Covid-19 del 13

Intressant från DN om möjliga (ännu ej bekräftade) likheter mellan Spanska sjukan och covid:

Hon förklarar att ett virus som nyligen har korsat artbarriären och ger svåra sjukdomar hos människor ofta har den farliga egenskapen att det infekterar vävnad djupt ned i lungorna. Många som fick spanska sjukan dog av lunginflammation, då viruset banade väg för bakterier som kunde infektera den skadade lungvävnaden.

– Med efter hand muterade viruset och började sätta sig högre upp i luftvägarna.


Och:

Hon påpekar att det kanske är något liknande som nu syns för covid-19. Från början bet sig det nya coronaviruset sars-cov-2 fast djupt ned i lungorna. Men nu finns rapporter om att omikronvarianten binder högre upp i luftvägarna.
 
Är det någon som vet hur statistiken för insjuknande i covid-19 ser ut för de under 18? Jag har nu haft många som hävdar att vaccinera de under 18 är dumt för vaccinet är just för att undvika svår sjukdom och död och de yngre än 18 ändå har färre som drabbas med just det än de i 30årsåldern som är fullt vaccinerade. Jag funderar på om det finns underlag därför på hur många under 18 som varit tvungen att få sjukhusvård så man faktiskt kan se var som stämmer.
 
Är det någon som vet hur statistiken för insjuknande i covid-19 ser ut för de under 18? Jag har nu haft många som hävdar att vaccinera de under 18 är dumt för vaccinet är just för att undvika svår sjukdom och död och de yngre än 18 ändå har färre som drabbas med just det än de i 30årsåldern som är fullt vaccinerade. Jag funderar på om det finns underlag därför på hur många under 18 som varit tvungen att få sjukhusvård så man faktiskt kan se var som stämmer.
https://www.socialstyrelsen.se/stat...stik-om-slutenvard-av-patienter-med-covid-19/
 
Det gäller väl hela pandemin. Det skulle vara intressant med nya siffror från omikron. Siffrorna inkluderar väl dessutom både med covid och inlagda pga av covid. Många undersökningar pekar på att risken att bli inlagd är betydligt lägre när det gäller omikron. minns jag rätt så landar undersökningarna på halverad risk till 1/3.

Antar att vi inte har sådana siffror än.
 
Är det någon som vet hur statistiken för insjuknande i covid-19 ser ut för de under 18? Jag har nu haft många som hävdar att vaccinera de under 18 är dumt för vaccinet är just för att undvika svår sjukdom och död och de yngre än 18 ändå har färre som drabbas med just det än de i 30årsåldern som är fullt vaccinerade. Jag funderar på om det finns underlag därför på hur många under 18 som varit tvungen att få sjukhusvård så man faktiskt kan se var som stämmer.
Vaccinet har väl effekt mot smitta också, då det blir ju ett litet konstigt resonemang. Även om den största effekten handlar om skydd mot svår sjukdom så betyder ju inte det att det inte finns någon effekt på smittspridningen.
 
Vaccinet har väl effekt mot smitta också, då det blir ju ett litet konstigt resonemang. Även om den största effekten handlar om skydd mot svår sjukdom så betyder ju inte det att det inte finns någon effekt på smittspridningen.
Man ska som vuxen vaccinerad smittar kortare tid men frågan är om det är sant för de som är under 18. Jag uppfattar det som att de yngre får förkylningssymptom och sedan ska vara hemma i 7 dagar från positivt svar och då är de lika ”smittfria” som de som är äldre som är vaccinerade. Dvs att åldern ger samma skydd som vaccinet.
 

Vaccination och ålder — covid-19-patienter i relation till befolkningen​

Ovaccinerade* respektive vaccinerade* patienter som slutenvårdats för covid-19, redovisat per ålder i relation till befolkningsmängd i respektive grupp. Statistiken avser perioden 22 november - 26 december 2021.
Måttenhet: Antal per 100 000 vaccinerade respektive ovaccinerade i befolkningen

Ålder:
12-39
Ovaccinerade/Vaccinerade
19,9/2,2

Denna hade ju varit perfekt om den fanns uppdelad mer. Tack för en bra början!
 
Man ska som vuxen vaccinerad smittar kortare tid men frågan är om det är sant för de som är under 18. Jag uppfattar det som att de yngre får förkylningssymptom och sedan ska vara hemma i 7 dagar från positivt svar och då är de lika ”smittfria” som de som är äldre som är vaccinerade. Dvs att åldern ger samma skydd som vaccinet.
Varför skulle det inte gälla för de som är under 18? Om vuxna vaccinerade sprider mindre smitta under kortare tid så gäller med största sannolikhet samma sak hos de som är under 18 😊
 
Varför skulle det inte gälla för de som är under 18? Om vuxna vaccinerade sprider mindre smitta under kortare tid så gäller med största sannolikhet samma sak hos de som är under 18 😊
Jag antar som sagt här, men samma orsak som de inte blir lika sjuka eller dör i samma omfattning som de som är äldre. Det är så jag tolkat det jag lyckas läsa mig till.
 
Vaccinet har väl effekt mot smitta också, då det blir ju ett litet konstigt resonemang. Även om den största effekten handlar om skydd mot svår sjukdom så betyder ju inte det att det inte finns någon effekt på smittspridningen.
Med omikron är det sisådär med vaccinets förmågan att minska smittspridningen.
 
Även om den är sämre är den säkert inte obefintlig 😊
Man väger risk mot nytta och förhindrar den smitta i mycket begränsad utsträckning samtidigt som det är extremt liten risk att man blir allvarligt sjuk och belasta vården i synnerhet med den lindrigare omikron så vet e katten om det är försvarbart att vaccinera barn. Även om jag vaccinerat mig själv så fort det bara gått så är jag tveksam till vaccination av de yngre som det är nu. Vad vinner de egentligen då? Jag tänker främst på 12-17-år.
 

Liknande trådar

  • Låst
Samhälle Hoppas att det inte redan fanns en fortsättningstråd som jag har missat :) ! Det här läste jag nyss på aftonbladet, och blev lite...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
101 035
Senast: EmmaBovary
·
Övr. Barn Kan någon snälla hjälpa mig att förstå, för det känns aningens oklart detta. I början av hösten var min egen BM sjukskriven och jag fick...
2
Svar
31
· Visningar
2 218
Senast: Sedna
·
  • Låst
Kropp & Själ Bara en liten påminnelse: Varje år, år efter år, så dör det ca 2.500.000 personer av diarrésjukdomar i världen, varav är ca 1.500.000...
98 99 100
Svar
1 993
· Visningar
104 659
Senast: ameo
·
Samhälle becknarväska liten mag- eller midjeväska bolundare komplementbyggnad som får vara högst 30 kvadratmeter stor och som inte kräver...
2
Svar
20
· Visningar
1 751
Senast: Jeffery
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Den första tråden
  • Kaoset del 2

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp