Covid-19 del 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jo, vi har också haft det lugnt tills skolorna började. Men jag förstår inte hur det tilläts bli så här, varför ingen tänkte. Det var ju så här förut också. Är en elev sjuk i en klass ska hela klassen smittspåras. Är en lärare sjuk ska alla klasser denne haft smittspåras vilket ju plötsligt kan bli 100 elever på en lärare. Vi har flera skolor i kommunen, två högstadieskolor. Jag förstår kaoset, men förstår inte att det tilläts bli det.
Apropå att smittade lärare leder till att massor av elever ska smittsspåras låter kanske inte så märkligt, sett till bla. den här texten:
https://www.theguardian.com/world/2...s-covid-california-cdc?CMP=Share_iOSApp_Other
 
Apropå att smittade lärare leder till att massor av elever ska smittsspåras låter kanske inte så märkligt, sett till bla. den här texten:
https://www.theguardian.com/world/2...s-covid-california-cdc?CMP=Share_iOSApp_Other
Jag tycker inte att det är märkligt att det smittspåras om en lärare är sjuk. Jag tycker att det är märkligt att barnen får gå till skolan i väntan på tid för test och i väntan på provsvar sedan. Skulle de vara sjuka så smittar de i sin tur ner flera personer till. Det blir liksom en situation som går runt runt. Nu är testningen lite efter och de som lyckats testa sig relativt tidigt i klassen, kanske testat sig någon annanstans än just här och fått svar något snabbare och är negativt, de får testa om sig när det dagen efter visar sig att en annan elev är positiv....
 
Jag fick brev från min mottagning att jag definitivt bör vaccinera mig med en tredje dos i höst. Så spar det brevet så jag kan visa vid behov, när jag nu kan boka.
Vilken tur du har. Jag frågade läkaren jag träffade i torsdags på reumatologen om dom hade fått några riktlinjer, det hade dom inte :down:
Så i min region så vet jag inte än om vi behöver läkarintyg eller ej för att boka. Det har inte heller kommit ut någon mer information när det kan tänkas starta heller.
 
Vilken tur du har. Jag frågade läkaren jag träffade i torsdags på reumatologen om dom hade fått några riktlinjer, det hade dom inte :down:
Så i min region så vet jag inte än om vi behöver läkarintyg eller ej för att boka. Det har inte heller kommit ut någon mer information när det kan tänkas starta heller.
Jag frågade min mottagning i veckan, då visste de inget (VGR) men googlade och hittade info om hur planen ser ut i regionen. Det ska ske kontakt via brev som man sedan kan visa upp som "biljett" (haha, ja det står just så). Vågar inte riktigt tro att det kommer gå smidigt för den saken skull. Men kolla, det är väl i vardande hur de kommer att hantera det.
 
Jag känner att det blir så dubbelt med dubbelvaccinerade (pun intended), jag tycker att alla ska vaccinera sig, men för sjutton, ska man inte uppmana vaccinerade att testa sig när de kommer hem efter utlandsresa också, när man vet att de kan bli sjuka och sprida smitta på samma vis som man rekommenderar ovaccinerade? Som ett exempel.
Man uppmanar alla att testa sig när man kommer hem från utlandsresor, hur har du lyckats missa det?
 
Man uppmanar alla att testa sig när man kommer hem från utlandsresor, hur har du lyckats missa det?
Personer som är fullvaccinerade undantas från den rekommendationen.

Undantag från rekommendationen om att testa sig efter ankomsten​

Den som enbart rest inom Norden, den som är fullvaccinerad för minst två veckor sedan och barn yngre än sex år behöver inte testa sig efter ankomsten till Sverige. Den som haft bekräftad covid-19 det senaste halvåret behöver inte heller testa sig.

Undantaget gäller för vaccination med vacciner som är godkända av EMA (Europeiska läkemedelsmyndigheten) eller vacciner där WHO utfärdat nödgodkännande.

https://www.folkhalsomyndigheten.se...mmendationer-till-dig-som-reser-in-i-sverige/
 
Personer som är fullvaccinerade undantas från den rekommendationen.

Undantag från rekommendationen om att testa sig efter ankomsten​

Den som enbart rest inom Norden, den som är fullvaccinerad för minst två veckor sedan och barn yngre än sex år behöver inte testa sig efter ankomsten till Sverige. Den som haft bekräftad covid-19 det senaste halvåret behöver inte heller testa sig.

Undantaget gäller för vaccination med vacciner som är godkända av EMA (Europeiska läkemedelsmyndigheten) eller vacciner där WHO utfärdat nödgodkännande.

https://www.folkhalsomyndigheten.se...mmendationer-till-dig-som-reser-in-i-sverige/
Och de är ju för jäkligt faktiskt.
 
Personer som är fullvaccinerade undantas från den rekommendationen.

Undantag från rekommendationen om att testa sig efter ankomsten​

Den som enbart rest inom Norden, den som är fullvaccinerad för minst två veckor sedan och barn yngre än sex år behöver inte testa sig efter ankomsten till Sverige. Den som haft bekräftad covid-19 det senaste halvåret behöver inte heller testa sig.

Undantaget gäller för vaccination med vacciner som är godkända av EMA (Europeiska läkemedelsmyndigheten) eller vacciner där WHO utfärdat nödgodkännande.

https://www.folkhalsomyndigheten.se...mmendationer-till-dig-som-reser-in-i-sverige/
Men inte vårdpersonal. Där gäller andra regler.
 
Deltavarianten av viruset sars-cov-2 befinns vara mer smittsamt än ebola, sars, säsongsinfluensan och vanlig förkylning samt lika smittsamt som vattkoppor, enligt rapport från CDC. Förkylningsvirus är ett gissel, men det är inte så att det inte går att undvika det.
Hur undviker du att bli förkyld utan att totalisolera dig? Har du otur blir du smittad även om du är försiktig.
 
Men inte vårdpersonal. Där gäller andra regler.
Okej! Hade inte koll på det, lovande isf.

Apropå vårdpersonal så fann jag siffror om vad som åtminstone räknades som nivå 1 (som väl är vad som krävs för att inleda steg 4 i lättnader). i slutet av juni. Visste att 14-dagars incidensen skulle vara <50 fall per 100 000 invånare, och att det ska tas i beaktande tillsammans med vårdbelastning och vaccintäckning. Men just sifforna gällande vårdbelastning hade jag inte hört, det ska vara under 100 i slutenvården och bara upp till 25 på iva. Det är vi ju rätt långt ifrån...
 
Okej! Hade inte koll på det, lovande isf.

Apropå vårdpersonal så fann jag siffror om vad som åtminstone räknades som nivå 1 (som väl är vad som krävs för att inleda steg 4 i lättnader). i slutet av juni. Visste att 14-dagars incidensen skulle vara <50 fall per 100 000 invånare, och att det ska tas i beaktande tillsammans med vårdbelastning och vaccintäckning. Men just sifforna gällande vårdbelastning hade jag inte hört, det ska vara under 100 i slutenvården och bara upp till 25 på iva. Det är vi ju rätt långt ifrån...
Det jag har såklart kollat i PDF:er som nämner de sifforna innan, men tydligen missat. :banghead:
 
Funderar lite, i USA (och några andra länder) så erbjuder man ekonomiska eller andra fördelar för att få fler att vaccinera sig. Tex, vaccinlotteri där vinnare får sin universitetsutbildning betald, pengar, presentkort, gratis hamburgare osv. Någonstans erbjöds det gratis marijuana tror jag. Skulle det få fler i Sverige att vaccinera sig?

Spontant tror jag inte att det skulle få någon stor effekt här men kanske jag har fel?
 
Funderar lite, i USA (och några andra länder) så erbjuder man ekonomiska eller andra fördelar för att få fler att vaccinera sig. Tex, vaccinlotteri där vinnare får sin universitetsutbildning betald, pengar, presentkort, gratis hamburgare osv. Någonstans erbjöds det gratis marijuana tror jag. Skulle det få fler i Sverige att vaccinera sig?

Spontant tror jag inte att det skulle få någon stor effekt här men kanske jag har fel?
Vi har inte heller samma nivå av vaccinvägrare här. Så det är nog inte riktigt applicerbart, utöver att det väl aldrig skett något liknande förr. Det skulle nog vara svårt hur lagsammanhang?
 
Vi har inte heller samma nivå av vaccinvägrare här. Så det är nog inte riktigt applicerbart, utöver att det väl aldrig skett något liknande förr. Det skulle nog vara svårt hur lagsammanhang?

Åh jag håller med, men det är lite intressant att spekulera om det skulle hjälpa att få fler att vaccinera sig bland de som vägrar. Jag antar att det beror främst på okunnighet eller rädsla.
 
Åh jag håller med, men det är lite intressant att spekulera om det skulle hjälpa att få fler att vaccinera sig bland de som vägrar. Jag antar att det beror främst på okunnighet eller rädsla.
Jag har faktiskt inte sett någon statistik från USA om effekten sådana tilltag fått. :D Men som sagt tror jag inte att det är så applicerbart, även om jag föredrar nåt slags bonus snarare än tvång.
 
Hur undviker du att bli förkyld utan att totalisolera dig? Har du otur blir du smittad även om du är försiktig.
Jag har inte varit förkyld på många år. Jag har 3 jobb, alla med människor, i 2 fall är jag mycket mycket nära andra människor,. Jag kan inte svara på exakt varför jag inte blir förkyld så värst ofta, men jag är övertygad om att man kommer väldigt långt med basal handhygien.
 
Jag har faktiskt inte sett någon statistik från USA om effekten sådana tilltag fått. :D Men som sagt tror jag inte att det är så applicerbart, även om jag föredrar nåt slags bonus snarare än tvång.

Tror inte att det har fått särskilt stor effekt, särskilt inte i de delstater/områden som behöver det mest. Tyvärr. Tyckte dock det var lite roande att de erbjöd gratis marijuana för att få människor att vaccinera sig :D
 
Enligt 1177 kommer de som omfattas av en tredje dos i höst kallas inom kort i min region, så är bara att vänta.
Undrar hur kroppen reagerar på den dosen? Första blev jag öm i armen, andra kände jag mig riktigt risig med frossa efter 12 timmar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Wohooo! Äntligen är sommaren slut och vi får gå tillbaka till skolan! Alla antagningsbesked har skickats ut och ett gäng förväntansfulla...
52 53 54
Svar
1 066
· Visningar
24 886
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 541
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 577
Senast: Mabuse
·
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
953
Senast: Crossline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp