Covid-19 del 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag känner ingen som fått kallelse till vaccination av covid. Vi har bokat våra tider själv. Hade underlättat med kallelser faktiskt.

I övrigt, det är ingen rättighet att gå på restaurang heller.
Region Uppsala kallade alla över en viss ålder, tror det var 50. Kunde man inte komma den tiden ringde man och bokade om.

Väldigt skönt. Och det tycks ha påverkat vaccinationstäckningen positivt, i alla fall under en tid.
 
Jag tycker det blir klurigt att överföra debatten den Österrike till svenska förhållanden och dra stora växlar på vad det skulle ha inneburit i Sverige om vi varit i samma sits. Jag är säker på att lösningarna på hur man genomför ett obligatorium skulle sett olika ut - den dagen man skulle kunnat se tillbaka på det.

I en situation med en sjukvård som går på knäna, med en prognostiserad ökad smitta och ökad sjukhusinläggning och en ganska låg grad av vaccinationstäckning måste man göra någonting ganska drastiskt. Kanske något fler länder skulle behövt gjort tidigare.

Sedan är det fortfarande så att risken för behov av avancerad vård ökar drastiskt med ålder, så det är där man skulle behöva täta först om man ser det som en akut krisåtgärd.
 
Jag har för mig att vaccinationsgraden i Österrike ligger kring 45% av vuxna över 18 år. Rätta mig om jag har fel.


Det är en problematiskt låg vaccinationsnivå.

Kanske de senaste årens politiska turbulens, med korruptionsanklagelserna mot förre förbundskanslern som viktig ingrediens, byggt på politikerförakt och minskat tilltron till samhällets institutioner.

Kombinerar man då ovanstående, med en redan tämligen stark antivaxx-rörelse, så resulterar det i låg vaccinationstäckning, med stor samhällsspridning av covid, och åtföljande stora problem i sjukvården och samhället.

Och så försöker då myndigheterna möta den bristande vaccinationsviljan med "obligatorisk" vaccinering...

Ur ett demokrati och mänskliga rättigheter perspektiv, inte optimalt.

Men hur ska myndigheterna i Österrike göra, då, givet ovanstående?
 
Jag har för mig att vaccinationsgraden i Österrike ligger kring 45% av vuxna över 18 år. Rätta mig om jag har fel.


Det är en problematiskt låg vaccinationsnivå.

Kanske de senaste årens politiska turbulens, med korruptionsanklagelserna mot förre förbundskanslern som viktig ingrediens, byggt på politikerförakt och minskat tilltron till samhällets institutioner.

Kombinerar man då ovanstående, med en redan tämligen stark antivaxx-rörelse, så resulterar det i låg vaccinationstäckning, med stor samhällsspridning av covid, och åtföljande stora problem i sjukvården och samhället.

Och så försöker då myndigheterna möta den bristande vaccinationsviljan med "obligatorisk" vaccinering...

Ur ett demokrati och mänskliga rättigheter perspektiv, inte optimalt.

Men hur ska myndigheterna i Österrike göra, då, givet ovanstående?
Vad jag kan se, så ligger totala vaccineringsgraden i Österrike på drygt 64%, att jämföra med Sveriges dryga 68%, så ingen större skillnad där.
 
Vad jag kan se, så ligger totala vaccineringsgraden i Österrike på drygt 64%, att jämföra med Sveriges dryga 68%, så ingen större skillnad där.
Ja, jag var inne och surfade på ourworlddata och där såg jag drygt 65%, så någonstans där verkar det ligga, och där såg jag också precis under 68% för Sverige.
 
Eller omvänt, kanske fundera över om det verkligen är till nytta att alla grupper vaccinerar sig?
Det kan man i och för sig fundera på men att det skulle vara så att gruppen demokrater har mindre behov va vaccination än republikaner i USA låter direkt konstigt.
 
Jag är bekymrad över vad som sker utifrån en så pass lindrig sjukdom som Covid. Nu menar jag inte att Covid är trivial på något vis, inte skapar enorma problem för många och har orsakat en del döda även om många skulle avlidit av influensa eller andra infektioner annars. Överdödligheten är inte särskilt stor alls i landet och tidvis negativ.

Hade Covid varit en riktigt elak sjukdom där kanske 10 eller 50% riskerade att dö då hade jag bokstavligen skrikit om vaccination och tvångsåtgärder (och kallat dem vid sitt rätta namn) problemet med Covid är att sjukdomen är för "snäll" i mina ögon för att riktigt meritera tvång, samtidigt för allvarlig för att inte införa restriktioner. Och ser man tongångarna i tråden vad hade hänt om sjukdomen var i paritet med smittkoppor istället, vad hade folk varit beredda att göra då?
Där uttryckte du exakt min åsikt till 100%.
Det som händer nu i samhället för den relativt lindriga sjukdom skrämmer mig rejält. Nej man ska inte negligera riskerna (jag försöker fortfarande hålla avstånd) men man ska inte heller överdriva dem vilket man gör nu. Vi talar om en sjukdom med en dödlighet på under 1% inget annat.
 
Vet ni vad jag tycker är tragiskt?
Folks vett och förstånd har försvunnit.
Vaccinerade ställs mot ovaccinerade. Delar in vi och dem.

Hade detta vaccin fungerat så hade de som är vaccinerade kunna luta sig tillbaka och lita på att de är skyddade.

Istället skuldläggs de ovaccinerade med att de kan smitta de som är vaccinerade.
Hör ni inte hur idiotiskt det låter?

Folk blir sjuka och dör i covid och folk blir sjuka och dör av vaccinet.

Tvångsvaccinering och covidpass kommer inte att stoppa den här skiten.
 
Vet ni vad jag tycker är tragiskt?
Folks vett och förstånd har försvunnit.
Vaccinerade ställs mot ovaccinerade. Delar in vi och dem.

Hade detta vaccin fungerat så hade de som är vaccinerade kunna luta sig tillbaka och lita på att de är skyddade.

Istället skuldläggs de ovaccinerade med att de kan smitta de som är vaccinerade.
Hör ni inte hur idiotiskt det låter?

Folk blir sjuka och dör i covid och folk blir sjuka och dör av vaccinet.

Tvångsvaccinering och covidpass kommer inte att stoppa den här skiten.
Ehm, du har missat att vaccinet inte skyddar mot smittan, "bara" minskar risken att bli allvarligt sjuk?

Och jag är osäker på om det är särskilt stor andel av de som dött efter vaccineringen som faktiskt dött av vaccinet.
 
Ehm, du har missat att vaccinet inte skyddar mot smittan, "bara" minskar risken att bli allvarligt sjuk?

Och jag är osäker på om det är särskilt stor andel av de som dött efter vaccineringen som faktiskt dött av vaccinet.
Tro mig det är väldigt många som blir allvarligt sjuka och dött av covid trots att dem är dubbel vaccinerade.

Så du menar att alla dem som fått blodproppar och blödningar inte dog av vaccinet?

Hjärntvätt och påklistrade skygglappar verkar med vara en biverkning av vaccinet.
 
Tro mig det är väldigt många som blir allvarligt sjuka och dött av covid trots att dem är dubbel vaccinerade.

Så du menar att alla dem som fått blodproppar och blödningar inte dog av vaccinet?

Hjärntvätt och påklistrade skygglappar verkar med vara en biverkning av vaccinet.
Tack för ad hominiem.
 
Tro mig det är väldigt många som blir allvarligt sjuka och dött av covid trots att dem är dubbel vaccinerade.

Så du menar att alla dem som fått blodproppar och blödningar inte dog av vaccinet?

Hjärntvätt och påklistrade skygglappar verkar med vara en biverkning av vaccinet.
Vaccinerna fungerar, det går liksom inte att tala om något 100% skydd. Sedan skyddar de inte riktigt lika bra mot att sprida smitta som man hoppades, men det är fortfarande ett skydd mot allvarlig sjukdom och död. Beviset för den saken kan man se när man ser till antalet covid-fall vs. de som behövt sjukhusvård, och det var betydligt starkare länk innan vaccinerna. Sedan fungerar nog inte enbart vaccinerna, utan en kombination av åtgärder.
 
Vet ni vad jag tycker är tragiskt?
Folks vett och förstånd har försvunnit.
Vaccinerade ställs mot ovaccinerade. Delar in vi och dem.

Hade detta vaccin fungerat så hade de som är vaccinerade kunna luta sig tillbaka och lita på att de är skyddade.

Istället skuldläggs de ovaccinerade med att de kan smitta de som är vaccinerade.
Hör ni inte hur idiotiskt det låter?

Folk blir sjuka och dör i covid och folk blir sjuka och dör av vaccinet.

Tvångsvaccinering och covidpass kommer inte att stoppa den här skiten.

Tro mig det är väldigt många som blir allvarligt sjuka och dött av covid trots att dem är dubbel vaccinerade.

Så du menar att alla dem som fått blodproppar och blödningar inte dog av vaccinet?

Hjärntvätt och påklistrade skygglappar verkar med vara en biverkning av vaccinet.

Ok, så att påstå att vaccinerade är hjärntvättade och har fått skygglappar påklistrade är inte att bidra till att ställa grupperna mot varandra?

Påståendet att "väldigt många" dubbelvaccinerade dött av Covid behöver en källa.
 
Du preciserade inte och det var det inlägget du svarade på rörde sig om. Vad syftar du på då?
Att de utom riskgrupperna kanske inte allmänt bör vaccineras vilket många republikaner verkar anse medans demokrater tycker att alla mer eller mindre utan undantag bör vaccineras. Det är inte givet att demokraterna inställning är den riktiga och det är något som borde diskuteras istället för att enbart se det som en fråga om att få fler vaccinerade bland republikanerna.
 
Vet ni vad jag tycker är tragiskt?
Folks vett och förstånd har försvunnit.
Vaccinerade ställs mot ovaccinerade. Delar in vi och dem.

Hade detta vaccin fungerat så hade de som är vaccinerade kunna luta sig tillbaka och lita på att de är skyddade.

Istället skuldläggs de ovaccinerade med att de kan smitta de som är vaccinerade.
Hör ni inte hur idiotiskt det låter?

Folk blir sjuka och dör i covid och folk blir sjuka och dör av vaccinet.

Tvångsvaccinering och covidpass kommer inte att stoppa den här skiten.
Visst är det ologiskt, på något sätt verkar det som att många helt slutat tänka själv.
 
Tro mig det är väldigt många som blir allvarligt sjuka och dött av covid trots att dem är dubbel vaccinerade.

Så du menar att alla dem som fått blodproppar och blödningar inte dog av vaccinet?

Hjärntvätt och påklistrade skygglappar verkar med vara en biverkning av vaccinet.
Det finns inte något "alla dem som fått blodproppar och dött av vaccinet".

Det finns någon handfull personer, huvudsakligen 70+, som fått blodkoagulationsstörningar av en särskild sort och avlidit av AstraZenecas vaccin. Det vaccinet stoppades först för äldre, och sedan även för yngre.
Denna biverkan finns överhuvudtaget inte med mRNA vaccinerna, som är de som används för närvarande.

Risken att få blodpropp, främst i lungorna, är däremot mycket förhöjd, för den som blir sjuk i Covid-19.

De flesta som varit dubbelvaccinerade och avlidit, är gamla och sköra, som hade dött av "vilken banal infektion som helst". Deras tid var helt enkelt ute.

Man reducerar alltså risken att bli allvarligt sjuk väldigt mycket, genom vaccinering, men för den som är skör, gammal, och/eller av andra anledningar har ett sämre immunförsvar, så är det de där banala infektionerna, urinvägsinfektioner, "vanlig förkylning" m.m., som till slut avslutar livet.

Vad tror du att gamla och sköra dör av?
 
Det jag mest funderat på är risken för en spridning av ett virus med högre dödlighet som sars 2002 där 15-20 % dog, nu lyckades man stoppa spridning väldigt tidigt så relativt få dog. Men det är inte länge sedan och att något liknande skulle utvecklas till en pandemi är ett reellt hot.
 
Visst är det ologiskt, på något sätt verkar det som att många helt slutat tänka själv.
Jag föreslår som ett komplement att man både kan tänka själv och ta till sig kunskap av de som har den.

Att jämställa döda i covid med med döda av vaccination - på minsta vis - är som att jämföra en vattenpöl med Atlanten.

Den där hjärntvätten verkar mest verka homeopatiskt, ju mindre vaccin man fått desto konstigare utsagor tar man för sanna, men jag tänker att det beror på att man redan innan befann sig i en bubbla där kunskap och fakta inte utgjorde viktiga beståndsdelar för att gapa högt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Wohooo! Äntligen är sommaren slut och vi får gå tillbaka till skolan! Alla antagningsbesked har skickats ut och ett gäng förväntansfulla...
52 53 54
Svar
1 066
· Visningar
24 886
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 541
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 577
Senast: Mabuse
·
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
953
Senast: Crossline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp