Bukefalos 28 år!

Covid-19 del 13

Nej, det gjorde vi inte. Men smittsamheten och de rekordhöga siffrorna återfinns också hos länder som testat mer. :)

Jag är dock försiktig med att jämföra med andra länder rätt av. Att smittspridningen gått upp är ju helt klart, men frågan är om vi totalt sett är i en värre situation än april 2020 tex.
 
"Ja" som i att vi testade oss lika mycket under 2021? Kanske bara i min omgivning jag upplever att testningen ökade från nov-dec, men det kan såklart vara bara runt mig. Det var dock främst 2020 jag tänkte på, innan vi började vaccinera befolkningen. Om vi nu har extremt mycket högre smittspridning trots vaccinet, än innan vi vaccinerade oss så är det ju intressant. Jag skulle vilja tillskriva det resultat att det finns en skillnad i hur mycket vi visste/vet om smittspridningen pga att vi testat olika mycket, men jag kanske tyvärr har fel.
Ja som i att alla med symptom hade tillgång till testning. Åtminstone i mitt län såg det ut så. Däremot så testade sig nog inte lika många av den enkla anledningen att inte lika många hade symptom.
 
Jag är dock försiktig med att jämföra med andra länder rätt av. Att smittspridningen gått upp är ju helt klart, men frågan är om vi totalt sett är i en värre situation än april 2020 tex.
Jag menade om du var intresserad av om själva smittspridningen var högre så är det en möjlighet att kolla på hur det ser ut i andra länder, som testat mer. Totalt sett är vi avgjort inte i ett lika dåligt läge, folk är vaccinerade, man vet hur man behandlar covid-patienter och det finns mer behandlingar att ge som förkortar tiden gemene man behöver sjukhusvård.
 
Allt är ju inte Corona. Men för min del får får det gärna finnas med tanke på hur ofta det visar sig att folk ändå struntar i att tvätta händerna efter att ha varit på toa osv.
Nej, men om vi nu har en variant som i stort sett är lika smittsam som mässling och vi vill minska risken för att fler ska behöva sjukhusvård så är det väl vettigt att försöka minska just den smittan när den är som värst?
 
Nej, men om vi nu har en variant som i stort sett är lika smittsam som mässling och vi vill minska risken för att fler ska behöva sjukhusvård så är det väl vettigt att försöka minska just den smittan när den är som värst?
Bevisligen är det de som inte är vaccinerade som drabbas hårdast, så att se till att de vaccinerar sig torde vara det absolut viktigaste. Samt att dessa personer skall vara de som drar det tunga oket vad gäller restriktioner. Inte övriga.
 
Bevisligen är det de som inte är vaccinerade som drabbas hårdast, så att se till att de vaccinerar sig torde vara det absolut viktigaste. Samt att dessa personer skall vara de som drar det tunga oket vad gäller restriktioner. Inte övriga.
Fast alltså, jag vet om personer som är runt 30 och behövt sjukhusvård trots tre vaccinationsdoser. Ska man skita i att försöka skydda utsatta grupper från en hög smittspridning?
 
Jag kommer nog hålla fast vid att vara skeptisk till restriktionerna när vi fortfarande har "förhållandevis" låga nivåer på det som belastar sjukvården = iva + slutenvård. Förra året hade vi närmre 400 iva-patienter med covid, i år ca 100 vid ungefär samma tidpunkt som nu. Slutenvården är siffrorna 2590 vs 582. OBS, se siffrorna som "mellan tummen och pekfingret", det jag vill åt är att vi är så långt ifrån de siffror vi hade när restriktionerna var igång sist, då UTAN vaccination. Sen tycker jag fortfarande inte att vi kan införa covid-restriktioner pga att det är hög belastning på sjukvården för andra smittor, exempelvis influensa och RS-virus. Det är helt befängt i min mening. Vi kan inte hålla på och stänga ned samhället för alltid.
 
Fast alltså, jag vet om personer som är runt 30 och behövt sjukhusvård trots tre vaccinationsdoser. Ska man skita i att försöka skydda utsatta grupper från en hög smittspridning?
Ska vi fortsätta stänga ned samhället för förhållandevis få personer? Ska vi fortsätta stänga ned samhället pga bristfällig sjukvård? För influensa? RS-virus? Alltså jag vet att det låter hårt, men det kommer ALLTID finnas personer som drabbas, men fortfarande så är det otroligt många fler som blir smittade än som blir smittade + behöver sjukhusvård.
 
Fast alltså, jag vet om personer som är runt 30 och behövt sjukhusvård trots tre vaccinationsdoser. Ska man skita i att försöka skydda utsatta grupper från en hög smittspridning?

Självklart skall sköra skyddas så gott det går, men det görs ju delvis om de som är ovaccinerade har hårdare restriktioner? Även om såklart vaccinerade också sprider smitta.

Sen är nog verkligheten så att det bästa sköra kan göra är att skydda sig själva. Även om man inte medvetet ska utsätta andra för smitta så känns det ju rimligare att så många som möjligt kan driva samhället och att de i minoritet ser till att skydda sig. Samt då de som vägrar vaccinera sig får stå sitt kast och isolera sig.
 
Jag tycker snarare tvärtom, det är när jag kommunicerar med främlingar munskyddet är ett hinder, inte när jag umgås med folk jag redan känner.
Vad spännande!
Jag pratar inte med folk om jag åker kollektivt eller när jag storhandlar. Men det kanske är jag som är en osocial jäkel. Det normala är kanske att prata med folk och vara social i sådana situationer?

Jag kommer nog hålla fast vid att vara skeptisk till restriktionerna när vi fortfarande har "förhållandevis" låga nivåer på det som belastar sjukvården = iva + slutenvård. Förra året hade vi närmre 400 iva-patienter med covid, i år ca 100 vid ungefär samma tidpunkt som nu. Slutenvården är siffrorna 2590 vs 582. OBS, se siffrorna som "mellan tummen och pekfingret", det jag vill åt är att vi är så långt ifrån de siffror vi hade när restriktionerna var igång sist, då UTAN vaccination. Sen tycker jag fortfarande inte att vi kan införa covid-restriktioner pga att det är hög belastning på sjukvården för andra smittor, exempelvis influensa och RS-virus. Det är helt befängt i min mening. Vi kan inte hålla på och stänga ned samhället för alltid.
941 är väl siffran nu? Ökat med ca 100% sedan 26e december. Det är nog själva ökningen som är bakgrunden till restriktionerna.
 
Ja som i att alla med symptom hade tillgång till testning. Åtminstone i mitt län såg det ut så. Däremot så testade sig nog inte lika många av den enkla anledningen att inte lika många hade symptom.

Ok, jag behövde inte testa mig mer än 1 gång i höstas, men vad jag hörde tidigare så hade många svårt att få tid för testning tidigare under året och valde då att vid väldigt milda symptom istället isolera sig bara. Sedan senhöst/vinter verkar många fler runt mig testa sig mer a la "hellre en gång för mycket", och rätt många har köpt egentest på apoteket som ytterligare gett fler tester per person så att säga (och blir det positivt, så blir det ju då ett pcr-test och de kommer med i statistiken). Min egen tolkning av det mer frekventa testandet i min bekanskapskrets är att många börjat röra sig mer i samhället under hösten, och man då känt ett större behov att testa sig efter och innan man ska göra något. Medan tidigare stannade man hemma en vecka bara, när det ändå inte gick att få en testtid och det ändå inte var så mycket aktiviteter igång som man vill vara med på.

MEN, det här är ju enbart runt mig, så det går ju inte att dra några slutsatser av det. På dig låter det som att man har testat ordentligt även resten av året, så det kanske stämmer bättre med den generella bilden.
 
Ok, jag behövde inte testa mig mer än 1 gång i höstas, men vad jag hörde tidigare så hade många svårt att få tid för testning tidigare under året och valde då att vid väldigt milda symptom istället isolera sig bara. Sedan senhöst/vinter verkar många fler runt mig testa sig mer a la "hellre en gång för mycket", och rätt många har köpt egentest på apoteket som ytterligare gett fler tester per person så att säga (och blir det positivt, så blir det ju då ett pcr-test och de kommer med i statistiken). Min egen tolkning av det mer frekventa testandet i min bekanskapskrets är att många börjat röra sig mer i samhället under hösten, och man då känt ett större behov att testa sig efter och innan man ska göra något. Medan tidigare stannade man hemma en vecka bara, när det ändå inte gick att få en testtid och det ändå inte var så mycket aktiviteter igång som man vill vara med på.

MEN, det här är ju enbart runt mig, så det går ju inte att dra några slutsatser av det. På dig låter det som att man har testat ordentligt även resten av året, så det kanske stämmer bättre med den generella bilden.
Ja så har det sett ut runt mig iaf :)
Men jag själv har inte testat mig eftersom jag har varit helt frisk sedan pandemin började i princip. Aldrig varit så frisk som dessa år. Jag är annars sjuk ofta och blir rejält sjuk av en förkylning.
 
Vad spännande!
Jag pratar inte med folk om jag åker kollektivt eller när jag storhandlar. Men det kanske är jag som är en osocial jäkel. Det normala är kanske att prata med folk och vara social i sådana situationer?
Jag hälsar på busschauffören, frågar kanske personalen i butiken något, lyssnar på vad veterinären på kliniken berättar, försöker utläsa vad läkaren tänker när jag är på vc osv osv.

Jag är inte heller översocial men situationen uppstår oftare än jag trott har jag märkt under pandemin. :)
 
Vad spännande!
Jag pratar inte med folk om jag åker kollektivt eller när jag storhandlar. Men det kanske är jag som är en osocial jäkel. Det normala är kanske att prata med folk och vara social i sådana situationer?


941 är väl siffran nu? Ökat med ca 100% sedan 26e december. Det är nog själva ökningen som är bakgrunden till restriktionerna.
Utgick från https://www.socialstyrelsen.se/statistik-och-data/statistik/statistik-om-covid-19/ diagrammet "Covid-19-patienter i intensivvård och på vanlig vårdavdelning", så datumen släpar efter något, ser bara 29 december, därav mitt otroligt tydliga "mellan tummen och pekfingret".

Sen "ökat med ca 100%" säger absolut ingenting, det kan ju fortfarande vara väldigt långa tal vi pratar om, även om jag förstår vad du menar.
 
Ska vi fortsätta stänga ned samhället för förhållandevis få personer? Ska vi fortsätta stänga ned samhället pga bristfällig sjukvård? För influensa? RS-virus? Alltså jag vet att det låter hårt, men det kommer ALLTID finnas personer som drabbas, men fortfarande så är det otroligt många fler som blir smittade än som blir smittade + behöver sjukhusvård.
Jag tycker inte att man ska "stänga ner" samhället helt och hållet, för det första. Tycker dock inte att det är fel med smittskyddsåtgärder, som att se till att avstånds kan hållas och att begränsa antal personer som vistas på en plats. Men inte stänga ner platser. Och jag håller benhårt fast vid att det blir ett survival of the fittest-resonemang om man tänker att det ändå alltid kommer tycka att det finns folk som drabbas. Sedan har vi den vården vi har, lägst antal IVA-platser i förhållande till antalet medborgare i EU - det suger! Men det går inte att skala upp i ett svep. Blir den för hårt belastad så måste man ju reagera. Det är som många är inne på färre som vårdas i förhållande till antalet smittade i Sverige idag, men när vårdpersonal rapporterar om att det är ansträngt så måste man väl ta det på allvar?
 
Utgick från https://www.socialstyrelsen.se/statistik-och-data/statistik/statistik-om-covid-19/ diagrammet "Covid-19-patienter i intensivvård och på vanlig vårdavdelning", så datumen släpar efter något, ser bara 29 december, därav mitt otroligt tydliga "mellan tummen och pekfingret".

Sen "ökat med ca 100%" säger absolut ingenting, det kan ju fortfarande vara väldigt långa tal vi pratar om, även om jag förstår vad du menar.
Jag utgår härifrån istället; https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/
Uppdateras dagligen!
 

Liknande trådar

  • Låst
Samhälle Hoppas att det inte redan fanns en fortsättningstråd som jag har missat :) ! Det här läste jag nyss på aftonbladet, och blev lite...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
102 321
Senast: EmmaBovary
·
Övr. Barn Kan någon snälla hjälpa mig att förstå, för det känns aningens oklart detta. I början av hösten var min egen BM sjukskriven och jag fick...
2
Svar
31
· Visningar
2 281
Senast: Sedna
·
  • Låst
Kropp & Själ Bara en liten påminnelse: Varje år, år efter år, så dör det ca 2.500.000 personer av diarrésjukdomar i världen, varav är ca 1.500.000...
98 99 100
Svar
1 993
· Visningar
105 364
Senast: ameo
·
Samhälle becknarväska liten mag- eller midjeväska bolundare komplementbyggnad som får vara högst 30 kvadratmeter stor och som inte kräver...
2
Svar
20
· Visningar
1 797
Senast: Jeffery
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Häst
  • Elitloppet – en gång om året!
  • Häst med eksem

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp