Covid-19 del 13

Alltså, myndigheter och regering får uppenbarligen kritik oavsett hur de gör. Inför de restriktioner är det för mycket, låter de bli så gör de för lite. Det kan fan inte vara enkelt att vara den som bestämmer idag, oavsett vilka beslut som fattas...

Idag införs nya hårdare restriktioner. Om jag tolkar detta rätt
Visa bifogad fil 83895
(länk till källan)
så handlar det om att vården ska ha möjlighet att klara sitt uppdrag. Och so far so good.

Men genast kommer då kritiken och argumenten att man borde tillföra mer pengar till vården istället så de klarar sitt uppdrag ändå. Och visst, det vore ju bra. Men även om vården fick ett antal miljarder idag så kan de liksom inte knäppa med fingrarna och öka upp bemanningen på en kafferast. Det tar ju liksom tid att anställa fler personer.
Att vården inte mäktar med är ju ett systemproblem som funnits i flera decennier, till och från. Det är ju inget som kan fixas mitt i en pandemi, bara för att det blivit extra tydligt nu. Det behöver absolut fixas framöver, vården MÅSTE få tillräckligt med resurser för att klara av den vård som ska genomföras. Men det går ju, som sagt, inte att lösa på en kafferast oavsett hur mycket mer resurser som skulle tillföras nu.
Alltså att det tar tid att utbilda personal osv är ju ingen som inte har koll på, men jag kan ärligt talat bli lite trött på att jag uppenbart missar satsningarna på vården som skett under pandemin. Liksom, varför är det inget parti som går ut med att de vill öka antalet platser på våra sjukvårdsutbildningar, vart är rubriken om sjukhuset som får medel att kunna ta emot för VFU- studenter, vart öppnar vi upp för fler undersköterskeutbildningar, vallöften om det ena eller det andra.
Det var dåliga rubriker om sjukvården innan pandemin och det är inte bättre nu. Vart är framtidslöftena om att försöka göra något åt vårdköerna...?!
Jag tror du förstår vad jag far efter. Blev bara rädd nu när vi behöver införa COVID-restriktioner för annat än bara covid, nu måste vi ha restriktioner för ökad belastning även till följd av rs-virus och influensa som också påverkar sjukvården negativt utöver corona.
 
Det här med hur man för statistik, och rapporterar statistik är intressant:

De senaste dagarna har flera regioner hört av sig till Folkhälsomyndigheten och pekat på att siffrorna inkluderar en stor mängd patienter som vårdas med, snarare än för, covid-19.

Magnus Gisslén, överläkare vid Sahlgrenska universitetssjukhuset och professor i infektionssjukdomar vid Göteborgs universitet, bedömer att minst en tredjedel av covid-19-patienterna i regionen ligger inne för andra åkommor än just covid-19.

https://www.dn.se/sverige/flera-regioner-covidsiffror-kan-vara-missvisande/
 
Ungefär som när skolan styrdes av professionen och inte föräldrar. Jag håller med om att det är viktigt att rätt gränsdragning görs mellan det som professionen måste göra och de beslut andra än professionen måste ta.

Ibland kan det bli väldigt bra med föräldrar som "styr" skolan. Mitt barn har gått på både en kommunal skola och en skola som är ett föräldrakooperativ. Den kommunala var extremt mycket sämre. Färre utbildade lärare, rörigt, riktigt usla vikarier osv. Föräldrakooperativet har ordning och reda. Blir nån lärare sjuk så hoppar en annan in som eleverna redan känner (d.v.s. som jobbar på skolan) och vikarierar och gör det bra. Till skillnad från de vikarier som den kommunala skolan verkade släpa in från gatan och som bara satt vid lärarens skrivbord och surfade på mobilen och vägrade svara på eleverna frågor. Jag upplever att lärarna bryr sig mer på föräldrakooperativet och har mer tid att lägga på elever med svårigheter. Mer tid och möjlighet för individuell anpassning.
 
Ibland kan det bli väldigt bra med föräldrar som "styr" skolan. Mitt barn har gått på både en kommunal skola och en skola som är ett föräldrakooperativ. Den kommunala var extremt mycket sämre. Färre utbildade lärare, rörigt, riktigt usla vikarier osv. Föräldrakooperativet har ordning och reda. Blir nån lärare sjuk så hoppar en annan in som eleverna redan känner (d.v.s. som jobbar på skolan) och vikarierar och gör det bra. Till skillnad från de vikarier som den kommunala skolan verkade släpa in från gatan och som bara satt vid lärarens skrivbord och surfade på mobilen och vägrade svara på eleverna frågor. Jag upplever att lärarna bryr sig mer på föräldrakooperativet och har mer tid att lägga på elever med svårigheter. Mer tid och möjlighet för individuell anpassning.

Jag har inga egna erfarenheter av föräldrakooperativ däremot gott om erfarenhet av föräldrar som försöker styra sina barns skolgång och gör det på helt gränslösa sätt.

Om organisationsformen ger mer utrymme åt professionen att bedriva bra utbildning (och lite mindre av enbart social uppfostran) ser jag det som positivt.
 
Då blir det ju ett helt annat läge. Om en stor del av patienterna ligger med covid-19 istället för p.g.a. så betyder ju det att de hade varit där även om covid-19 inte fanns. T.ex. folk som varit i bilolyckor och som väl på sjukhuset upptäckts ha symptomfri covid-19.
Däremot blir vården väl knepigare av att ha en massa smittskyddshantering inne i alla de "vanliga" vårdförloppen.
Så sett till belastning på vården skulle jag tro det betyder mycket ändå.
Men vill man använda siffrorna för att bedöma hur hur mycket allvarlig sjukdom som omicron verkar generera behöver det så klart tas hänsyn till den aspekten.
 
Däremot blir vården väl knepigare av att ha en massa smittskyddshantering inne i alla de "vanliga" vårdförloppen.
Så sett till belastning på vården skulle jag tro det betyder mycket ändå.
Men vill man använda siffrorna för att bedöma hur hur mycket allvarlig sjuk som omicron verkar generera behöver det så klart tas hänsyn till den aspekten.

Ja, sjölvklart blir det knepigare iomatt de behöver isoleras osv. Men jag tänkte på att många använder de siffrorna för att belysa hur många som blir inlagda på sjukhus p.g.a. covid-19 och sen säger de att vaccinet inte hjälper. Det blir farligt! Det måste ju statistiken skilja på! Det är ju inte vaccinets fel att en vaccineradsom fått symptomfri covid-19 är med i en bilolycka, får en hjärtinfarkt eller av annan anledning behöver sjukhusvård.
 
Ja, sjölvklart blir det knepigare iomatt de behöver isoleras osv. Men jag tänkte på att många använder de siffrorna för att belysa hur många som blir inlagda på sjukhus p.g.a. covid-19 och sen säger de att vaccinet inte hjälper. Det blir farligt! Det måste ju statistiken skilja på! Det är ju inte vaccinets fel att en vaccineradsom fått symptomfri covid-19 är med i en bilolycka, får en hjärtinfarkt eller av annan anledning behöver sjukhusvård.
Det ser jag mest som en fråga om deras argumentationsteknik och hur de väljer att underbygga (eller inte!) sina påståenden.

Felet ligger inte i statistiken. Den säger fortfarande relevanta saker, och den ger siffror på det man valt att den ska ge siffror på.
Det jag sett tenderar att ha en vinkling åt att statistiken är dålig. När det som är relevant att framföra snarare är å ena sidan påminnelser om vad den visar resp. inte visar, å andra sidan ev. önskemål om mer/annan statistik som är relevant att framföra.
 
Det ser jag mest som en fråga om deras argumentationsteknik och hur de väljer att underbygga (eller inte!) sina påståenden.

Felet ligger inte i statistiken. Den säger fortfarande relevanta saker, och den ger siffror på det man valt att den ska ge siffror på.
Det jag sett tenderar att ha en vinkling åt att statistiken är dålig. När det som är relevant att framföra snarare är å ena sidan påminnelser om vad den visar resp. inte visar, å andra sidan ev. önskemål om mer/annan statistik som är relevant att framföra.

Fast jag tycker inte att det är relevant att bunta ihop grupperna på sjukhus p.g.a. covid och på sjukhus med covid. Det får alldeles för många att dra felaktiga slutsatser.
 
Fast jag tycker inte att det är relevant att bunta ihop grupperna på sjukhus p.g.a. covid och på sjukhus med covid. Det får alldeles för många att dra felaktiga slutsatser.
Ja, typ alla. Det är ju inte helt uppenbart när man aggregerat det så att det skulle göra att de som är tveksamma inför vaccin är de som drar mest fel slutsatser. Så rätt siffror behövs!
 
Fast jag tycker inte att det är relevant att bunta ihop grupperna på sjukhus p.g.a. covid och på sjukhus med covid. Det får alldeles för många att dra felaktiga slutsatser.
Det beror alldeles på vad man vill veta om det är relevant eller inte.

Felaktiga slutsatser beror inte av vad man valt att ta fram statistik på. De beror på hur siffrorna används ex. logiska felslut eller missuppfattning om vad det är siffror på hos den som använder dem.

Jag tycker det är viktigt att skilja på diskussionen om vilken statistik man anser ska produceras, och diskussioner om hur den statistik som finns används.
 
Jag gissar att det kanske är lite för krångligt att plocka ut den datan? Alltså att skilja på IVA pga covid och IVA med covid. Gissningsvis plockas datan ut ur diagnosregister från journalerna och där görs ju inte den uppdelningen. Jag vet iofs inte hur de diagnoskodar på IVA om någon kommer in och inte kan andas och har covid - sätts covid som huvuddiagnos eller sätter man andningssvårigheterna som huvuddiagnos? Spontant hade jag gissat på det senare, men vet inte.
 
Det beror alldeles på vad man vill veta om det är relevant eller inte.

Felaktiga slutsatser beror inte av vad man valt att ta fram statistik på. De beror på hur siffrorna används ex. logiska felslut eller missuppfattning om vad det är siffror på hos den som använder dem.

Jag tycker det är viktigt att skilja på diskussionen om vilken statistik man anser ska produceras, och diskussioner om hur den statistik som finns används.
Däremot gäller det att lyfta vad statistiken faktiskt visar, så att det är tydligt att antalet visar antalet vårdade med Covid-19, och inte antalet vårdade för Covid-19
 
Däremot gäller det att lyfta vad statistiken faktiskt visar, så att det är tydligt att antalet visar antalet vårdade med Covid-19, och inte antalet vårdade för Covid-19
Det håller jag absolut med om.
Förutsättningen för att siffrorna alls ska vara meningsfulla är ju att man vet vad det är siffror på...

Har inte koll på hur siffrorna presenterats från ursprungskällan, men i den version som de ofta medierapporterats har det knappast framgått tydligt vad det är för siffror som förmedlats. (vilket iofs inte är något unikt för dessa siffror...)
 
Fick 3:e dosen idag - men fick nu Moderna istället för Pfeizer som jag fått tidigare. Antagligen helt ok och ingen orsak till oro - men ändå... Har ni fått Moderna som tredjedos?
 
Jag hade 3e bokad om två veckor via personalvaccination, men nu öppnade de upp för 5 månaders intervall här så bokade snabbt om till nästa vecka. Varje dag räknas😁
 
Fick 3:e dosen idag - men fick nu Moderna istället för Pfeizer som jag fått tidigare. Antagligen helt ok och ingen orsak till oro - men ändå... Har ni fått Moderna som tredjedos?
Japp, och det var så jag helst ville ha det. Olika vaccinationsställen i stan har olika preparat, så det fanns möjlighet att välja. Jag fick också Pfeizer de två första.
 
Jag gissar att det kanske är lite för krångligt att plocka ut den datan? Alltså att skilja på IVA pga covid och IVA med covid. Gissningsvis plockas datan ut ur diagnosregister från journalerna och där görs ju inte den uppdelningen. Jag vet iofs inte hur de diagnoskodar på IVA om någon kommer in och inte kan andas och har covid - sätts covid som huvuddiagnos eller sätter man andningssvårigheterna som huvuddiagnos? Spontant hade jag gissat på det senare, men vet inte.
Nu har jag inte vart aktiv här men läser. Jag jobbar med diagnoskodning. Om allt man vet är andningssvårigheter och covid så sätts covid som huvuddiagnos eftersom andningssvårigheter är ett symtom och ofta ett av symtomen vid covid, så rimligen är andningssvårigheterna orsakade av covid. Om pat har grundsjukdomar eller andra symtom, tex KOL, är det inte lika självklart dock. Kan va en KOL-exacerbation som blivit värre pga covid men är KOL-exacerbationen "huvudproblemet" så kodas det som KOL-ex och covid som bidiagnos.
Kortfattat, har man utbildade kodare som kodar så ska det inte va nåt problem att få ut statistik på vilka som vårdas pga covid o vilka som har covid som bidiagnos. Däremot är det kopiösa mängder statistik så kan definitivt ta ett tag att få ut det man söker...
 

Liknande trådar

  • Låst
Samhälle Hoppas att det inte redan fanns en fortsättningstråd som jag har missat :) ! Det här läste jag nyss på aftonbladet, och blev lite...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
101 793
Senast: EmmaBovary
·
Övr. Barn Kan någon snälla hjälpa mig att förstå, för det känns aningens oklart detta. I början av hösten var min egen BM sjukskriven och jag fick...
2
Svar
31
· Visningar
2 238
Senast: Sedna
·
  • Låst
Kropp & Själ Bara en liten påminnelse: Varje år, år efter år, så dör det ca 2.500.000 personer av diarrésjukdomar i världen, varav är ca 1.500.000...
98 99 100
Svar
1 993
· Visningar
105 135
Senast: ameo
·
Samhälle becknarväska liten mag- eller midjeväska bolundare komplementbyggnad som får vara högst 30 kvadratmeter stor och som inte kräver...
2
Svar
20
· Visningar
1 784
Senast: Jeffery
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp