Byte av kamerasystem....

Sv: Byte av kamerasystem....

:banana: nu hoppas jag på snabb leverans. Ville köpa ett 50 mm (1.4) också men ingen verkar ha det inne som tar vettigt pris för det dvs... så det får bli senare.... :)
 
Sv: Byte av kamerasystem....

Du som håller på mkt med bilder, vad har du för skärm till din dator där du hanterar bilderna du tagit?
 
Sv: Byte av kamerasystem....

Kom också ihåg lite generella riktmärken.

Undvik TN panel, då är det klart bättre med IPS och s-PVA. Betraktningsvinkeln bör ligga på minst 170/170, helst bättre, annars blir ofta färgerna konstiga mot kanterna. Kör du med en laptop är LED skärmarna bättre än de gammaldags skärmarna. Dessutom, en bra bildbehandlingsskärm är sällan särskilt snabb, så om du skall spela spel och bildbehandla på samma får du ge vika på något, då är det bättre med en "långsam" 8ms skärm än en snabb 2ms skärm. Det finns dock undantag, t.ex. Samsung 226BW är en spelskärm som också är bra för bildbehandling då den har en bättre variant av TN panel. Kostar under 3000:- och är en bra kompromiss och ett bevis på att det går att hitta billiga saker som är bra också.

Ju större skärm desto svårare är det att få bra kvalité för pengarna. 20-22 tum är perfekt i förhållande pris/storlek/kvalité.

Kalibrering är A och O. Oavsett om skärmen är fabrikskalibrerad eller inte så behövs den kalibreras i förhållande till ljuset i den miljö du arbetar i. Själv kör jag spyder 3 pro som är kanon, även eye one 2 är bra. Däremot har jag haft pantone huey en gång i tiden och bytte för att jag inte var nöjd.

Om du har mycket pengar att lägga så köp en lite dyrare Eizo, Nec, Samsung, BenQ eller Lacie. De gör alla bra skärmar för bildbehandling i priser över 10,000:-

Lycka till.
 
Sv: Byte av kamerasystem....

Vilken djungel det är, kan jag klara mig med 22" FlexScan S2231WSE WideScreen som du länkade till? Och så kalibrera med Spyder 3 pro? En okej start?

Vad mer ska jag tänka på då det kommer till datorn? Grafikkort?

Tänkte dra iväg beställningen på datorn under veckan så jag har mkt att läsa mig in på....
 
Sv: Byte av kamerasystem....

Just ja en till fråga till er med koll, vilket program rekommenderar ni att konvertera RAW-filerna i, jag har varit så lat och kört JPEG för det mesta sista året... dels pga datastrul (2 datorer som dött senaste tiden) och för att jag inte orkat sitta och fixa med bilderna :angel: men nu blir det andra bullar, nu är suget igång igen :)
 
Sv: Byte av kamerasystem....

Ja, du klarar dig fint med skärmen och kalibreringsverktyget.

Så länge du inte aktiverar openGL i CS4 så klarar du dig med vilket sunkigt kort som helst, även inbyggda på moderkortet som är riktigt dåliga. Du klarar dig alltså väldigt bra med det du har, oavsett vad du än har.

Det beror på vad du skall göra. Personligen tycker jag Lightroom är det enda som är bra nog för mig numera, dels har du en massa kontroll och koll på allt, men det går också väldigt fort, vilket kan vara viktigt. Jag plåtade ett bröllop nyligen där kunderna ville ha oretuschade bilder ett par dagar efter för att visa för släkt, det skulle jag aldrig klarat med capture NX som går sjukligt segt. Lightroom är det enda vettiga i min mening. Det är dessutom någorlunda billigt i jämförelse med photoshop och med tanke på hur kraftfullt och effektivt det är.

Jag har kört mycket lightroom på en dual core 1.8 med 2 gig ram och det har flytit på helt okej. Numera när jag kör quad 2.66 och 4 gig ram så går det så fort så man slipper vänta helt, allt går skitfort.
 
Sv: Byte av kamerasystem....

Vad säger ni om dessa... ska vara till macro (och porträtt ibland kanske om det går):

Alt 1. Nikon AF-S 105/2,8G IF ED VRII Micro-Nikkor ca 8000 kr (värt pengarna i jämförelse med de andra två?)
Alt 2. Tamron AF SP 90/2,8 Di Macro 1:1 till Nikon ca 4000 kr
Alt 3. Sigma EX 70/2,8 DG Macro 1:1 för Nikon AF ca 4000 kr
 
Sv: Byte av kamerasystem....

Brännvidden avgör arbetsavstånd vid närgräns.

Med det sagt kan jag säga att jag äger både Tamron 90 och 105mm VR2.
Båda är extremt bra och skarpa, men jag som jobbar mycket med porträtt tycker att 105:an är snäppet bättre, dels ger det en finare look på huden och bibehåller skärpa på ögon och mun på ett sätt som tamron 90 inte klarar av. Därmed inte sagt att tamron 90 är dåligt, om 105mm vr är en 10:a är tamron 90 en 9:a.

Dessutom har 105mm vr IF och fokuserar alltså helt internt medan tamron 90 väger till nästan dubbla längden vid närgräns och låter en del och har rätt långsam AF, medan 105mm vr har snabb af för macro och är helt tyst. Optiskt är de väldigt nära, men andra saker skiljer. Vad du tycker är värt pengarna är upp till dig, men personligen skulle jag inte vilja vara utan min 105:a för porträtt, men å andra sidan jobbar jag ju med det också.

Har hört gott om sigma 70, men vad jag sett på bilder tycker jag ändå att tamron och 105mm vr är snäppet bättre.

Sen som sista tillägg skall jag säga att 105mm vr ger en något mer ihoptryckande telelook än de andra som är sjukt snyggt på porträtt, inga stora näsor här inte!
 
Sv: Byte av kamerasystem....

Jag tror jag kommer investera i 105an...

En till fundering, ett zoomobjektiv som inte behöver vara så ljuskänsligt, ska användas utomhus typ vid semesterresor, sommaren utomhus som allroundobjektiv då man inte orkar konka med sig hela stora kameraväskan? Känns inte som att man orkar dra runt på ett 70-200/2.8 :angel: direkt som jag först övervägde...

Jag ändrade i min order förresten så det blir 17-50/2.8 och ett 50/1.8 till att börja med...
 
Sv: Byte av kamerasystem....

Har du bra ljus funkar ju t.ex. 18-200 bra. Men det är rätt mjuktecknande precis som alla superzoomar. Vad jag hört ska Tamrons superzoomar vara rätt bra för stålarna.

Annars säger dom ju att t.ex. 16-85 är ovanligt bra för omfånget.
 
Sv: Byte av kamerasystem....

Lycka till nu och ta fina bilder med din D90 :)
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag har bestämt mig för att jag ska köpa en kamera åt mig själv i julklapp. Jag har för närvarande en Nikon D90, men skulle vilja...
2
Svar
24
· Visningar
5 494
Senast: Tousse
·
IT & mobiler Ja jag sitter ju här med min Nikon D90 å nej jag vill fortfarande upp i fullformat. Jag ångrar mig. Vad har jag gjort? :rofl: Lagt ner...
Svar
15
· Visningar
1 182
Senast: Mammadutt
·
J
IT & mobiler Är det ett stort negativt nerbyte? Jag inhandlade en D300 för kanske 2-3 månader sedan och jag känner att jag kanske inte riktigt kan...
Svar
10
· Visningar
978
Senast: Irenes
·
S
IT & mobiler ISO: Iso är kortfattat hur ljuskänslig sensorn ställs in att vara (Filmen på analoga kameror). Desto högre iso tal desto mer ljus...
2
Svar
29
· Visningar
4 701
Senast: Mitra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp