MJLee

Trådstartare
Jag blir så förtvivlad att ingenting händer. Parisavtalet 1.5 temperaturökning är helt orealistiskt. Fler och fler länder producerar mer och mer utsläpp. Sverige lägger ner miljöverket. Miljöministern är den yngsta och minst erfarna ministern. UK ljuger om Sveriges klimatutsläpp och allting kommer lösas med laddstolpar och kärnkraft. Sveriges bistånd kommer att gå till att stödja byggnationen av fossilbränslen i tredje världen. Reduktionsplikten och skatter på fossila bränslen, inklusive olja och gas sänks och villkoren för att bygga solpaneler och vindkraft försämras.

Nu vill vissa länder slopa kravet på procent utan det ska bara ske ett allmänt löfte om minskade utsläpp. Sveriges näst största parti är öppet miljöförnekare. Det gick snabbt för miljöfrågor att rasa i hur viktiga de är för väljarna. Om 100 år, 50 år så kommer antalet skjutningar i Sverige att vara helt irrelevant. Liksom hur många gängmedlemmar som sätts bakom lås och bom. Det räcker inte att sopsortera, cykla, åka lokaltrafik, flyga på semester vartannat år istället för varje. Eller att Sverige är ett litet land så vad vi gör spelar ingen roll. I år har vi i Europa börjat se de första milda brisarna av vad komma skall. Men ingenting kommer att förändras tills det är för sent. För det är så vi människor fungerar. Det korta perspektivet kommer alltid att väljas framför det längre perspektivet.

Kanske delar av Skåne och Stockholm måste drunkna innan resten av Sverige gör någonting. Men jag tvivlar.

Just nu känns det såhär

 
Det enda jag kan säga är att jag känner likadant. Och att av helt egoistiska skäl är jag tacksam att vara så medelålders som jag är, dvs att jag statistiskt har levt mer än hälften av mitt liv - och att jag inte har några barn eller barnbarn att lämna över detta djupt tragiska framtidsscenario till.

Men det hindrar inte att även jag skulle vilja lämna vidare en planet som alla oskyldiga i detta kan få leva på och njuta av i framtiden. Djuren, insekterna, växterna och alla människor som lever ett mindre glamoröst liv men utan att förbruka planeten för sitt eget höga nöjes och sin egoistiska bekvämlighets skull.
 
Jag är förkrossad, men samtidigt vet jag att allt vi kan göra, varenda gram växthusgaser vi kan stoppa, gör skillnad. Inget är hopplöst, utan det är nu det verkligen gäller.

Jag tror dock inte längre på att detta är något som det demokratiska systemet klarar av med sina vanliga mekanismer. Vi behöver enorma samhällsstörningar (mer än vad krisen i sig ger, till att börja med, sen kommer den gå om vad människor kan göra med stormsteg).

"There's a time when the operation of the machine becomes so odious—makes you so sick at heart—that you can't take part. You can't even passively take part. And you've got to put your bodies upon the gears and upon the wheels, upon the levers, upon all the apparatus, and you've got to make it stop."

Jag lägger ner hela mitt liv på det här nu. Det livet jag trodde skulle bli mitt finns inte, kommer aldrig finnas. Och all den ilskan ska jag nu lägga på att rädda vadhelst som räddas kan.
 
Människan gör alltid samma sak, kör civilisationen i botten. Är ens någon förvånad?
Finns en anledning till att jag är misantrop och inte vill ha barn.
Vi är liksom dömda att misslyckas redan från början.
För mig får mänskligheten gärna dö ut, helst innan hela jorden gör det.
 
Men vissa gör ju vinst! (sarkasm)
Det finns mycket vi kan göra men görs inte för att det ska tas ut vinster och NIBY
 
Människan gör alltid samma sak, kör civilisationen i botten. Är ens någon förvånad?
Finns en anledning till att jag är misantrop och inte vill ha barn.
Vi är liksom dömda att misslyckas redan från början.
För mig får mänskligheten gärna dö ut, helst innan hela jorden gör det.
Problemet är ju inte mänskligheten, utan att vi satt igång ett massutdöende som kommer utrota majoriteten av världens arter och förstöra de flesta livsmiljöerna på jorden.
 
Eller så har de blivit lurade av se som säljer ställena.
Det är väldigt många som bygger egna, svårt att bli lurad då. Till och med forskare som blir inbjudna till "konferenser" som när de kommer fram visar sig vara en eller flera miljardärer som vill ha info om hur de bäst ska överleva klimatkrisen, typ var de ska bygga sina bunkrar, vad de behöver ha där etc.
 
Jag blir så förtvivlad att ingenting händer. Parisavtalet 1.5 temperaturökning är helt orealistiskt. Fler och fler länder producerar mer och mer utsläpp. Sverige lägger ner miljöverket. Miljöministern är den yngsta och minst erfarna ministern. UK ljuger om Sveriges klimatutsläpp och allting kommer lösas med laddstolpar och kärnkraft. Sveriges bistånd kommer att gå till att stödja byggnationen av fossilbränslen i tredje världen. Reduktionsplikten och skatter på fossila bränslen, inklusive olja och gas sänks och villkoren för att bygga solpaneler och vindkraft försämras.

Nu vill vissa länder slopa kravet på procent utan det ska bara ske ett allmänt löfte om minskade utsläpp. Sveriges näst största parti är öppet miljöförnekare. Det gick snabbt för miljöfrågor att rasa i hur viktiga de är för väljarna. Om 100 år, 50 år så kommer antalet skjutningar i Sverige att vara helt irrelevant. Liksom hur många gängmedlemmar som sätts bakom lås och bom. Det räcker inte att sopsortera, cykla, åka lokaltrafik, flyga på semester vartannat år istället för varje. Eller att Sverige är ett litet land så vad vi gör spelar ingen roll. I år har vi i Europa börjat se de första milda brisarna av vad komma skall. Men ingenting kommer att förändras tills det är för sent. För det är så vi människor fungerar. Det korta perspektivet kommer alltid att väljas framför det längre perspektivet.

Kanske delar av Skåne och Stockholm måste drunkna innan resten av Sverige gör någonting. Men jag tvivlar.

Just nu känns det såhär

Om 50-100 år tror jag att jorden inte kommer finnas. Men om den skylle göra det kommer vi leva i extrem fattigdom eller på flykt.
Det är anledningen till att jag inte skaffat barn.
Så jag är inte så positivt lagt i detta…
 
Om 50-100 år tror jag att jorden inte kommer finnas. Men om den skylle göra det kommer vi leva i extrem fattigdom eller på flykt.
Det är anledningen till att jag inte skaffat barn.
Så jag är inte så positivt lagt i detta…
Vad menar du mer exakt med att jorden inte kommer finnas?
 
Jag har alltid funderat på vad som händer efteråt. Ok, grattis du har överlevt apokalypsen, om det nu var kärnvapen eller naturkatastrofer. Du har suttit på din rumpa i en bunker i 25 år och levt på frystorkade grönsaker.

Nu kan du lämna bunkern, och? Hur exakt har man tänkt sig överleva. Det kommer krävas komplett självhushållning och det verkar inte finnas plats för produktionsdjur i bunkern, eller jordbruksmaskiner (swimming pool och gym verkar prioriteras). Förhoppningsvis har någon tänkt på att lagra frön och hackor och något att harva med. Platserna många av bunkrarna byggs ner på är liksom inte de mest fertila i världen. Pratar vi kärnvapen kommer man inte kunna överleva utanför bunkern även efter 25 eller 50 eller 100 år. Även de mest avancerade maskineri kräver underhåll, reservdelar och experter.
 
Det är väldigt många som bygger egna, svårt att bli lurad då. Till och med forskare som blir inbjudna till "konferenser" som när de kommer fram visar sig vara en eller flera miljardärer som vill ha info om hur de bäst ska överleva klimatkrisen, typ var de ska bygga sina bunkrar, vad de behöver ha där etc.
Jag är ju inte insatt alls, tänker mer att man måste ha blivit lurad, vara en del av en mass-psykos eller liknande för att inte förstå. Fast faktaresistensen brer ju ut sig över världen så egentligen ska man väl inte bli förvånad. Bara bedrövad.
 
Jag är ju inte insatt alls, tänker mer att man måste ha blivit lurad, vara en del av en mass-psykos eller liknande för att inte förstå. Fast faktaresistensen brer ju ut sig över världen så egentligen ska man väl inte bli förvånad. Bara bedrövad.

Jag säger bara, toapapper!
 
Jag är ju inte insatt alls, tänker mer att man måste ha blivit lurad, vara en del av en mass-psykos eller liknande för att inte förstå. Fast faktaresistensen brer ju ut sig över världen så egentligen ska man väl inte bli förvånad. Bara bedrövad.
Alla inbillar vi ju oss att just vi som kommer klara oss. Jag undrar t.ex. hur många Skåningar som räknar med att de eller deras barn ska bli klimatflyktingar, även om vi vet att Skåne kommer påverkas enormt om 50-100 år.
 
Alla inbillar vi ju oss att just vi som kommer klara oss. Jag undrar t.ex. hur många Skåningar som räknar med att de eller deras barn ska bli klimatflyktingar, även om vi vet att Skåne kommer påverkas enormt om 50-100 år.

Med tanke på att folk fortsätter klämma ur sig ungar och flyger jorden runt så verkar svenskar överlag vara väldigt hakuna matata 😁
Ironiskt att det är vi barnfria som brukar kallas egoistiska, okaj, våra icke existerande ungar risker dock inte att varken ha någonstans att bo eller att svälta ihjäl 🙃
 
Med tanke på att folk fortsätter klämma ur sig ungar och flyger jorden runt så verkar svenskar överlag vara väldigt hakuna matata 😁
Ironiskt att det är vi barnfria som brukar kallas egoistiska, okaj, våra icke existerande ungar risker dock inte att varken ha någonstans att bo eller att svälta ihjäl 🙃

Ja men typ så. Jag känner att bara genom att vägra skaffa barn och att äta lokalproducerat i den mån det går, så drar jag mitt strå till stacken bara av att gå upp ur sängen varje morgon... typ.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag behöver hjälp! Jag har en skoluppgift om att skriva en text åt regeringen.se som ska handla om klimatmålet, det finns tre frågor som...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 136
Senast: Asko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp