Bukefalos 28 år!

C-körkort

SoffiProppi

Trådstartare
Visste inte vart tråden skulle ligga så provar här. Jag skulle vilja ta C-körkort, men undrar lite vad det skulle tänkas kosta, och hur man kommer undan billigast. Måste man ta lektion på en körskola eller skulle det räcka att bara övningsköra med en med C-kort och sen kanske ta en lektion inför uppkörningen? Många frågor, men någon här måste väl ha tagit C-körkort nyligen? :) Har försökt googla, men hittar inget tillförlitligt... :)
 
Sv: C-körkort

I och med att du behöver även ta Ykb (yrkesförarebevis) för att kunna få jobb, så bukar kortet hamna på allt mellan 25 000 - 45 000kr. Beror lite på var skolan ligger och om Ykbn ingår.

Ykb:n går även att göra på en blandning av distans. Hälften hemma och praktiska ute. Brukar hamna på 8000kr.
Ykbn görs oftast på 1-2 veckor, varje dag i grupp. Brukar kosta ca 18 000 - 25 000kr.

Ykbn behövs inte på arbeten som typ spolarlastbil, Tma mm. Alla yrken där inte en transport görs. Dock är det en fråga innan det även krävs ykb inom dessa yrke. Alla lastbilschaufförer (som kör transporter) måste ha Ykb senast år 2016.
 
Sv: C-körkort

Oj såg st där var fler frågor!

Det är suveränt om du kan övningsköra men någon. Men jag skulle rekommendera iallafall 5st lektioner, då det är mycket ecodriving och säkerhet som ska in. Ecodrivingen tycker iallafall inte jag är ett dugg lik som vid personbil, så den behövs tränas in!
 
Sv: C-körkort

I och med att du behöver även ta Ykb (yrkesförarebevis) för att kunna få jobb, så bukar kortet hamna på allt mellan 25 000 - 45 000kr. Beror lite på var skolan ligger och om Ykbn ingår.

Ykb:n går även att göra på en blandning av distans. Hälften hemma och praktiska ute. Brukar hamna på 8000kr.
Ykbn görs oftast på 1-2 veckor, varje dag i grupp. Brukar kosta ca 18 000 - 25 000kr.

Ykbn behövs inte på arbeten som typ spolarlastbil, Tma mm. Alla yrken där inte en transport görs. Dock är det en fråga innan det även krävs ykb inom dessa yrke. Alla lastbilschaufförer (som kör transporter) måste ha Ykb senast år 2016.

Måsta man ha YKB även för att köra hästtransporter? Vill alltså inte jobba som yrkeschaufför, utan köra till och från olika tävlingar med hästarna :)
 
Sv: C-körkort

Oj såg st där var fler frågor!

Det är suveränt om du kan övningsköra men någon. Men jag skulle rekommendera iallafall 5st lektioner, då det är mycket ecodriving och säkerhet som ska in. Ecodrivingen tycker iallafall inte jag är ett dugg lik som vid personbil, så den behövs tränas in!

Okej, tack! Jag hade nämligen hört att det var krav på körlektioner vid c-körkort, men det lät orimligt så ville dubbelkolla. 5 lektioner kan jag leva med, så kan jag övningsköra med en bekant :D
 
Sv: C-körkort

Ska du köra dina egna hästar eller andras utan betalt så tror jag inte du behöver ykb! :) Så fort du kör andras och får betalt räknas det nog som djurtransportör => Ykb behövs!

Om jag minns helt rätt så har inte transportstyrelsen egen lastbil, så du måste köra upp via körskola. Där av att du måste ta körlektioner, de lånar inte ut sina lastbilar hur som helst. ;) Dessutom är det väldigt nyttigt att få prova köra lite olika ekipage.

Räkna iallafall med att en körlektion kostar runt 1800kr/st. Själva uppkörningen går nog på 2500 kr. Så om jag var du hade jag letat upp en körskola med bra betyg och pris! Och iallafall haft 15 000kr sparat! :)
 
Senast ändrad:
Sv: C-körkort

Ska du köra dina egna hästar eller andras utan betalt så tror jag inte du behöver ykb! :) Så fort du kör andras och får betalt räknas det nog som djurtransportör => Ykb behövs!

Om jag minns helt rätt så har inte transportstyrelsen egen lastbil, så du måste köra upp via körskola. Där av att du måste ta körlektioner, de lånar inte ut sina lastbilar hur som helst. ;) Dessutom är det väldigt nyttigt att få prova köra lite olika ekipage.

Räkna iallafall med att en körlektion kostar runt 1800kr/st. Själva uppkörningen går nog på 2500 kr. Så om jag var du hade jag letat upp en körskola med bra betyg och pris! Och iallafall haft 15 000kr sparat! :)

Aha, så om jag jobbar som tävlingsgroom och kör andras hästar i andras lastbilar så krävs YKB? Attans!

Tack för alla dina svar! Här ska letas körskola! :D
 
Sv: C-körkort

Jag är inte helt hundra! Jobbar du som tävlingsgroom så är inte ditt själva yrke att förflytta hästar. Inte som en hästtranspotör som bara kör hästar. :idea:

Ring transportstyrelsen, dom kan ge dig ett helt korrekt svar på denna frågan! :D
 
Sv: C-körkort

Om jag minns helt rätt så har inte transportstyrelsen egen lastbil, så du måste köra upp via körskola.

Nu ska jag inte vara sån men det är Trafikverket man kör upp inför (de har nog inte heller lastbilar dock). Transportstyrelsen fixar det juridiska och allt papper medans Trafikverket tar det praktiska :)
 

Liknande trådar

Fordon (Jag skulle vilja döpa tråden: Finns det någon som vill spränga min bil?) Efter att ha haft ett minst sagt vansinnigt frustrerande år i...
2
Svar
30
· Visningar
2 887
Senast: Migo
·
Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 336
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Jag har PMDS som yttrar sig så att två dagar innan mens får jag otroligt kort stubin och snäser av allt och alla, för att sedan på...
2
Svar
24
· Visningar
1 993
Senast: skiesabove
·
  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 494
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp