Cavalier ser ut att köra inkorsningsprojekt!

Rasklubbarna kan sätta sig emot inmönstring.
När en vän till mig skulle ta hit två salukis från Iran som då inte var FCI-anslutna så krävdes inmönstring. Eftersom ena hunden hade "fel färg" (dvs, han var brindle, något som är "inte önskvärt" enligt rasstandard pga idioter som tror att de är greyhoundkorsningar) och den andra hade brindlefärgade syskon så försökte rasklubben stoppa inmönstring med hänvisning till det, och att vi i Sverige inte hade problem med hög inavelsgrad så att få in nya hundar var onödigt.

Det hela överklagades till vinthundsklubben, som gick på rasklubbens ord. Sedan gick det vidare till SKK, och det var även några erfarna uppfödare som gjorde sitt för att hjälpa till genom att påpeka att man faktiskt kan ha hundar av "ointressanta" linjer också i en ras, man måste inte använda de nya hundarna i avel om man inte vill osv.

SKK kom i alla fall fram till att det aldrig är fel med ökad genetisk variation i stamtavlorna och att en färg är "inte önskvärd" är inte heller ett argument för att stoppa inmönstringen. Så, efter mycket, mycket jobb och trassel fram och tillbaka så fick de i alla fall bli inmönstrade. Absolut inte de första som blir inmönstrade i Sverige och i tex Finland finns det många sådana salukis. Men ändå skulle det tjafsas och trasslas här.

Det var 11år sedan nu, men fortfarande finns det folk i Sverige som är allt ifrån lite skeptiska till starkt(!) emot salukis som ens har nära släktingar från ursprungsländerna. Min unghund tex som har luckor i 5e led pga sånt här ses av vissa som en "hemsk blandras" som i princip borde förbjudas inom SKK :grin: Som tur är så blir det också fler och fler som förstår hur bra det är att kunna mönstra in hundar i rasen, och alla som faktiskt lär känna tex min unghund älskar henne. Men ja, inte ens vi med saluki kan ta för givet att det är friktionsfritt att försöka bredda genetiska avelsbasen. Långt ifrån friktionsfritt.
Har inget att tillägga men ville bara säga att jag tycker det är så sjukt intressant att läsa sådana här historier i tråden!
 
Så länge det är linjärt, dvs ta en hund, korsa med hund av annan ras, utvärdera och mönstra in efter 2.3 generationer så är det så ineffektivt att det endast fungerar som kosmetika. Dvs den största och så gott som enda funktionen är att det ska se ut som utifrån att man tar hand om saken tillräckligt.

Räkna på det så märker man att man skulle behöva starta en ny sådan kombination oftare än man parar en Cavalier med en annan Cavalier.

Man behöver starta en cirkel som går medsols och en cirkel som går motsols, sätta ihop det till en åtta eller ett torus. Hålla igång den populationen enligt den ena eller den andra rörelsen. Utvärdera de hundarna som föds och inte minst hur mentala egenskaper verkar nedärvas där. Från den lilla nya populationen så väljer man ut lämpliga kandidater till respektive ras.

Om någon tänker att det räcker med någras linjära punktinsatser, att det är tillräckligt för att bryta den problematiken som finns i rasen, räkna gärna på det och förklara hur det kan räcka. Alltså hur behållningen efter de där kanske 3 generationerna blir i 4, 5 generationen osv och hur det kan vara ens i närheten av tillräckligt om man inte startar nya sådana kombinationer hela tiden.

Ska det vara värt att korspara måste man ju hitta en strategi där outcross/incross-materialet blir så lika i de egenskaperna man vill ha men så låga i content som möjligt.
För det behövs självgenererande cirklar. Inte linjer igen,
 
Senast ändrad:
Så länge det är linjärt, dvs ta en hund, korsa med hund av annan ras, utvärdera och mönstra in efter 2.3 generationer så är det så ineffektivt att det endast fungerar som kosmetika. Dvs den största och så gott som enda funktionen är att det ska se ut som utifrån att man tar hand om saken tillräckligt.

Räkna på det så märker man att man skulle behöva starta en ny sådan kombination oftare än man parar en Cavalier med en annan Cavalier.

Man behöver starta en cirkel som går medsols och en cirkel som går motsols, sätta ihop det till en åtta eller ett torus. Hålla igång den populationen enligt den ena eller den andra rörelsen. Utvärdera de hundarna som föds och inte minst hur mentala egenskaper verkar nedärvas där. Från den lilla nya populationen så väljer man ut lämpliga kandidater till respektive ras.

Om någon tänker att det räcker med någras linjära punktinsatser, att det är tillräckligt för att bryta den problematiken som finns i rasen, räkna gärna på det och förklara hur det kan räcka. Alltså hur behållningen efter de där kanske 3 generationerna blir i 4, 5 generationen osv och hur det kan vara ens i närheten av tillräckligt om man inte startar nya sådana kombinationer hela tiden.

Ska det vara värt att korspara måste man ju hitta en strategi där outcross/incross-materialet blir så lika i de egenskaperna man vill ha men så låga i content som möjligt.
För det behövs självgenererande cirklar. Inte linjer igen,
Det beror väl på vad man vill uppnå med inkorsningen? Finns det något som tyder på att målet är det du förespråkar?

Det har ju funnits andra inkorsningsprojekt för att tex få dalmatiner utan urinvägsproblem och boxrar med stubbsvans utan att man använt din metod.
 
Det beror väl på vad man vill uppnå med inkorsningen? Finns det något som tyder på att målet är det du förespråkar?

Det har ju funnits andra inkorsningsprojekt för att tex få dalmatiner utan urinvägsproblem och boxrar med stubbsvans utan att man använt din metod.
Det man vill uppkomma samverkar ju med varandra,
Men om man vill separera och säga att man vill uppm¨endast det ena (ex hälsa) så är det ju så långt ifrån mer än en bråkdels förbättring. En droppe som snabbt försvinner i havet.
Göra en inkirsning och sen vänta 3-4 generationer. Inte ens om det BARA vore EN inkorsning eller om det vore 30 så skulle det ena eller andra räcka på långa vägar.

Det är onte min metod, det är matematik.
 
Och nu är det klart vilka raser som ska användas för cavalier-aveln!
"Samtliga klubbar för de tre hundraser som valts ut, lhasa apso, japansk spets samt dansk-svensk gårdshund, har kontaktats och ställt sig positiva till projektet, som beräknas kunna starta redan under hösten."
https://www.skk.se/?newsitem=217942
Vad roligt att det går framåt och kommer genomföras. Cavalier ligger mig varmt om hjärtat efter att ha vuxit upp med en. Men i framtiden kanske jag vågar mig på att skaffa en igen om rassjukdomarna avlat bort.
Hoppas bara att cavalierens temperament behålls.
 
Och nu är det klart vilka raser som ska användas för cavalier-aveln!
"Samtliga klubbar för de tre hundraser som valts ut, lhasa apso, japansk spets samt dansk-svensk gårdshund, har kontaktats och ställt sig positiva till projektet, som beräknas kunna starta redan under hösten."
https://www.skk.se/?newsitem=217942

Spännande att följa. Intressant att de valt "icke" spaniels att korsa ut mot, kan tänkas att de vill öka den genetiska bredden också genom att välja icke så närbesläktade raser.

Edit: hade redan skrivit ut att de vill ha inte så närbesläktade raser för större genetisk bredd.. Minnet inte riktigt med 🙃.
 
Vad roligt att det går framåt och kommer genomföras. Cavalier ligger mig varmt om hjärtat efter att ha vuxit upp med en. Men i framtiden kanske jag vågar mig på att skaffa en igen om rassjukdomarna avlat bort.
Hoppas bara att cavalierens temperament behålls.

Hoppas det blir lyckat. Är lite tveksam med lhasan men är väll något specifikt som är tänkt med det valet.
 
Här en artikel om Finlands i korsningsprojekt, förutom cavalier så ska de köra inkorsning på fransk bulldog. Väldigt intressant läsning och ska bli spännande att följa.

Länk
Intressant att även vår svenska rasklubb för cavalier är med i samarbetet.
Dock tveksam till att korsa in Amstaff i Fransk bulldogg, tänker främst på mentaliteten men också för att amstaff själva kan ha problem med BOAS.
 
Intressant att även vår svenska rasklubb för cavalier är med i samarbetet.
Dock tveksam till att korsa in Amstaff i Fransk bulldogg, tänker främst på mentaliteten men också för att amstaff själva kan ha problem med BOAS.

Ja, jag var också fundersam. Sen är det väl vanligt med eksem/allergi i bägge raserna har jag för mig? Antar att de har nån tanke med det ändå, skulle vara intressant att veta hur de resonerat.
 
Ja, jag var också fundersam. Sen är det väl vanligt med eksem/allergi i bägge raserna har jag för mig? Antar att de har nån tanke med det ändå, skulle vara intressant att veta hur de resonerat.
Ja absolut! Det känns som en dålig match på många plan. Övriga raser lät väl bättre. Men jag är ändå otroligt tveksam till att det går att rädda frallorna som ras överhuvudtaget med tanke på att de har ganska allvarliga rasbundna problem från topp till tå, inte ”bara” BOAS och diskbråck.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 894
Senast: hundtant
·
Fritid Ja, som rubriken säger... Jag är inte jägare, och är den där stadsbon som på sin höjd varit ute på svampplockning som barn (:p). Så...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
3 535
Senast: skogaliten
·
Hundhälsa Min hund, en sheltie, har upprepade perioder av att vilja avlasta höger bakben. (Det är inte slipped tendon, han är dock opererad för...
2
Svar
27
· Visningar
3 661
Senast: Takire
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
407
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Hingstval 2024
  • Välja säkerhetsväst

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp