Covid-19 del 13

@Sofie.S Här troligen både jag och sambon covid för andra gången, första gången som vaccinerad (dubbelvaccinerad båda två) . Har testat med antigen test och va positivt, ska ta pcr test imorgon. Yay eller inte.. Åtminstone fått behålla luktsinnet denna gång.
 
Hur går det för dig?
Har haft väldigt ont i armen och nu under kvällen fått ganska typiska biverkningar som värk i kroppen, huvudvärk, trötthet och känner mig konstig i temperaturen. Dock ingen feber iaf.

Jag fick väldigt ont i armen även vid första dosen, redan sticken gjorde ont. Den här gången var det dock ännu värre, vet inte vad för känsligt område hon råkade sätta sprutan i för jag höll på att börja tjuta när jag satt där😆

Har du klarat dig skapligt?
 
Har haft väldigt ont i armen och nu under kvällen fått ganska typiska biverkningar som värk i kroppen, huvudvärk, trötthet och känner mig konstig i temperaturen. Dock ingen feber iaf.

Jag fick väldigt ont i armen även vid första dosen, redan sticken gjorde ont. Den här gången var det dock ännu värre, vet inte vad för känsligt område hon råkade sätta sprutan i för jag höll på att börja tjuta när jag satt där😆

Har du klarat dig skapligt?
Det har gått 12 h drygt och hittills känner jag ingenting förutom att jag känner att jag är stucken i armen. Tidigare ggr så har jag varit rejält öm.
Men folk har vaknat med feber dagen efter så jag nojar lite fortfarande.
 
Alla sätt är bra utom de dåliga …

Svtnyheter:
”Alkohol och cannabis – bara för vaccinerade

Från och med i dag tisdag måste invånarna i kanadensiska Québec visa upp vaccinbevis för att få köpa alkohol eller cannabis i statliga butiker.
Efterfrågan på att få en första vaccindos fyrfaldigades efter att den nya regeln blivit känd.
Restriktionerna som införs under tisdagen bedöms ha lett till att framför allt personer som inte är hårdföra vaccinmotståndare till slut har valt att vaccinera sig”
(TT)
 
Da är det klart (eller ngn liten formell sak är kvar), det blir vaccinationskrav fran 1 februari i Österrike med kontoller fran mitten av mars.
Lite ändringar fran lagförslaget. Det kommer gälla fran 18 ar (isf för 14) och det kommer inte att kontrolleras stort utan bara stickprovmässigt. Hur böterna kommer att se ut förstog jag inte helt men blir man kontrollerad och inte kan visa upp vaccinintyg har man 2 v pa sig att "skicka in" det annars far man 600€ böter, det kan man fa max 4 ggr/ar, tror jag.
Untantaget är gravida och vissa sjukdomar.

Det är så sjukt vilket Europa som håller på att växa fram...
 
Jag har fått dos 3, och här valde man att ge samma som vid 1 & 2 så jag fick Pfizer. 1,5 dygn senare så kan jag sammanfatta biverkningarna med; öm på injektionsstället, och lite seg.

(Och så har jag haft en känsla av en brännande smärta strax under huden i natt, först på armen som fått injektionen och sedan märkligt nog på båda armarna. Oklart om det är pga vaccin eller något annat men jag har aldrig känt något liknande tidigare. Det var dock borta igen på morgonen.)
 
Nu har en tredje person jag känner som är trippelvaccinerad fått Covid för andra gången. Första gångerna efter de första två sprutorna... Hej och hopp!
 
Nu finns det ev en förklaring till varför man - som vaccinerad - kan bli smittad av omikron men oftast inte blir allvarligt sjuk. DN idag:

– Mängden antikroppar är dramatiskt reducerad mot omikronvarianten. Mellan 10 och 60 gånger färre B-celler bildas mot denna variant. Men mängden T-celler går inte ner. Nivåerna var nästan desamma, säger Yu Gao.

Även om mängden antikroppar går ner så att omikronvarianten kan ta sig förbi ”den första linjens försvar”, som antikropparna kan sägas utgöra, och orsaka infektion, förblir T-cellsskyddet intakt. Vaccinerna ger alltså T-cellsskydd – även mot omikronvarianten.
 
Känner i armen att jag tagit sprutan och kanske lite tröttare nu på morgonen än vanligt. I övrigt verkar jag klara mig.
 
Det har gått 12 h drygt och hittills känner jag ingenting förutom att jag känner att jag är stucken i armen. Tidigare ggr så har jag varit rejält öm.
Men folk har vaknat med feber dagen efter så jag nojar lite fortfarande.
Skönt!
Jag har mått så sjukt dåligt under natten. Kraftig huvudvärk, ont i hela kroppen och frusit på ett sätt jag aldrig varit med om. Tofflor och extra filt hjälpte inte, låg och skakade ändå. Till slut gick jag upp och tog på mig det varmaste understället jag har, det hjälpte. Blev istället supervarm efter ett tag..
Fy fasen alltså.
 
Det är så sjukt vilket Europa som håller på att växa fram...

Om systemet kan man tycka olika saker, mest verkar det lite komplicerat. Men det handlar om en grupp människor som medvetet väljer att riskera att belasta sjukvården hårt när det finns gratis möjlighet att minska den risken mycket , tillgängligt för alla medborgare. Kanske extra skatteuttag eller böter först när man väl blir sjuk hade varit bättre metoder, men det blir också en gränsdragningsfråga. Finns fler sjukdomar som belastar vården hårt, där det finns gratis och enkla sätt att minska risken.

Jag tycker det är mycket konstigt att dra paralleller till nazisternas systematiska förföljelse av etniska folkgrupper (insinuerat av annat inlägg). Väldigt historielöst.
 
Skönt!
Jag har mått så sjukt dåligt under natten. Kraftig huvudvärk, ont i hela kroppen och frusit på ett sätt jag aldrig varit med om. Tofflor och extra filt hjälpte inte, låg och skakade ändå. Till slut gick jag upp och tog på mig det varmaste understället jag har, det hjälpte. Blev istället supervarm efter ett tag..
Fy fasen alltså.
Tänk att det kan vara så olika! Hopp att du piggar på dig snabbt!
 
Om systemet kan man tycka olika saker, mest verkar det lite komplicerat. Men det handlar om en grupp människor som medvetet väljer att riskera att belasta sjukvården hårt när det finns gratis möjlighet att minska den risken mycket , tillgängligt för alla medborgare. Kanske extra skatteuttag eller böter först när man väl blir sjuk hade varit bättre metoder, men det blir också en gränsdragningsfråga. Finns fler sjukdomar som belastar vården hårt, där det finns gratis och enkla sätt att minska risken.

Jag tycker det är mycket konstigt att dra paralleller till nazisternassystematiska förföljelse av etniska folkgrupper (insinuerat av annat inlägg). Väldigt historielöst.

Komplicerat kan jag hålla med om, men det fetade är något som jag nog hoppas aldrig kommer ske. Just nu handlar det om en sjukdom som det finns bra och gratis skydd för (men jag vill faktiskt inte tro att alla ovaccinerade särskilt klarsynt eller medvetet väljer att att riskera svår sjukdom, men det är ett enormt problem med t.ex. alla konspirationsteorier som flödar) men gränser är ofta flyttbara, och det tycker jag är en extremt obehaglig tanke ifråga om sjukvård (fast jag också kan se problem med ökad belastning och ökade kostnader, och där pandemin just förstås är en klass för sig). Det finns många skador och sjukdomar man helt gratis kan undvika genom att göra och leva ”rätt”.
 
Om systemet kan man tycka olika saker, mest verkar det lite komplicerat. Men det handlar om en grupp människor som medvetet väljer att riskera att belasta sjukvården hårt när det finns gratis möjlighet att minska den risken mycket , tillgängligt för alla medborgare. Kanske extra skatteuttag eller böter först när man väl blir sjuk hade varit bättre metoder, men det blir också en gränsdragningsfråga. Finns fler sjukdomar som belastar vården hårt, där det finns gratis och enkla sätt att minska risken.

Jag tycker det är mycket konstigt att dra paralleller till nazisternas systematiska förföljelse av etniska folkgrupper (insinuerat av annat inlägg). Väldigt historielöst.
Tror du verkligen att folk gör just det valet? Jag har inte hört en enda motivera sin vägran att ta vaccin men något i närheten av vad du påstår. Några bryr sig inte utan struntar i vaccinet utan någon speciell anledning- de ligger väl närmst ditt påstående, en del litar inte på vaccinets säkerhet, en del har dålig erfarenhet (egen eller närstående) av biverkningar och en del är spruträdda.

Och ärligt hade jag varit ung och "osårbar" så hade din attityd kunnat få mig att vägra vaccin, den är skrämmande och inskränker på rätten till min kropp och det finns de som vägrar vaccinera sig av princip också - just för den attityden. Vad mer kan du tänka dig tvinga folk till? Jag är överviktig och riskerar belasta vården på det viset, ska du tvinga mig till en fetma operation också? Den är gratis den också. Som du skriver är det en gränsdragningsfråga, för mig har du klart överskridit gränsen här. Om Corona varit riktigt allvarligt (läs i paritet med SARS, smittkoppor) och vaccinen haft en bättre effekt (i still med vaccinen mot alfa/orginal covid) så hade jag haft en förståelse, men då hade vi haft väldigt få som vägrat vaccin.
 

Liknande trådar

  • Låst
Samhälle Hoppas att det inte redan fanns en fortsättningstråd som jag har missat :) ! Det här läste jag nyss på aftonbladet, och blev lite...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
100 608
Senast: EmmaBovary
·
Övr. Barn Kan någon snälla hjälpa mig att förstå, för det känns aningens oklart detta. I början av hösten var min egen BM sjukskriven och jag fick...
2
Svar
31
· Visningar
2 210
Senast: Sedna
·
  • Låst
Kropp & Själ Bara en liten påminnelse: Varje år, år efter år, så dör det ca 2.500.000 personer av diarrésjukdomar i världen, varav är ca 1.500.000...
98 99 100
Svar
1 993
· Visningar
104 287
Senast: ameo
·
Samhälle becknarväska liten mag- eller midjeväska bolundare komplementbyggnad som får vara högst 30 kvadratmeter stor och som inte kräver...
2
Svar
20
· Visningar
1 718
Senast: Jeffery
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp