Covid-19 del 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
Läst på Aftonbladet idag. Hårda ord:
Läkare vill ha nya restriktioner.

Majoriteten av patienterna som vårdas på iva är ovaccinerade, och läkarna menar att resurserna borde gå till annat än att vårda dem, rapporterar SVT.

– Vi har inte råd att vårda patienter på iva som egentligen inte behöver ligga där, säger Kai Knudsen, överläkare på Sahlgrenska sjukhuset i Göteborg till SVT.

Han vill bland annat att det ska bli obligatoriskt för folk som inte vaccinerat sig att testa sig för covid när de kommer hem från en utlandsresa.

Vården är belastad och har bland annat en stor vårdskuld med många operationer att ta igen.

– Nu är det många som vill ha del av vår kaka så att säga. Nu är det en betydligt tajtare situation. Vi måste verkligen vara rädda om våra intensivvårdsplatser.
Var ju inte många dagar sedan en IVA sköterska var med på TV4 och pratade om de här om ovaccinerade människor som ligger på IVA nu och att hon tyckte de var tragiskt och onödigt att de ens låg där .. Skapade ju en del debatt på deras fb sida.
 
Läste också en annan artikel i AB och tror det var samma läkare jag hörde på nyheterna, som berättade om ilska bland vårdpersonalen. Jag tycker inte det vore bra om omgivningen eldar på de känslorna nu. Frustration förstår jag helt, men att vårdpersonalen börjar tveka på att ge personer vård, där vill jag inte vara. I vilka fler fall ska då vårdpersonalen kunna ta ställning till om du får skylla dig själv?
Jag har också förvånats lite av orden som kommit, och tycker att det är illa om vårdpersonalen skulle ta ställning och aktivt vara irriterad på patienter som kämpar för sitt liv. Samtidigt så skadar det inte att understryka att vaccin är ett bra skydd, och i sagda text så efterlyses ju fler restriktioner.

För att vara krass, eftersom att vaccinerade kan bli smittade och sprida så bidrar ju även vaccinerade som lever på som det inte finns en pandemi som gäller dem, också till att patienter ligger på IVA. Främst de som inte fått vaccin, men även andra. Det känns inte moraliskt rätt det heller.
 
Jag har också förvånats lite av orden som kommit, och tycker att det är illa om vårdpersonalen skulle ta ställning och aktivt vara irriterad på patienter som kämpar för sitt liv. Samtidigt så skadar det inte att understryka att vaccin är ett bra skydd, och i sagda text så efterlyses ju fler restriktioner.

För att vara krass, eftersom att vaccinerade kan bli smittade och sprida så bidrar ju även vaccinerade som lever på som det inte finns en pandemi som gäller dem, också till att patienter ligger på IVA. Främst de som inte fått vaccin, men även andra. Det känns inte moraliskt rätt det heller.
Jag tänker att de är irriterade på folk som inte vaccinerar sig, som grupp liksom. Tror inte de surar specifikt på sina patienter.
 
Jag tänker att de är irriterade på folk som inte vaccinerar sig, som grupp liksom. Tror inte de surar specifikt på sina patienter.
Jo, såklart. Men det har inte varit så många sådana rubriker här i Sverige ändå hittills, i USA är det betydligt fler och på en nivå som är tragisk både vad gäller faktaresistens och bristande empati. Vi har ju inte riktigt samma anledning här, än så länge.
 
Jag tänker att de är irriterade på folk som inte vaccinerar sig, som grupp liksom. Tror inte de surar specifikt på sina patienter.
Ja jag tror också att det är mer situationen som blir av att de inte vaccinerar sig, att det är så himla onödigt, kan undvikas och vården behöver komma igång igen med allt annat också. Kan förstå att man är trött och uppgiven inför det.
 
Ja jag tror också att det är mer situationen som blir av att de inte vaccinerar sig, att det är så himla onödigt, kan undvikas och vården behöver komma igång igen med allt annat också. Kan förstå att man är trött och uppgiven inför det.
Ja precis! Helt logiskt!
Jag är också jättetrött på hela situationen och att de som vägrar eller bara struntar i vaccin förstör för alla oss andra..
 
Ja precis! Helt logiskt!
Jag är också jättetrött på hela situationen och att de som vägrar eller bara struntar i vaccin förstör för alla oss andra..
Då skulle du höra min mamma, hennes "hårda ord" var långt mycket tuffare än så, men egentligen tror jag inte hon menar det rakt av så som det låter utan mer att folk behöver sluta bete sig lite som träskallar rent allmänt och börja tänka på vad resultatet av utlandsresor,att inte testa sig, att välja att inte vaccinera sig, att inte hålla avstånd osv osv ger.
 
Ja jag tror också att det är mer situationen som blir av att de inte vaccinerar sig, att det är så himla onödigt, kan undvikas och vården behöver komma igång igen med allt annat också. Kan förstå att man är trött och uppgiven inför det.
Jag känner mig i det här läget, där vi har en ökad vårdbelastning (och nej, såklart inte som tidigare men vården måste som du säger komma igång med annat också!) och folk vill fylla arenor och släppa restriktioner för vaccinerade. Jag förstår inte varför man inte tar in att det smittas folk då också, och att det i förlängning kan öka vårdbelastningen.

Själv är jag mer orolig för att bli sjuk den här hösten, har jag insett. Just eftersom att jag ser att omgivningen inte verkar distansera sig. Jag har såklart två doser vaccin, men jag vet också att någon som jag kan bli rätt sjuk (om inte annat under en lång tid). Kändes egentligen tryggare förra hösten, trots avsaknad av vaccin. För min del alltså.
 
Jag känner mig i det här läget, där vi har en ökad vårdbelastning (och nej, såklart inte som tidigare men vården måste som du säger komma igång med annat också!) och folk vill fylla arenor och släppa restriktioner för vaccinerade. Jag förstår inte varför man inte tar in att det smittas folk då också, och att det i förlängning kan öka vårdbelastningen.

Själv är jag mer orolig för att bli sjuk den här hösten, har jag insett. Just eftersom att jag ser att omgivningen inte verkar distansera sig. Jag har såklart två doser vaccin, men jag vet också att någon som jag kan bli rätt sjuk (om inte annat under en lång tid). Kändes egentligen tryggare förra hösten, trots avsaknad av vaccin. För min del alltså.
Jag har som du (?) lite svårt att förstå varför man liksom släpper allt och börjat bete sig som om allt är normalt igen. Det är det ju inte. Som smittan på dotterns skola, jag förstår inte varför man väljer att agera NÄR det väl hänt istället för att förebygga det?

Jag tänker att vi till viss del kan börja leva något mer åt det vanliga hållet, men det är lite som med när man uppfostrar barn och tonåringar- frihet under ansvar, men det verkar som om vuxna bara tänker så i barnuppfostran och att det inte gäller dem själv? Om man hade tagit mer ansvar för smittspridningen så hade man kanske kunnat få lite mer frihet också pö om pö. Men nu yrar alla runt som om allt är som det var förr.

"HURRA! Nu får vi handla hela familjer i butikerna! Hurra! Ingen maxantal! Hurra! Resa utomlands till coronaländer! Hurra! Inget tvång att testa sig bara ... öh rekommendation, finns ju inget straff för att låta bli! Hurra! Jag kan köa kloss intill den framför och bakom mig!"

Förstår absolut din oro för att bli sjuk den här hösten. Märkligt nog har jag känt lite samma, jag har lyckats undvika att bli sjuk, skulle inte förvåna mig om det är nu jag blir det liksom.
 
Jag har som du (?) lite svårt att förstå varför man liksom släpper allt och börjat bete sig som om allt är normalt igen. Det är det ju inte. Som smittan på dotterns skola, jag förstår inte varför man väljer att agera NÄR det väl hänt istället för att förebygga det?

Jag tänker att vi till viss del kan börja leva något mer åt det vanliga hållet, men det är lite som med när man uppfostrar barn och tonåringar- frihet under ansvar, men det verkar som om vuxna bara tänker så i barnuppfostran och att det inte gäller dem själv? Om man hade tagit mer ansvar för smittspridningen så hade man kanske kunnat få lite mer frihet också pö om pö. Men nu yrar alla runt som om allt är som det var förr.

"HURRA! Nu får vi handla hela familjer i butikerna! Hurra! Ingen maxantal! Hurra! Resa utomlands till coronaländer! Hurra! Inget tvång att testa sig bara ... öh rekommendation, finns ju inget straff för att låta bli! Hurra! Jag kan köa kloss intill den framför och bakom mig!"

Förstår absolut din oro för att bli sjuk den här hösten. Märkligt nog har jag känt lite samma, jag har lyckats undvika att bli sjuk, skulle inte förvåna mig om det är nu jag blir det liksom.
Det känns lite ledsamt att vi potentiellt ska vara sena på bollen igen. Och jag tror väl att vaccintäckningen är ungefär lika hög som man förväntat sig? Vi har inte varit dåliga så sett, det är väl bara kruxet att deltavarianten gett oss sämre förutsättningar, det behövs högre vaccinationstäckning än beräknat samtidigt som det tycks finnas ett tänk att de som varit ansvarsfulla och vaccinerat sig ska belönas med att leva som vanligt.

Jag har också klarat mig hittills. Men minns så väl hur sjuk jag var större delen av 2019 och den jävla hostan som jag har sviter av än idag och det var ju liksom före covid-19 ;) jag kände mig hoppfull inför beskedet om en tredje dos till personer med sänkt immunförsvar tills jag insåg att det lär hanteras lite olika i alla regioner, inte som att de inte kommer ge någon, men det lär ju ta lite olika tid och det lär säkert ha viss betydelse vart man bor.
 
Jag tänker att de är irriterade på folk som inte vaccinerar sig, som grupp liksom. Tror inte de surar specifikt på sina patienter.

På en direkt fråga om det är svårare att engagera sig i de ovaccinerade patienterna svarar hon "Jag skulle vilja säga nej...och vi ger dem samma vård...men innerst inne känner vi att det här var jätteonödigt och det blir väldigt frustrerande. Så känner vi alla."

https://sverigesradio.se/artikel/ovaccinerade-covidpatienterna-pa-iva-vacker-kanslor

Jag är helt övertygad om att vi alla förstår frustrationen. Men när vårdpersonalen inleder svaret med en suck och "Jag skulle vilja säga nej, men..." så tycker jag också att det är viktigt att vi hjälps åt att komma ihåg vilka värden som bör styra vårt samhälle.
 
Jag har också förvånats lite av orden som kommit, och tycker att det är illa om vårdpersonalen skulle ta ställning och aktivt vara irriterad på patienter som kämpar för sitt liv. Samtidigt så skadar det inte att understryka att vaccin är ett bra skydd, och i sagda text så efterlyses ju fler restriktioner.

För att vara krass, eftersom att vaccinerade kan bli smittade och sprida så bidrar ju även vaccinerade som lever på som det inte finns en pandemi som gäller dem, också till att patienter ligger på IVA. Främst de som inte fått vaccin, men även andra. Det känns inte moraliskt rätt det heller.

Absolut är det viktigt att informera om att vaccinet ger ett bra skydd, men att därifrån börja tassa in på hot om att du inte är värd lika bra vård är en annan sak.

Vid pandemins start var all debatt om att vården varit underbemannad och tuffa sparkrav under lång tid, och mycket kritik gavs för att det pågått under så lång tid och alla politiska läger vetat det länge. Det sades vara ett skäl till att det var så tufft när pandemin slog till. Nu plötsligt är det knappt ett ord längre om finansiering av sjukvården, arbetsvillkor för att behålla personalen etc, utan nu ligger all skuld för att svensk sjukvård inte hinner med alla som står i kö, på dessa några procent som inte vill vaccinera sig...
 
På en direkt fråga om det är svårare att engagera sig i de ovaccinerade patienterna svarar hon "Jag skulle vilja säga nej...och vi ger dem samma vård...men innerst inne känner vi att det här var jätteonödigt och det blir väldigt frustrerande. Så känner vi alla."

https://sverigesradio.se/artikel/ovaccinerade-covidpatienterna-pa-iva-vacker-kanslor

Jag är helt övertygad om att vi alla förstår frustrationen. Men när vårdpersonalen inleder svaret med en suck och "Jag skulle vilja säga nej, men..." så tycker jag också att det är viktigt att vi hjälps åt att komma ihåg vilka värden som bör styra vårt samhälle.
Och det har inte att göra med vad en tänker om vaccin eller covid. Utan om hur många andra "Hen borde inte vara här för om hen gjort (eller inte gjort) x, y eller z så hade hen inte behövt vara här..." det finns om man öppnar den dammluckan.
 
På en direkt fråga om det är svårare att engagera sig i de ovaccinerade patienterna svarar hon "Jag skulle vilja säga nej...och vi ger dem samma vård...men innerst inne känner vi att det här var jätteonödigt och det blir väldigt frustrerande. Så känner vi alla."

https://sverigesradio.se/artikel/ovaccinerade-covidpatienterna-pa-iva-vacker-kanslor

Jag är helt övertygad om att vi alla förstår frustrationen. Men när vårdpersonalen inleder svaret med en suck och "Jag skulle vilja säga nej, men..." så tycker jag också att det är viktigt att vi hjälps åt att komma ihåg vilka värden som bör styra vårt samhälle.
Jag tror det är direkt följd av hur vaccination framställs i media, vårdpersonal påverkas också av detta.
 
Det känns lite ledsamt att vi potentiellt ska vara sena på bollen igen. Och jag tror väl att vaccintäckningen är ungefär lika hög som man förväntat sig? Vi har inte varit dåliga så sett, det är väl bara kruxet att deltavarianten gett oss sämre förutsättningar, det behövs högre vaccinationstäckning än beräknat samtidigt som det tycks finnas ett tänk att de som varit ansvarsfulla och vaccinerat sig ska belönas med att leva som vanligt.

Jag har också klarat mig hittills. Men minns så väl hur sjuk jag var större delen av 2019 och den jävla hostan som jag har sviter av än idag och det var ju liksom före covid-19 ;) jag kände mig hoppfull inför beskedet om en tredje dos till personer med sänkt immunförsvar tills jag insåg att det lär hanteras lite olika i alla regioner, inte som att de inte kommer ge någon, men det lär ju ta lite olika tid och det lär säkert ha viss betydelse vart man bor.
Jag tänker inte heller att vi varit dåliga, utan mer att vi dels inte tänker före och dels släpper efter (loss helt tydligen) istället för att ställa oss lite avvaktande och tänkta att deltavarianten verkar vara en riktig lurig jävel, för att slå den på käften bör vi kanske inte mingla runt helt och hållet? Jag tänker också att vaccinerade kan behöva belönas, men det är långt ifrån läge att göra det, inte än, inte på länge än känns det som, så det känns som en onödig diskussion ens. Själv förstår jag inte var alla ansvarsfulla avståndstagare har tagit vägen?

Hahaha, ja 2019 var ett speciellt år även för mig! Hade också hosta, hela jädrans året, vc agerade ju knappt, under all kritik. Började efter en förkylning i början av december 2018 så i början av 2019 ville jag ha astmamedicin eftersom jag tänkte att min astma hade triggats, fick ingen.... tre månader sedan fick jag komma och göra spirometri där sköterskan skulle meddela läkaren svaret samt be henne skicka remiss till lungröntgen. Kallelse för det kom 2 månader senare.... Fortfarande samma hosta. Röntgen, i juni alltså, visade lunginflammation och sköterskan meddelade att läkaren skrivit ut antibiotika och att lunginflammationen antagligen var orsaken till min långvariga hosta, inte astma, så någon annan medicin fick jag inte. Kvar var min hosta. Efter att ha försökt nå min vc via 1177 och inte fått svar huruvida vi skulle gå vidare när jag fortfarande hostade i oktober så bytte jag vc. Fick en tid i december. Fick astmamedicin. Hostade allt mindre. Korrigerade medicinen. Slutade hosta, februari 2020 hade jag hunnit komma in i till slut innan hostan försvann helt. Brukar säga att jag är såååååååååååååå glad att det inte var 2020 jag var underbehandlar vad gäller astman, och hostade sådär! ;)

Jag hoppas du får en tredje dos snart! Förstår att det är jobbigt att inte veta hur de olika regionerna gör. Fattar inte varför alla inte kan göra samma....
 
Jag tror det är direkt följd av hur vaccination framställs i media, vårdpersonal påverkas också av detta.

Ja de påverkas förstås av samhällets debatt som alla andra, de är ju också människor. Så jag tycker både vi alla som vanliga medborgare och journalister bör tänka ordentligt på vad vi efterfrågar och vad vi eldar på.

Efterfrågan på hårdare tag för att minoriteter ska rätta in sig efter vad majoriteten vill, är liksom inget nytt i Europa. När en dödlig sjukdom svepte in ställs det på sin spets, och när jag är både trött, irriterad och rädd så är det lätt att önska hårda tag mot den jag pekat ut som förstörare av mitt liv.
 
Problemet som ni är inne på är ju att många tänker - jag är vaccinerade därför kan jag bla bla bla .. Ser inlägg var och varannan dag om folk som reser utomlands osv eller planerar för de. Då kan jag känna sätt ned foten för f•n regeringen och folkhälsomyndigheten. Kräv att de testar sig direkt på flygplatsen och sedan isolerar sig tills de vet om de är smittade eller inte. När man ser och hör nyheter som att folk flyger in i landet med pågående covid 19 i kroppen undrar man hur de tänker eller om de bara är tomma där uppe i bollen? Förstår de inte hur många de kommer smitta dels på planet och sedan på flygplatsen?

Vet att en på en av mina föräldrars jobb blev hemskickad för att testa sig i våras efter ha varit i utomlands i flera veckor och knalla in på jobbet dagen efter hen kom hem utan att testa sig .. Hen var alltså inte välkommen Innan man såg att hen inte var smittad av covid.

Vi ska tillbaka till universitetet om några veckor för första gången sedan i Mars 2020 ( om de inte blir drastiska ändringar vill säga de återstår och se ). Lärarna har inte satt sin fot knappt på campus på över 1 års tid, och jag förstår att de är frustrerade för de är som de säger de kan inte bedriva en undervisning i alla ämnen som är rättvis mot studenterna när vi inte kan träffas irl. Jag är färdig vaccinerad sedan innan midsommar ändå varken reser jag eller gjort annat som jag inte behöver i sommar. Umgås inte direkt med folk heller de jag måste träffa nu utöver min familj är mina studiekamrater men då sitter vi också i ett rum som normalt sätt 75 personer ska sitta i och vi är 11 stycken som delar på den här ytan .. Med andra ord vi sitter inte direkt på varandra och de är obligatoriskt även om flera satte sig på tvären direkt och inte ville ...

De är den enda förändringen jag gjort på över 1 och halvt år. Klart jag är jäkligt frustrerad att leva så här men inte fasiken blir de bättre om jag går och drar på mig covid heller och troligtvis smittar ett helt gäng till 🤷
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Wohooo! Äntligen är sommaren slut och vi får gå tillbaka till skolan! Alla antagningsbesked har skickats ut och ett gäng förväntansfulla...
52 53 54
Svar
1 066
· Visningar
24 642
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 446
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 501
Senast: Mabuse
·
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
929
Senast: Crossline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp