Byta psykolog?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har gått 11 gånger hos den nya psykologen. Under tiden har i princip inget blivit bättre, mer än att jag klarar av att borsta tänderna nu. Men jag får fortfarande panik av saker jag hör eller av andra småsaker. Det är inte rimligt att reagera som jag gör och jag har inte lärt mig att reagera rimligare med den psykolog jag går hos. Jag har sagt detta till hen, men hen tyckte massor hade blivit bättre. Vad har blivit bättre? Bara tandborstningen vad jag vet. Hen bad mig skriva upp saker under veckan mellan våra möten om saker som blivit bättre, men jag kommer inte på något alls.

Och med tanke på att man inte får mer än absolut max 40 gånger så känns det som läge att byta. Haken är bara att jag då måste åka hela vägen ända in till stan för terapi. Det finns nämligen ingen annan terapeut på orten där jag bor. Och hur kul är det att sätta sig i bilen efter terapin när man kanske är uppe i varv och mår dåligt? Räknar liksom med det.

Jävla skitfobi. Panik och illamående var och varannan dag. Får väl dras med skiten tills jag dör.
 

Okej det skulle kanske gynna dig att kunna jobba med det hemma också på en nivå som känns bra såklart.
Min syster har fobi för ormar och fick börja med att titta på tecknad bilder av ormar och det var svårt till en början.

Finns det nått sånt som du själv skulle kunna börja med? Som känns okej ändå och sen gå vidare till bilder som visar mera av din fobi osv. För att själv hjälpa dig i fobin.
Jag vet inte hur jag ska kunna hindra paniken. Och jag går ju inte i kbt-terapi.

När jag gick i kbt-terapi för ett antal år sedan så var det vid en hemövning som jag nästan svimmade och som jag sedan inte redde ut. Det blev som ett trauma.

Jag får panik även när någon på t.ex. radion nämner något som jag tycker är otäckt.
 
Jag vet inte hur jag ska kunna hindra paniken. Och jag går ju inte i kbt-terapi.

När jag gick i kbt-terapi för ett antal år sedan så var det vid en hemövning som jag nästan svimmade och som jag sedan inte redde ut. Det blev som ett trauma.
Det är därför du ska hitta nått som är okej utan att du får panik men om det inte finns nått som känns okej att börja med så blir det svårt men kan vara värt att ta upp med psykologen så ni kanske kan hitta nått så att du kan ”träna” hemma också på en nivå som känns bra
 
Det är därför du ska hitta nått som är okej utan att du får panik men om det inte finns nått som känns okej att börja med så blir det svårt men kan vara värt att ta upp med psykologen så ni kanske kan hitta nått så att du kan ”träna” hemma också på en nivå som känns bra
Jag vet ju inte riktigt vad det skulle vara. :(
 
Vill inte vara otrevlig, men har du inte gått hos flera olika psykologer genom åren?
Tycker du att det funkat bättre med någon av de andra?
 
Vill inte vara otrevlig, men har du inte gått hos flera olika psykologer genom åren?
Tycker du att det funkat bättre med någon av de andra?
Jag har valsat runt i psykiatrin sen jag var barn. Så givetvis har jag träffat rätt många psykologer. Tyvärr verkar jag vara terapiresistent, men har ändå hoppats på att det ska gå bättre någon gång. Och nu har jag ju pressen på mig att må bättre inom 29 veckor. Sen blir jag utan hjälp.

Och den där pressen är fan inte kul nånstans. Utan den hade jag kunnat låta saker ta tid.
 
Det går inte så fort som du vill, 11 gånger är ju inget och du har redan lärt dej hur du ska hantera att borsta tänderna.
Du har även skrivit innan att det är det sista och sedan får du inte mer och det har du ändå fått. Har jag inte helt fel så har jag för mig att du skrev om att du inte kommer få mer hjälp enda sedan den du slutade hos som tyckte du var lillgammal och sedan efter och under varje typ av hjälp så har du uttryckt samma.
 
Det går inte så fort som du vill, 11 gånger är ju inget och du har redan lärt dej hur du ska hantera att borsta tänderna.
Du har även skrivit innan att det är det sista och sedan får du inte mer och det har du ändå fått. Har jag inte helt fel så har jag för mig att du skrev om att du inte kommer få mer hjälp enda sedan den du slutade hos som tyckte du var lillgammal och sedan efter och under varje typ av hjälp så har du uttryckt samma.
Det är väl ändå rätt stor skillnad på att bli utkastad från psykiatrin och ha psykiatri inom LOV. Att ha de senare är definitivt bestämt att man inte får mer än 40 gånger inom LOV. Man får 20 gånger först och kan sedan få förlängt ytterligare 20 gånger. Därefter tar det slut. Det finns annan psykiatri än LOV men tror då inte att jag får jobba med min fobi. Ska jag få möjlighet att jobba med min fobi efter LOV så måste jag betala själv och jag har verkligen ingen aning varifrån jag ska ta de pengarna.
 
Kanske du kan betala själv för den psykolog du vill ha när du börjar jobba igen?

(Skrivet med all välvilja).
Och med sorg så måste jag välja om jag ska kunna ha en dräglig pension (att spara till) eller betala för fobiträning. Tror att jag aldrig får så bra lön att jag kan få båda. Behöver också investera i nytt avlopp och solceller.

Önskar att farsan lämnar efter sig ett bra arv. Men tvivlar på det. Han har 4 avkommor och tror han levt fattigt som pensionär.
 
Det är väl ändå rätt stor skillnad på att bli utkastad från psykiatrin och ha psykiatri inom LOV. Att ha de senare är definitivt bestämt att man inte får mer än 40 gånger inom LOV. Man får 20 gånger först och kan sedan få förlängt ytterligare 20 gånger. Därefter tar det slut. Det finns annan psykiatri än LOV men tror då inte att jag får jobba med min fobi. Ska jag få möjlighet att jobba med min fobi efter LOV så måste jag betala själv och jag har verkligen ingen aning varifrån jag ska ta de pengarna.
Fast varje gång så har du skrivit att det är sista och än har det inte varit så. Kan vara bra att tänka på när du är stressad av att inte få mer hjälp, det har hittills inte hänt att du blivit utan hjälp och kommer inte bli det igen även om det inte är säkert att det blir i samma form så blir du inte utan.
 
Fast varje gång så har du skrivit att det är sista och än har det inte varit så. Kan vara bra att tänka på när du är stressad av att inte få mer hjälp, det har hittills inte hänt att du blivit utan hjälp och kommer inte bli det igen även om det inte är säkert att det blir i samma form så blir du inte utan.
Efter LOV är jag hänvisad till ett ställe som har utbildad personal i trauma, anknytning, schematerapi, beroende, mindfulness, sorgebearbetning, konflikthantering och handledning. Inget om fobier. Så jag vet inte vart jag ska vända mig med min fobi.
 
Efter LOV är jag hänvisad till ett ställe som har utbildad personal i trauma, anknytning, schematerapi, beroende, mindfulness, sorgebearbetning, konflikthantering och handledning. Inget om fobier. Så jag vet inte vart jag ska vända mig med min fobi.
Mycket händer på över ett halvår (om det är en träff 1 gång i veckan). Finns ju ingen anledning att redan titta på alternativ för en enskild när det är så långt kvar på nuvarande.
 
Du tycker 11 gånger är många (med tanke på hur du uttrycker dej om att varför du inte kommit längre) medan 29 gånger till är inte långt kvar?

Är det 1 gång i veckan och 29 gånger kvar så är vi ju inne i mitten/slutet av juli.
Alltså, tidspressen stressar mig. Hur svårt kan det vara att förstå? Jag behöver faktiskt lite förutsägbarhet i mitt liv.
 
Alltså, tidspressen stressar mig. Hur svårt kan det vara att förstå? Jag behöver faktiskt lite förutsägbarhet i mitt liv.
Förutsägbarhet som det ser ut nu så har du denna hjälp i över ett halvår till.

Så nej det är inte svårt att förstå men svårt att efterleva eftersom mycket händer på över ett halvår (både med dej och med dom som jobbar där och kommunen som kan få andra direktiv på hur dom ska göra).
Gissar på att du även känt att tidspress även om du haft en 2 årig plan och stressat pga att den kan ändras då livet ändras för dom som jobbar med att hjälpa dej.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
2
Svar
31
· Visningar
1 738
Senast: Sasse
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 414
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 425
Senast: Exile
·
  • Artikel
Dagbok Jag är trött jämt. Och veckan som varit var lite strulig. I tisdags var jag tvungen att tappa upp honung på burkar. Det tog sin tid så...
2
Svar
32
· Visningar
4 965
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp