Covid-19 del 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
Av inlägget du citerade, om covidbevis. Vad var det du syftade på istället då, när du skrev att du inte såg någon annan väg framåt :confused:??

Ja, eftersom restriktioner inte tas på allvar. Då är, i min värld, vaccination en bättre väg framåt. Det är väl de två vägarna som finns? Med mer restriktioner kommer fler företag att gå i konkurs, fler bli arbetslösa, företagandet minska, intäkterna till staten minska etc.

För att hålla samhällsmaskinen igång och vårdpersonalen levande måste vi försöka hålla hjulen rullande UTAN att ha hela IVA fullbelagt med patienter.

Vad skulle alternativet, idag, vara förutom vaccination?
 
Ja, eftersom restriktioner inte tas på allvar. Då är, i min värld, vaccination en bättre väg framåt. Det är väl de två vägarna som finns? Med mer restriktioner kommer fler företag att gå i konkurs, fler bli arbetslösa, företagandet minska, intäkterna till staten minska etc.

För att hålla samhällsmaskinen igång och vårdpersonalen levande måste vi försöka hålla hjulen rullande UTAN att ha hela IVA fullbelagt med patienter.

Vad skulle alternativet, idag, vara förutom vaccination?
Det känns lite som om det här är frågan. Hur löser vi situationen utan att gå tillbaka med flera restriktioner? Och varför finns det så många som har svårt att tänka på avstånd? Jag förstår poängen med att handeln osv behöver komma igång, vi behöver leva lite mer som vanligt, men samtidigt hade det inte varit svårt att alla tar ett ansvar och håller stenhårt på avstånd. Fast det känns rätt ensamt när man muttrar något om avstånd i en kö..... folk trängs och står nära som om inget hänt! Är pandemin verkligen över?
 
Det känns lite som om det här är frågan. Hur löser vi situationen utan att gå tillbaka med flera restriktioner? Och varför finns det så många som har svårt att tänka på avstånd? Jag förstår poängen med att handeln osv behöver komma igång, vi behöver leva lite mer som vanligt, men samtidigt hade det inte varit svårt att alla tar ett ansvar och håller stenhårt på avstånd. Fast det känns rätt ensamt när man muttrar något om avstånd i en kö..... folk trängs och står nära som om inget hänt! Är pandemin verkligen över?

Pandemin är bara lite försenad den här hösten, som jag ser det. Titta på Danmark. De verkar inte ha så roligt. Inte tyskarna heller. Jag tror vi riskerar ett bakslag, i likhet med förra året. Bara lite senare.

Idag drog första julmarknaden igång. Jag kan bara gissa vad som kommer ut av dessa samlingar, där halvsjuka barn blandas med pensionärer och relaxssugna medelålders som numera jobbar på sin vanliga arbetsplats och inte alls hemifrån...
 
Ja, eftersom restriktioner inte tas på allvar. Då är, i min värld, vaccination en bättre väg framåt. Det är väl de två vägarna som finns? Med mer restriktioner kommer fler företag att gå i konkurs, fler bli arbetslösa, företagandet minska, intäkterna till staten minska etc.

För att hålla samhällsmaskinen igång och vårdpersonalen levande måste vi försöka hålla hjulen rullande UTAN att ha hela IVA fullbelagt med patienter.

Vad skulle alternativet, idag, vara förutom vaccination?
Men om det inte är antingen eller, utan att både och krävs?
 
På barnens träning idag pratade jag med en annan mamma som är läkare och tidigare jobbat på intensiven (mammaledig nu). Hon berättade att även på "vårt" sjukhus måste dom börja välja patienter.
Häromdagen fann det bara en vårdplatser ledig men två patienter. Valet stog mellan en äldre man med hjärtproblem eller en yngre ovaccinerad covidpatient. Båda med ungefär lika stora (små) överlevnadeschanser. Hur väljer man då, hon sa att egentligen vill man välja den äldre eftersom den yngre antagligen inte skulle varit där om den vaccinerat sig. Men reglerna säger den yngre. Den äldre dog under natten och för covid patienten finns det nästan inget hopp kvar.

Hon berättade hur henne kollegor är helt slutkörda, ingen orkar egenligen mer varken psykiskt eller pysiskt.
 
På barnens träning idag pratade jag med en annan mamma som är läkare och tidigare jobbat på intensiven (mammaledig nu). Hon berättade att även på "vårt" sjukhus måste dom börja välja patienter.
Häromdagen fann det bara en vårdplatser ledig men två patienter. Valet stog mellan en äldre man med hjärtproblem eller en yngre ovaccinerad covidpatient. Båda med ungefär lika stora (små) överlevnadeschanser. Hur väljer man då, hon sa att egentligen vill man välja den äldre eftersom den yngre antagligen inte skulle varit där om den vaccinerat sig. Men reglerna säger den yngre. Den äldre dog under natten och för covid patienten finns det nästan inget hopp kvar.

Hon berättade hur henne kollegor är helt slutkörda, ingen orkar egenligen mer varken psykiskt eller pysiskt.

Varför inte förflyttning till annat sjukhus? Det har ju förflyttats många med covid, vissa har fått lega på tre olika sjukhusintensiver...
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Vi har ju också ett slutdatum på vaccinpassen, jag laddade ner mitt häromdagen och det är giltigt till maj (jag tog dos 2 i juli).
Det är inte riktigt samma sak, inledningsvis var bevisen här giltiga i 90 dagar, om man förnyade 1 okt och fram till 31 december så är det giltigt i 180 dagar. (Det här verkar alltså gälla oavsett om du tog din sista dos i mars, det har med när du uppdaterade själva beviset sist att göra.) På E-hälsomyndigheten skriver man att man har gjort så av säkerhetsskäl, eftersom att det inte går att återkalla ett vaccinationsbevis. Det har vad jag förstår inte med när man fick senaste dosen att göra, än så länge iaf.
 
Det är inte riktigt samma sak, inledningsvis var bevisen här giltiga i 90 dagar, om man förnyade 1 okt och fram till 31 december så är det giltigt i 180 dagar. (Det här verkar alltså gälla oavsett om du tog din sista dos i mars, det har med när du uppdaterade själva beviset sist att göra.) På E-hälsomyndigheten skriver man att man har gjort så av säkerhetsskäl, eftersom att det inte går att återkalla ett vaccinationsbevis. Det har vad jag förstår inte med när man fick senaste dosen att göra, än så länge iaf.
Okej 😊👍
 
Jag köper det inte, tyvärr 🤷‍♀️ det måste vara annat bakom som inte berättats...
Vad är det du inte köper? Att sjukhusen börjar na kapacitetgränsen när över 500 personer vardas pa intensiven är väl inte sa konstigt? i var region varadas just nu 30 personer pa iva och 65 personer pa vanlig avdelning med Covid, sen tillkommer alla andra Ivapatienter.

(bor i Österrike om du missade det).

Sen kan man inte jämföra sjukvarden här med den i Sverige, sjukvardssystemet är uppbyggt pa ett annat sätt.

Ärligt talat, är jag är extremt trött pa folk som tror att sjukvardspersonal ljuger om sitiationen, dom som inte tror pa det skulle vara med en dag och är säker pa att dom inte skulle orka manga timmar. Jag tänker inte skriva det jag tänker, men det är inga fina ord.

Pa det aktuella sjukhuset (Innsbruck) vrada
 
Senast ändrad:
Vad är det du inte köper? Att sjukhusen börjar na kapacitetgränsen när över 500 personer vardas pa intensiven är väl inte sa konstigt? i var region varadas just nu 30 personer pa iva och 65 personer pa vanlig avdelning med Covid, sen tillkommer alla andra Ivapatienter.

(bor i Österrike om du missade det).

Sen kan man inte jämföra sjukvarden här med den i Sverige, sjukvardssystemet är uppbyggt pa ett annat sätt.

Ärligt talat, är jag är extremt trött pa folk som tror att sjukvardspersonal ljuger om sitiationen, dom som inte tror pa det skulle vara med en dag och är säker pa att dom inte skulle orka manga timmar. Jag tänker inte skriva det jag tänker, men det är inga fina ord.

Pa det aktuella sjukhuset (Innsbruck) vrada

Jag missade att det va annat land, vi har inte fullt här :)
 
Hur väljer man då, hon sa att egentligen vill man välja den äldre eftersom den yngre antagligen inte skulle varit där om den vaccinerat sig. Men reglerna säger den yngre. Den äldre dog under natten och för covid patienten finns det nästan inget hopp kvar.

För att det inte finns plats på andra sjukhus heller. Eller andra sjukhus vill ha kvar sina få platser för "egna" patienter.

Det är det här jag tycker blir en knepig argumentation. Man vill ha kvar de platser man har till "egna" patienter (vilket jag tolkar som att det finns plats), samtidigt som ett annat sjukhus tvingas välja mellan patienter. Och sedan säger man att det är den ovacinerades fel att den äldre, hjärtsjuka inte kunde få vård. Jag vet inte huruvida Österrike haft en ansträngd vård innan pandemin, men i Sverige där ovanstående argumententation också hörs ibland, så har tillgång på platser och personal i vården varit ett problem i åratal innan pandemin bröt ut, det är inget som kom nu eller som kommer lösas genom att några procent till vaccinerar sig.

Det går heller inte att uttala sig på individuell nivå att personen inte skulle hamnat på IVA som vaccinerad heller, det går bara att säga på generell nivå. Men det kunde fortfarande uppstått ett problem att en covidsjuk vaccinerad och en hjärtsjuk kommit in samtidigt.

Att det argumenteras att ovvacinerade inte har samma rätt till vård som andra, skrämmer mig faktiskt. Det har kommit samma tongångar från personal i svensk vård, det var på nyheterna tidigare under året.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Wohooo! Äntligen är sommaren slut och vi får gå tillbaka till skolan! Alla antagningsbesked har skickats ut och ett gäng förväntansfulla...
52 53 54
Svar
1 066
· Visningar
24 642
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 446
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 501
Senast: Mabuse
·
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
929
Senast: Crossline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp