Covid-19 del 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vet ni vad jag tycker är tragiskt?
Folks vett och förstånd har försvunnit.
Vaccinerade ställs mot ovaccinerade. Delar in vi och dem.

Hade detta vaccin fungerat så hade de som är vaccinerade kunna luta sig tillbaka och lita på att de är skyddade.

Istället skuldläggs de ovaccinerade med att de kan smitta de som är vaccinerade.
Hör ni inte hur idiotiskt det låter?

Folk blir sjuka och dör i covid och folk blir sjuka och dör av vaccinet.

Tvångsvaccinering och covidpass kommer inte att stoppa den här skiten.
Något säger mig att du är ovaccinerad?

Ovaccinerade är inte oskyldiga i debatten faktiskt, jag ser många kommentarer tex till artiklar där man skriver att ungdomar blir vaccinerade osv, de är inte rara och trevliga direkt. Snarare ropar ovaccinerade om barnmisshandel och annat skit, för att man som förälder låter vaccinera sin tonåring. Vi mot dem drivs helt klart även av de ovaccinerade, de är jävligt bra på att skrika högt faktiskt. Så vett gäller nog från båda sidor, som har försvunnit.

Vaccinet fungerar. Det stoppar allvarlig sjukdom och död. Det syns på IVA. De dubbelvaccinerade som dött har väl alla varit äldre- skyddet har inte kikat in helt eller så har de inte haft kraft nog för sjukdomen, pga ålder, deras tid vad kanske kommen oavsett covid. Svårt att veta och inget som borde finnas med i statistiken som SÄKER stapel på att "kolla, folk DÖR trots att de är vaccinerade".

Ovaccinerade skuldbeläggs med rätta, de sprider smitta, men jag tycker rent allmänt att alla som inte håller avstånd och sånt nu faktiskt också skuldbeläggs, så det gäller inte bara ovaccinerade. Och det är inte fel att skuldbelägga folk som inte har förstånd nog att fatta att i en pandemi är det kanske inte läge att bete sig som om det inte vore en pandemi, oavsett om man är vaccinerad eller ej.

Tvångsvaccinering har det inte varit tal om i Sverige. Caovidbevis till större event, och jo, jag tror det kan påverka något. Självklart inte stoppa, det enda som skulle få covid att stoppas vore om alla vaccinerade sig, alla slutade umgås med andra helt och hållet, ingen reste utomlands ALLS och alla jobbade hemma osv. Men det är ju inte troligt eller genomförbart. tex är det ju folk som givetvis måste fira lite semester utomlands ändå liksom. När man ju får. Och när det inte är rekommendation från FHM att jobba hemma ser chefer sin chans att asa sina arbetare till jobb igen...
 
Jag föreslår som ett komplement att man både kan tänka själv och ta till sig kunskap av de som har den.

Att jämställa döda i covid med med döda av vaccination - på minsta vis - är som att jämföra en vattenpöl med Atlanten.

Den där hjärntvätten verkar mest verka homeopatiskt, ju mindre vaccin man fått desto konstigare utsagor tar man för sanna.
Det finns en gammal devis som lyder: Att tänka fritt är stort men att tänka rätt är större. Det är vad som är sant som skall sökas inte att förglömma.
 
Det jag mest funderat på är risken för en spridning av ett virus med högre dödlighet som sars 2002 där 15-20 % dog, nu lyckades man stoppa spridning väldigt tidigt så relativt få dog. Men det är inte länge sedan och att något liknande skulle utvecklas till en pandemi är ett reellt hot.

Jo. Men ganska uppenbart är Covid-19 effektivare än sars, den där långsammare inkubationstiden tillsammans med milda symptom som många av oss inte tagit på allvar på många år, gör att smittan sprider sig effektivt. Och tar kål på folk med stigande antal i åldersriktning.

Det farligaste är ett virus som har ganska lång och mild insjuknande och sedan slår till hårt och dödar eller ger handikapp. Som Covid-19. Även om man kan tänka sig att det kan finnas mycket värre i framtiden.
 
Det finns en gammal devis som lyder: Att tänka fritt är stort men att tänka rätt är större. Det är vad som är sant som skall sökas inte att förglömma.
Då är tillgång till kunskap den viktigaste komponenten. Om vi alla ska spåna ihop hur världen fungerar på egen hand, kommer vi inte så långt, var och en av oss.
 
Jo. Men ganska uppenbart är Covid-19 effektivare än sars, den där långsammare inkubationstiden tillsammans med milda symptom som många av oss inte tagit på allvar på många år, gör att smittan sprider sig effektivt. Och tar kål på folk med stigande antal i åldersriktning.

Det farligaste är ett virus som har ganska lång och mild insjuknande och sedan slår till hårt och dödar eller ger handikapp. Som Covid-19. Även om man kan tänka sig att det kan finnas mycket värre i framtiden.
Det jag menade är att sannolikheten för ett sådant virus kan vara betydligt större än vad vi tidigare trott.
 
och alla jobbade hemma osv.
Ja, alltså den biten är ju problematisk. Det finns väldigt många yrken där det inte går att arbeta hemifrån, så samhället måste rulla på ändå trots covid, och folk kommer oundvikligen att smittas pga detta. Som det står i DN idag:

Forskning visar att grundskolelärarna var bland de värst drabbade yrkesgrupperna i Sverige.
 
Jo. Men ganska uppenbart är Covid-19 effektivare än sars, den där långsammare inkubationstiden tillsammans med milda symptom som många av oss inte tagit på allvar på många år, gör att smittan sprider sig effektivt. Och tar kål på folk med stigande antal i åldersriktning.

Det farligaste är ett virus som har ganska lång och mild insjuknande och sedan slår till hårt och dödar eller ger handikapp. Som Covid-19. Även om man kan tänka sig att det kan finnas mycket värre i framtiden.
Jag hoppas vi inte får något värre än covid-19. Tänk att behöva dela världen med folk som inte vill vaccinera sig av princip, som vill vänta på långtidseffekterna på vaccinet, som har en massa konspirationstankar om vaccinet, som inte tror att sjukdomen ens existerar, som inte har förstånd att hålla avstånd och nysa rätt eftersom det har blviit tråkigt och man känner att man inte längre behöver bry sig, som inte gör det för att de skiter i det.... jag hade tagit livet av mig i förväg för att slippa en sådan sjukdom, om det blivit en epidemi av samma art som vi har nu fast allvarligare dödligare sjukdom.
 
Ja, alltså den biten är ju problematisk. Det finns väldigt många yrken där det inte går att arbeta hemifrån, så samhället måste rulla på ändå trots covid, och folk kommer oundvikligen att smittas pga detta. Som det står i DN idag:

Forskning visar att grundskolelärarna var bland de värst drabbade yrkesgrupperna i Sverige.
Och så finns det många som kan jobba hemma men som inte har fått göra det av princip eller som nu när det inte är rekommendation-ska återgå till att arbeta på plats.

Självklart förstår jag att det finns yrkesgrupper som inte kan jobba hemma.
 
Jag hoppas vi inte får något värre än covid-19. Tänk att behöva dela världen med folk som inte vill vaccinera sig av princip, som vill vänta på långtidseffekterna på vaccinet, som har en massa konspirationstankar om vaccinet, som inte tror att sjukdomen ens existerar, som inte har förstånd att hålla avstånd och nysa rätt eftersom det har blviit tråkigt och man känner att man inte längre behöver bry sig, som inte gör det för att de skiter i det.... jag hade tagit livet av mig i förväg för att slippa en sådan sjukdom, om det blivit en epidemi av samma art som vi har nu fast allvarligare dödligare sjukdom.
...och jag hade tveklöst flytt ett land som på allvar började diskutera ett vaccinationstvång. Det är verkligen ett skräckscenario för mig. Vi är olika och resonerar olika och har olika rädslor och prioriteingar.
 
Jo. Men ganska uppenbart är Covid-19 effektivare än sars, den där långsammare inkubationstiden tillsammans med milda symptom som många av oss inte tagit på allvar på många år, gör att smittan sprider sig effektivt. Och tar kål på folk med stigande antal i åldersriktning.

Det farligaste är ett virus som har ganska lång och mild insjuknande och sedan slår till hårt och dödar eller ger handikapp. Som Covid-19. Även om man kan tänka sig att det kan finnas mycket värre i framtiden.
Fast det är inte något unikt för Covid att kunna ge långdragna men efteråt (även om det verkar lite vanligare än för mycket annt) utan det är inte direkt ovanligt även efter andra, vanligt förekommande infektioner. Bara att det är svårt att säga att förkylningen någon inte ens tänker på att hen hade för ett par veckor sen är direkt relaterat till senare utmattningssymtom som exempel.
 
Nu kommer diskussionen vi redan varit och nosat på:
---
Vem räknas egentligen som fullvaccinerad? Om bara ett par veckor införs krav på vaccinpass i Sverige, men synen på vem som är fullvaccinerad skiljer sig åt i Europa.
I ett växande antal länder har vaccinpasset ett utgångsdatum.
...
Allt fler länder har därför satt ett utgångsdatum på covidpassen. Det räcker inte längre med att ha vaccinerat sig med två doser – det får inte heller ha gått för lång tid sedan sista sprutan för att passet ska ses som giltigt.
Kroatien var enligt uppgift först ut när landet i augusti meddelade ett covidpass bara gällde om det inte gått mer nio månader efter andra dosen.

Schweiz har sedan dess infört en gräns på tolv månader, liksom Österrike – medan den som vill ha ett giltigt covidpass i Israel måste ha fått två doser, eller en påfyllnadsdos, under de senaste sex månaderna för att räknas som fullvaccinerad.
...

När Sverige inför vaccinbevis vid evenemang med fler än hundra deltagare den 1 december ställs krav på "minst två doser".

Samtidigt rekommenderas alla över 65 år, personer på särskilt boende, med hemtjänst eller hemsjukvård och viss vård- och omsorgspersonal att ta en tredje dos. Hittills har 26 procent i gruppen över 65 år tagit en tredje dos. Även om Folkhälsomyndigheten starkt rekommenderar gruppen att ta en påfyllnadsdos inkluderas det inte i reglerna för vaccinbevis.

"Det finns inga sådana planer nu från myndighetens sida", skriver Folkhälsomyndighetens i ett mejl till TT.

---
www.sydsvenskan.se
 
Nu kommer diskussionen vi redan varit och nosat på:
---
Vem räknas egentligen som fullvaccinerad? Om bara ett par veckor införs krav på vaccinpass i Sverige, men synen på vem som är fullvaccinerad skiljer sig åt i Europa.
I ett växande antal länder har vaccinpasset ett utgångsdatum.
...
Allt fler länder har därför satt ett utgångsdatum på covidpassen. Det räcker inte längre med att ha vaccinerat sig med två doser – det får inte heller ha gått för lång tid sedan sista sprutan för att passet ska ses som giltigt.
Kroatien var enligt uppgift först ut när landet i augusti meddelade ett covidpass bara gällde om det inte gått mer nio månader efter andra dosen.

Schweiz har sedan dess infört en gräns på tolv månader, liksom Österrike – medan den som vill ha ett giltigt covidpass i Israel måste ha fått två doser, eller en påfyllnadsdos, under de senaste sex månaderna för att räknas som fullvaccinerad.
...

När Sverige inför vaccinbevis vid evenemang med fler än hundra deltagare den 1 december ställs krav på "minst två doser".

Samtidigt rekommenderas alla över 65 år, personer på särskilt boende, med hemtjänst eller hemsjukvård och viss vård- och omsorgspersonal att ta en tredje dos. Hittills har 26 procent i gruppen över 65 år tagit en tredje dos. Även om Folkhälsomyndigheten starkt rekommenderar gruppen att ta en påfyllnadsdos inkluderas det inte i reglerna för vaccinbevis.

"Det finns inga sådana planer nu från myndighetens sida", skriver Folkhälsomyndighetens i ett mejl till TT.

---
www.sydsvenskan.se
Jag skulle tippa på att "nu" kommer att ändras när dos 3 är fullt tillgänglig för hela befolkningen, för att öka viljan att vaccinera sig. Och nej, jag är inte nöjd med situationen vi har nu, med covidbevis för att få göra saker, men jag är inte nöjd med att det finns ett behov av det heller.
 
Nu kommer diskussionen vi redan varit och nosat på:
---
Vem räknas egentligen som fullvaccinerad? Om bara ett par veckor införs krav på vaccinpass i Sverige, men synen på vem som är fullvaccinerad skiljer sig åt i Europa.
I ett växande antal länder har vaccinpasset ett utgångsdatum.
...
Allt fler länder har därför satt ett utgångsdatum på covidpassen. Det räcker inte längre med att ha vaccinerat sig med två doser – det får inte heller ha gått för lång tid sedan sista sprutan för att passet ska ses som giltigt.
Kroatien var enligt uppgift först ut när landet i augusti meddelade ett covidpass bara gällde om det inte gått mer nio månader efter andra dosen.

Schweiz har sedan dess infört en gräns på tolv månader, liksom Österrike – medan den som vill ha ett giltigt covidpass i Israel måste ha fått två doser, eller en påfyllnadsdos, under de senaste sex månaderna för att räknas som fullvaccinerad.
...

När Sverige inför vaccinbevis vid evenemang med fler än hundra deltagare den 1 december ställs krav på "minst två doser".

Samtidigt rekommenderas alla över 65 år, personer på särskilt boende, med hemtjänst eller hemsjukvård och viss vård- och omsorgspersonal att ta en tredje dos. Hittills har 26 procent i gruppen över 65 år tagit en tredje dos. Även om Folkhälsomyndigheten starkt rekommenderar gruppen att ta en påfyllnadsdos inkluderas det inte i reglerna för vaccinbevis.

"Det finns inga sådana planer nu från myndighetens sida", skriver Folkhälsomyndighetens i ett mejl till TT.

---
www.sydsvenskan.se
Någonstans MÅSTE väl ändå Sverige också sätta en gräns i sådana fall, för inte är det väl någon som har påstått att man har livslång immunitet efter två sprutor? Alltså - vilket virrvarr det kommer att bli, rent ut sagt..... O_o
 
Någonstans MÅSTE väl ändå Sverige också sätta en gräns i sådana fall, för inte är det väl någon som har påstått att man har livslång immunitet efter två sprutor? Alltså - vilket virrvarr det kommer att bli, rent ut sagt..... O_o
Om jag får spekulera och min egna reflektion är om att typ 1 år kommer allt det där försvinna med vaccin-pass osv. Jag tror inte det kommer hålla alls, jag tror också att många inte kommer att vaccinera sig om det blir dos 3,4,5,6,7 osv.
 
...och jag hade tveklöst flytt ett land som på allvar började diskutera ett vaccinationstvång. Det är verkligen ett skräckscenario för mig. Vi är olika och resonerar olika och har olika rädslor och prioriteingar.
Vi har inte vaccintvång i Sverige och inte har vi börjat diskutera det heller här..

Men jag förstår de länder som börjar när det finns så många som inte vill vaccinera sig. Och jag tänker inte på Sverige nu, vi har relativt högt vaccintäckning ändå.
Jag tycker denna pandemin är ett kvitto på hur världen kan komma att hantera en allvarligare pandemi, med rejält dödlig sjukdom, och DET är skrämmande.
 
Vi har inte vaccintvång i Sverige och inte har vi börjat diskutera det heller här..

Men jag förstår de länder som börjar när det finns så många som inte vill vaccinera sig. Och jag tänker inte på Sverige nu, vi har relativt högt vaccintäckning ändå.
Jag tycker denna pandemin är ett kvitto på hur världen kan komma att hantera en allvarligare pandemi, med rejält dödlig sjukdom, och DET är skrämmande.
Det är sant, men i och med att det börjar bli aktuellt med vaccinationstvång i norra europa är det klart att det känns nära till hands, särskilt när jag läser en del inlägg i den här tråden som exempel.
Personligen är jag mer rädd för hur snabbt det gick med totala nedlåsningar och liknande, än dödsantalen. Det hela är ju inte ett Sverigeproblem.

Som passus är jag på håll rätt nöjd över och avundsjuk på hur Sverige hanterade krisen. :) UK är ju som motpol verkligen en katastrof på alla möjliga plan.
 
Jag skulle tippa på att "nu" kommer att ändras när dos 3 är fullt tillgänglig för hela befolkningen, för att öka viljan att vaccinera sig. Och nej, jag är inte nöjd med situationen vi har nu, med covidbevis för att få göra saker, men jag är inte nöjd med att det finns ett behov av det heller.

Jag ser ingen annan väg framåt, eftersom restriktionerna inte gjort tillräckligt. Förra hösten, trots svarta rapporter, var köpcenter fulla, alla trängdes så ofta de kom åt och det kändes som det var antingen svart eller vitt. De som kunde och brydde sig, avskärmade sig helt (och drog lasset) medan andra (shoppingsugna, YOLO och studenter) levde på som domedagen stod för dörren och detta var den sista dagen.
 
Jag ser ingen annan väg framåt, eftersom restriktionerna inte gjort tillräckligt. Förra hösten, trots svarta rapporter, var köpcenter fulla, alla trängdes så ofta de kom åt och det kändes som det var antingen svart eller vitt. De som kunde och brydde sig, avskärmade sig helt (och drog lasset) medan andra (shoppingsugna, YOLO och studenter) levde på som domedagen stod för dörren och detta var den sista dagen.
Men inte kommer det väl att krävas vaccinpass till köpcenter?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Wohooo! Äntligen är sommaren slut och vi får gå tillbaka till skolan! Alla antagningsbesked har skickats ut och ett gäng förväntansfulla...
52 53 54
Svar
1 066
· Visningar
24 877
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 534
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 574
Senast: Mabuse
·
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
953
Senast: Crossline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp