vad är en rimlig veterinärbudget med A1 försäkring och 100 000 i vetvård? Är det rimligt på en islandshäst som mest ska vara skogsmulle? eller är 60 000 mer rimligt?

Hoppas ni förstår vad jag är ute efter O_o
 
Senast ändrad:
Sv: Det här med försäkringskostnader

Ja, den beräkningen stämmer. Dessutom är det rätt mycket som INTE täcks av försäkringen, vilket är värt att tänka på.
 
Sv: Det här med försäkringskostnader

Ja, den beräkningen stämmer. Dessutom är det rätt mycket som INTE täcks av försäkringen, vilket är värt att tänka på.


Har läst avtal från folksam, tycker att det mesta ingår om man tar det som kallas "stor", vad är det man ska tänka på enligt dina erfarenheter?
Och vad kan man räkna med i normala vetkostnader, alltså hältor, kolik, fång osv? Jag har haft en häst och han vart liksom aldrig sjuk så att vetkostnader sprang iväg.. nu är jag student och min sambo har förvisso ett mycet välbetalt jobb, men det är bättre att vara uppgraderad rejält utifall att

Jag har växt upp med tanken att om en häst behöver buköppnas och ej kommer kunna brukas som innan så får den gå vidare till trapalanda. Hur hårt det än är, då jag bara kommer ha en häst åt gången så ska den varken lida eller bara stå.
 
Sv: Det här med försäkringskostnader

Mediciner för 1000 kr är ju ett litet bidrag om det händer något, men det är ju inte alls ovanligt att varje behandling går på över 2000 kr för en enkel hosta, eller ett sår som behöver sulfa. Värt att tänka på. Samma sak med sjukbeslag, bidrag på 1000 kr. Det får du ju inte ens en vanlig helskoning för.

Vad man får räkna med i kostnader, beror på var man söker hjälp. Söker jag hos regiondjursjukhuset har de ätit upp hela veterinärvården på nolltid. Hos den veterinär jag anlitar kommer klinikbesöken sällan över självrisken, även om jag utreder, tar plåtar och behandlar.
 
Sv: Det här med försäkringskostnader

okej, tack så mycket för input. har lite mer att gå på iaf. Nu ska det jobbas hårt i sommar så att det snart kan bli dax igen :D
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har precis köpt en 2,5 åring (halvblod, valack) som såklart ska försäkras. Uppfödaren har den försäkrad i Agria katastrof och den...
Svar
13
· Visningar
1 696
Senast: Piranesi
·
Ekonomi & Juridik Är det någon här som vet om det är dumt att byta ersättningsnivå och tilläggstjänster på hästförsäkringar? Har väldigt hög...
2
Svar
22
· Visningar
1 700
Senast: Marty
·
Hästvård Hur resonerar ni? Hästen är försäkrad i Agria sedan födseln och jag har inga som helst planer på att byta försäkringsbolag. Däremot...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 316
Senast: pulkaskurk
·
Hästmänniskan Jag står inför ett ev köp av en till häst, en ponny. Det är en fyraåring som är helt oförsäkrad eftersom uppfödaren har ett stort antal...
2
Svar
33
· Visningar
2 493

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp