Byta hovslagare eller inte?! Hjälp.

K

Kedinga

Hejsan alla trevliga bukefalister!
Efter att ha läst på bukefalos i många år utan att bli medlem så är det första gången i mitt liv jag är i behov av hjälp och råd.

Det ligger till så här.
Mitt ena sto som är 20 år har i hela sitt liv bara haft två hovslagare och den ene i 12 år som gick bort för 12år sedan och den andre hovslagaren i 8 år som nu pensionerat sig.
Har en liten shettis med som går hemma som sällskapshäst till mitt som går barfota och inte behöver verkas lika ofta som mitt sto.

Jag hittade en hovslagare till mitt sto i höstas som fungerade jättebra.
Förutom en incident som inträffade förra gången hovslagaren var här mellan honom och min man.
Det var då så att hovslagaren hade kommit 1 och ½ timme innan bestämd tid och klampat rakt in i våran trädgård där våran vakthund låg utomhus utan att ha ringt att han skulle komma tidigare.
Denna hund är vakthund och av den sortens ras som är revirbunden och
släpper inte in okända personer i trädgården.
Plus att det står tydlig lapp på grinden in i trädgården här vaktar det en vakthund samt telefonnummer in till huset så att personer som behöver komma i kontakt med oss.
Min mamma blev sur på hovslagaren och sa att man klampar inte bara in sådär om det är skyltat på grinden om vakthundar.

Det värsta den gången att hovslagaren var stressad och uppjagad under den tiden denne skulle sko mitt älskade sto som är världens snällaste och avgudar hovslagare med hela sin själ. Anledningen var det att hovslagaren skulle iväg och hämta sitt barn som var på kalas.
Jag erbjöd mig om det var så bråttom så skulle denne kunna bestämma en annan tid för skoning till mitt sto.
Men hovslagaren lugnade sig en del och skodde klart.
Men jag fick lite av en dålig känsla i maggropen.

Nu till det krångliga.
I Fredags då jag skulle ringa hovslagaren och beställa tid till båda mina hästar så eftersom jag bytt till ny mobil så hade jag inte kvar hans nummer utan ringde nummerupplysning och frågade där efter dennes nummer.
Jag fick 3 mobilnummer hovslagaren hade och ringde från min mobil först till den ene men utan svar. Så jag ringde det andra numret och fick tag på hovslagaren och beställde tid utan problem och samtalet flöt på i en trevlig ton.

En dag senare ringer det i min mobil och jag svarar och den i andre änden lägger på utan att presentera sig.
Några minuter senare så ringer det igen från samma nummer och då presenterar sig personen och det visar sig vara hovslagaren som då i brysk ton undrar varför jag ringt till hans barns telefon.
Jag frågar vad hovslagaren menar och får en otrevlig utskällning från denne om att jag skulle ha ringt hans barns mobil på Fredagen en timme efter jag ringt och beställt tid hos honom.
Det visade sig att det första mobilnumret jag fått från nummerupplysningen var hans barns mobil men stod i hovslagarens namn.
Efter ytterligare samtalande om att jag försäkrade mig om att jag ringde det första numret nån minut innan jag ringt hovslagaren på hans andra mobil eftersom jag inte fått något svar på det första numret.
Men hovslagaren var inte nöjd med den förklaringen och jag sa att det var så det låg till och fick till svar ett kort hej då från honom´. samt ett klick i luren på andra sidan.
Jag kollade min mobil för säkerhets skull om jag kanske ringt hovslagarens barn utav misstag eller om jag råkat komma åt fel uppringingsknappen av misstag.
Men jag hade inte ringt varken hovlsagarens barn eller någon annan av misstag helt enkelt.
Och efter det så blev jag rädd. Och så kom kden dåliga känslan tillbaka i magen från förra gången hovslagaren var här.

Det jag undrar nu överdriver jag en del och är helt enkelt bara löjlig och ska behålla hovslagaren.
Eller ska jag lyssna på mina känslor av rädsla och att det är något som känns dåligt och försöka hitta en annan hovslagare.
För ärligt talat så efter det samtalet så är jag för skrämd att ens våga ringa hovlsagaren.
Och jag vänder mig till er kära bukefalister om råd och hjälp.:bow::bow:
///Kedinga.
 
Sv: Byta hovslagare eller inte?! Hjälp.

Jag hade bytt. För risken är att om ni känner er obekväma med varandra, kommer det bli dålig stämning och det känner hästen av.

Plus att jag aldrig hade vågar inga hovslagaren igen.:o
 
Sv: Byta hovslagare eller inte?! Hjälp.

tycker han låter som en skum typ.

jag menar bara med det här du skriver

Jag erbjöd mig om det var så bråttom så skulle denne kunna bestämma en annan tid för skoning till mitt sto.
Men hovslagaren lugnade sig en del och skodde klart.
Men jag fick lite av en dålig känsla i maggropen.

hade han tänkt halvsko hästen, och komma tillbaks en annan dag eller?

man vill ju ändå kunna lita på att ens hovis gör ett bra och ordentligt jobb och inte bara snabbhafsar igenom hästen.

nej följ din magkänsla och hitta en annan!
(exempelvis någon som kan läsa "varning för hunden"-skyltar :angel: )
 
Sv: Byta hovslagare eller inte?! Hjälp.

Äsch, det finns väl fler fiskar i sjön? Varför dras med en hovslagare som det inte funkar tillfredställande med?
 
Sv: Byta hovslagare eller inte?! Hjälp.

Jag skulle gått på magkänslan! Känns det skumt, så byt! Oftast visar det sej att man har rätt, i den första känslan man känner..vem vet, kanske han visar sej vara en knäppgök, som inte är trevlig mot hästen, då du inte är med..han verkar iallafall ha svårt för att behärska sej...
 
Sv: Byta hovslagare eller inte?! Hjälp.

Jag hade bytt hovslagare. Jag skulle helt enkelt inte vilja vara kund hos någon som betedde sig så otrevligt mot mig.
 
Sv: Byta hovslagare eller inte?! Hjälp.

Byt innan det händer ngt
 
Sv: Byta hovslagare eller inte?! Hjälp.

Byt säger jag med! Man ska gå på sin magkänsla.
 
Sv: Byta hovslagare eller inte?! Hjälp.

klart du ska byta,skulle aldrig ha en hovslagare som ja har dålig magkänsla av.. Deras jobb är att kunna ta folk och hästar och dig verkar han inte speciellt trevlig emot.. Skulle du nu vilja ha kvar honom ska han komma med en vettig förklaring på sitt beteende..
 
Sv: Byta hovslagare eller inte?! Hjälp.

Sen våran gamle trotjänare gick i pension för ett par år sen har vi haft några riktigt udda typer, det verkar inte finnas så många ordentliga hovslagare. Vad är det med hovslagare och det här med att passa tider, eller iaf dagar?
Har hittills inte lyckats få hit en enda som kommit den bestämda dagen. Jag tycker det är dåligt, kan man inte i så fall ringa om man får förhinder, nej tydligen inte. Nu har vi gett upp och håller fast vid den vi gillar, trots att även denne missat hela två gånger samma vecka!! :eek:

Har finkammat hela distriktet känns det som, just nu känns det som att det inte hör till hovslagares natur att passa sina möten eller vad man ska kalla det.
 
Sv: Byta hovslagare eller inte?! Hjälp.

Gud, jag skulle ha bytt utan och blinka! :crazy:
Tycker det är jätteviktigt att kunna lita på och ha en bra relation till alla som "servar" ens häst, vare sig det är hovslagare, veterinär, tränare osv. Hoppas du hittar någon ny, kunnig och trevlig hovis!
 
Sv: Byta hovslagare eller inte?! Hjälp.

Byt, byt, byt. Det finns många hovslagare och säkert någon som du och ditt sto kan trivas med.
 
Sv: Byta hovslagare eller inte?! Hjälp.

kl
Jag har sagt till min gamle hovis att han inte får sluta innan min häst lägger sig ner för sista gången. Jag vill INTE byta hovis. Har haft honom nästan hela tiden jag haft häst.
 
Sv: Byta hovslagare eller inte?! Hjälp.

Håller med de andra BYT!

Även fast jag vet att bra, trevliga hovslagare växer inte på träd inte här i alla fall.

Även jag har haft oturen att få dumskallar som hovslagare, dom som vill komma samma dag som man ringer el ringer och ändrar tid varje gång, för att sedan inte svara utan verkar ha slutat existera.

Men nu till en solskens historia det är min Nya hovis han är helt underbar:)
då min häst haft fula hovar pga hovisar som inte kommer och strular så har jag nu en som ringer och säger har du tid så kommer jag då el då. bara för att han vill hästens bästa , då min häst varit lite knepig att få upp fötterna på men som med denna hovslagare är helt underbar. Dom litar helt och fullt på varandra. coh det är GUL värdt.

Hoppas du hittar en lika nra hovis som jag:laugh::laugh:
 
Sv: Byta hovslagare eller inte?! Hjälp.

Hejsan.
Tack för alla svar och råd.
Jag svarar alla.
jag har bestämt migför att ta erat råd och byta hovslagare innan det händer något allvarligare.
Idag har jag varit på hovslagarjakt...och ringt runt som en galning till alla tänkbara hovslagare i trakten. Jag har lyckats och få tag på en hovslagare som har ett bra rykte om sig och som jag bokat tid med inom en snar framtid.
Då återstår det bara en sak att göra som är att ringa den ordinarie hovslagaren.
Det jag nu ber er om kära kloka bukefalister är hur är bästa sätt "göra slut" med hovslagaren utan att det ska kunna bli en större diskussion?
///Kedinga
 
Sv: Byta hovslagare eller inte?! Hjälp.

Ärligast och enklast är att bara ringa och boka av och lite snabbt förklara varför. Är det en seriös hovis så säger han ok och önskar lycka till.
 
Sv: Byta hovslagare eller inte?! Hjälp.

Jag är ganska så skrämd av denna hovslagare...och våga inte ringa...kan man skicka ett sms istället eller är det för fegt?!
 

Liknande trådar

Tjatter Har senaste tiden blivit uppringd av nummer från Belgien. Svarar inte utan trycker bort det hela tiden, vilket gör att de ringer igen...
Svar
13
· Visningar
7 202
Senast: Otherside
·
Relationer Hej! En situation som känns som ett svek för mig men som jag måste få hjälp med att reda ut annars känns det som att vår relation är...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
9 073
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 394
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Jag misstänker att en person i min närhet dricker mer alkohol än vad som är bra. När hen är på besök hos mig tar hen ofta med en flaska...
Svar
9
· Visningar
1 815
Senast: startpompe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp