Covid-19 del 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag bokade ett covid-test i går. (Stockholmsregionen).

Jag var först tvungen att gå in på 1177 och läsa hur det skulle gå till. Sedan skulle jag ladda ned en annan app - som krävde mobilt bankID. Starta appen med en kod som skickades till min e-post. Börja beställningen i appen som gav en kod. Koden skulle jag knappa in i en annan app där jag kunde avsluta beställningen. Sedan kom testet inom ett dygn. Då blev jag tvungen att öppna en tredje app för att registrera testet.

(Det stod att det skulle finnas andra lösningar för de som inte bor i regionen. Men inte vem man isf skulle kontakta. Om det inte bara var att knalla in till närmsta vårdcentral:confused:)
Låter som om de inte vill att man ska testa sig.
 
Jag bokade ett covid-test i går. (Stockholmsregionen).

Jag var först tvungen att gå in på 1177 och läsa hur det skulle gå till. Sedan skulle jag ladda ned en annan app - som krävde mobilt bankID. Starta appen med en kod som skickades till min e-post. Börja beställningen i appen som gav en kod. Koden skulle jag knappa in i en annan app där jag kunde avsluta beställningen. Sedan kom testet inom ett dygn. Då blev jag tvungen att öppna en tredje app för att registrera testet.

(Det stod att det skulle finnas andra lösningar för de som inte bor i regionen. Men inte vem man isf skulle kontakta. Om det inte bara var att knalla in till närmsta vårdcentral:confused:)
Det verkar ju rätt stört.....

När jag skulle testa mig loggade jag in med bank-id på 1177 och klickade på där det står något om boka covid-test och valde sedan apotek som jag skickade någon frisk typ över 18 att hämta covidtestet åt mig. Behöver det verkligen vara mer avancerat än så bara för att det är Stockholm?

Min mamma på 71 år gjorde typ liknande när hon bokade tid för vaccinering. Hon vaccinerades i fredags och sa att det var lätt att fixa. Jag har bokat min tid via 1177, antagligen på samma sätt. Inte speciellt avancerat. Kan man använda bank-id och logga in på 1177 kan man boka vaccinationstid och covidtest känns det som, här alltså.
 
https://sverigesradio.se/artikel/ma...ch-uteblir-fran-ett-eller-flera-tillfallen--2

Alltså, jag fattar inte. Vad är det för människor som liksom tänker att det är en smart ide?
Inte några enstaka dubbelbokningar, utan många som bokar flera tider.
Jag tror att det handlar om personer som inte vill ha AZ vaccin. De bokar tid och hör sig för vilket vaccin det är, och avstår då. Bokar ny tid och frågar bekant som nyss varit där vad för vaccin de nu har- AZ- och avstår, osv. Och vänder i dörren när de får veta vilket vaccin det är väl på plats.
 
Jag bokade ett covid-test i går. (Stockholmsregionen).

Jag var först tvungen att gå in på 1177 och läsa hur det skulle gå till. Sedan skulle jag ladda ned en annan app - som krävde mobilt bankID. Starta appen med en kod som skickades till min e-post. Börja beställningen i appen som gav en kod. Koden skulle jag knappa in i en annan app där jag kunde avsluta beställningen. Sedan kom testet inom ett dygn. Då blev jag tvungen att öppna en tredje app för att registrera testet.

(Det stod att det skulle finnas andra lösningar för de som inte bor i regionen. Men inte vem man isf skulle kontakta. Om det inte bara var att knalla in till närmsta vårdcentral:confused:)

Oj, här i Skåne loggar man bara in på 1177.se och beställer testet där.
 
Jag tror att det handlar om personer som inte vill ha AZ vaccin. De bokar tid och hör sig för vilket vaccin det är, och avstår då. Bokar ny tid och frågar bekant som nyss varit där vad för vaccin de nu har- AZ- och avstår, osv. Och vänder i dörren när de får veta vilket vaccin det är väl på plats.
Men uteblir?
Inte avstår på plats när de får besked om vaccinet, och inte lämnar återbud om de bestämmer sig för att inte gå dit. Eller är det bara artikeln som är skriven så det låter så?

Idag får man väl räkna med att det är planerat för AZ om man är över 65 och troligen inte blir något annat vid flera försök eftersom de andra märkena lär planeras in för LSS/ deras personal och de andra yngre som ska vaccineras därefter. Så det borde vara rätt lönlöst att hålla på så?
 
Men uteblir?
Inte avstår på plats när de får besked om vaccinet, och inte lämnar återbud om de bestämmer sig för att inte gå dit. Eller är det bara artikeln som är skriven så det låter så?

Idag får man väl räkna med att det är planerat för AZ om man är över 65 och troligen inte blir något annat vid flera försök eftersom de andra märkena lär planeras in för LSS/ deras personal och de andra yngre som ska vaccineras därefter. Så det borde vara rätt lönlöst att hålla på så?
Jag läste någon annanstans också, minns inte var nu, men som jag förstod det har det ju hållit på under en tid, så egentligen inget nytt, bara Region Skåne som tröttnat nu och markerar så att säga.

på det stället jag läste så var det lite oklarheter i om man skulle ta avgiften vid uteblivande eller ej, man har nog gjort lite olika från ställe till ställe, så det kan ju ha tolkats av gamlingarna så att det är samma sak som tidigare års drop in (tex vid influensavaccineringen osv), fast man måste boka nu bara och då betalar man ju inte om man inte kommer på en drop in tid.

Min mamma berättade i dag att hon haft en fruktansvärd huvudvärk i några dagar efter vaccinet, så om hon erbjuds AZ vid nästa dos (ja, mamma det gör du ju...) så kommer hon vägra. Min första tanke sa jag inte utan bet mig i läppen och sa istället "det blir nog inte alls lika illa nästa gång, kroppen känner säkert igen vaccinet då ju", medan jag egentligen ville säga "Dumskalle, vill du DÖ i covid istället?????".

Jisses liksom, det här med covid och vaccin har verkligen fått väldigt många vettiga människor att tänka kort och snett ibland, har jag märkt.
 
Jag bokade ett covid-test i går. (Stockholmsregionen).

Jag var först tvungen att gå in på 1177 och läsa hur det skulle gå till. Sedan skulle jag ladda ned en annan app - som krävde mobilt bankID. Starta appen med en kod som skickades till min e-post. Börja beställningen i appen som gav en kod. Koden skulle jag knappa in i en annan app där jag kunde avsluta beställningen. Sedan kom testet inom ett dygn. Då blev jag tvungen att öppna en tredje app för att registrera testet.

(Det stod att det skulle finnas andra lösningar för de som inte bor i regionen. Men inte vem man isf skulle kontakta. Om det inte bara var att knalla in till närmsta vårdcentral:confused:)
Det där är ju helt sjukt krångligt. Vem tänkte ihop det där?
 
Läste i NYT att 45% av de som röstade Republikanskt inte var intresserade av att vaccinera sig, samtidigt som 60% av samma urval inte är rädda för stora events som livesport eller konserter.

Förr eller senare kommer vi gå ikapp och förbi USA i antal vaccinerade.
 
Det där är ju helt sjukt krångligt. Vem tänkte ihop det där?
Tänkte? Det ser mer ut som om det är avsaknad av tankeverksamhet.

Jag kollade på att boka test i min region men blev totalförvirradbså gav upp. Det var inte en tiondel så komplicerat som beskrivs om Stockholm. (När det blev måndag och testning kunde skett var jag frisk igen)
 
Här är det enkelt att ta test. Finns en drop in uppbyggt på en parkering (likt dom tillfälliga däckbyte stationerna) och så har VC utdelning av test 2h varje förmiddag utan bokning.

Dessa 2 behövs körkort för eller bo nära VC.
 
Det där är ju helt sjukt krångligt. Vem tänkte ihop det där?
Jag tror att det handlar om att det är typ tio miljarder företag som är underleverantörer. Vilket ger värre konsekvenser - minns fas två när alla med hemtjänst och de som bodde med dem skulle få vaccin. En av mina vänner bor med sin demente förälder - föräldern fick vaccin men inte det inneboende barnet, för hen var listad hos ett annat företag/vårdcentral. Och återigen inga instruktioner om vart man vänder sig. Nu har min vän corona :(
 
I min region loggar man in på 1177, går till listan över regionens testplatser, väljer den som passar som har tillgängliga tider inom 48 h och bokar en tid. En förklaring till varför tiden bokas, signera med bank-id, klart.
I början av testning av allmänheten utförde personal testerna, men nu verkar det vara enbart självtest med digital registrering. I a f i de tre kommuner som jag har koll på.
 
Upplever "beskedet" om riktlinjer för de som redan vaccinerats som tvetydigt. Å ena sidan så framstår det främst vara riktat till de äldre som levt helt och hållet isolerade, och att det kan röra sig om att krama barnbarn och träffa ytterligare någon del av familjen och gå och handla. Men försiktigt och inte bidra till trängsel. Samtidigt blåser media upp det.
 
Upplever "beskedet" om riktlinjer för de som redan vaccinerats som tvetydigt. Å ena sidan så framstår det främst vara riktat till de äldre som levt helt och hållet isolerade, och att det kan röra sig om att krama barnbarn och träffa ytterligare någon del av familjen och gå och handla. Men försiktigt och inte bidra till trängsel. Samtidigt blåser media upp det.
Ja om man läser på fhm så är det ju en något mer nyanserad bild än vad tex aftonbladet förmedlar..
Anpassade rekommendationer efter vaccination — Folkhälsomyndigheten (folkhalsomyndigheten.se)
 
Ja om man läser på fhm så är det ju en något mer nyanserad bild än vad tex aftonbladet förmedlar..
Anpassade rekommendationer efter vaccination — Folkhälsomyndigheten (folkhalsomyndigheten.se)
Det blir dessutom lite tokigt när smittspridningen är så hög och att det samtidigt kommuniceras att vi måste tänka på att hålla avstånd. Jag inser att det måste finnas något slags morot för de äldre som vaccinerats/kommer vaccineras snart, men tricket är väl att de inte bör påverka smittspridningen negativt på samhällsnivån.

Är dessutom lite beklämd på ett mer personligt plan, jag står på medicin som ökar risken för allvarlig sjukdom och hör väl till fas tre. Det ser lite olika ut i olika regioner om man fått en spruta redan, men här dröjer det nog. Jag misstänker att äldre släktingar som vaccinerats kommer andas ut och vilja umgås och sätta viss press på mig att göra detsamma. Vidare så vet jag att jag själv inte kommer kunna räkna med ett fullt vaccinsvar och det finns några fall som inte fått antikroppar när de haft covid (och ytterligare något underligt fall där covid reaktiverades efter en infusion med medicinen) så jag är införstådd med att jag kommer att behöva vara försiktig ett tag, även när jag vaccinerats. Och jag antar att det måste gälla för en del som vaccinerats av andra skäl också, så det blir lite dubbelt.
 
Det blir dessutom lite tokigt när smittspridningen är så hög och att det samtidigt kommuniceras att vi måste tänka på att hålla avstånd. Jag inser att det måste finnas något slags morot för de äldre som vaccinerats/kommer vaccineras snart, men tricket är väl att de inte bör påverka smittspridningen negativt på samhällsnivån.

Är dessutom lite beklämd på ett mer personligt plan, jag står på medicin som ökar risken för allvarlig sjukdom och hör väl till fas tre. Det ser lite olika ut i olika regioner om man fått en spruta redan, men här dröjer det nog. Jag misstänker att äldre släktingar som vaccinerats kommer andas ut och vilja umgås och sätta viss press på mig att göra detsamma. Vidare så vet jag att jag själv inte kommer kunna räkna med ett fullt vaccinsvar och det finns några fall som inte fått antikroppar när de haft covid (och ytterligare något underligt fall där covid reaktiverades efter en infusion med medicinen) så jag är införstådd med att jag kommer att behöva vara försiktig ett tag, även när jag vaccinerats. Och jag antar att det måste gälla för en del som vaccinerats av andra skäl också, så det blir lite dubbelt.
Det står ju tydligt på fhms sida att man måste tänka på personer i riskgrupp och ovaccinerade!
 
Det står ju tydligt på fhms sida att man måste tänka på personer i riskgrupp och ovaccinerade!
Ja, såklart, men som jag var inne på så vinklar media det lite annorlunda. Jag tror att många kanske väljer att lyssna på de godaste nyheterna, åtminstone så upplever jag det så i min närhet. :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
74 413
Senast: turbofling
·
Kropp & Själ Funderar lite på det här att så pass många har vägrat AZ och valt att avboka eller inte har för avsikt att vaccinera sig öht. Sverige...
25 26 27
Svar
537
· Visningar
30 129
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp