Covid-19 del 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu konstateras i Sydsvenskan vad den här tråden konstaterat sedan länge:

"Folkhälsomyndigheten har tidigare föreslagit att de skulle träda i kraft 11 april, men lämnade i måndags in en hemställan till regeringen om att skjuta datumet till den 3 maj.

Oron för smittspridningen talar för att restriktionerna kommer att förlängas och de föreslagna lättnaderna skjutas upp.
När TT i går frågade statsepidemiolog Anders Tegnell om april ser ut att bli en så svår månad att man inte kan räkna med några lättnader, svarade han:

– Ja, så ser det absolut ut nu. Det finns inga tecken på att det här har vänt. Därmed får vi räkna med att även april blir en besvärlig månad.

Men samtidigt kommer nya larm om att folk struntar i coronarestriktionerna. I den senaste nationella tillsynsrapporten från länsstyrelserna, som kom i tisdags, drar man slutsatsen att ” en betydande del av allmänheten inte uppfyller sitt ansvar enligt smittskyddslagen”

Länsstyrelserna får många frågor från privatpersoner om hur de kan agera för att inte träffas av covid-19-lagen, till exempel när det gäller bröllop och studentfester.

I den senaste rapporten nämns som exempel en arenarestaurang i Västmanland som utökade serveringslokalen till merparten av åskådarplatserna i arenan för att matcher inte skulle bedömas som offentlig tillställning enligt ordningslagen."

Samtidigt rapporteras
"Kraftig ökning av medelålders covidpatienter
Antalet medelålders personer som läggs in på sjukhus på grund av covid-19 ökar kraftigt.

Allt fler vårdas på sjukhus på grund av covid-19. Framför allt är det bland personer i åldern 30–69 år som den största ökningen skett.

– Vi följer inläggningarna på sjukhus och vi ser en ökning från och med vecka fem ungefär, framför allt bland de yngre. Med yngre menar vi yngre äldre, det vill säga personer i åldern 30 till 69 år. Där har det ökat rätt rejält. Däremot ser vi inte alls samma ökning bland personer 70 år eller äldre, säger Erik Wahlström, utredare på Socialstyrelsen.

...

Under vecka sex lades cirka 400 personer i åldersgruppen 30–69 år in på sjukhus på grund av covid-19, ett antal som nästan hade fördubblats vecka tio.

Även bland dem som läggs in för intensivvård pekar kurvan för de medelålders mer eller mindre rakt upp."

Kan detta handlar om kombination av vaccination av äldre och att många återgått till arbetsplatsen och/eller struntar i övriga restriktioner? I vilket fall som helst bådar det ju inte gott inför påskledigheten och återgången efter den. T o m på tjo-och-tjim-radiokanalen imorse konstaterades att det nog kanske var förhastat att öppna skolorna efter påskledigheten. Som många här redan konstaterat är det ju inte bara PÅ skolan detta påverkar utan även kommunikationsmedel etc.
 
Senast ändrad:
Nu konstateras i Sydsvenskan vad den här tråden konstaterat sedan länge:

"Folkhälsomyndigheten har tidigare föreslagit att de skulle träda i kraft 11 april, men lämnade i måndags in en hemställan till regeringen om att skjuta datumet till den 3 maj.

Oron för smittspridningen talar för att restriktionerna kommer att förlängas och de föreslagna lättnaderna skjutas upp.
När TT i går frågade statsepidemiolog Anders Tegnell om april ser ut att bli en så svår månad att man inte kan räkna med några lättnader, svarade han:

– Ja, så ser det absolut ut nu. Det finns inga tecken på att det här har vänt. Därmed får vi räkna med att även april blir en besvärlig månad.

Men samtidigt kommer nya larm om att folk struntar i coronarestriktionerna. I den senaste nationella tillsynsrapporten från länsstyrelserna, som kom i tisdags, drar man slutsatsen att ” en betydande del av allmänheten inte uppfyller sitt ansvar enligt smittskyddslagen”.

Länsstyrelserna får många frågor från privatpersoner om hur de kan agera för att inte träffas av covid-19-lagen, till exempel när det gäller bröllop och studentfester.

I den senaste rapporten nämns som exempel en arenarestaurang i Västmanland som utökade serveringslokalen till merparten av åskådarplatserna i arenan för att matcher inte skulle bedömas som offentlig tillställning enligt ordningslagen."

Samtidigt rapporteras
"Kraftig ökning av medelålders covidpatienter
Antalet medelålders personer som läggs in på sjukhus på grund av covid-19 ökar kraftigt.

Allt fler vårdas på sjukhus på grund av covid-19. Framför allt är det bland personer i åldern 30–69 år som den största ökningen skett.

– Vi följer inläggningarna på sjukhus och vi ser en ökning från och med vecka fem ungefär, framför allt bland de yngre. Med yngre menar vi yngre äldre, det vill säga personer i åldern 30 till 69 år. Där har det ökat rätt rejält. Däremot ser vi inte alls samma ökning bland personer 70 år eller äldre, säger Erik Wahlström, utredare på Socialstyrelsen."

Kan detta handlar om kombination av vaccination av äldre och att många återgått till arbetsplatsen och/eller struntar i övriga restriktioner? I vilket fall som helst bådar det ju inte gott inför påskledigheten och återgången efter den. T o m på tjo-och-tjim-radiokanalen imorse konstaterades att det nog kanske var förhastat att öppna skolorna efter påskledigheten. Som många här redan konstaterat är det ju inte bara PÅ skolan detta påverkar utan även kommunikationsmedel etc.
Jag läste samma på Aftonbladet, dvs att länsstyrelser på flera håll rapporterar att folk inte följer restriktioner...... :meh:
 
Jag läste samma på Aftonbladet, dvs att länsstyrelser på flera håll rapporterar att folk inte följer restriktioner...... :meh:

Mmm, jag förstår att alla är trötta på restriktioner, och det kanske inte alltid går att följa alla men om en gör det en kan (inte står och har sitt sociala samkväm i gångarna på livsmedelsbutiken t ex) kanske det är rimligare att göra något annat som ligger på gränsen en annan gång - för att en är av nöden tvingad.

Ingen kan göra allt men alla kan göra något och i vissa saker är lätta att förändra.
 
Jag skrev ju om att var grannregion (Österrike) deltar i en studie om Pfizers-Biotech verkan pa den sydafrikanska mutationen. En stor del av invanarna vaccinerades. Nu verkar det som att den sydafrikanska mutationen själv har minskat, den försvann nästan helt redan innan vaccinet kan ha haft sa stor paverkan enl experterna. Troligtvis är den den brittiska mutationen starkare och har konkurerat ut den sydafrikanska. Oroande är däremot att smittotalen inte minskar alls i den regionen, tvärtom trots att vaccinationen nu borde ge resultat (3 v sen första sprutan). Nu har man upptäckt en variant av brittiska mutationen (osäkert än om det är en ny mutation eller bara en variant). Det finns misstanke om att vaccinet inte tar sa bra pa varianten eller sa har folk i den regionen tänkt "nu är vi vaccinerade, nu behöver vi inte vara försiktiga längre".
Just det sista tror jag är ett problem och kommer bli ett större problem ju fler som vaccinerar sig, till vi nar en niva där majoriteten är vaccinerade (da hoppas jag att vi kan leva hyfsat normalt igen).
3 veckor sedan första sprutan räcker inte riktigt, den börjar inte kicka in på allvar förrän efter 2 veckor och ännu längre innan det blir ett bra skydd. Det tar ett tag för folk att utveckla sjukdomen och ännu ett tag innan man eventuellt hamnar på sjukhus. De som läggs in på sjukhus nu blev nog i de flesta fall smittade för 2-3 veckor sedan, och de som blir testade positivt för 1-2 veckor sedan alltså innan det är ett hyfsat skydd eller ens hunnit få ett skydd. Det borde börja avta runt nu som tidigast om vaccinet funkar och folk inte ändrat sitt beteende.
 
3 veckor sedan första sprutan räcker inte riktigt, den börjar inte kicka in på allvar förrän efter 2 veckor och ännu längre innan det blir ett bra skydd. Det tar ett tag för folk att utveckla sjukdomen och ännu ett tag innan man eventuellt hamnar på sjukhus. De som läggs in på sjukhus nu blev nog i de flesta fall smittade för 2-3 veckor sedan, och de som blir testade positivt för 1-2 veckor sedan alltså innan det är ett hyfsat skydd eller ens hunnit få ett skydd. Det borde börja avta runt nu som tidigast om vaccinet funkar och folk inte ändrat sitt beteende.

Precis, men nu var en experter som menade att man borde ha sett mer effekt redan nu och det i samband med varianten som upptäcktes finns en oro. Vår delstat är i halvkarantän igen pga det och det (hoppas jag) inte att dom gör bara gör att det är roligt utan att det finns en begrundad orsak.

Sen kan det ju förstås vara så att folk tror att dom har ett skydd så fort dom fått första sprutan och därför är oförsiktiga, det är ett intryck jag har fått.
 
Bara så att ni vet, ni i Sverige lever i ett paradis nu i pandemitider. Ni har sån lyx utan lockdown och maskkrav.

Jag blir så trött. Jag brukar inte ge mig in i facebookdiskussioner men kunde inte låta bli när det återigen skrevs om bra det fungerar utan krav från regeringen.

En skrev om hur lyckliga hans släktingar är som flyttat till Sverige där dom kan leva precis som vanligt :banghead:
 
Bara så att ni vet, ni i Sverige lever i ett paradis nu i pandemitider. Ni har sån lyx utan lockdown och maskkrav.

Jag blir så trött. Jag brukar inte ge mig in i facebookdiskussioner men kunde inte låta bli när det återigen skrevs om bra det fungerar utan krav från regeringen.

En skrev om hur lyckliga hans släktingar är som flyttat till Sverige där dom kan leva precis som vanligt :banghead:

Jag tycker att det är en "lyx" att vi lyckats hantera pandemin på ett rimligare sätt än många andra, utan totala lockdowns och maskkrav överallt. Men "lyxen" beror delvis på att det är grundlagsfäst.

"Leva precis som vanligt" är dock något helt annat än den verklighet vi också lever i, så vi vill inte ha hit några idioter som tror det när de kommer hit och blir besvikna samtidigt som de sprider smitta innan de fattat.
 
Bara så att ni vet, ni i Sverige lever i ett paradis nu i pandemitider. Ni har sån lyx utan lockdown och maskkrav.

Jag blir så trött. Jag brukar inte ge mig in i facebookdiskussioner men kunde inte låta bli när det återigen skrevs om bra det fungerar utan krav från regeringen.

En skrev om hur lyckliga hans släktingar är som flyttat till Sverige där dom kan leva precis som vanligt :banghead:
Det är väl ungefär så Sveriges förhållningssätt har tolkats av omvärlden ända sen pandemins start. Visst, här är ingen regelrätt lockdown, men inte särskilt långt därifrån om alla skulle följa de restriktioner som finns. Som kallas "råd och rekommendationer" eftersom den svenska grundlagen inte tillåter hårdare regelverk.

Själv har jag varit på Ica TVÅ gånger sen i oktober. Maken har handlat sent på kvällarna, när det varit som minst folk. Och våra gymnasiebarn har studerat hemifrån i långa perioder sedan mitten av mars förra året. (varav äldsta tar studenten nu och har betygsångest så det förslår...) Högstadiesonen har också läst hemifrån i perioder sen före jul - innan dess har vår region varit förhållandevis förskonad. Och som jag skrev igår, nu har även mellanstadiesonen hemmastudier pga att smittan i kommunen ökar alldeles åt helhavre för fort!

Idag har jag fått Pfizers vaccin, för övrigt. Känns bra!
 
Bara så att ni vet, ni i Sverige lever i ett paradis nu i pandemitider. Ni har sån lyx utan lockdown och maskkrav.

Jag blir så trött. Jag brukar inte ge mig in i facebookdiskussioner men kunde inte låta bli när det återigen skrevs om bra det fungerar utan krav från regeringen.

En skrev om hur lyckliga hans släktingar är som flyttat till Sverige där dom kan leva precis som vanligt :banghead:
Håller med 100%!
 
  • Gilla
Reactions: fem
@sjoberga och @ameo

Jag skrev det också, att det är dumt att media har gett en sån bild över att det går att leva som vanligt i Sverige. Men han menade att den bilden stämmer, hans släktingar lever som dom vill så jag antar att dom inte följer ngr restriktioner.

Min syster jobbar som en galning och jag har flera andra vänner inom vården, dom anser inte att Sverige är ett paradis.

Här skulle restriktioner aldrig fungera, jag tror att dom som anser att det är så bra i Sverige är samma som anser att Corona bara är en helt vanlig influensa.
 
Just nu är min största förvåningen över att människor i en av de tre stora matbutikerna i byn gör underliga val.

Att handla ensam är väldigt ovanligt (i den butiken). Däremot samlas man för långa samtal precis vid kölappsautomaten till förbutiken (så alla som ska passera in i butiken måste tränga sig), en samlas mellan dörrarna för samtal och samma sak precis utanför dörrarna (så en måste tränga sig förbi för att komma in.

Detta är inte ungdomar. Det är 35 år och uppåt, inte sällan pensionärer. Jag blir så otroligt förvånad att människor inte har större riskmedvetenhet och att butiken inte vidtar åtgärder.

Fast nar Maken och jag tillbringade en tid i Dalarna for nagra ar sedan, blev jag (mer an en gang) utskalld nar jag kom med varuvagnen och ville ga in och en klunga manniskor stod mitt i dorren och pratatde. Det ar manga, manga ar sedan jag bodde i Sverige, sa jag gjorde som man gjor overallt annars ... jag sa, "Ursakta, kan jag fa ga forbi?" Och blev utskalld utav noter. 😳
De forsta gangerna det hande var jag for overraskad for att ens svara, men vid gang 3 eller 4 vantade jag pa det och fragade varfor de valt att blockera dorren? Det var inte alls populart. :cautious:
 
@sjoberga och @ameo

Jag skrev det också, att det är dumt att media har gett en sån bild över att det går att leva som vanligt i Sverige. Men han menade att den bilden stämmer, hans släktingar lever som dom vill så jag antar att dom inte följer ngr restriktioner.

Min syster jobbar som en galning och jag har flera andra vänner inom vården, dom anser inte att Sverige är ett paradis.

Här skulle restriktioner aldrig fungera, jag tror att dom som anser att det är så bra i Sverige är samma som anser att Corona bara är en helt vanlig influensa.

Det här ska man upprätthålla om man uppehåller sig i Sverige

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/lista-har-ar-restriktionerna-som-galler-i-sverige

Jag lovar, det är extremt långt från hur folk levde innan mars 2020. Trots att det inte innehåller total lockdown eller mask överallt.
 
Fast nar Maken och jag tillbringade en tid i Dalarna for nagra ar sedan, blev jag (mer an en gang) utskalld nar jag kom med varuvagnen och ville ga in och en klunga manniskor stod mitt i dorren och pratatde. Det ar manga, manga ar sedan jag bodde i Sverige, sa jag gjorde som man gjor overallt annars ... jag sa, "Ursakta, kan jag fa ga forbi?" Och blev utskalld utav noter. 😳
De forsta gangerna det hande var jag for overraskad for att ens svara, men vid gang 3 eller 4 vantade jag pa det och fragade varfor de valt att blockera dorren? Det var inte alls populart. :cautious:

För ett par år sedan? Jag kan inte riktigt se relevansen i relation till mitt inlägg.
 
Det fungerar inte eftersom folk inte tar ansvar. Jag slår vad om att många faktiskt vet om vad som gäller, har hört det osv, men faktiskt inte bryr sig. Att åka hem till påsk är viktigare än att bidra till att minska smittspridningen. Egotänkandet i den åldern är rätt hög.

kl

Här i Skåne ska ju alla snorungar återgå till skolorna efter påsklovet som vi har denna vecka. Nästa vecka ska gymnasiet vara på plats och 7 or och 9 or på ena barnets skola och veckan därpå ska 8 orna komma tillbaka. Jag tycker faktiskt att vi kan köra distans resten av terminen. Snorungarna håller inte avstånd, bär inte munskydd, följer inga andra restriktioner heller, inte fan är det konstigt att det ökar mest hos dem just nu. De bryr sig överhuvudtaget inte och visar ingen som helst respekt för andra. Och dem ska jag alltså dela tåg och buss med snart igen. Fullsatt buss och fullsatt tåg. Hujeda mig. Varför pausade FHM inte Astra Zenecas vaccin 3 timmar senare den där dagen, då hade jag fått en dos i alla fall. Hur det blir med personalvaccineringarna nu vet vi inte, i vissa regioner är de pausade helt för att ge alla doser till de äldre.

Beslutet att låta snorungarna återgå till skolorna kommer att ta livet av några människor...
Ja om huvudmannen bedömer så.
 
Det här ska man upprätthålla om man uppehåller sig i Sverige

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/lista-har-ar-restriktionerna-som-galler-i-sverige

Jag lovar, det är extremt långt från hur folk levde innan mars 2020. Trots att det inte innehåller total lockdown eller mask överallt.
Precis, men det verkar folk här i Österrike inte förstå. Vet inte hur många gånger jag förklarat att svenskar inte "lever som vanligt". Jag börjar bli så trött på det.
Men vill man vara självisk och inte följa ngr rekommendationer är det nog iaf lättare i Sverige än här.

Sen kan man ju fundera på om rekommendationer är tillräckligt eller om man verkligen måste ha massa regler och krav för att uppnå samma sak.
Det känns ändå som att Österrike är i ungefär samma läge vad gäller dödsfall och belastning på vågen.

Vad jag läser här och hör från mina vänner och släktingar så verkar folk i Sverige ändå vara bättre på att vara försiktiga än här. Jag känner mig ensam här om att inte träffa massa folk. Just nu har vi regeln att två hushåll får träffas, man ska hålla 2 m avstånd och rekommendationen är att ha en liten krets man träffar (alltså inte ett nytt annat hushåll varje dag).
 
läge att (tillfälligt) bli särbo på ett eller annat vis....

Ja, den som är frisk kanske kan ta en vecka på hotell. Men det kan också vara praktiskt eller ekonomiskt svårt beroende på livssituation. Det vore nog mindre bra att flytta in hos ytterligare tredje person.
 
Ja, den som är frisk kanske kan ta en vecka på hotell. Men det kan också vara praktiskt eller ekonomiskt svårt beroende på livssituation. Det vore nog mindre bra att flytta in hos ytterligare tredje person.
eller om man har ett fritidshus någonstans, eller kan låna ett av någon
Eller åtminstone så mycket särbo att man undviker att vistas i samma rum i bostaden. (vi har haft några tillfällen med smitta i barnens klass i skolan, då har vi gjort så att vi varit extra noga även inom familjen i bostaden)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
74 197
Senast: turbofling
·
Kropp & Själ Funderar lite på det här att så pass många har vägrat AZ och valt att avboka eller inte har för avsikt att vaccinera sig öht. Sverige...
25 26 27
Svar
537
· Visningar
29 950
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp