Byta från valpfoder och på torrfoder utan kyckling

Men den spannmålsfria har väl inte kycklingfett? Eller har dom börjat med det nu? Vilket fall som helst, jag gillade inte fodret, men det kan ju vara olika från hund till hund.
Pratar vi om prima nu? Den för vuxna hade kycklingfett.

För valpfhoder verkar det också svårt att hitta utan kyckling

6B71E5C2-3F76-446A-8B2F-A808EB0556B2.jpeg
 
Min äldre tik reagerar på kyckling. Vi provade Magnussons spannmålsfria, hon sket mest hela tiden och pälsen blev ful.

Nu har vi hittat ett foder som funkar toppenbra, och är helt kycklingfritt, Carriers spannmålsfria lamm.
Beställer du det eller säljs Carrier i butik någonstans?
 
Ja alltså, så länge du ger torrfoder så kommer det ha mer än bara kött. Vanligen spannmål eller baljväxter. Vad vill du ha som utfyllnad?
Jag vet inte😅😂. Känns bara som det är mycket om det är ca 30% kött och resten baljväxter? Vet inte fördelar eller nackdelar med något av de direkt heller👀
 
Jag vet inte😅😂. Känns bara som det är mycket om det är ca 30% kött och resten baljväxter? Vet inte fördelar eller nackdelar med något av de direkt heller👀
Hundar är omnivorer, allätare. Så deras "naturliga" diet är inte 100% kött utan "lite av varje", där det som inte är kött, ben och inälvor från andra djur kan vara grönsaker, spannmål, baljväxter osv. Jag tycker personligen att det känns vettigt att blanda - inte nödvändigtvis enbart torrfoder, inte nödvändigtvis enbart färskfoder utan både och. Brukar också när det passar blanda i lite av våra egna matrester i hundens mat - potatis, kött, fisk, ris, pannkakor osv.
 
Nej det hade jag inte koll på! Det blir ju mer djungel och djungel ju mer jag läser🫣
Ja det är verkligen en djungel det här.

Var nästa bättre förr när det bara fanns ett fåtall märken, som många hundar ändå mådde bra av.
Tycker inte man ska förkasta Doggy, för det är ändå ett väletablerat svenskt foder, som funnits längre på marknaden och som håller god kvalitet trots priset.
Många fordertillverkare spelar också på människans vilja att alltid vilja det bästa för våra hundar, och tar då betalt därefter.

Själv är jag inte främmande för att variera lite mellan olika fodersorter, just för att hundarna ska bli mindre känsliga för variationer i kosten. Förstår att det blir svårare för dig som vill undvika kyckling.
 
Hundar är omnivorer, allätare. Så deras "naturliga" diet är inte 100% kött utan "lite av varje", där det som inte är kött, ben och inälvor från andra djur kan vara grönsaker, spannmål, baljväxter osv. Jag tycker personligen att det känns vettigt att blanda - inte nödvändigtvis enbart torrfoder, inte nödvändigtvis enbart färskfoder utan både och. Brukar också när det passar blanda i lite av våra egna matrester i hundens mat - potatis, kött, fisk, ris, pannkakor osv.
Ja men det har jag koll på - tror jag😂. Tänker att ett bra torrfoder känns bra att ge som grund eftersom jag få kan vara säker (???) på att han får i sig vitaminer och mineraler i rätt dos eftersom jag inte kan så mycket om det själv.

Vill helst inte ge färskfoder då jag läst att det är extremt noga med hygienen och lite nojig att barnet får en blöt pus eller likande. Matraster får han nästan varje dag. Men tänker att jag aldrig på eget bevåg gett 70 % baljväxter liksom?
 
Ja det är verkligen en djungel det här.

Var nästa bättre förr när det bara fanns ett fåtall märken, som många hundar ändå mådde bra av.
Tycker inte man ska förkasta Doggy, för det är ändå ett väletablerat svenskt foder, som funnits längre på marknaden och som håller god kvalitet trots priset.
Många fordertillverkare spelar också på människans vilja att alltid vilja det bästa för våra hundar, och tar då betalt därefter.

Själv är jag inte främmande för att variera lite mellan olika fodersorter, just för att hundarna ska bli mindre känsliga för variationer i kosten. Förstår att det blir svårare för dig som vill undvika kyckling.
Jo men det är ju det, verkar finnas kyckling i de flesta foder och speciellt valpfoder!
 
Hundar är omnivorer, allätare. Så deras "naturliga" diet är inte 100% kött utan "lite av varje", där det som inte är kött, ben och inälvor från andra djur kan vara grönsaker, spannmål, baljväxter osv. Jag tycker personligen att det känns vettigt att blanda - inte nödvändigtvis enbart torrfoder, inte nödvändigtvis enbart färskfoder utan både och. Brukar också när det passar blanda i lite av våra egna matrester i hundens mat - potatis, kött, fisk, ris, pannkakor osv.
Så tänker jag också

jag blandar lite allt möjligt, för att undvika att hundarna blir känsliga mot variationer, men också för att de faktiskt precis som vi är allätare, även om de till större % är kött.
 
Du har säkert koll på det, men se upp med spannmålsfritt och baljväxter

Det har ju framkommit sen en tid tillbaks att baljväxterna förhindrar upptag av ett ämne som leder till hjärtsjukdom

Finns lite att läsa här: https://sverigesgulligastehund.com/...ter-eller-potatis-kan-ge-hunden-hjartsjukdom/
Den slutsatsen är rätt omtvistad och har tagits upp på buke förut (jag tycker dock inte att det är fel att posta det). Det finns strax under 90 miljoner hundar i USA och att 500 fall har dokumenterats är i det stora hela extremt lite. Även om det är 1000 fall som dokumenterats så är det fortfarande extremt lite.
 
Den slutsatsen är rätt omtvistad och har tagits upp på buke förut (jag tycker dock inte att det är fel att posta det). Det finns strax under 90 miljoner hundar i USA och att 500 fall har dokumenterats är i det stora hela extremt lite. Även om det är 1000 fall som dokumenterats så är det fortfarande extremt lite.
Det handlar väl om att baljväxter förhindrar upptaget av ett ämne Taurin, som gör att de utvecklar hjärtsjukdommen.

Taurin behövs och för nerv, immunförsvaret och synen ska utvecklas korrekt.

Läs mer här:

https://www.hundiabutiken.se/2018/07/12/taurin/
 
Det handlar väl om att baljväxter förhindrar upptaget av ett ämne Taurin, som gör att de utvecklar hjärtsjukdommen.

Taurin behövs och för nerv, immunförsvaret och synen ska utvecklas korrekt.

Läs mer här:

https://www.hundiabutiken.se/2018/07/12/taurin/
Fortfarande, om det hade stämt hade vi haft en epidemi av hundar med DCM.
Sen för att vara källkritiskt, den texten länken du har lagt in där de "sammanfattar" studien refererar/ länkar till en sida som handlar kvalité på sperma.

Edit: Dessutom verkar slutsatsen på sidan inte vara att problemet är baljväxter/spannmål utan att vissa foder innehåller för lite taurin.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har fastnat i djungeln att hitta ett bra valpfoder (torrfoder). Jag kan villigt erkänna att när det kommer till foder är jag väldigt...
2
Svar
21
· Visningar
6 297
Hundhälsa Min 4 månadersvalp har hittils ätit Bosch junior maxi för stora hunraser. Av praktiska skäl måste jag nu byta till ett annat foder...
Svar
3
· Visningar
1 262
Senast: Estivuz
·
Hundhälsa Som om det här inte redan vore en jävla skitdag, så var ju även Viktor hos veterinären idag, då han börjat klia sig igen. Hade tyckt det...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 956
Senast: Alexandra_W
·
S
Övr. Hund Ok, nu har jag förstått att det inte spelar så stor roll om man ger valpfoder eller ett bra vuxenfoder till sin valp av storväxande ras...
Svar
5
· Visningar
2 642
Senast: Tippan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp