Byta häst eller inte?

Thrillie

Trådstartare
När jag köpte min häst för tre år sedan hade jag inga ambitioner att träna dressyr/hoppning. Jag var mest intresserad av att ha en kompis för uteritter osv.
Nu har vi börjat komma igång och träna lite mer, min häst är inte direkt utbildad och det är inte jag heller. Det går framåt men väldigt långsamt. Han är inte svårriden, bara outbildad.

Provade att rida en kompis häst som är utbildad MSV dressyr, det var dock länge sen hon tävlades, men man kände en stor skillnad när man red, henne kunde ju till och med jag få att gå helt okej. Det var så kul att kunna testa sig fram när man red, man märkte direkt när man gjorde fel/rätt.

Det skulle vara så himla roligt att ha en häst man kunde lära sig mer på, både i dressyr och hoppning. Jag har inga ambitioner att rida höga klasser i någon gren, jag är inte ens sugen på att tävla. Jag vill bara lära mig mer och känna att jag kommer någonstans.

Men vad gör man?
Skickar hästen på utbildning?
Säljer och köper en läromästare (och fortsätter rida för tränare såklart)?
Fortsätter att rida för tränare på den häst jag har nu och låter det ta sin tid?

Jag tycker så mycket om denna häst, men känner ändå att han inte är helt rätt för mig. Man vet vad man har men inte vad man får.
 
Om det inte känns helt rätt med den hästen du har, då skulle jag ha sålt. Man lägger så himla mycket tid och pengar på sin hobby, så då tycker jag att man ska försöka hitta så rätt som möjligt, magkänslan ska vara bra och kännas tillfredsställd. :-)
 
Om det inte känns helt rätt med den hästen du har, då skulle jag ha sålt. Man lägger så himla mycket tid och pengar på sin hobby, så då tycker jag att man ska försöka hitta så rätt som möjligt, magkänslan ska vara bra och kännas tillfredsställd. :-)

Jaa, hjärnan säger ju så, men jag tycker så mycket om denna häst på alla andra sätt :( Men ridningen är ju ändå en stor del i det hela! Man måste ju vara nöjd där med.
 
Om jag vore som du skulle jag rådfråga min tränare. Vad tycker han/hon, skulle du "behöva" byta häst för att kunna göra det du vill, eller kan du utvecklas på den du har?

Bra tips, har faktiskt inte tagit upp det "seriöst" med tränaren. Har bara sagt att det skulle vara roligt med en mer utbildad häst så jag fick ut mer av träningarna. Eftersom jag själv inte är så duktig att jag klarar av att utbilda honom själv.
 
Jag tycker rådet att fråga tränaren är bra, går det att "göra" den häst du vill ha av hästen du har idag? Kanske tränaren kan rida hästen någon/några dagar i veckan? Om du trivs med hästen i övrigt kan det absolut vara värt att lägga ner lite pengar på utbildningen!
 
Skicka på utbildning. Antingen löser det ditt problem, om inte så får du ändå mer betalt vid försäljning och mer pengar att lägga på en annan häst.
 
Skicka på utbildning. Antingen löser det ditt problem, om inte så får du ändå mer betalt vid försäljning och mer pengar att lägga på en annan häst.

Nja, det beror ju på vad det är för häst hur mkt priset går upp.
Ska man skicka till någon bra, vitt får man kanske betala runt 10 000 kr/mån.
Att utbilda en felriden, äldre häst kan ta lite tid. Det kan bli rätt dyrt.
Utöver att man då ev står utan ridhäst själv, med boxplats som fortfarande kostar etc.
Att dessutom utbilda den så väl att den inte faller tillbaks i gamla fellägen sas om ryttaren fortfarande gör dem tar rätt mycket tid. Jag skulle nog säga att vi pratar närmare 2 år att omprogrammera dem helt.
Hittar man en sån bra läromästare som faktiskt bjussar på saker lite mer och inte nyttjar ryttarens brister fullt så mycket eller så starkt går tillbaks i fellägen att ryttaren just måste korrigera och inte bara göra rätt så tror jag man ska knipa den fort om den ligger i ok prisläge. De är idag rätt få. Just för att det tar runt 2 års mkt konsekvent jobb och ofta också kräver en viss grundmentalitet.

TS
Prata du med din tränare tycker jag!

Fundera kring vad som är viktigast för dig. Vill du lära dig utbilda hästar eller vill du lära dig rida vissa övningar snabbare på en utbildad häst?
Det är olika saker. Och du tar med dig olika lärdomar från dem.
Fundera kring det ekonomiska. Fråga din tränare vad den tror du skulle behöva för hästmaterial och vad en sån borde kosta.
Prova så många hästar du kan få testa. För att skaffa dig referensramar. Då kan du veta vad du vill göra och tycker är kul.
 
Jag tycker rådet att fråga tränaren är bra, går det att "göra" den häst du vill ha av hästen du har idag? Kanske tränaren kan rida hästen någon/några dagar i veckan? Om du trivs med hästen i övrigt kan det absolut vara värt att lägga ner lite pengar på utbildningen!

Ja precis, ska prata med tränaren vid tillfälle och se vad vi kan komma fram till. Låter som en bra ide att tränaren rider min häst ibland! Ja jag trivs ju med hästen för övrigt, så det kanske är värt att lägga ner tid och pengar på den jag har, snarare än att lägga pengarna på en mer "färdig" häst.
 
Nja, det beror ju på vad det är för häst hur mkt priset går upp.
Ska man skicka till någon bra, vitt får man kanske betala runt 10 000 kr/mån.
Att utbilda en felriden, äldre häst kan ta lite tid. Det kan bli rätt dyrt.
Utöver att man då ev står utan ridhäst själv, med boxplats som fortfarande kostar etc.
Att dessutom utbilda den så väl att den inte faller tillbaks i gamla fellägen sas om ryttaren fortfarande gör dem tar rätt mycket tid. Jag skulle nog säga att vi pratar närmare 2 år att omprogrammera dem helt.
Hittar man en sån bra läromästare som faktiskt bjussar på saker lite mer och inte nyttjar ryttarens brister fullt så mycket eller så starkt går tillbaks i fellägen att ryttaren just måste korrigera och inte bara göra rätt så tror jag man ska knipa den fort om den ligger i ok prisläge. De är idag rätt få. Just för att det tar runt 2 års mkt konsekvent jobb och ofta också kräver en viss grundmentalitet.

TS
Prata du med din tränare tycker jag!

Fundera kring vad som är viktigast för dig. Vill du lära dig utbilda hästar eller vill du lära dig rida vissa övningar snabbare på en utbildad häst?
Det är olika saker. Och du tar med dig olika lärdomar från dem.
Fundera kring det ekonomiska. Fråga din tränare vad den tror du skulle behöva för hästmaterial och vad en sån borde kosta.
Prova så många hästar du kan få testa. För att skaffa dig referensramar. Då kan du veta vad du vill göra och tycker är kul.

Du har mycket bra råd! Det som jag ser är det största problemet är att hästen är 11 år och är i stort sett inte utbildad alls. Det kanske bara är att ge upp och inse att det är alldeles för mycket jobb med det för en oerfaren, om det tar två år för en duktig lär det ta många fler år för mig.
Så som jag har tänkt kanske det vore bäst att ha en erfaren häst först och lära sig på innan man ger sig in på att försöka utbilda en häst. Men jag ska prata med tränaren och se! Det kanske inte är omöjligt :)

För tillfället är det ett uppehåll i träningen och ett stallbyte på gång, så jag har lite mer tid att fundera. Det nya stallet kommer ge mig bättre träningsmöjligheter, kanske också möjlighet att rida lektion då och då på en mer utbildad häst.
 
Du har mycket bra råd! Det som jag ser är det största problemet är att hästen är 11 år och är i stort sett inte utbildad alls. Det kanske bara är att ge upp och inse att det är alldeles för mycket jobb med det för en oerfaren, om det tar två år för en duktig lär det ta många fler år för mig.
Så som jag har tänkt kanske det vore bäst att ha en erfaren häst först och lära sig på innan man ger sig in på att försöka utbilda en häst. Men jag ska prata med tränaren och se! Det kanske inte är omöjligt :)

För tillfället är det ett uppehåll i träningen och ett stallbyte på gång, så jag har lite mer tid att fundera. Det nya stallet kommer ge mig bättre träningsmöjligheter, kanske också möjlighet att rida lektion då och då på en mer utbildad häst.

Jag hade inte sett det som ett problem att hästen är 11 år. Förra året köpte jag mig en 8-årig kallblodstravare direkt från aktiv travkarriär och jag ser inte att åldern är något problem för ridutbildningen. Däremot är det mer arbetskrävande med en äldre häst (som kanske har "fel" saker i bagaget) men om din häst bara är outbildad och inte felutbildad så bör det vara lättare. I din sits hade jag ridit för tränare ofta samt åkt iväg på flerdagarskurser så ofta som möjligt för att komma vidare. Att byta häst är inte någon garanti för att det kommer att bli bra, även en utbildad häst ska ju underhållas.
 
Jag hade inte sett det som ett problem att hästen är 11 år. Förra året köpte jag mig en 8-årig kallblodstravare direkt från aktiv travkarriär och jag ser inte att åldern är något problem för ridutbildningen. Däremot är det mer arbetskrävande med en äldre häst (som kanske har "fel" saker i bagaget) men om din häst bara är outbildad och inte felutbildad så bör det vara lättare. I din sits hade jag ridit för tränare ofta samt åkt iväg på flerdagarskurser så ofta som möjligt för att komma vidare. Att byta häst är inte någon garanti för att det kommer att bli bra, även en utbildad häst ska ju underhållas.

Nej självklart är det ingen garanti för att det ska bli bra bara för att man byter häst.
Men, det bör ju vara enklare att underhålla en häst som redan kan än att utbilda en från "grunden", eller tänker jag fel där? Jag har aldrig utbildat en häst så jag vet inte.
Om man köper en mer utbildad häst så fortsätter man ju självklart att rida för tränare så kommer man förhoppningsvis inte att förstöra hästen för att man själv inte är så duktig :)
 
Jag hade vänt mig till min tränare och lagt ned mycket pengar på att låta tränaren utbilda hästen paralellt som den utbildar dig.
Tex att tränaren rider hästen 3 dagar i veckan och du rider för tränaren 1-2ggr i veckan.

Det är så svårt att hitta en häst som man faktiskt älskar och har man en sån så tycker jag det är värt slantarna att utbilda den och sig själv.
 
Om du trivs med individen skulle jag försöka leta upp någon som kan utbilda den när den står hos dig och som du kan göra en plan framåt med. Det kan vara en tränare eller någon duktig ryttare som bor i närheten. Hinner din tränare inte så kanske hen har tips på någon annan ryttare. Det är bra med temaveckor med samma sak som ni fokuserar på gemensamt ur utbildningsskalan...
 
Nej självklart är det ingen garanti för att det ska bli bra bara för att man byter häst.
Men, det bör ju vara enklare att underhålla en häst som redan kan än att utbilda en från "grunden", eller tänker jag fel där? Jag har aldrig utbildat en häst så jag vet inte.
Om man köper en mer utbildad häst så fortsätter man ju självklart att rida för tränare så kommer man förhoppningsvis inte att förstöra hästen för att man själv inte är så duktig :)

Nu har jag aldrig köpt någon färdig häst utan utbildat alla själv (inget enormt antal men 3-4 stycken) men det jag vet är att även den jag har nu som kommit längst i sin utbildning måste påminnas om det ungefär jämt och ständigt. Den går inte där eller gör allt automatiskt bara för att den kan det. Den som inte är så van eller inte vad vid sättet den är riden på får inget gratis så att säga. Jag håller med @pulkaskurk om att det är svårt att hitta en häst man tycker om och att det kan vara värt att utbilda den man har (och man tycker om).
 
För att känna att du själv utvecklas kanske du kan rida lektion på en utbildad häst en dag i veckan? På ridskola eller privat. Då kan du ju också ta med den känslan till din häst, som samtidigt rids av tränare eller annan kunnig utbildare parallellt?
 
@pulkaskurk Ja det är ju sant, det är nog värt att lägga pengar på att utbilda sig själv och hästen om man har en häst man verkligen tycker om. Vill ju inte riskera att stå där med en häst som är rätt "på pappret" men som man inte klickar med.

@Cilva Ja, det har du rätt i, jag menade förstås inte att jag tror att hästen gör allt automatiskt bara för att den kan. Mer bara att det är lättare att lära sig själv på en häst som redan kan. Då gör den ju rätt när man gör rätt, istället som min häst nu som inte alltid förstår vad jag menar. Och det skyller jag ju självklart inte på hästen :)

@purity_666 Det är en bra idé att rida en utbildad häst, så man får in känslan! För mig är det lättare att göra rätt precis dagen efter träningen då man har det färskt i minnet :angel:
 
Nja, det beror ju på vad det är för häst hur mkt priset går upp.
Ska man skicka till någon bra, vitt får man kanske betala runt 10 000 kr/mån.
Att utbilda en felriden, äldre häst kan ta lite tid. Det kan bli rätt dyrt.
Utöver att man då ev står utan ridhäst själv, med boxplats som fortfarande kostar etc.
Att dessutom utbilda den så väl att den inte faller tillbaks i gamla fellägen sas om ryttaren fortfarande gör dem tar rätt mycket tid. Jag skulle nog säga att vi pratar närmare 2 år att omprogrammera dem helt.
Hittar man en sån bra läromästare som faktiskt bjussar på saker lite mer och inte nyttjar ryttarens brister fullt så mycket eller så starkt går tillbaks i fellägen att ryttaren just måste korrigera och inte bara göra rätt så tror jag man ska knipa den fort om den ligger i ok prisläge. De är idag rätt få. Just för att det tar runt 2 års mkt konsekvent jobb och ofta också kräver en viss grundmentalitet.

Javisst beror det mycket på vad det är för häst. En gammal travare stiger inte speciellt mycket i värde, tex. (Tyvärr!) Ute i landet är det billigare med tillridning, här får du en bra tillridning för 5-7000 kr/mån vitt.
Självklart blir det inte en grand prix-häst på en eller två månader, men en bra utbildare kan göra mycket på en månad. Jag förutsätter förstås att det ingår lektioner innan hästen hämtas hem, så att ägaren har glädje av tillridningen.

I allmänhet tycker jag att det gnetas på alldeles för länge i buskarna utan att ta hjälp. Att en rutinerad och erfaren ryttare utbildar ens häst med jämna mellanrum borde vara bästa sättet att utvecklas för ekipaget och öka chansen för en hållbar häst. Alla som någon gång suttit upp på sin häst efter att tränaren har ridit och fått den där wow-känslan vet nog vad jag menar....
 
Pratat med tränare som tidigare sagt är alltid bra. Se om tränaren kan rida hästen och se vad den tycker? Men hade jag varit du hade jag antagligen sålt och köpt en äldre läromästare. Det är lättare att lära sig rida ordentligt/bli bättre av en häst som själv kan.
 
Javisst beror det mycket på vad det är för häst. En gammal travare stiger inte speciellt mycket i värde, tex. (Tyvärr!) Ute i landet är det billigare med tillridning, här får du en bra tillridning för 5-7000 kr/mån vitt.
Självklart blir det inte en grand prix-häst på en eller två månader, men en bra utbildare kan göra mycket på en månad. Jag förutsätter förstås att det ingår lektioner innan hästen hämtas hem, så att ägaren har glädje av tillridningen.

I allmänhet tycker jag att det gnetas på alldeles för länge i buskarna utan att ta hjälp. Att en rutinerad och erfaren ryttare utbildar ens häst med jämna mellanrum borde vara bästa sättet att utvecklas för ekipaget och öka chansen för en hållbar häst. Alla som någon gång suttit upp på sin häst efter att tränaren har ridit och fått den där wow-känslan vet nog vad jag menar....

Jag invände bara mot att det skulle höja priset.

Halvt Kl

I övrigt tycker jag absolut att det är bra att låta tränaren rida hästen oavsett man upplever sig ha prob eller inte.

Jag jobbar själv så med många elever. De kan även få känna på saker med min häst tex.

Klart man kan göra mycket på en månad. Men såna snabba jobb programmerar inte om hästens instinktiva responser i grunden i alla beteenden.
Däremot kan ryttare och häst få en kickstart som med tränarhjälp kan leda någonstans.
Lämnar man till ordinarie tränare så kan man ju fortsätta arbetet hemma sen.
Det förutsätter ju dock att man har en tränare som både tar emot hästar och är bra på att utbilda häst och kan driva på eleven vidare och inte in i samma hjulspår.

Upplever man sig som en kass ryttare kan jag tycka att man bör fundera kring vad för hjälp man regelbundet tar. Har man ingen tränare: skaffa!
Om man har en som regelbundet används och man gör som den säger och försöker träna mellan gångerna tycker jag man bör fundera över vad man har för tränare.
Man ska kunna skönja en kännbar utveckling!
Händer inget på ca 2 månader bör man nog se över konceptet.

En viktig sak jag inte tycker folk vet eller lär ut är varför man gör det man gör och hur man gör det. Det är klart att det är svårt att rida!
Men vet man inte vad som sker i kroppen på en häst när man ger den och den hjälpen, när den rör sig si eller så förstår inte jag hur man ska kunna rida kvalitativt heller.
Så där tycker jag många tränare brister. Man måste ju lära ut så att ridningen blir begriplig. Så folk förstår vad de sysslar med och varför.
Så i min värld är det inte alltid så att alla behöver läromästare i form av utbildad häst. Man behöver en tränare som kan lära ut! Och man behöver förstå!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag kommer inom en överskådlig framtid stå utan häst och har funderat på, om jag vill ha en ny häst och i så fall vilken typ av häst som...
2 3
Svar
57
· Visningar
2 879
Senast: grodan21
·
Hästmänniskan Hej! Jag sålde min häst 2017 efter nästan 4 år tsm då jag ramla av rejält och tyvärr blev väldigt rädd. Från att ha tränat tsm och...
Svar
8
· Visningar
846
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 220
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 276
Senast: WBanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp