Covid-19 del 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja, jag vet hur rekommendationerna är, men det verkar vad jag vet endast vara bredare antaganden? Alltså, jag har inte sett några specifika studier på smittsamheten beroende på symtom/tid efter insjuknande.
jag skulle tro att virologerna har ganska bra koll på hur länge coronavirus generellt smittar
 
jag skulle tro att virologerna har ganska bra koll på hur länge coronavirus generellt smittar
Alltså, jag är inte någon slags vetenskapsföraktande mupp, jag gillar bara att ha studier framför mig istället för generell information. Kanske just för att jag är glad i att läsa på ordentligt.
 
Tack! Intressant ändå att de påpekar att studierna främst gjorts på de som fått sjukhusvård. För mig känns det mest logiskt att du är som mest smittsam under inkubationstid och maxsymtom (eftersom det är vad jag lärt mig kring andra liknande sjukdomar) men känns också ologiskt att helt plötsligt inte smitta alls efter ett fast antal dagar trots att alla reagerar olika på viruset. Men, bemärk ordet känns här ovan. Jag är ingen expert, bara nyfiken :)
 
Ni som blivit vaccinerade mot covid på sjukhus, har ni fått kallelse eller har ni själva behövt boka? Jag jobbar inom LSS med person över 18 år och skulle bli vaccinerad i fas 2 som skulle pågå april ut, men har fortfarande inte fått kallelse. Ska jag göra något själv? Eller jobbar jag för lite (10 %) inom LSS för att ingå? Har en 100 % tjänst i en annan bransch också.
 
Ni som blivit vaccinerade mot covid på sjukhus, har ni fått kallelse eller har ni själva behövt boka? Jag jobbar inom LSS med person över 18 år och skulle bli vaccinerad i fas 2 som skulle pågå april ut, men har fortfarande inte fått kallelse. Ska jag göra något själv? Eller jobbar jag för lite (10 %) inom LSS för att ingå? Har en 100 % tjänst i en annan bransch också.
Här behövde personal inom LSS själva ringa och boka tid, fanns ett intyg som de sen skulle ta med till vaccinationen. Men det kanske är annorlunda där du bor?
 
Här behövde personal inom LSS själva ringa och boka tid, fanns ett intyg som de sen skulle ta med till vaccinationen. Men det kanske är annorlunda där du bor?
Min arbetsgivare där kan inte ge någon info mer än att brukaren fick kallelse men fick avstå pga annan sjukdom som inträffade under vaccinationstiden. På 1177 står inget alls om hur och var jag bokar tid. Ska man ringa och fråga? 1177 eller sjukhuset?
 
Min arbetsgivare där kan inte ge någon info mer än att brukaren fick kallelse men fick avstå pga annan sjukdom som inträffade under vaccinationstiden. På 1177 står inget alls om hur och var jag bokar tid. Ska man ringa och fråga? 1177 eller sjukhuset?
1177 ska man inte ringa om vaccination. Antingen har din region nåt nummer för vaccinbokning eller din vårdcentral/sjukhus?
 
Efter mycket letande hittade jag följande text på sjukhusets hemsida:

Bokning via e-tjänst stängd

Anmälan för vaccinering av personal inom privata vårdgivare, tandvård, LSS och kommunal hälso- och sjukvård är nu stängd. Om du inte hunnit boka hänvisas du till fas 4 för vaccinering.

Du kommer att bli kontaktad i e-tjänsterna på 1177.se för din vaccinationstid. Därför är det viktigt att du lägger in dina kontaktuppgifter och aktiverar aviseringar i e-tjänsterna på 1177.se så att du inte missar tiden.


Problemet är bara att jag inte fått någon kallelse att missa?
 
Efter mycket letande hittade jag följande text på sjukhusets hemsida:

Bokning via e-tjänst stängd

Anmälan för vaccinering av personal inom privata vårdgivare, tandvård, LSS och kommunal hälso- och sjukvård är nu stängd. Om du inte hunnit boka hänvisas du till fas 4 för vaccinering.

Du kommer att bli kontaktad i e-tjänsterna på 1177.se för din vaccinationstid. Därför är det viktigt att du lägger in dina kontaktuppgifter och aktiverar aviseringar i e-tjänsterna på 1177.se så att du inte missar tiden.


Problemet är bara att jag inte fått någon kallelse att missa?
Jag tolkar det som att du skulle ha bokat en tid själv, inte att du skulle ha blivit kallad, för fas 2-vaccineringen. Nu när du inte längre är aktuell för det, kommer du få ett meddelande på 1177.se om vaccination i fas 4?

Tillägg: "du själv" kan även vara AG, kanske, men eftersom alla regioner hittat på sina egna sätt att göra saker på, så är det ju svårt att säga.
 
Efter mycket letande hittade jag följande text på sjukhusets hemsida:

Bokning via e-tjänst stängd

Anmälan för vaccinering av personal inom privata vårdgivare, tandvård, LSS och kommunal hälso- och sjukvård är nu stängd. Om du inte hunnit boka hänvisas du till fas 4 för vaccinering.

Du kommer att bli kontaktad i e-tjänsterna på 1177.se för din vaccinationstid. Därför är det viktigt att du lägger in dina kontaktuppgifter och aktiverar aviseringar i e-tjänsterna på 1177.se så att du inte missar tiden.


Problemet är bara att jag inte fått någon kallelse att missa?
Men det står ju "om du inte hunnit boka hänvisas du till fas 4" och att du kommer bli kontaktad. Alltså har du inte missat utan hade behövt boka själv, väntar du blir du kallad. Så tolkar jag det?
 
Efter mycket letande hittade jag följande text på sjukhusets hemsida:

Bokning via e-tjänst stängd

Anmälan för vaccinering av personal inom privata vårdgivare, tandvård, LSS och kommunal hälso- och sjukvård är nu stängd. Om du inte hunnit boka hänvisas du till fas 4 för vaccinering.

Du kommer att bli kontaktad i e-tjänsterna på 1177.se för din vaccinationstid. Därför är det viktigt att du lägger in dina kontaktuppgifter och aktiverar aviseringar i e-tjänsterna på 1177.se så att du inte missar tiden.


Problemet är bara att jag inte fått någon kallelse att missa?
Det står "du kommer att bli kontaktad" inte att du har blivit kontaktad. Det är för att inte missa när (eller om kanske) kallelsen kommer.
 
Svarar flera: Det har inte stått någonstans på 177 om vilket sjukhus man ska kontakta, går man in på sjukhusets hemsida så dyker det inte heller upp något om vaccinering utan man får söka vidare som "vårdgivare" vilket jag då inte räknar mig själv som utan det är väl min arbetsgivare som är vårdgivare?

Här har man gått och inte velat belasta vården med onödiga samtal och så blir det såhär. Lite trist. Å andra sidan har jag också funderat på att självmant vänta tills fas 4 för att mer behövande ska få först. Så det betyder kanske inte så mycket i slutändan.
 
Svarar flera: Det har inte stått någonstans på 177 om vilket sjukhus man ska kontakta, går man in på sjukhusets hemsida så dyker det inte heller upp något om vaccinering utan man får söka vidare som "vårdgivare" vilket jag då inte räknar mig själv som utan det är väl min arbetsgivare som är vårdgivare?

Här har man gått och inte velat belasta vården med onödiga samtal och så blir det såhär. Lite trist. Å andra sidan har jag också funderat på att självmant vänta tills fas 4 för att mer behövande ska få först. Så det betyder kanske inte så mycket i slutändan.
Surt! Fas 4 är ju ganska nära nu så får hålla tummarna att det rullar på!
 
Min son som går i ettan på gymnasiet fick precis veta att flera av hans klasskamrater har konstaterad corona. De har närundervisning varannan vecka, och har alltså suttit i klassrum alla tillsammans.

Vad gäller nu? Ska övriga klasskamrater, dvs min son, gå och testa sig?
De fick ingen information om detta och jag hittar inget bra på nätet.
 
Min son som går i ettan på gymnasiet fick precis veta att flera av hans klasskamrater har konstaterad corona. De har närundervisning varannan vecka, och har alltså suttit i klassrum alla tillsammans.

Vad gäller nu? Ska övriga klasskamrater, dvs min son, gå och testa sig?
De fick ingen information om detta och jag hittar inget bra på nätet.
Det brukar vara så att man ska vara extra noga på symptom och testa sig om man får symptom. Det beror ju dock också på när de senast träffades relaterat till symptomdebut. När min kollega fick covid skulle de som träffat henne 2 dygn innan symptomdebut vara extra noga.
Jag tror inte man testar symptomfria förutom om man bor med den smittade personen.
 
Det brukar vara så att man ska vara extra noga på symptom och testa sig om man får symptom. Det beror ju dock också på när de senast träffades relaterat till symptomdebut. När min kollega fick covid skulle de som träffat henne 2 dygn innan symptomdebut vara extra noga.
Jag tror inte man testar symptomfria förutom om man bor med den smittade personen.

Det finns det skolor som rekommenderar. Jag vet iaf en som rekommenderat alla anställda och elever att testa sig dag 1 och 5 efter att de träffat en som visat sig vara sjuk. Även om de inte har symptom.
 
Det finns det skolor som rekommenderar. Jag vet iaf en som rekommenderat alla anställda och elever att testa sig dag 1 och 5 efter att de träffat en som visat sig vara sjuk. Även om de inte har symptom.
Det är väl inget skolorna kan rekommendera? Det är ju regionerna som sätter upp riktlinjer för vilka man testar?

Kanske iofs är annorlunda i de län som använder självtester? Här måste man boka tid för att testa sig och då även beskriva symptom.
 
Det är väl inget skolorna kan rekommendera? Det är ju regionerna som sätter upp riktlinjer för vilka man testar?

Kanske iofs är annorlunda i de län som använder självtester? Här måste man boka tid för att testa sig och då även beskriva symptom.

Jag vet bara att en skola rekommenderat detta till sina anställda och elever. Sen var det kom ifrån vet jag inte. Mitt barns skola i samma kommun har inte gett oss nån sån rekommendation.
 
Svarar flera: Det har inte stått någonstans på 177 om vilket sjukhus man ska kontakta, går man in på sjukhusets hemsida så dyker det inte heller upp något om vaccinering utan man får söka vidare som "vårdgivare" vilket jag då inte räknar mig själv som utan det är väl min arbetsgivare som är vårdgivare?

Här har man gått och inte velat belasta vården med onödiga samtal och så blir det såhär. Lite trist. Å andra sidan har jag också funderat på att självmant vänta tills fas 4 för att mer behövande ska få först. Så det betyder kanske inte så mycket i slutändan.
Märkligt att de stänger för en grupp trots att den tillhör tidigare faser, här står det att de öppnar för nya men den som inte hunnit vaccinera sig och tillhör tidigare fas kan fortfarande boka tid. Informationen i din region verkar ju inte toppen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
74 112
Senast: turbofling
·
Kropp & Själ Funderar lite på det här att så pass många har vägrat AZ och valt att avboka eller inte har för avsikt att vaccinera sig öht. Sverige...
25 26 27
Svar
537
· Visningar
29 862
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp