Bukefalos 28 år!

Covid-19 del 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hos oss finns inget stopp för Astra, alla över 18 kan fa det vaccinet. Hur man hanterar om man tackar nej till det varierar, i en del delstater hamnar man sist i kön, i vissa far man sta kvar i kön och kontaktas igen när nästa runda tider delas ut.
Det är manga som tackar nej till Astras, det finns ett förslag att man ska göra en egen kölista med de som kan tänka sig att fa Astras. Vi (min man och jag) kan tänka mig det sa jag välkommnar det förslaget, kanske far vi vaccinet fortare da.

Hörde att Danmark stoppar Astra helt, vad händer med det vaccinet dom har fatt levererat men inte vaccinerat med än?.

EU ska inte köpa in mer av Astras vaccin när man fått alla doser man avtalat om. Man ska fokusera på mRNA-vacciner (Pfizer och Moderna) läste jag igår.
 
EU ska inte köpa in mer av Astras vaccin när man fått alla doser man avtalat om. Man ska fokusera på mRNA-vacciner (Pfizer och Moderna) läste jag igår.

Nu kommer informationen att Sverige stoppar vaccinationerna med Janssens vaccin mot covid-19 innan de ens påbörjats, efter beslut av Folkhälsomyndigheten. Men vaccinet är tydligen inte helt uträknat.

Ska en tro tidningen så är varannan vaccinationstid i Stockholm obokad. Känns inte rimligt.
 
Nu kommer informationen att Sverige stoppar vaccinationerna med Janssens vaccin mot covid-19 innan de ens påbörjats, efter beslut av Folkhälsomyndigheten. Men vaccinet är tydligen inte helt uträknat.

Ska en tro tidningen så är varannan vaccinationstid i Stockholm obokad. Känns inte rimligt.

Nä, då känner jag att vill inte de äldre vaccineras så släpp vaccintiderna till folk som vill bli vaccinerade. Det är ju superviktigt att fler vaccineras och om de äldre hellre får covid-19 med alla de risker det för med sig så låt andra som vill vaccineras bli vaccinerade.
 
EU ska inte köpa in mer av Astras vaccin när man fått alla doser man avtalat om. Man ska fokusera på mRNA-vacciner (Pfizer och Moderna) läste jag igår.
Det hörde jag också. Kontraktet går ut i slutet av året och då förläng det inte.
Fast här i Österrike. Men verkar även ha med att göra att man inte vill samarbete mer med Astra efter alla leveransproblem.
 
Hur ser egentligen samarbeten ut mellan sjukhus i Sverige?

Här är intensivstationerna i östra delarna av Österrike överbelastade, men i västen finns mkt kapacitet kvar.
Jag kan inte första varför man da inte samarbetar och flyttar en del av patienterna till sjukhus med kapacitet (förstar att flytta sa sjuka inte är det allra enklaste men ända).
 
Det hörde jag också. Kontraktet går ut i slutet av året och då förläng det inte.
Fast här i Österrike. Men verkar även ha med att göra att man inte vill samarbete mer med Astra efter alla leveransproblem.
Jag tror att Astrazenecas rykte kommer att vara skamfilat för en lång tid framöver, vem vill teckna kontrakt med någon som hanterar sina kontrakt på det viset de gör? Först ta emot en massa pengar för att utveckla vaccinet och sen prioritera en kund över alla andra när man inte lyckas få fram produkten så att det blir mer lönande. Det hade varit en annan sak om de hade levererat proportionerligt. Man må vinna kortsiktigt på att få mindre böter från UK som antagligen hade den typen av leveransvillkor men gör man det i längden? Stora delar av EU lär dissa dem i framtiden och eventuella kontrakt kommer knappast att bli best effort.
 
Hur ser egentligen samarbeten ut mellan sjukhus i Sverige?

Här är intensivstationerna i östra delarna av Österrike överbelastade, men i västen finns mkt kapacitet kvar.
Jag kan inte första varför man da inte samarbetar och flyttar en del av patienterna till sjukhus med kapacitet (förstar att flytta sa sjuka inte är det allra enklaste men ända).
Samarbetet mellan olika sjukhus är vad jag förstår gott i Sverige och patienter transporteras vid behov.
 
Samarbetet mellan olika sjukhus är vad jag förstår gott i Sverige och patienter transporteras vid behov.

Det var något som organiserades väldigt tidigt med möjligheter till transport både på väg, helikopter och flygplan. Ganska nyligen tvingades Mälarsjukhuset begagna tjänsterna ganska frekvent.

Det har varit svårare att få till personallån när det krisar.
 
Nu kommer informationen att Sverige stoppar vaccinationerna med Janssens vaccin mot covid-19 innan de ens påbörjats, efter beslut av Folkhälsomyndigheten. Men vaccinet är tydligen inte helt uträknat.

Ska en tro tidningen så är varannan vaccinationstid i Stockholm obokad. Känns inte rimligt.
Problemet är väl att både Astras och Janssens vaccin påminner om varandra, och att det är troligt att man gör samma bedömning med Janssens - dvs. att man inte vaccinerar personer under 65 med det. Och de var tänka till just det i fas 4.
 
Nä, då känner jag att vill inte de äldre vaccineras så släpp vaccintiderna till folk som vill bli vaccinerade. Det är ju superviktigt att fler vaccineras och om de äldre hellre får covid-19 med alla de risker det för med sig så låt andra som vill vaccineras bli vaccinerade.
Fast det handlar inte om vilja utan möjlighet. Man ska använda bank-id vilka många i den målgruppen saknar. Alternativet är att sitta i telefonkö till en vårdcentral. Det finns ingen central tidsbokning att ringa som på Gotland. Det hela är oerhört osmidigt upplagt.
 
Fast det handlar inte om vilja utan möjlighet. Man ska använda bank-id vilka många i den målgruppen saknar. Alternativet är att sitta i telefonkö till en vårdcentral. Det finns ingen central tidsbokning att ringa som på Gotland. Det hela är oerhört osmidigt upplagt.

Men om det går att ringa VC varför gör de inte det? Har verkligen VC i Stockholm telefonkö fortfarande? Här ringer man och får veta en tid då VC ringer upp en.
 
Fast det handlar inte om vilja utan möjlighet. Man ska använda bank-id vilka många i den målgruppen saknar. Alternativet är att sitta i telefonkö till en vårdcentral. Det finns ingen central tidsbokning att ringa som på Gotland. Det hela är oerhört osmidigt upplagt.
Ja båda mina föräldrar (i Skåne) har sluppit att själv boka tid via internet, den ena fick brev, den andra blev uppringd. Inga långa telefonköer eller krav på bank-id. Det blir tokigt när de stora centralerna som kan hantera många vaccinationer inte har ett lätt system att boka.
 
Men om det går att ringa VC varför gör de inte det? Har verkligen VC i Stockholm telefonkö fortfarande? Här ringer man och får veta en tid då VC ringer upp en.
Därför att informationen om att det går att boka snabba tider läggs ut på 1177, som man bara kommer åt med bank-id. Alternativet är att de får ett brev hemskickat men då missar man de snabba tiderna.
 
Ja båda mina föräldrar (i Skåne) har sluppit att själv boka tid via internet, den ena fick brev, den andra blev uppringd. Inga långa telefonköer eller krav på bank-id. Det blir tokigt när de stora centralerna som kan hantera många vaccinationer inte har ett lätt system att boka.
Min mamma på 80 med hemtjänst i Stockholm ringde sin vårdcentral några gånger men de hade inte fått vaccin att erbjuda henne förrän i slutet av mars.
 
Ja båda mina föräldrar (i Skåne) har sluppit att själv boka tid via internet, den ena fick brev, den andra blev uppringd. Inga långa telefonköer eller krav på bank-id. Det blir tokigt när de stora centralerna som kan hantera många vaccinationer inte har ett lätt system att boka.

Min gamla farmor (90+) kunde själv boka tid i Skåne och hon kan inte hantera en dator ens.
 
Fast det handlar inte om vilja utan möjlighet. Man ska använda bank-id vilka många i den målgruppen saknar. Alternativet är att sitta i telefonkö till en vårdcentral. Det finns ingen central tidsbokning att ringa som på Gotland. Det hela är oerhört osmidigt upplagt.
Jösses.
Här klickar man på vilket ställe man vill gå till (lista med alla i länet), markerar en av de lediga tiderna, skriver in namn och personnummer, i princip.
Inget bank-id, kan man inte själv kan någon annan göra det, eller så ringer man för att få hjälp så gör de bokningen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
74 827
Senast: turbofling
·
Kropp & Själ Funderar lite på det här att så pass många har vägrat AZ och valt att avboka eller inte har för avsikt att vaccinera sig öht. Sverige...
25 26 27
Svar
537
· Visningar
30 293
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp