Byta häst eller inte?

Jag skulle nog sålt och köpt en häst med bättre förutsättningar att ge mig mer utav ridningen. Det är väldig stor skillnad på att rida en välutbildad häst och att rida en häst som inte är så utbildad. I valet och kvalet vilken häst som pasar en så handlar det väl mycket om vad man vill ha ut av ridningen. Har man en outbildad häst och inte är så erfaren själv lär det ta längre tid att utbilda hästen (och sig själv) och det kräver hjälp - men samtidigt så kan det vara väldigt motiverande att göra framsteg tillsammans. Har man en välutbildad häst och är mindre erfaren själv så kommer man troligen som ryttare snabbare framåt i sin ridning då man får en bättre känsla för vad som är "rätt" och en välutbildad häst kan vara mer "förlåtande" - (iof inte självklart - men på de välutbildade hästar jag ridit så har det varit så).
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag kommer inom en överskådlig framtid stå utan häst och har funderat på, om jag vill ha en ny häst och i så fall vilken typ av häst som...
2 3
Svar
57
· Visningar
2 879
Senast: grodan21
·
Hästmänniskan Hej! Jag sålde min häst 2017 efter nästan 4 år tsm då jag ramla av rejält och tyvärr blev väldigt rädd. Från att ha tränat tsm och...
Svar
8
· Visningar
846
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 220
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 276
Senast: WBanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Engelsk grammatik
  • Svensk politik nr 3
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp