Bukefalos 28 år!

Chinese Crested / Powder puff, hur är dem?

Sockerbit

Trådstartare
Detta året ska familjen utökas med en hund. Har tidigare haft Cocker men pga lite tråkigheter inom rasen funderar jag nu på lite andra raser. Den ras som jag kommer tillbaka till är Chinese Crested /Powder Puff, och då tänker jag framförallt den helpälsade varianten. Men jag har aldrig direkt träffat någon mer än på utställning.

Så hur är dem? Den är tänk som familjehund (barn 5 år, 2 x 10 år), skall kunna följa med till stallet och även till mitt kontorsjobb. Dvs en smidig hund som kan följa med i vardagen. Någon med rasen jag ska tänka på?
 
Detta året ska familjen utökas med en hund. Har tidigare haft Cocker men pga lite tråkigheter inom rasen funderar jag nu på lite andra raser. Den ras som jag kommer tillbaka till är Chinese Crested /Powder Puff, och då tänker jag framförallt den helpälsade varianten. Men jag har aldrig direkt träffat någon mer än på utställning.

Så hur är dem? Den är tänk som familjehund (barn 5 år, 2 x 10 år), skall kunna följa med till stallet och även till mitt kontorsjobb. Dvs en smidig hund som kan följa med i vardagen. Någon med rasen jag ska tänka på?

Som jag förstått finns det en hel del problem med mentaliteten på dem.

Har träffat en trevlig och resten har varit rädda alt rädd-aggressiva.

Har en i familjen som har en sån. Det hundägandet blev inte riktigt vad man tänkt sig.
Då hade både jag och mer insatta varnat för risken med det mentala.

Sen får man ju vara förberedd på all pälsvård. Det är ju sån päls som inte är silkig och hal utan lätt tovar sig. Och den bör badas och borstas minst en gång i veckan vad jag förstår.
För mig känns det lite mardröm att ha med en sån till stallet.
Men jag vet ju andra som haft det ibland. Så det verkar ju gå för dem.
Och det går ju att klippa ner dem.

De verkar iaf atletiska och smidiga i kroppen.
 
Som jag förstått finns det en hel del problem med mentaliteten på dem.

Har träffat en trevlig och resten har varit rädda alt rädd-aggressiva.

Har en i familjen som har en sån. Det hundägandet blev inte riktigt vad man tänkt sig.
Då hade både jag och mer insatta varnat för risken med det mentala.

Sen får man ju vara förberedd på all pälsvård. Det är ju sån päls som inte är silkig och hal utan lätt tovar sig. Och den bör badas och borstas minst en gång i veckan vad jag förstår.
För mig känns det lite mardröm att ha med en sån till stallet.
Men jag vet ju andra som haft det ibland. Så det verkar ju gå för dem.
Och det går ju att klippa ner dem.

De verkar iaf atletiska och smidiga i kroppen.


Med tanke på mentaliteten så är det inget alternativ då :banghead: Vad jag läst på rassidor skall det ju vara en gladlynt hund. Anledningen att jag motvilligt byter ras är just pga mentaliteten :(
 
Med tanke på mentaliteten så är det inget alternativ då :banghead: Vad jag läst på rassidor skall det ju vara en gladlynt hund. Anledningen att jag motvilligt byter ras är just pga mentaliteten :(

Jag är ingen expert.
Men vi pratade då för några år sedan om det med uppfödare som är mkt vettiga inom andra småhundsraser och som absolut gärna rekommenderar andra raser än sin egen.
Men just den rasen var de rätt rörande överens om inte var bra mentalt.
Tror man pratade om det fenomen som ibland blir med främst småhundar när en ras blir för populär mot hur många hundar som finns sas. Och man avlar på vad som helst för att möta efterfrågan.

Jag kan ju ha fel, de kan ha fel.
Så kolla med andra också.
Men för mig är det en ”Hell no!”-ras numer.
 
Jag har bara träffat 5 mer ingående men tyvärr var 4 av dem riktigt usla mentalt. Mycket rädslor och naffsade efter både folk och hundar.
En var rätt ok men hade lite ljudrädslor. Denna var ägaren väldigt aktiv med hunden. Tror bannimej den hunden krävde mer stimulans än våra Schäfrar O_o

En av dem fick någon ögonsjukdom runt 3 års ålder och blev sen blind. Minns ej vilken det var men det var någon som de skulle/ borde ögonlysas för. Så det kanske finns ögonproblem?
Två av dessa hade foderallergier.
 
Jag har bara träffat 3 men ingen har varit speciellt rolig mentalt :( Rädd-aggressiva är verkligen rätt uttryck för hur de varit.
 
Oj, nej jag inser att det här verkligen inte är en ras för oss när jag läser allt ni skriver @Voff , @Fisherling, @tuaphua :down:

Jag byter ifrån Cocker just för att min senaste cocker hade svår aggressionsproblematik (förmodligen sk cockerrage). Därav vill jag inte ha en ras som har mentala bekymmer av denna sort :banghead:
 
@Sockerbit , Dvärgschnauzer är ju annars en robust, fällfri ras med suvurän päls för både stall och kontor. Kräver dock lite pälsvård.
Jag har min med mig ibland på kontoret :)
 
Jag har samma erfarenheter som ovan, tyvärr. Himla sorgligt för jag tycker de ser helkäcka ut!

Titta på papillon eller phalene istället kanske? Det är ju lite samma kroppstyp och storlek.
Eller en havanais om ni inte har problem med pälsvården - en i vårt stall hade en sådan som var himla trevlig och pigg!
 
Detta året ska familjen utökas med en hund. Har tidigare haft Cocker men pga lite tråkigheter inom rasen funderar jag nu på lite andra raser. Den ras som jag kommer tillbaka till är Chinese Crested /Powder Puff, och då tänker jag framförallt den helpälsade varianten. Men jag har aldrig direkt träffat någon mer än på utställning.

Så hur är dem? Den är tänk som familjehund (barn 5 år, 2 x 10 år), skall kunna följa med till stallet och även till mitt kontorsjobb. Dvs en smidig hund som kan följa med i vardagen. Någon med rasen jag ska tänka på?

Tycker var och varannan har någon sjukdom tyvärr, de känns absolut inte som friska hundar och har hört samma om mentaliteten. Rädda som har som försvar att bitas är min erfarenhet.
Kikat på papillon/phalene?
 
Men gud, finns det något som heter cocker rage? :eek:

Ja dessvärre. Det är väl inte helt utrett varför eller vad som orsakar det. Och ibland misstas "vanlig" aggression för just Cocker rage. Fruktansvärt hur som helst. Min cocker kunde utan retning få "raseri-utbrott" med pupiller stora som tefat och därefter knappt förstå vad hon gjorde fel.
 
Ja dessvärre. Det är väl inte helt utrett varför eller vad som orsakar det. Och ibland misstas "vanlig" aggression för just Cocker rage. Fruktansvärt hur som helst. Min cocker kunde utan retning få "raseri-utbrott" med pupiller stora som tefat och därefter knappt förstå vad hon gjorde fel.
Herregud så hemskt. Stackars hundar.
 
@Sockerbit , Dvärgschnauzer är ju annars en robust, fällfri ras med suvurän päls för både stall och kontor. Kräver dock lite pälsvård.
Jag har min med mig ibland på kontoret :)

Dvärgschauzer tilltalar mig inte alls tyvärr, delar kontorsrum med en sådan. Trevlig, men tilltalar mig inte :)
 
Jag har samma erfarenheter som ovan, tyvärr. Himla sorgligt för jag tycker de ser helkäcka ut!

Titta på papillon eller phalene istället kanske? Det är ju lite samma kroppstyp och storlek.
Eller en havanais om ni inte har problem med pälsvården - en i vårt stall hade en sådan som var himla trevlig och pigg!

Papillon är på vår lista :) Vi får kanske ta en närmare titt där.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Herregud så hemskt. Stackars hundar.

Fullkomligt fruktansvärt. Och det är väldig tabu kring det hela vilket gör att det inte pratas öppet om det och gör att jag knappt vågar köpa samma ras igen (trots att jag har haft 2 normala cockrar också). Min hund drabbades av annan sjukdom som till slut gjorde att vi fick en "giltig" anledning att ta bort henne, vilket gjorde beslutet lättare.
 
Jag säger inte emot ovanståendes åsikter eller erfarenheter. Men jag har träffat hmm..4 eller 5 kineser, samtliga var trevliga. Ena bodde iofs med väldigt seriösa ägare som även hade 3 stora brukshundar, så den hade ju ungefär samma liv som dem. De andra 3-4 var en liten flock hos en jäkligt duktig tjej. Så det kanske spelade in också i det hela.
 
Jag har haft en naken kines. Han va den lättaste, trevligaste och bästa första hund man kunde tänka sig. Han var dock född innan det blev poppis med kineser och jag har aldrig träffat någon som honom efter det. Han va också väldigt rastypisk i att han va ointresserad av människor generellt men absolut inte rädd eller arg. Idag skulle jag nog inte skaffa en kines, men mest med tanke på hälsan
 
Vi har två stycken i området här, olika hundar med olika ägare. Båda två gör rejäla utfall vid hundmöten, då menar jag alltså rejäla utfall. De ser rädda och stressade ut. Mycket mer än så vet jag inte, men efter att ha läst de andras åsikter här så börjar man ju ana ett mönster.
 
Träffat jättetrevliga, men majoriteten jag träffat har varit tråkiga mentalt, skraja snarare än ointresserade när det gäller okända. Väldig separationsångest har de haft också så hopplösa att ensamträna. Men jag är långt ifrån en expert och här talar vi endast om ett tjugotal så ta mig inte på för stort allvar, o majoriteten jag träffat har varit nakna- kanske finns en skillnad mentalt?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
6 212
Senast: Farao
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 924
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Det finns ju så otroligt många hundraser. Hur valde ni vilken ras ni skulle skaffa? Hur gick tankarna? Fördelar/nackdelar? Stämde...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 466
Senast: Tiger tok
·
Övr. Hund Jag har två chinese crested, en puff och en naken. När puffen var helpälsad ägnade jag mellan 20-40 minuter per dag till att borsta...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 717
Senast: Wenniz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Valp 2024
  • Tråden för spår

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp