Canny Collar

iNHALE

Trådstartare
Är det någon som vet något om Canny Collar? Har en vän som blivit rekommenderad detta av sin instruktör på sin stora starka hund som gör utfall för att h*n lättare ska kunna hålla den medan de tränar. Det påstås vara snällare mot hundens nacke än en vanlig nosgrimma eftersom man fäster kopplet bak i nacken som på ett vanligt halsband istället för under hakan och hundens huvud får därmed inte några ryck i sidled. Var tvungen att googla när jag hörde om det, har inte sett någon sån grimma i verkligheten någonsin. Någon som har erfarenhet?
 
Har aldrig sett dem tidigare me googlade och ser ut att vara exakt samma skit. Dom är gjort för att vara obekväma och skapa obehag (gjord av hårda syntetmaterial som skär in under ögonen på hunden om de sitter på labrador eller liknande).

I det avseendet också hur det ligger ann under ögonen på hunden så känns det nästan som att det skulle vara värre att man drar åt dem bakåt istället för åt sidan?

Har som sagt inte sett grimma IRL bara googlat men spontant ser det ut som samma skit.

Lite trådkapning men både när det gäller grimmor och antidragselar så är det ju allt som oftast gjort I ovaderat syntetmaterial- gjord för att faktiskt va obekväma och de skapar lätt skav.
Men det är ju inte den funktionen man marknadsför snarare tvärt om. Att man på ett oskadligt och lätt sätt ska få bättre kontroll över sin hund.

Ta nosgrimman - funktionen ska vara att få kontroll över hundens huvud och knipa igen runt nosen. Funktioner som inte borde blir nämnvärt påverkade om materialet som används är mjukt rundsytt läder exempelvis? Det är ju sällan man ser en grimma till till häst vara gjord i liknande syntetmaterial utan att ha någon form av vaddering in mot hästen?

Antidragselar "lider ofta av syndrom". Men en vanlig sele exempvis för spår är ju sällan ovaderad (jag skulle aldrig använda en ovaderad sele). Ändå är ju inte tanken- som når ut till allmänheten- att andridragselar ska skava, vara obekväma eller på annat sätt vara skadlig (även om de flesta vet att de trots allt är slutresultatet om de används permanent) utan de ska "bara dra hunden ur balans".

Vad är det jag inte fattar här? Känner mig som ett fån varje gång en kursare kommer och frågar om dessa hjälpmedel sitter bra på deras hundar -jag fattar liksom inte hur de ska kunna sitta bra (där med inte sagt att jag inte har förståelse för att lilla tanten på 45 kg utan tidigare hundvana kan behöva hjälpmedel för att få kontroll över en unghunds hanne i samma viktklass) ?
 
Har aldrig sett dem tidigare me googlade och ser ut att vara exakt samma skit. Dom är gjort för att vara obekväma och skapa obehag (gjord av hårda syntetmaterial som skär in under ögonen på hunden om de sitter på labrador eller liknande).

I det avseendet också hur det ligger ann under ögonen på hunden så känns det nästan som att det skulle vara värre att man drar åt dem bakåt istället för åt sidan?

Har som sagt inte sett grimma IRL bara googlat men spontant ser det ut som samma skit.

Lite trådkapning men både när det gäller grimmor och antidragselar så är det ju allt som oftast gjort I ovaderat syntetmaterial- gjord för att faktiskt va obekväma och de skapar lätt skav.
Men det är ju inte den funktionen man marknadsför snarare tvärt om. Att man på ett oskadligt och lätt sätt ska få bättre kontroll över sin hund.

Ta nosgrimman - funktionen ska vara att få kontroll över hundens huvud och knipa igen runt nosen. Funktioner som inte borde blir nämnvärt påverkade om materialet som används är mjukt rundsytt läder exempelvis? Det är ju sällan man ser en grimma till till häst vara gjord i liknande syntetmaterial utan att ha någon form av vaddering in mot hästen?

Antidragselar "lider ofta av syndrom". Men en vanlig sele exempvis för spår är ju sällan ovaderad (jag skulle aldrig använda en ovaderad sele). Ändå är ju inte tanken- som når ut till allmänheten- att andridragselar ska skava, vara obekväma eller på annat sätt vara skadlig (även om de flesta vet att de trots allt är slutresultatet om de används permanent) utan de ska "bara dra hunden ur balans".

Vad är det jag inte fattar här? Känner mig som ett fån varje gång en kursare kommer och frågar om dessa hjälpmedel sitter bra på deras hundar -jag fattar liksom inte hur de ska kunna sitta bra (där med inte sagt att jag inte har förståelse för att lilla tanten på 45 kg utan tidigare hundvana kan behöva hjälpmedel för att få kontroll över en unghunds hanne i samma viktklass) ?
Gogglade oxå och jag håller helt med om att de ser obekväma ut, men jag antar att det är delvis det som är syftet. En hund som drar i kopplet, drar ju inte mindre om du sätter på en vadderad sele utan tanken är väl att själva dragandet skall ge hunden obehag. Lite som en repgrimma på en häst, ett verktyg att använda under träning.

Sen verkar informationen hur halsbandet/selen skall användas för att hundens skall sluta dra, vara väldigt bristfällig. Men affärens intresse ligger ju främst i att sälja en produkt, de bryr sig mindre om resultatet.
 
Har aldrig sett dem tidigare me googlade och ser ut att vara exakt samma skit. Dom är gjort för att vara obekväma och skapa obehag (gjord av hårda syntetmaterial som skär in under ögonen på hunden om de sitter på labrador eller liknande).

I det avseendet också hur det ligger ann under ögonen på hunden så känns det nästan som att det skulle vara värre att man drar åt dem bakåt istället för åt sidan?

Har som sagt inte sett grimma IRL bara googlat men spontant ser det ut som samma skit.

Lite trådkapning men både när det gäller grimmor och antidragselar så är det ju allt som oftast gjort I ovaderat syntetmaterial- gjord för att faktiskt va obekväma och de skapar lätt skav.
Men det är ju inte den funktionen man marknadsför snarare tvärt om. Att man på ett oskadligt och lätt sätt ska få bättre kontroll över sin hund.

Ta nosgrimman - funktionen ska vara att få kontroll över hundens huvud och knipa igen runt nosen. Funktioner som inte borde blir nämnvärt påverkade om materialet som används är mjukt rundsytt läder exempelvis? Det är ju sällan man ser en grimma till till häst vara gjord i liknande syntetmaterial utan att ha någon form av vaddering in mot hästen?

Antidragselar "lider ofta av syndrom". Men en vanlig sele exempvis för spår är ju sällan ovaderad (jag skulle aldrig använda en ovaderad sele). Ändå är ju inte tanken- som når ut till allmänheten- att andridragselar ska skava, vara obekväma eller på annat sätt vara skadlig (även om de flesta vet att de trots allt är slutresultatet om de används permanent) utan de ska "bara dra hunden ur balans".

Vad är det jag inte fattar här? Känner mig som ett fån varje gång en kursare kommer och frågar om dessa hjälpmedel sitter bra på deras hundar -jag fattar liksom inte hur de ska kunna sitta bra (där med inte sagt att jag inte har förståelse för att lilla tanten på 45 kg utan tidigare hundvana kan behöva hjälpmedel för att få kontroll över en unghunds hanne i samma viktklass) ?
Jag blev lika fundersam själv. Enligt min bekant så hade tydligen grimman väldigt bra effekt men huruvida den är bättre än en vanlig nosgrimma ställer jag mig tveksam till.

Den enda vadderade nosgrimman jag sett är denna från Trixie.
228503_PHO_PRO_DOG_19281-19282-19283-1.jpg
 
  • Gilla
Reactions: Is
Gogglade oxå och jag håller helt med om att de ser obekväma ut, men jag antar att det är delvis det som är syftet. En hund som drar i kopplet, drar ju inte mindre om du sätter på en vadderad sele utan tanken är väl att själva dragandet skall ge hunden obehag. Lite som en repgrimma på en häst, ett verktyg att använda under träning.

Sen verkar informationen hur halsbandet/selen skall användas för att hundens skall sluta dra, vara väldigt bristfällig. Men affärens intresse ligger ju främst i att sälja en produkt, de bryr sig mindre om resultatet.
Ja och det antar jag också men det är så konstigt att marknadsföringen är just att det inte innebär obehag för hunden. En repgrimma eller ett stryphalsband går ju då under väldigt mycket mer ärlig marknadsföring men det förstår kanske inte den enskilda konsumenten.
 
Jag blev lika fundersam själv. Enligt min bekant så hade tydligen grimman väldigt bra effekt men huruvida den är bättre än en vanlig nosgrimma ställer jag mig tveksam till.

Den enda vadderade nosgrimman jag sett är denna från Trixie.
Visa bifogad fil 62340
Den där såg ju faktiskt helt okej ut i jämförelse. Hade varit intressant att höra hur kontrollen i en sådan är i jämförelse med en klassisk antidraggrimma är.
 
Är det någon som vet något om Canny Collar? Har en vän som blivit rekommenderad detta av sin instruktör på sin stora starka hund som gör utfall för att h*n lättare ska kunna hålla den medan de tränar. Det påstås vara snällare mot hundens nacke än en vanlig nosgrimma eftersom man fäster kopplet bak i nacken som på ett vanligt halsband istället för under hakan och hundens huvud får därmed inte några ryck i sidled. Var tvungen att googla när jag hörde om det, har inte sett någon sån grimma i verkligheten någonsin. Någon som har erfarenhet?

Jag använde en sådan vid en handfull tillfällen på min förra hund när det verkligen inte var läge för ett utfall - när det var glashalt eller när vi gick genom Centralstationen.

Jag tycker att funktionen kändes mycket säkrare än grimmor där hundens huvud skulle föras åt sidan. Jag satte själv på fleecetyg på nosremmen för att den skulle vara bekvämare. Eftersom själva grimdelen är fäst i ett halsband kunde han vara kopplad bara i det och grimman fick hänga lös tills den behövdes(t ex på t-banan på väg in till stan).

Och nej, min hund gillade inte att ha Canny Collar på sig, det var en nödlösning. Men det verkar det vara i detta fallet också, d v s något som ska användas för att kunna kontrollera hunden medan den tränas, inte som något varaktigt. Och i det syftet rekommenderar jag den.

Edit: Den skar inte in någonstans på min hund. Det enda obehaget kom från trycket över nosen, d v s samma som en klassisk nosgrimma.
 
Angående grimmor så har jag haft det på hund för jättemånga år sen men har aldrig varit med om att de fått skav. Jag har alltid använt grimma ihop med halsband och kopplet tyngd har varit i halsbandet och inte i grimman, grimman har bara tagit emot om hunden dragit vilket de inte gjort med rätt handhavande. Har aldrig tagit emot så mycket att hundens nos skulle snöras ihop, den delen av konstruktionen är förhoppningsvis inte i det syftet heller utan för att den ska passa på hundar av olika modell. Då jag hade en så var remmarna visserligen ofodrade men mjuka, följsamma och skavde inte. Att jag använt såna är när jag haft en hund med mötesproblematik på 50kg som jag blev ombedd att ha och han hade jag inte lust att bli släpande efter och när jag rastat andras hundar som inte gått vettigt i koppel och redan haft halti. Skulle aldrig använda bara en grimma, jag vill ha ett halsband som tar emot så att det inte blir whiplash skada på hunden om den skulle kasta sig i kopplet. Dessutom som sägerhetsåtgärd om grimman skulle släppa så har man halsband på hunden så den inte kommer lös. De grimmor jag använt har suttit relativt löst och är egentligen inga problem för hunden att ta sig ur heller, de har liksom bara suttit där..

Har för övrigt varit med om mängder av hästar som haft ofodrade nylongrimmor utan att det problem med skav om de bara har dom på när de leds. Har varit med om hästar som fått skav av olika modell på grimmor, fodrade eller ej om de haft de på länge i hagarna eller dygnet runt på sommarbete så kan inte riktigt dra en parallell till halti som man använder tillsammans med halsband.
Har inte använt de som kopplas i nacken och är lite tveksam till det om det så att man drar upp det i ögonen på hunden men jag har inte träffat på nån som haft det så kan inte uttala mig om funktionen.
 
Jag har varit med om en hund som backade ur grimman och attackerade min häst, så någon form av säkerhet ihop med t.ex. halsband är att rekommendera.
Sen tycker jag personligen att hellre att man har grimma och får stopp på sin stora hund än att den kommer lös och ger sig på en hund eller liknande.
 
Jag var tvungen att googla på Canny Collar, och jag förstår inte riktigt vitsen. Att kopplet är fäst i nacken lär väl knappat stoppa en vrålstark hund? Eller dras nosremmen åt samtidigt? Men den satt ju så högt upp.
Jag har själv använt den ”vanliga” nosgrimman på 42 kg hund, men då som en säkerhetsdetalj för att i en kritisk situation kunna göra en avledande rörelse (mjuk och fin) där åtstramning av koppel skulle ha motsatt effekt. Absolut inte för att hunden drar. I skog och mark fick grimman stanna hemma.
Men allt kan missbrukas i fel händer.
 
Gogglade oxå och jag håller helt med om att de ser obekväma ut, men jag antar att det är delvis det som är syftet. En hund som drar i kopplet, drar ju inte mindre om du sätter på en vadderad sele utan tanken är väl att själva dragandet skall ge hunden obehag. Lite som en repgrimma på en häst, ett verktyg att använda under träning.
Nja, det där är inte helt sant... Jag vet flertalet hundar som drar betydligt mer i halsband än i ergonomiska selar. Tycker rent allmänt att det inte verkar vara så många hundar som slutar dra pga att man tillför obehag, utan ska man ha någon typ av "extra stopp" för dem så gäller det att hitta något som rent fysiskt gör det svårare för dem att dra.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej Ni kanske minns mig, jag skrev en tråd för ett par år sedan om min sambo som hade köpt en hund han inte tog hand om och jag visste...
Svar
18
· Visningar
2 474
Senast: Sel
·
Hundhälsa Senast igår fick jag "tipset" att jag borde sätta en Haltigrimma på min hund. Jag förklarade att jag ansåg det vara farligt och att jag...
2
Svar
25
· Visningar
3 188
Hundhälsa Vi går rookie kurs, jag trodde jag anmälde mig till en unghundskurs (slyngel) men det var en tävlingskurs.. :o Hur som helst, så gör...
2
Svar
28
· Visningar
4 369
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
11 959

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp