Covid-19 del 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är inte särskilt mycket mer hygieniskt med handskar än att sprita/tvätta händerna. Handskarna blir ju också snuskiga om de inte hanteras precis rätt, sedan vill jag inte ens tänka på vad vi gör med miljön just nu. .
Nej för miljön är det ju riktig skit. Men jag tycker det känns mer hygieniskt med handskar än att sprita händerna då och då som många gör. Jag tycker det tex ser illa ut i restaurang när dom jobbar utan handskar.
 
Ja, just magsjukor som går runt, runt och den riktiga influensan verkar ha minskat. Men "vanliga" förkylningar har inte blivit färre, snarare tvärtom enl dom jag pratat med. Men som ni säger är det kanske för att man är hemma vid lättare symtom och är mer uppmärksam än tidigare. Därför upplever kanske många att det blivit mer.
Jag tror inte förkylningar blivit fler.
Snarare att långt många fler faktiskt har hemma sina barn vid minsta lilla. Eller måste ha hemma sina barn då, vilket såklart skapar mycket vab mot förut.
När det ibland lämnades trots att de kanske faktiskt borde varit hemma...

Men de ordentliga förkylningarna med ordentlig hosta snuva och feber och sängliggande.., den har iaf inte vi haft mer än ett par gånger på ett år. Lite otroligt.
 
Hur du upplever det och hur verkligenheten är behöver ju nödvändigtvis inte vara samma sak.

Jag föredrar folk som tvättar händerna framför de som sätter på sig handskar och tror att de är hygieniska.

Fast det ar svart att tvatta handerna nar man gar in i affaren, tillexempel.
Jag anvander inte handskar nu, men gjorde innan undersokningar kom ut som visade att covid's smittspridning via foremal man tar pa inte ar stor.
Da spritade jag handerna innan jag tog pa handskarna, sedan spritade jag utanpa handskarna innan jag tog i handvaskan, tog upp pengar, etc. Nar jag lastat in kassarna med varor i bilen tog jag av mig handskarna (ut och in vanda) och spritade handerna igen innan jag satte mig i forarsatet.
 
Fast det ar svart att tvatta handerna nar man gar in i affaren, tillexempel.
Jag anvander inte handskar nu, men gjorde innan undersokningar kom ut som visade att covid's smittspridning via foremal man tar pa inte ar stor.
Da spritade jag handerna innan jag tog pa handskarna, sedan spritade jag utanpa handskarna innan jag tog i handvaskan, tog upp pengar, etc. Nar jag lastat in kassarna med varor i bilen tog jag av mig handskarna (ut och in vanda) och spritade handerna igen innan jag satte mig i forarsatet.

Fast det räcker ju att sprita händerna innan man går in i affären och sen igen när man gått ut ur affären.
 
Jag tycker det tex ser illa ut i restaurang när dom jobbar utan handskar.

Jag har närstående som jobbar i branschen som vittnar om att en hel del restauranganställda med handskar typiskt helt har missförstått handskarnas funktion. På med handskarna innan passet, av med handskarna efter passet. Däremellan hanterar man 100-tals råvaror utan tanke på vad som transporteras utanpå handskarna mellan. (Men de drar ju inte själva på sig nåt skit som fanns på nån råvara såklart.)

Jag föredrar de som man antingen ser tar av/på sig handskar hela tiden eller de som tvättar händerna frekvent.
 
Jag har närstående som jobbar i branschen som vittnar om att en hel del restauranganställda med handskar typiskt helt har missförstått handskarnas funktion. På med handskarna innan passet, av med handskarna efter passet. Däremellan hanterar man 100-tals råvaror utan tanke på vad som transporteras utanpå handskarna mellan. (Men de drar ju inte själva på sig nåt skit som fanns på nån råvara såklart.)

Jag föredrar de som man antingen ser tar av/på sig handskar hela tiden eller de som tvättar händerna frekvent.
Menar du att dom har samma handskar hela passet?
 
Nej för miljön är det ju riktig skit. Men jag tycker det känns mer hygieniskt med handskar än att sprita händerna då och då som många gör. Jag tycker det tex ser illa ut i restaurang när dom jobbar utan handskar.
Jag föredrar personer som tvättar och spritar sina händer regelbundet. Jag tycker faktiskt att handskar är äckliga och har svårt för det på tex restauranger, för det är alldeles för ofta de inte används på rätt sätt.

Händer utan handskar kan faktiskt vara rena om de sköts på rätt sätt- handtvätt och handsprit.
 
Hur många gör det? Inte många tyvärr.
Jag gör det. Jag ser flera som gör samma. Flera har eget med sig också så även om man inte använder affärens (jag gör det in, men inte ut) så spritar man ändå sina händer, fast med sitt eget som man sedan stoppar i fickan igen.
 
Jag har närstående som jobbar i branschen som vittnar om att en hel del restauranganställda med handskar typiskt helt har missförstått handskarnas funktion. På med handskarna innan passet, av med handskarna efter passet. Däremellan hanterar man 100-tals råvaror utan tanke på vad som transporteras utanpå handskarna mellan. (Men de drar ju inte själva på sig nåt skit som fanns på nån råvara såklart.)

Jag föredrar de som man antingen ser tar av/på sig handskar hela tiden eller de som tvättar händerna frekvent.
Det är ju antingen jätteslarv eller så slarvar man med deras utbildning.
Det där SKA man har lärt sej redan i skolan, hygien. Det är ren basic och inget annat.

Jag har aldrig sett någon använda samma handskar hela dagarna.
Finns det såna anställda bortikring undrar jag om de bott under en sten. Har de inte kunskap om handhygien som är typ det första man lär sej i ett kök så hoppas jag att folk antingen anmäler, låter bli att gå dit eller faktiskt säger till.

Din närstående borde väl kunna dra saken till ytan om hen är i branschen och vet vart det förekommer? Det är inte ok.
Jag hade ringt miljö och hälsa på studs. Men som sagt, jag har inte sett att det förkommit nånstans.

Även om man står och håller på med exakt samma livsmedel så ska man byta handskar minst varje kvart.
Det är inga nyheter utan det har varit så i iaf arton år minst.. (så länge jag jobbat iaf)

Det sägs på varenda kurs. Det sägs i varenda utbildning.
Att man ska byta handskar OCH tvätta händer (det räcker inte med handskbyte) mellan varje moment. Man ska diska sina grejor knivar och byta skärbräda och skura sin bänk mellan varje livsmedelskategori. Det är inget man kan slarva med.
Att någon har samma handskar en hel dag tycker jag låter så osannolikt. Jobbar det alltså folk i kök bortikring som inte tvättar händerna på en hel dag?
 
Jag föredrar personer som tvättar och spritar sina händer regelbundet. Jag tycker faktiskt att handskar är äckliga och har svårt för det på tex restauranger, för det är alldeles för ofta de inte används på rätt sätt.

Händer utan handskar kan faktiskt vara rena om de sköts på rätt sätt- handtvätt och handsprit.
Just det, KAN vara rena.
 
Och vi som jobbar i branschen vet att handskar inte innebär rena händer och att det är avsevärt mycket bättre ur både hygien och miljösynpunkt att tvätta händerna än att använda handskar.
Tyvärr ser man allt för ofta folk jobba på restaurang med tex ringar.
 
Det är ju antingen jätteslarv eller så slarvar man med deras utbildning.
Det där SKA man har lärt sej redan i skolan, hygien. Det är ren basic och inget annat.

Jag har aldrig sett någon använda samma handskar hela dagarna.
Finns det såna anställda bortikring undrar jag om de bott under en sten. Har de inte kunskap om handhygien som är typ det första man lär sej i ett kök så hoppas jag att folk antingen anmäler, låter bli att gå dit eller faktiskt säger till.

Din närstående borde väl kunna dra saken till ytan om hen är i branschen och vet vart det förekommer? Det är inte ok.
Jag hade ringt miljö och hälsa på studs. Men som sagt, jag har inte sett att det förkommit nånstans.

Även om man står och håller på med exakt samma livsmedel så ska man byta handskar minst varje kvart.
Det är inga nyheter utan det har varit så i iaf arton år minst.. (så länge jag jobbat iaf)

Det sägs på varenda kurs. Det sägs i varenda utbildning.
Att man ska byta handskar OCH tvätta händer (det räcker inte med handskbyte) mellan varje moment. Man ska diska sina grejor knivar och byta skärbräda och skura sin bänk mellan varje livsmedelskategori. Det är inget man kan slarva med.
Att någon har samma handskar en hel dag tycker jag låter så osannolikt. Jobbar det alltså folk i kök bortikring som inte tvättar händerna på en hel dag?
Tycker med det hela låter väldigt konstigt. I restaurang ''slösar '' man ju på handskar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
73 863
Senast: turbofling
·
Kropp & Själ Funderar lite på det här att så pass många har vägrat AZ och valt att avboka eller inte har för avsikt att vaccinera sig öht. Sverige...
25 26 27
Svar
537
· Visningar
29 697
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Kattbilder #9
  • Kaninskrik

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp