Bukefalos 28 år!

Covid-19 del 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kan vara säsongen också som bidrar till att man vill lyfta det. Att de skärpta inomhusreglerna inte ska riskera att (van)tolkas så att samma aktiviteter istället bara flyttas ut.

Så kan det säkert vara, det är som sagt vad jag upplevde hände hos många under 2020. Och jag tycker som sagt att det är positivt att man lyfter det, även om andra här tycker att det borde ha tolkats lika solklart hela tiden.
 
Jag personligen har tyckt att alla regler varit helt solklara förutom när man ska försöka läsa sig till hur många dagar man ska vara hemma och vilka som måste vara hemma eller inte osv. Det löste sig dock när man frågar lite om hur man ska tolka det hela.

Ett exempel på vad jag inte tyckt varit solklart tidigare är att det i riktlinjer stått "umgås bara med de normalt umgås med och undvik att vara nära nya kontakter". För egen del jobbar jag hemifrån och alla aktiviteter utom ridskolan är inställda. Jag har hållit på att framförallt ha kontakt med få personer och ha ordentligt med tid mellan när jag träffat personer från olika grupper, och tycker att jag efterlever andemeningen helt ok.

Men om man nu har ett liv som innebär att man träffar kollegor på jobbet eller klasskamrater i skolan varje vardag, har föräldrarna som barnvakt och på middag varje torsdag, umgås med grannfamiljen på lördag och syskonets familj på söndagar (och barnen träffas varje dag på förskolan/skolan). Då skulle jag ändå förstå att det finns de som tolkar in i ovanstående mening att man kan fortsätta umgås med/käka med/gymma med kollegor, klasskompisar, föräldrar, syskon och kusiner, och grannar - för det är inga nya kontakter utan de man regelbundet umgås med. JAG gör inte den tolkningen och har inte heller den livssituationen, men jag kan förstå att en del har gjort det.
 
”Personlig karantän” i min region.
Tom jag börjar bli lite trött på att inte få umgås. På jobbet är vi ju så lite som möjligt och det är mycket mobil och dator, inte alls optimalt för socialt arbete 🥺
 
Och hur långt avstånd man ska ha, en armlängd, 1,5 meter eller 2.

Det där med "armlängds avstånd" har jag också upptäckt tolkats olika. För mig har det varit solklart att jag sträcker ut min arm och du din, och vi ska då inte nudda varandra. Men jag har stött på flera som tolkat det som att hen ska sträcka ut sin arm och då inte nudda någon annan - och då är vi nere på 70- 80 cm avstånd till munnen.

Fast min personliga favorit är förstås en hästlängds (eller 2 små ponnies) avstånd - det går inte att misslyckas med :angel::D
 
Jag är ledsen att du uppfattar det som tråkig ton, det var inte min avsikt. Det kanske blir så för att jag upplever det som helt absurt att man ens kan ha missat den massiva informationskampanjenen om att hålla avstånd i alla lägen och massor av skriverier i samband med badstränder, uteserveringar, parker, demonstrationer, besök på äldreboenden mm och jag inte hört en enda gång om att det skulle finnas undantag.

Tack, det är lugnt :)

Jag kan ju förtydliga att inte heller JAG tycker att det inte varit så svårt att ta till sig andemeningen, men jag kan förstå att andra gjort en annan tolkning. Jag har också lärt mig (inte bara nu, utan även på jobbet...) att det finns många människor som behöver mer tydlighet än vad jag behöver för att min vilja och min förmåga att göra rätt ska kicka in. Och med deras glasögon så kan jag förstå att med tidigare skrivningar har det kunnat tolkas olika.

Precis som att du tolkat att det som inte explicit står att det är tillåtet, är inte tillåtet; så behöver en del andra få det explicit uttalat att detta förbjudet, annars är det inte förbjudet utan upp till egen bedömning.

Med det sagt så ser jag inte att lösningen hade varit att försöka detaljreglera allt heller. Det hade gett andra problem.

Särskilt första månaderna hade jag stor förståelse för en viss otydlighet och föredrar överlag att man säger när man inte vet istället för att skjuta gissningar från höften och införa kraftfulla åtgärder för att visa sig ha en kontroll som man faktiskt inte kan ha. Men med tiden hade jag önskat mer tydlighet, särskilt om det var så att nuvarande riktlinjer egentligen har gällt hela tiden. Flera här menar ju det, och då hade jag önskat att det var nuvarande ord man från myndigheternas håll använt tidigare än februari-mars-april 2021.
 
Det där med "armlängds avstånd" har jag också upptäckt tolkats olika. För mig har det varit solklart att jag sträcker ut min arm och du din, och vi ska då inte nudda varandra. Men jag har stött på flera som tolkat det som att hen ska sträcka ut sin arm och då inte nudda någon annan - och då är vi nere på 70- 80 cm avstånd till munnen.

Fast min personliga favorit är förstås en hästlängds (eller 2 små ponnies) avstånd - det går inte att misslyckas med :angel::D

Österrike körde hart pa "Babyelefant" när det var 1 m avstand som gällde, sen ökades till 2 m och da var babyelefanten för liten. Fast vem vet egentligen hur stor en babyelefant är? Och en lite större babyelefant maste ju vara 2 m lang.
 
Känns bra att bo i den region som är först med att börja vaccinera i fas 3...
Region Kalmar först i landet med att inleda fas 3 | SVT Nyheter

Och, för att återknyta till tidigare diskussioner, så är det dessutom så att det är en hel del personer som bosatt sig i sina fritidshus här, som också fått vaccin. Och ändå har det hunnits med...
Hur har ni lyckats med det?
Det är ju inte hinna som är problemet, utan vaccindoserna så jag fattar inte hur det går ihop.

Här har alla ner till 65 fått börja boka och beräknas vara klara om en månad. Men prio två innehåller ju tre delgrupper till. Har inte hört något om att de tas parallellt så antar de är kvar. Och vi har inte gett någon sjukvårdspersonal förtur som de gjorde bl.a. i Stockholm.
 
Det jag är glad för med min region är att de kör allt i en gemensam organisation i egen regi. Enkelt och överskådligt, varje veckas leveranser ger en ny påfyllning av bokningsbara tider i systemet. Verkar så oordnat där sjuttioelva vårdcentraler med olika huvudmän ska vara mellanled.
 
Tack, det är lugnt :)

Jag kan ju förtydliga att inte heller JAG tycker att det inte varit så svårt att ta till sig andemeningen, men jag kan förstå att andra gjort en annan tolkning. Jag har också lärt mig (inte bara nu, utan även på jobbet...) att det finns många människor som behöver mer tydlighet än vad jag behöver för att min vilja och min förmåga att göra rätt ska kicka in. Och med deras glasögon så kan jag förstå att med tidigare skrivningar har det kunnat tolkas olika.

Precis som att du tolkat att det som inte explicit står att det är tillåtet, är inte tillåtet; så behöver en del andra få det explicit uttalat att detta förbjudet, annars är det inte förbjudet utan upp till egen bedömning.

Med det sagt så ser jag inte att lösningen hade varit att försöka detaljreglera allt heller. Det hade gett andra problem.

Särskilt första månaderna hade jag stor förståelse för en viss otydlighet och föredrar överlag att man säger när man inte vet istället för att skjuta gissningar från höften och införa kraftfulla åtgärder för att visa sig ha en kontroll som man faktiskt inte kan ha. Men med tiden hade jag önskat mer tydlighet, särskilt om det var så att nuvarande riktlinjer egentligen har gällt hela tiden. Flera här menar ju det, och då hade jag önskat att det var nuvarande ord man från myndigheternas håll använt tidigare än februari-mars-april 2021.
Förutom att det inte handlar om förbud utan rekommendationer så upplever jag att man har trummat in att det är avstånd som gäller i alla lägen och det redan från start. Jag har heller inte stött på någon som inte vetat det men väl en hel del som struntar i det. Hur kan det bli tydligare? Hela Sverige dräller ju av skyltar om att hålla avstånd både utom och inomhus, till och med på det lokala naturreservaten är det skyltar om att hålla avstånd.

Det har varit en hel del otydlighet och ambivalens men just att hålla avstånd (och tvätta händerna) har varit synnerligen tydligt och genomgående samma budskap.
 
Känns bra att bo i den region som är först med att börja vaccinera i fas 3...
Region Kalmar först i landet med att inleda fas 3 | SVT Nyheter

Och, för att återknyta till tidigare diskussioner, så är det dessutom så att det är en hel del personer som bosatt sig i sina fritidshus här, som också fått vaccin. Och ändå har det hunnits med...
Hittar inget om när dom i fas 3 har fått tid.
Kan vara så att Kalmar är först med att låta folk boka men inget om när tiderna finns för fas 3.
 
https://www.aftonbladet.se/nyheter/...-vill-valja-vaccin--radd-att-hamna-sist-i-kon

Hmm, skulle bli kaos om alla fick välja vilket vaccin de vill ha. Ärligt, tackar man nej så är det inte konstigt att man inte är högprioriterad.
Jag är en sådan hemsk person att jag till och med kan tycka att det är lite egoistiskt att ringa runt efter "rätt" vaccin och boka tid där bara för att man inte vill ha AZ. Det verkar ju ändå vara ok att äldre får AZ, medan yngre arbetsföra kvinnor inte ska ha det, så borde man inte ha lite dåligt samvete för att man tar en dos av ett vaccin som en annan person bättre har nytta av?

Jag förstår ju ändå rädslan, men å andra sidan är det ju inte jättevanligt med biverkningar inom den äldre befolkningen, så är rädslan motiverad?
 
Förutom att det inte handlar om förbud utan rekommendationer så upplever jag att man har trummat in att det är avstånd som gäller i alla lägen och det redan från start. Jag har heller inte stött på någon som inte vetat det men väl en hel del som struntar i det. Hur kan det bli tydligare? Hela Sverige dräller ju av skyltar om att hålla avstånd både utom och inomhus, till och med på det lokala naturreservaten är det skyltar om att hålla avstånd.

Det har varit en hel del otydlighet och ambivalens men just att hålla avstånd (och tvätta händerna) har varit synnerligen tydligt och genomgående samma budskap.
Det finns ju till och med "klisterlappar" på marken på flera ställen utomhus. Har funderat på vad det är för material egentligen! :D
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Hos oss finns inget stopp för Astra, alla över 18 kan fa det vaccinet. Hur man hanterar om man tackar nej till det varierar, i en del delstater hamnar man sist i kön, i vissa far man sta kvar i kön och kontaktas igen när nästa runda tider delas ut.
Det är manga som tackar nej till Astras, det finns ett förslag att man ska göra en egen kölista med de som kan tänka sig att fa Astras. Vi (min man och jag) kan tänka mig det sa jag välkommnar det förslaget, kanske far vi vaccinet fortare da.

Hörde att Danmark stoppar Astra helt, vad händer med det vaccinet dom har fatt levererat men inte vaccinerat med än?.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
75 125
Senast: turbofling
·
Kropp & Själ Funderar lite på det här att så pass många har vägrat AZ och valt att avboka eller inte har för avsikt att vaccinera sig öht. Sverige...
25 26 27
Svar
537
· Visningar
30 367
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp